Erau deja avioane depasite pe atunci si fizic (erau uzate), si moral (primul MkIX zburase in aprilie 42 si era in serviciu in iunie 42) ;
Era mult prea pretentios pentru conditiile din est, necesita combustibil rafinat; intretinerea era, se pare, un cosmar. Piese de schimb si cauciucuri se gaseau greu, nici suruburile nu se potriveau cu piulitele rusesti :))
Rezultatele in lupta au fost favorabile initial; prima unitate astefel echipata , 57 GIAP (fostul 36 IAP), a doborat 57 avioane, pierzand 11, pana in iunie. Cu toate astea, uzura si probleme tehnice au facut ca in august sa mai fie doar 4 spituri operationale.
A doua unitate dotata cu Spit, 821 IAP, a avut variante clipped wings si a doborat 32 avioane in 93 lupte pierzand 16 in lupta si 4 in accidente, in 6 saptamani de activitate. Apoi au fost trimise la PVO (apararea teritoriala, in spatele frontului)
In feb 44 au primit si Spit IX (1194), dar deja pe atunci erau full de La si Yak, nu erau considerate avioane potrivite pentru front, prima linie, asa ca si ele au ajuns la PVO, au fost tinute in spate pentru a combate eventualele raiduri la mare inaltime. In 45 aveau deja 24 regimente in PVO, dotate cu Spit.
Romanii nu au fost impresionati de Spit cand s-au intalnit cu el, au fost situatii in care si-au batut joc efectiv de ele. G2 era net superior lui Spit V. Au avut insa surprize neplacute, culmea, cu Hurricane IIc, cele 4 tunuri ale sale erau ucigatoare.
Aici e povestea primelor spituri in VVS:
https://lend-lease.n...over-the-kuban/
Francezii care au ales sa mearga in N-N ii urau din tot sufletul pe engleji (si intr-o oarecare masura si pe americani), de aceea au ales sa mearga in est, nu sa ramana cu franceJii liberi in africa de nord. Hurricane si P-39 chiar nu erau o optiune pentru ei. Spitul Vb nu venise inca. Si daca ar fi fost disponibil probabil ca nu l-ar fi ales.
Trimisul lui De Gaulle la Moscova, Albert Mirlesse, a trebuit sa explice alegerea (care avea evident si o tenta politica), fiind convocat la ambasada americana, in prezenta unui oficial englez : "We know that Hurricanes are already inferior to the Focke-Wulf [Fw-190]; our pilots have had that experience. And, what’s more, you are delivering only second-rate planes to the Soviets. We do understand that you’re keeping the best for your country, but you’ll have to understand that we also want for our men the best there is for use here. And the best for us is the Russian plane."
Later Edit: Odata cu primii 14 piloti, la N-N au venit si 58 mecanici si e foarte posibil ca alegerea sa fi fost si pe criterii de intretinere, nu numai performante, motorul yakului fiind foarte familiar (Klimov M-105 era o copie dupa Hispano-Suiza 12Y de pe Dewoitine 520 si Morane Saulnier 406 al francezilor)
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 16 November 2020 - 01:53 PM