Locul lui Dany zburatoare
#182
Postat 22 September 2023 - 06:12 AM
Am revenit putin aici , insa fiindca am intampinat o problema si m-am gandit sa cer un pic de ajutor , daca se poate .
Intai sa va prezint avionasul . E vechiul Devoitine D520 , Heller ( 1/72 ) ... de fapt reimbuteliat de Mistercraft .
Eun model simpatic si usor de construit pentru varsta lui . I-am mai adaugat eu cateva chitibusuri prin cockpit , i-am inchis baia trenului de aterizare ... si parca am mai adaugat ceva pe la radiator. I-am schimbat pilotul cu unul de la Airfix . Altfel oob , fiindca imi place sa construiesc modelele vechi cu cat mai putine modificari , mai nou , minat de pasiunea mea pentru aceste oldies -uri .
Am ales sa-l reprezint intr-un camo FFI ce cred ca e aparte de alte Devoitine " eliberate " .
Buun .
Problema este ca decalurile specifice pentru acestui avion se gaseau in varianta de inmatriculare propusa de RS Models cu codul 92101 . Acest model figura ca " in stoc" la Parc , dar cand mi l-am comandat , din pacate nu mai era valabil .
.... Si de unde ma bucurasem crezand ca il pot finaliza si pe acest model , acum ma vad nevoit sa caut solutii alternative ...
Astfel , m-am gandit sa va rog ,daca aveti cumva modelul RS Models 92101 si nu aveti nevoie de inmatricularea respectiva , as dori eu , tare mult acele decaluri . Contra cost , desigur .
----------------
Altfel din pacate desi am mai lucrat cate ceva in vara aceasta , inca nu am reusit sa finalizez ceva . Am avut o lipsa de chef ...teribila in ultimele saptamani .
Asa ca va urez spor la modeleala tuturor si sper sa va prezint si eu cate ceva in toamna aceasta
Aceasta postare a fost editata de dany: 22 September 2023 - 06:29 AM
#183
Postat 07 October 2023 - 03:37 AM
Acest model a fost pentru mine un fel de " ratzusca cea urata " din seria 190-urilor producatorului italian .Daca variantele Asau F ma atrageau ,atat prin forma ,variantele de vopsire si detalii , in schimb varianta D ( Italeri )mi sa parut intotdeauna cam anosta , simplificata si am ocolit-o in permanenta .
Asadar desi il stiam de atat de mult timp , nu m-am incumentat sa-l montez...pana acum cand lovit de aceasta pasiune pentru oldiesuri am vrut neaparat sa ... vad cum arata de fapt , . I-am descoperit frumusetea montandu-l . Am vrut sa il las cat mai curat si simplu pentru a-i scoate forma in evidenta , cautandu-i o varianta de culoare care sa arate retro ,dar si interesanta , un pic aparte si asemanatoare cromatic cu cea a artboxului . ...Apoi am dorit sa aiba carlinga dreapta (early ) fiindca imi pare mai agresiva si mi-am zis ca ar da un plus de interes .
Acesta este modelul pe care Ahmed mi la oferit gratis in primavara , cu promisiunea ca am sa-l fac , si tin sa-i multumesc tare mult inca o data .
In foto se poate vedea , decoland pe fondul acela ceruleum deschis , alaturi de fratiorii sai ... spre etajera , in formatie completa .
Din pacate , parbrizul , gasit prin cutia cu maimute e "ars" usor de superglueul cu care lipeam demuuult , dar am tinut sa fie totul original ( desi aveam si un parbriz Revell bun )
Sporuri la modelit baieti si pe curand ! .
Aceasta postare a fost editata de dany: 07 October 2023 - 04:17 AM
#186
Postat 23 October 2023 - 10:51 AM
Un avionas cu o forma superba . Undeva intre arhaismul solutiilor experimentate in WW1 si noile tendinte ale inceputului anilor 30 .
Totodata e de remarcat faptul ca anii 70 au reprezentat un "Golden Age " pe plan modelistic , producatorii incantandu-si pasionatii acestui hobby cu multe modele inedite si ridicand nivelul calitativ al acestora .
De curand Heller a sters praful de pe aceste vechi creatii , curatindu-si matritele si readucand inca o data acele frumoase modele la standardul de odinioara ... spre deliciul si nostalgia celor ce gasesc pasiune in acestea .
Acest lucru se poate observa si la montajul acestui kit ,care cel putin la fuselaj sa potrivit excelent , fara a fi nevoie de kit si debavurari .
Din pacate aripa superioara a fost greu de potrivit , punandu-mi la incercare rabdarea si abilitatile ... dar am dovedit-o . Se aliniaza greu cu montantii de la fuselaj , trebuind sa fortzez usor si sa aduc pe pozitie unul cate unul fiecare montant , acest lucru efectuandu-se cat timp lipiciul era inca moale . Apoi am asigurat cu putin superglue pentru rigidizare si finisat .
I-am ales o schema de culoare monocroma pentru a-i pune in evidenta forma .
Nu m-am putut abtine sa nu-l fotografiez langa un FW 190 D9 pentru a aminti cat de mare a fost saltul tehnologic , intr-o perioada atat de scurta de timp ...
Mult spor la modelit , baieti si sper sa revin curand cu noutati !
Aceasta postare a fost editata de dany: 23 October 2023 - 11:12 AM
#187
Postat 23 October 2023 - 01:38 PM
eu heller am zis ca nu mai iau in viatza mea si ma tzin de cuvant ... mai am doar un VAB 4X4 in stoc ... restul le-am tot dat cadou pe la copiii prietenilor care aveau curiozitatzi modelistice :)
spor!
#189
Postat 23 October 2023 - 08:40 PM
Poza dupa care m-am inspirat la alegerea schemei este acel Stosser .Impresia mea a fost ca pare destul de asemanator coloristic cu unele Arado 96...
Citeaza
Alexelu
Eu as mai dori cateva modele de la ei pentru colectie , desi unele ar avea alternative mai noi si mai bine realizate .
Citeaza
Sorin
Am sa-i pun si zvastica , dar mi-a fost lene sa fac un sablon de hartie pentru ghidaj si nu mai stiam exact care era inclinatia ... parca 45 de grade (? )
Citeaza
Nu . Este un HobbyBoss 1/ 72 , din cele care se monteaza fara lipici ( dar eu am folosit si l-am mai finisat putin ) . E un kit bun in opinia mea , care surprinde bine forma vanatorului german .Inclusiv trenul de aterizare arata bine si se monteaza usor . Doar interiorul a trebuit prelucrat putin .
Nu am aceeasi impresie fatza de varianta A ,HobbyBoss, ce pare usor gresita la bot si forma carlingii , dar Dora e reusit .
#190
Postat 23 October 2023 - 09:29 PM
E normal să aibă similarități, ambele īnmatriculări sīnt cam din aceiași epocă , și ambele sīnt īn principal avioane-școală .
Eu nu prea am sensibilități de astea. Īncerc oricīnd este posibil să cumpăr cel mai bun kit pentru un avion anume.
Din păcate , Heller nu pare interesat să țină pasul cu timpul. Toate kiturile oferite de ei sīnt matrițe vechi , din anii '70.
Și Airfix , Revell sau Italeri au īnceput la fel , cu kituri īn pozitiv, detalii ioc sau aiurea, nituri de cuirasat, etc.
Dar ei au evoluat, și au scos matrițe tot mai bune... Iar concurența firmelor mai mici , cehești, poloneze , ucrainiene sau rusești este acerbă. Heller...doarme. Nici japonezii sau coreenii nu prea mai au vlagă , nu am mai văzut un Hasegawa mai nou de mulțișor.Nu iau kituri Heller decīt dacă nu am īncotro ( Amiot 143, Potez 540, LeO451, etc. ), dacă nu există oferte mai bune.
Iar asta este valabil pentru orice fabricant, nu fac discriminări.
Și tot sper ca să apară kituri moderne pentru unele avioane ( B&V-138 , Ju-188, Avenger, etc.) , cīt trăiesc și pot lucra...
Numai bine !!
#191
Postat 24 October 2023 - 12:45 AM
Pentru mine kiturile vechi fac parte dintr-un univers paralel ... ca si cum as citi o carte sau as privi un album de fotografii vechi . Singura problema ar fi decalurile .
Nu-mi displac nici cele noi , doar ca nu amestec timpurile ; fiecare perioada avand partea ei de interes si frumusete luata separat .
Citeaza
Dar ei au evoluat, și au scos matrițe tot mai bune...
Sint si acum inadvertente , unele mai mari chiar decat in anii aceia ... De exemplu la detalii sirurile de gaurici carora unii le spun " nituri " au chiar mai putina legatura cu realitatea decat "niturile" in relief ale vechilor kituri . Gravura in santz , la fel , nu vezi asta pe un avion real , decat pe la capote sau diverse obloane de acces . Apoi erori de forme , chiar si in epoca computerelor si a documentatiei foarte diverse + a masinariilor reale pastrate in muzee sau reconstruite . ... etc.
Dar peste toate cel mai mult ma intriga faptul ca adesea noile modele , cu toata gama diversa de gadgeturi , la care nici nu as fi visat in trecut ( ex . decaluri de bord in relief , etc. ), sau usurinta la montaj , lipsa bavurilor ... etc. in loc sa atraga pasionatii , mai mult ai alunga ... ori in anii aceia , cu toate neajunsurile acelor modele , fenomenul era invers , atragand si creand placere de lucru atat amatorilor cat si modelistilor mai pretentiosi .
Aceasta postare a fost editata de dany: 24 October 2023 - 01:33 AM
#192
Postat 26 October 2023 - 08:59 AM
Nu știu de ce, dar este o realitate. Vezi kitul AZ Model al arhicunoscutului Bf-109G, cu botul ăla greșit .
Deși simpluțe, multe din kiturile anilor '70 sīnt corecte ca forme și dimensiuni , fiind accesibile atīt īncepătorilor cīt și avansaților (care au la dispoziție un kit corect , pe care-l pot detalia după pofta inimiii).
Īn zilele noastre s-a schimbat marketingul , cred. Kiturile se adresează īn special modeliștilor cu experiență.
Detaliile de care pomeneai mai sus sīnt discutabile. De regulă , tablele care alcătuiesc fuselajul, aripile , etc. sīnt așezate "cap la cap" și nituite pe o nervură de sprijin. Acea gravură "īn șanț" este mult mai aproape ca reprezentare a acestui tip de īmbinare decīt vechea "muchie īn relief", care oricīt de fin ar fi reprezentată, la scară ar fi o muchie uriașă, total neverosimilă.
La fel și cu niturile...Puține avioane aveau niturile cu cap aparent, cele mai multe aveau nituri cu cap īngropat. Mult mai realist simulate de șirurile de "găurele".
Un cap aparent, la scară, ar fi imposibil de realizat tehnic. Cīt are un nit real ? 4-6mm diametru ? Adică 0,05-0,08 mm la 1/72 ?
Totul este ca per ansamblu să "păcălești" īn mod plăcut ochiul , să fie ceva OK.
De aceea machetele astea făcute de tine , din kituri antice , sīnt percepute ca frumoase. Pentru că ochiul este "furat" de vopsirea artistică a machetei, per ansamblu, aceasta este plăcut de privit !!
Numai bine ,spor la modelit !!
#193
Postat 26 October 2023 - 04:32 PM
Citeaza
Nu cred ca este vorba de corectitudine pentru mine Dakian . Multe nu prea sint ,dar la unele machetistul a stiut sa le surprinda caracterul ( adica un avion german arata mai agresiv decat unul francez care pare mai avangardist , unul italian e frumos , sportiv ,... etc. ) ,
Mie imi plac fiindca imi ofera o gama variata de abordare . Le pot construi din cutie , sau le pot modifica .Pot sa trec cu vederea anumite greseli sau nu . Se pot vopsi cu pensula sau aerograf .Pot folosi efecte sau nu . Culorile pot fi gresite ,fanteziste , intentionat sau nu ori corecte . ... Ma pot juca asadar in multe feluri cu ele , fara reguli ,sau sa respect canoane ori sa ma plictisesc ... Si peste toate exista desigur nostalgia care da un plus de savoare .
Insa asa cum am amintit imi plac si ultimele aparitii din domeniu si sint la curent cu acestea . Tehnologiile noi le-au adus la standarde ce ma scutesc de a mai modifica intensiv vreun detaliu sau forma iar calitatea detaliilor a crescut mult . In special ma bucura claritatea finetea si corectitudinea partilor vitrate ... care pentru mine sint teroare ..
Citeaza
Da , dar mai sint de ex. Zvezda sau HB , care au modele bine realizate , fara sa necesite eforturi deosebite la montare si accesibile ca pret .
... Sti ... eu cred ca multi din modelisti au devenit cam mofturosi ... Am vazut de pilda Yak-ul 9 asta nou de la Zvezda . Pfooaii cate critici .. ca aia e asa , ca aia e pe dincolo ... M-am uitat la o fotografie cu un Yak 9 si la model si mie mi sa parut chiar foarte bun . Daca forma e ce trebuie , carlinga e buna , si detaliile principale corecte , pentru mine e ok .
Citeaza
Sint mai multe tipuri . Unele placi sint suprapuse si finisate , unele sint doar usor adancite , dar e foarte fin acel efect , nu indeajuns cat sa apara ca un santz ...
Citeaza
Un cap aparent, la scară, ar fi imposibil de realizat tehnic. Cît are un nit real ? 4-6mm diametru ? Adică 0,05-0,08 mm la 1/72 ?
Da, de fapt arata ca niste butoni ... foarte putin ingropati , uneori in relief . La ranforsari si structuri de rezistenta sint nituri in relief .
Eu zic ca nu ar fi trebuit reprezentati ... sau cel putin nu pe tot avionul ; doar la vreun detaliu -doua unde chiar aduc un plus de calitate .
Sau ... cel mai bine sa faca o scanare 3d la un avion real si atunci chiar va fi " the ultimate "
Dar sint sigur ca si aici vor spune unii ca sint prea fine detaliile ,ca nu stiu ce ...
Deocamdata mie mi se pare ca cel mai realist este surprinsa detalierea suprafetelor la tancusoare . Acolo cam ceea ce se vede in realitate se observa si pe model . Unde sint nituri sint nituri , unde suruburi sau balamale , la fel , unde sint capote sau obloane gravura , unde sint sudate placile de blindaj e simulat acel efect . Etc.
Citeaza
Numai bine ,spor la modelit !!
Merci mult Dakian si sporuri la modelit si tie !
Ps. Am pus si o poza cu un ME-u unde se observa detaliile despre care am discutat .
Aceasta postare a fost editata de dany: 26 October 2023 - 04:40 PM
#194
Postat 28 October 2023 - 09:08 PM
Nu cred ca este vorba de corectitudine pentru mine Dakian . Multe nu prea sint ,dar la unele machetistul a stiut sa le surprinda caracterul ( adica un avion german arata mai agresiv decat unul francez care pare mai avangardist , unul italian e frumos , sportiv ,... etc. ) ,
Mie imi plac fiindca imi ofera o gama variata de abordare . Le pot construi din cutie , sau le pot modifica .Pot sa trec cu vederea anumite greseli sau nu . Se pot vopsi cu pensula sau aerograf .Pot folosi efecte sau nu . Culorile pot fi gresite ,fanteziste , intentionat sau nu ori corecte . ... Ma pot juca asadar in multe feluri cu ele , fara reguli ,sau sa respect canoane ori sa ma plictisesc ... Si peste toate exista desigur nostalgia care da un plus de savoare .
Vezi prieten drag , TU ești un artist
Pentru mine corectitudinea este TOTUL. Eu sīnt īnsă inginer...Mă strădui īntotdeauna să transform un kit īntr-un model cīt mai aproape de realitate , atīt ca reprezentare tehnică cīt și ca variantă de īnmatriculare. Și reușesc asta mai mult sau mai puțin , funcție de documentația avută la dispoziție și de priceperea mea de-a reproduce ceea ce-am studiat.
DAR ĪNTOTDEAUNA ĪNCERC SĂ FIU CĪT MAI APROAPE DE REALITATE.
Asta este frumusețea modelismului , există modeliști ca tine , și ca mine. Și ca prietenii noștri. Fiecare este unic.
Mult spor !
#195
Postat 09 June 2024 - 11:16 AM
Am reusit sa finalizez si eu vreo 2 modele recent si chiar ma gandeam ca sint ca un fel de " arc peste timp " atat ca productie cat si in ce priveste modul abordare .
LA 5 Fn este cunoscutul Italeri / Zvezda . 1/72
Este un model care in ciuda varstei sale imi face chef de lucru de fiecare data .
Imi place cum arata si pe culee si imi trezeste amintiri frumoase din perioada inceputului anilor 90 .
Are destul de multe piese si detalii incat sa fie complex ,dar in acelas timp indeajuns de putine incat sa nu ma plictiseasca .
De mult timp doream unul in aceasta varianta de vopsire pentru colectia de " retro-uri "si m-am decis sa-l reprezint la fel cum era indicat in prospectele si revistele acelor vremuri cu toate inexactitatiile si incorectitudinea sa .
Mi-a placut mult si a fost relaxant ... si nostalgic de lucrat .
Aceasta postare a fost editata de dany: 09 June 2024 - 12:09 PM
#196
Postat 09 June 2024 - 11:33 AM
YAK 9 D Zvezda , la fel 1/ 72 .
Este extraordinar de bine realizat . Detalii fine si in relief si gravate . Forma sa este foarte bine surprinsa ( cel putin in opinia mea )
Deasemnea este foarte usor de montat .
O singura problema are ... din pacate nu foarte usor de rezolvat . Pe burta , felul in care proiectantii au gandit imbinarea extradosului cu intradosul aripii este ciudata si dificil de lucrat avand in vedere ca se afla si in proximitatea unor detalii importante ( rezervaoare , flaps si eleron).
Altfel , mi-a placut asa mult incat am mai cumparat inca unul imediat dupa ce l-am terminat pe acesta ( ceea ce mie nu mi se intampla des ) .
Desi pe la bot arata destul de murdar , decalurile/ marcajele nu le-am invechit/murdarit fiindca arata aproximativ la fel si in binecunoscuta poza de epoca , parca au fost recent vopsite .
Daca aveti cumva intrebari va raspund cu drag .
Mult spor la modelit !
Aceasta postare a fost editata de dany: 09 June 2024 - 12:33 PM
#199
Postat 09 June 2024 - 08:38 PM
Evidend că ți-a ieșit foarte frumos. Am luat și eu kitul , am citit criticile aduse de diverși modeliști , īn special ucrainieni....Deh , creația dușmanului...
Eu zic că este net superior tuturor celorlalte de pīnă acum. Īi vine și lui rīndul cīt de curīnd...
Numai bine !
#200
Postat 10 June 2024 - 07:54 AM
Alexelu , DA ... si pe mine ma fascinat modelul acela , de cand l-am ochit prima data . Ideea unui avion cu marcaje de captura mi sa parut deosebita si interesanta . La noi se gaseau kit-uri la magazinul Central . Inainte de 89 , cele RDG-iste si apoi cele occidentale ( Italeri , Airfix , Matchbox , Heller , Revell , Dragon ... , dar si cehesti , Kopro , etc) .
La un moment dat le gaseam si prin benzinarii , magazinele de muzica sau de inchiriat casete video sau jocuri , dar si in librarii . Erau atat de ieftine ca le cumparam ca rest la cateva creioane ,radiere , sau foi de desen . Chilipiruri dar excelente pentru exercitiu si experienta . Erau vremuri fericite ... un fel de "golden age " , pot spune .
De curand insa au disparut total si de la Central ceea ce ma intristat fiindca intotdeauna gaseam cate ceva acolo ( in ultimul timp produse Revell ) . Parca a disparut o epoca ...plus ca era o sursa apropiata ,'" la botul calului " cum ar veni care ma scutea de taxele postale si asteptare daca doream cateva vopsele , lipici sau alte accesorii .
----------
SorinTanase , din cate stiu s-au inspirat pentru culorile vanatorilor , dar nu stiu daca si la schema de camo initiala ,aceea angulara . Este foarte posibil si la unele dintre avioane a fost respectata destul de apropiat de prospectul ( foto ) din iulie 1943 . In special la Yak 9 am observat aceasta ,dar la altele cum ar fi Yak 3 , sau La 5-7 au " indulcit " mult forma petelor , pastrand doar pe bot unele asemanari cu modelul initial .
Si un link Massimo Tessitori unde se vorbeste despre acea schema . https://massimotessi...rs/1943-45.html
----------
Dakian abia astept sa-l vad !
Chestia faina este ca se poate reprezenta si un Yak 7 Late , cu minim efort .Parca doar capatul aripii diferea , la 7 fiind rotunjit , ca si la Yak 1 . In rest la 7 -le " tarziu" armamentul era acelas , forma esapamentului era la fel ... nu cred ca erau alte diferente vizibile la exterior inafara de varful aripii .
Aceasta postare a fost editata de dany: 10 June 2024 - 07:56 AM