PZL P.11c 1/72 Arma Hobby si decal AZUR/FRROM
#3
Postat 07 May 2020 - 11:22 AM
1-0-9, la 07 May 2020 - 10:47 AM, a spus:
315, e unul din cele refugiate de la Poloci?
Arata tare bine, kitul.
Multumesc de reactie; bine v-am regasit!
Intr-adevar, 315 este din cele refugiate, ca toate celelalte P.11c de la noi. Mie-mi place sa le zic "de capatat", spre a le diferentia de cele "ale noastre": b-uri si f-uri.
Vopsirea este cvasi-speculativa si personal consider asa... imediat dupa internare, pe perioada neutralitatii (4 cocarde), doar insemnele poloneze au fost acoperite, fara revopsire integrala. Cand s-a trecut la crucea regala, avioanele au fost revopsite (apare culoarea deschisa pe burta fuselajului) cu vopsele RAF si poate tarziu, cele care au ramas in serviciu in scolile de pilotaj, sa fi apucat vopsire cu RLM.
Un alt subiect interesant este cel al culorilor folosite pentru P.11 b (cumparate din Polonia inainte de razboi) si pentru P.11 f (fabricate la IAR). Experienta profesionala ma face sa formulez urmatoarea ipoteza: la cumpararea licentei pentru 11f, fiind vorba despre prima "constructie metalica" in candrul IAR, este destul de probabil sa se fi adoptat (nu adaptat) integral procesul tehnologic original, inclusiv vopsirea. Cum n-am auzit de nuante specifice dezvoltate de polonezi pentru licenta IAR, nu exclud ca P.11f sa fi purtat culorile poloneze la iesirea de pe liniile IAR, la fel si P.11b cumparate inainte. Vopsele poloneze si-ar fi gasit astfel locul in depozitele IAR cu implicatii interesante asupra modului in care au fost revopsite aparatele poloneze internate la noi in 1939 (Loz, Karas). Ma rog.
Daca m-ar mai tine ochii m-ar tenta sa imperechez kit-urile disponibile (Azur/FRROM, Arma Hobby, IBG) pentru a face o serie completa de PZL-uri "d'ale noastre" si "de capatat". Asta pana ne bucura IBG cu b-ul si f-ul promis.
Pana una alta, mi-am luat un P.7a DELUXE (adica doua) pentru o celula "de capatat" (unul cu cocarda, celalalt cu cruci)...
NB - decalurile Azur/ FRROM au mers foarte bine - poate se vede in poze - peste formele nebune. Nu mi-a iesit insa potrivirea galbenului de pe decaluri cu cel vopsit (capotaj, directie, inel, intrados planuri).
Ganduri bune si sanatate
#5
Postat 07 May 2020 - 01:45 PM
In privinta camourilor , se poate ca unele sa fi folosit culori italienesti .
Cred ca colegul Mgc ne-a prezentat o serie de PZL 11 ,tare dragutze deasemenea ,redate in acele camuflaje spectaculoase .
#7
Postat 07 May 2020 - 04:27 PM
dany, la 07 May 2020 - 01:45 PM, a spus:
In privinta camourilor , se poate ca unele sa fi folosit culori italienesti .
Cred ca colegul Mgc ne-a prezentat o serie de PZL 11 ,tare dragutze deasemenea ,redate in acele camuflaje spectaculoase .
din pacate, camuflajele acelea spectaculoase nu merg la 11.c ...
#9
Postat 07 May 2020 - 05:00 PM
alexelu_marinelu, la 07 May 2020 - 04:48 PM, a spus:
parca gravurile de pe planuri par supradimensionate pentru scara asta ... sau e dacat macro-ul de vina.
nici prea-prea dar nici foarte-foarte... cica pe piata PeZeLe-urilor 11, IBG-ul at fi "cel mai cel" iar Arma Hobby vine la ceva distanta dupa, dar mai inaintea lui Azur/FRROM... cum eu nu prea mai pot 72-uri... am sa-mi iau IBG-ul 1/32 (imediat ce apare versiunea cu inmatriculare Ro...)
Ganduri bune si sanatate!
#10
Postat 07 May 2020 - 07:59 PM
In privinta culorilor initiale pentru B-uri si F-uri, dupa cum ai punctat si tu in prima postare "lunga dezbatere" cu diferite pareri ...
Ipoteza ta cu Kakiul polonez e foarte plauzibila si foarte fireasca fiind vorba de avioane de fabricatie poloneza, in special la B-uri, care achizitionate (1933-1934) sau refugiate (1939) au fost initial in kaki polonez.
La F-uri se complica treaba, au fost construite la noi, incepand cu 1937, deci posibil vopsite cu ce era la IAR. Si aici varianta cu Kaki Polonez e destul de plauzibila, dupa cum ai mentionat si tu, o data cu licenta si procesul tehnologic a venit si vopseaua sau inspiratia de vopsire.
Dar sa nu uitam ca IAR nu era la primul avion vopsit construit vreodata ,
-din 1925 se fabrica MoS-25 cu partile impanzite foarte probabil in kakiul francez,
-din 1927 se fabrica Potez XXV vopsit integral foarte probabil in kakiul francez,
-din 1934 se fabrica IAR-14, unele integral altele partial vopsite foarte probabil in kakiul francez
Deci chiar daca nu au fost integral metalice ca PZL-uli si acestea au fost vopsite si cum prin anii interbelici influenta avioanelor militare din aviatia nostra era franceza foarte probail si vopsirea a fost tot de influenta franceza, kaki. In privinta influentei franceze asupra aviatiei interbelice si folosirea kakiului francez mai este un aspect interesant, daca ne uitam putin si la vecini nostri (pe atunci) Polonezi, observam aceeasi influenta ca la noi, Potezuri, Spaduri, Bregueturi, etc. achizitionate ca si noi si cu mici incercari autohtone, noi cu IAR-uri, SET-uri sau Icar-uri iar ei cu PZL-uri, PWS-uri sau RWD-uri ... insa baza initiala a fost fabricatiile franceze cu camuflajul francez. Deci foarte probabil si acel kaki polonez sa fie la baza tot kakiul francez.
Si asta nu ma surprinde, uite mai jos o poza de pe la competitii aeronautice interbelice, avioane diferite romanesti si poloneze la un loc, nici o diferenta intre nuante.
Acum daca la momentul fabricarii F-urilor in fabrica IAR ar fi existat deja kakiul francez (acelasi, identic sau semanator cu kakiul polonez) probabil ca nu l-au mai importat de la polonezi, si pentru a sustine asta uite mai jos o poza cu IAR-uri 14 si PZL-uri 11F ambele fabricate la IAR, cam aceeasi nunata pe ele.
Deci ca o incheiere eu cred ca in perioada interbelica, in cazul camuflajelor intr-o singura nuanta (uneori integral alteori doar la extrados) vopseaua a fost kakiul francez sau inspirat de kakiul francez.
Desigur totul este discutabil, nu stiu exact si precis ce s-a folosit si cele de mai sus sunt doar parerea mea personala de modelist si pasionat de aviatia romaneasca, la care am ajuns in urma putinelor cunostinte acumulate in timp.
#11
Postat 14 January 2021 - 07:21 PM
In primavara, atunci cand am finalizat macheta, n-am reusit sa adaug montantii dintre inelul naca si capotajul tronconic.
Kit-ul omite aceste elemente iar planul meu era sa le adaug intr-un fel sau altul; am facut gaurile din inel si capotaj dar atunci nu am reusit sa realizez niste tije care sa ma satisfaca (am incercat cu sarma de otel de 0.3 mm)... de atunci imi statea "pe creier" lipsa lor, asa ca astazi am mai facut o incercare cu tehnologia "veche" - culee etirata, vopsita cu marker negru si taiata la lungime (4 mm). Mi-a iesit ceva iar acum constat ca nu se vede nimic, cu greu si lumina din belsug am facut 2 poze in care sa se zareasca... oarecum.
Macar am linistit piticul... bine ca a aparut IBG-ul la 32 si Arma Hobby la 48... deliciu.
#13
Postat 14 January 2021 - 09:03 PM
Aceasta postare a fost editata de horia: 14 January 2021 - 09:12 PM
#14
Postat 17 January 2021 - 09:34 PM
mack, la 14 January 2021 - 07:21 PM, a spus:
In primavara, atunci cand am finalizat macheta, n-am reusit sa adaug montantii dintre inelul naca si capotajul tronconic.
Kit-ul omite aceste elemente iar planul meu era sa le adaug intr-un fel sau altul; am facut gaurile din inel si capotaj dar atunci nu am reusit sa realizez niste tije care sa ma satisfaca (am incercat cu sarma de otel de 0.3 mm)... de atunci imi statea "pe creier" lipsa lor, asa ca astazi am mai facut o incercare cu tehnologia "veche" - culee etirata, vopsita cu marker negru si taiata la lungime (4 mm). Mi-a iesit ceva iar acum constat ca nu se vede nimic, cu greu si lumina din belsug am facut 2 poze in care sa se zareasca... oarecum.
Macar am linistit piticul... bine ca a aparut IBG-ul la 32 si Arma Hobby la 48... deliciu.
mad_002.jpg
mad_004.jpg
Super!
#15
Postat 02 February 2021 - 11:45 PM
NB - decalurile Azur/ FRROM au mers foarte bine - poate se vede in poze - peste formele nebune. Nu mi-a iesit insa potrivirea galbenului de pe decaluri cu cel vopsit (capotaj, directie, inel, intrados planuri).
Ganduri bune si sanatate
[/quote]
cum ți se pare P.7a ca machetă, se apropie de calitatea lui PZL.11 de la IBG?
#16
Postat 03 February 2021 - 11:19 AM
horia, la 02 February 2021 - 11:45 PM, a spus:
cum ți se pare P.7a ca machetă, se apropie de calitatea lui PZL.11 de la IBG?
Salutare,
Este greu de raspuns la intrebare, asa cum spuneam si in topicul p.11f kitbashing, depinde mult de ce-si doreste fiecare de la macheta finalizata.
Pentru mine este clar ca IBG a ales directia reproducerii detaliilor de suprafata - la aceasta scara evident supradimensionate din limitari tehnologice - in timp de Arma tinde spre o imagine de ansamblu "in scara", chiar daca asta presupune unele licente in reproducerea detaliilor.
Intre P.11c de la ArmaHobby si P.11b de la IBG Models eu nu am un favorit. Fiecare cu parti bune si... ambii au dat-o in bara cu reprezentarea ecliselor exterioare de pe fuselaj.
In concluzie, in opinia mea, P.7a de la Arma este mai jos decat P.11c de la Arma si printr-o tranzitivitate fortata: P.7a de la Arma este mai slab decat P.11a/b de la IBG.
Asta nu ma impiedica sa construiesc un 11.f pornind de la kitul Arma, si sa am in plan inca un 11.c de la Arma. Apoi doua P.11b de la IBG si un P.7a de la Arma. Iar daca apare macar o poza cu P.11a in culorile noastre...de m-ar tine ochii si daca as putea sa cumpar niste timp...
#18
Postat 03 February 2021 - 12:53 PM
daca intereseaza si pentru ca am cele 2 kituri pot sa incerc o suprapunere a pieselor majore (aripi, fuselaj, etc...)
#19
Postat 20 February 2021 - 09:43 AM
mack, la 03 February 2021 - 12:53 PM, a spus:
daca intereseaza si pentru ca am cele 2 kituri pot sa incerc o suprapunere a pieselor majore (aripi, fuselaj, etc...)
Comparand piesele celor doua kituri lucrurile aratau bine; apoi am luat la rand documentatia si am constatat ca daca vrei sa fii riguros, afirmatia mea anterioara este eronata.
Desi modificarile necesare nu sunt foarte complicate, ar implica - printre altele - interventia asupra detaliilor de pe suprafata aripii... nu cred ca merita efortul
... dar... cred ca am sa incerc o modificare a kitului IBG PZL P.11b pentru a reprezenta un P.11b-K
#20
Postat 22 February 2021 - 07:14 PM
GX9A2158_03 by Iulian Macovei, on Flickr
GX9A2156_03 by Iulian Macovei, on Flickr
GX9A2153_03 by Iulian Macovei, on Flickr