Voi prezenta in urmatoarele un subiect foarte iubit :).
Este vorba despre varianta cargo al Boeing 747-8F ("Freighter"). Modelele mai vechi 747-400 cargo transportau o parte seminificativa din transportul cargo aerian, de aici si upgrade-ul sosit relativ recent in noiembrie 2005.
Mai multe companii il folosesc pe 747-8F in scheme de vopsire mai mult sau mai putin interesante (sau anoste). De aici si libertatea de a alege.
Nota: este prima macheta dupa 8-9 ani. Tot procesul mi-a reamintit diverse lectii de "cum sa nu" pentru viitor. :)
Tematica: se numara destul de probabil printre kiturile pe care nu prea le face nimeni sau nu ar vrea nimeni sa le faca. Acest "-8F" nu a reusit sa se acopere de glorie pana acum. De asemenea, nu poate sa traga nimic si nici nu eschiveaza rachete. Dar este eroul invizibil care ne aduce pachetele repejor din China.
Personal nu am construit niciodata ceva in 1:144 si nici macar din aviatia civila nu pot sa zic ca am abordat ceva in general. Kitul de fata este un cadou primit de la doamna care a vrut sa faca o surpriza. Din magazin fix asta s-a nimerit sa fie cel mai mare si "bengos". Acum ce sa facem, il incepem...cu oroare.
Kitul: este un Revell 1/144. Presupun ca este matrita veche readaptata. Aparent este ambalat si lansat prin 2018 aproximativ. Dupa ce trecem de oroarea subiectului, prima impresie este mai de graba pozitiva. Este oferita o singura varianta de vopsire/inmatriculare in kit. Este vorba de modelele celor de la "UPS", care ofera un contrast interesant alb-galben-maro. Ce nu trebuie uitat, este ca fuselajul machetei are approximativ 50cm lungime (deci jumatate de metru). Fiind dificil sa vii la genul asta de model cu multe imbunatatiri si scratch-uri dar nefiind nici pasionat de tematica pana peste cap, am ales sa fac un elegant out-of-box.
Calitatea pieselor: Calitatea suprafetelor e relativ buna cu gravaj in negativ (logic).Ce sare in ochi este totusi adancimea gravajul care pentru 1:144 mult cam adanc. Ca sa le facem totusi dreptate, daca erau facute la scara, sigur ca nu se mai vedea nimic. Calitatea potrivirilor e medie. Fix la capitolul imbinari am realizat ca am subestimat grav dimensiunea acestui animal. Chit si pilire,chit is pilire, chit si pilire....si repetam....cu zilele. Si asta pentru ca este mare, iar la scara asta se vede si mai urat orice nepotrivire sauzgarietura.
Un mare minus se refera la motoare: Din pacate nu am avut inspiratia sa fac poze atunci, dar motorul contine intr-adevar mai multe piese subtiri care sunt injectate cu o calitate indoielnica. Aici vorbesc de "capotajul" franjurat din spate si bineinteles palele de turbina. Acestea sunt aproape imposibil de scos si debavurat fara a fi rupte sauciuntite. Mare pacat. Totusi intentia producatorului priving rezultatul final a fost sa redea un model al motoarelor destul de decent. Rezultat care e probabil posibil cu multa cafea si un coniac sa taie din jocul la mana. E nevoie de ceva masa de echilibrare in bot. Idea initiala a fost sa il las sa stea pe propriile roti (care sunt realizate destul de bine si direct din cutie). Pe masura ce progresul avansa, am realizat cat de grea devine macheta si ca trenul de aterizare pare destul de fragil pentru greutatea proprie. De aici si decizia dea il pune pe suportul din cutiet (desi nu as fi facut asta inainte).
Vopsirea: Dupa o pauza foarte lunga de la vopsit, m-am apucat sa pregatesc mascarea si vopsirea in mai multe iteratii a aproximativ 0.2m²(calculat) de macheta. Idea de a calcula suprafata mi-a venit, dupa ce eram obisnuit doar cu vanatori la 1:72 unde din doua treceri scurte ai terminat cu vopsirea (exagerez putin evident). Aici voi recunoaste ca de data asta efortul de vopsire a fost ceva mai mare decat pare. Si asta si din cauza suprafetelor mari. Avionul este cam greu de manevrat si tinut in mana (din cauza dimensiunii si a greutatii) fara sa pui ceva presiune in degete...presiune care creste exponential probabilitatea accidentelor (amprenta, vopsea stearsa, piesa indoita, rupta etc). Tot ce povestesc aici e strict comparabil cu experienta mea la 1:72 cu modele de 5-6 ori mai mici. :)
Avionul real cu inmatricularea "UPS" pare destul de ingrijit si lucios...din pacate. Foarte mult loc de joaca cu washuri exagerate si preshading-uri nu prea exista. Fuselajul alb mat fara nimic arata foarte anost, chiar trist as zice. De aici si idea sa ii fac pana la urma diverse washuri. Washul initial cu negru pe alb in gravurile adanci la 1:144 a fost o mare greseala pe care am incercat sa o acopar cu mult mai mult efort dupa. Pe asta nu am gandit-o prea mult. Chiar daca modelul final pare la mine mai murdar si cu mai multe nuante pe alb decat in realitate, spun sincer ca il prefer mai de graba asa. Una peste alta, sunt de parere ca aici e nevoie mai de graba de genul de vopsire impecabila si fara niciun artificiu....dar plicitisitor pentru mine.
Un mare minus la rezultatul meu sunt vopselele metalice. Am facut greseala sa le folosesc ce mi-a cazut la mana (pe cele de la Revell). De aici si rezultatul mediocru pentru bordul de atac si anumite parti din motor.
Decaluri: As zice bune. Liniile negre de marcaj de pe aripa si ampenajele orizontale s-au rupt in mai multe bucati la contactul cu apa. De aici si efortortul sa le fugaresc si realiniez. Lipsindu-mi momentan din materiale si masti de toate felurile ca inainte, am ales sa folosesc linia mare galbena ca decal in loc sa o vopsesc (ceea ce nu as fi facut inainte). Desi cam lucios decalul, per total pentru scara asta rezultatul e satisfacator oarecum. O alta distractie aparte a fost asezarea decalurilor pe coiful turbinelor. Pana la urma s-au asezat si mulat dupa ce le-am servit cu un dezinfectat de maini (deci cu ceva alcool + altele).
Rezultatul: As rezuma cu "am vrut sa il termin odata". A fost un exercitiu bun dupa o pauza lunga cu un kit nu prea banal. Sigur ca are defecte, pe unele le vad si mai clar acum in poze :), cum ar fi bordul de atac la lumini. Una peste alta il judec dupa rezultatul per total si impresia generala. Lectii au fost invatate suficiente zic eu.
Prima poza e cu o mana pentru proportii. Multumesc pentru citire! :)
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 05 April 2020 - 10:28 AM