Pagina 1 din 1
a grava, gravare
#6
Postat 25 October 2006 - 11:11 PM
Salut,
Excelent articol.
DAR - ca tot rebuie sa existe un dar, nu prea sunt de acord cu o anumita afirmatie .
In foto 5 sunt fotografiate doua aripi ale aceluias avion, una cu gravura in negativ si alta cu gravura in pozitiv.
Daca te uiti la aripi, formele sunt la fel si nu exista mare diferenta intre ele. Asta in faza prezentata de tine.
Cele doua aripi vopsite, aranjate, cosmetizate... bla, bla, bla (stiti voi ce vreau sa spun) - nu mai arata de loc identice.
Mai mult, in functie de unghiul de iluminare la o astfel de macheta (cu gravura in pozitiv) s-ar putea sa constati ca exista diferente majore intre cele doua metode de gravura.
Christian
PS - Articolul este super.
Excelent articol.
DAR - ca tot rebuie sa existe un dar, nu prea sunt de acord cu o anumita afirmatie .
In foto 5 sunt fotografiate doua aripi ale aceluias avion, una cu gravura in negativ si alta cu gravura in pozitiv.
Daca te uiti la aripi, formele sunt la fel si nu exista mare diferenta intre ele. Asta in faza prezentata de tine.
Cele doua aripi vopsite, aranjate, cosmetizate... bla, bla, bla (stiti voi ce vreau sa spun) - nu mai arata de loc identice.
Mai mult, in functie de unghiul de iluminare la o astfel de macheta (cu gravura in pozitiv) s-ar putea sa constati ca exista diferente majore intre cele doua metode de gravura.
Christian
PS - Articolul este super.
Aceasta postare a fost editata de curec_christian: 25 October 2006 - 11:59 PM
#7
Postat 25 October 2006 - 11:45 PM
Pai... Partea tehnica a articolului e super, cu exceptia faptului ca metoda scobitorii defapt e cu mult mai veche...
Eu personal dupa ce gravez si smirgheluiesc, curat in santuri cu o pensula cu parul scurt si tare, dupa care vin si pensulez peste gravura, folosind o pensula cu varf subtire, nitrosolv sau triclormetan. Metoda care o dai tu cu periuta combinata cu nitro mi se pare cam periculoasa si greu de controlat.
La partea cu nituirea / roata dintata.... In primul rand, e preferabil sa fie ascutita roata dintata pe ambele fete, nu doar pe una singura. Cu ceva rabdare se pot ascuti cu o pila fina dintii in asa fel incat sa li se dea un profil ceva mai rotunjit, nu patratos cum ies initial.
O alta chestie care am invatat-o de la Lucian... E bine sa rupeti unul-doi dinti alaturati ai rotii dintate. In asa fel pornirea si oprirea sirului de nituri e clara.
Partea de inceput, cu scara, cu pozitiv si negativ, contine mult prea multe exagerari...
Per total, panourile evidentiate in pozitiv sunt tot timpul incorecte, cu exceptia imbinarilor care prezinta cordon de sudura Imbinarile prin suprapunere, nu se pot reda nici in pozitiv nici in negativ printr-o dunga, ci prin suprapunere propriu-zisa (treapta, diferenta de nivel). In rest, saracele imbinari, sunt in 'negativ' (adica sant). Mai proeminent, sau mai putin proeminent.
Un caz particular al 'pozitivului' sunt niturile, unde destul de multe avioane prezentau nituri iesite multisor peste suprafata tablei. Aici e destul de spinos, figurarea in 'negativ' a acestora nu e suficienta in general... Exemplele care imi vin in minte sunt B-17, F4F Wildcat, elicopterele H-53 si H-60. Si mai prost e ca nu prea stiu o metoda de a adauga nituri in pozitiv.
Iar pe partea cu 'la 20 de metri nu se vede', e vechea buba cu 'hai sa reducem totul la scara'.... Imi pare rau, dar pana nu reduci la scara fotonul, particula de pigment si molecula de aer, e doar ca sa discutam discutii ce se vede la 72 de metri versus ce se vede pe macheta. Pierdere de vreme discutia pe tema asta...
PS: un pic mai multa atentie la greselile de scriere pe viitor.
Eu personal dupa ce gravez si smirgheluiesc, curat in santuri cu o pensula cu parul scurt si tare, dupa care vin si pensulez peste gravura, folosind o pensula cu varf subtire, nitrosolv sau triclormetan. Metoda care o dai tu cu periuta combinata cu nitro mi se pare cam periculoasa si greu de controlat.
La partea cu nituirea / roata dintata.... In primul rand, e preferabil sa fie ascutita roata dintata pe ambele fete, nu doar pe una singura. Cu ceva rabdare se pot ascuti cu o pila fina dintii in asa fel incat sa li se dea un profil ceva mai rotunjit, nu patratos cum ies initial.
O alta chestie care am invatat-o de la Lucian... E bine sa rupeti unul-doi dinti alaturati ai rotii dintate. In asa fel pornirea si oprirea sirului de nituri e clara.
Partea de inceput, cu scara, cu pozitiv si negativ, contine mult prea multe exagerari...
Per total, panourile evidentiate in pozitiv sunt tot timpul incorecte, cu exceptia imbinarilor care prezinta cordon de sudura Imbinarile prin suprapunere, nu se pot reda nici in pozitiv nici in negativ printr-o dunga, ci prin suprapunere propriu-zisa (treapta, diferenta de nivel). In rest, saracele imbinari, sunt in 'negativ' (adica sant). Mai proeminent, sau mai putin proeminent.
Un caz particular al 'pozitivului' sunt niturile, unde destul de multe avioane prezentau nituri iesite multisor peste suprafata tablei. Aici e destul de spinos, figurarea in 'negativ' a acestora nu e suficienta in general... Exemplele care imi vin in minte sunt B-17, F4F Wildcat, elicopterele H-53 si H-60. Si mai prost e ca nu prea stiu o metoda de a adauga nituri in pozitiv.
Iar pe partea cu 'la 20 de metri nu se vede', e vechea buba cu 'hai sa reducem totul la scara'.... Imi pare rau, dar pana nu reduci la scara fotonul, particula de pigment si molecula de aer, e doar ca sa discutam discutii ce se vede la 72 de metri versus ce se vede pe macheta. Pierdere de vreme discutia pe tema asta...
PS: un pic mai multa atentie la greselile de scriere pe viitor.
#8
Postat 26 October 2006 - 07:42 AM
Citeaza
cu exceptia faptului ca metoda scobitorii defapt e cu mult mai veche...
Citeaza
Daca te uiti la aripi, formele sunt la fel si nu exista mare diferenta intre ele. Asta in faza prezentata de tine.
Cele doua aripi vopsite, aranjate, cosmetizate... bla, bla, bla (stiti voi ce vreau sa spun) - nu mai arata de loc identice.
Cele doua aripi vopsite, aranjate, cosmetizate... bla, bla, bla (stiti voi ce vreau sa spun) - nu mai arata de loc identice.
Citeaza
E bine sa rupeti unul-doi dinti alaturati ai rotii dintate. In asa fel pornirea si oprirea sirului de nituri e clara.
Citeaza
ce se vede la 72 de metri versus ce se vede pe macheta. Pierdere de vreme discutia pe tema asta...
Citeaza
un pic mai multa atentie la greselile de scriere pe viitor
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 26 October 2006 - 07:43 AM
#9
Postat 26 October 2006 - 08:00 AM
Zetule, cum "smerenia" (chiar modelistica), este o atitudine care nu mi-e total straina... pot sa-ti zic ca articolul matale este mai mult decat bine-venit. Bravo !
Chestia asta cu gravarea in negativ, este una din cele mai dificile si spinoase "apucaturi modelistice", mai ales pentru un incepator si mai ales daca se doreste un rezultat aratos. Multe kituri batrioare si "demodate" pot fi astfel readuse la viata, desi astazi in majoritatea cazurilor, exista optiuni mult mai bune si la gustul zilei. Oricum, io sfatuiesc pe oricine care nu a incercat inca acest "mestesug", sa-l guste macar odata, oricat de laborios si frustrant ar parea la prima vedere !
Cum in epoca mea ante-afevista, am gravat ceva la vietisoara mea, cred ca pot sa-mi dau si io putin cu presupusul.
In cazul acelor teorii cu "liniile aduse la scara", sunt total de acord cu ce a zis fratele Cartula... toata discutia asta nu-i decat o analo-retentiva cale, de a bate apa in piua.
Si io cred, ca in zdrobitoarea majoritate a cazurilor, negativul arata modelistic mai bine decat pozitivul, oricare ar fi realitatea "fizica". Mai ales DACA, trasarea in negativ se combina cu unele detalii IN POZITIV, cum ar fi unele panouri, capace, ranforsari si alte marafeturi care se pot gasi pe suprafata unui fuselaj. Acestea pot fi reproduse cu usurinta cu folie de aluminiu autoadeziva sau nu, folie de plumb, sau (metoda mea preferata) cu folie de stiren de 0.07-0.25, de la caz la caz. Jocul dintre negativ si pozitiv, devine astfel deosebit de atragator. Este de fapt ce au facut japonezii in cazul kiturilor de ultima generatie: au trecut de la "negativul simplut" al anilor 80, la aceasta reprezentare mult mai sofisticata si mai rafinata.
-Ca scula de "gravat"... io am o cale mult mai simpla ! Desi detin 'fo doua "profesionale", de la MicroMark si Tamiya, prefer de departe bunul si clasicul cutit Xacto cu lama No.11 intoarsa invers, care face astfel acelasi lucru: scoate "o brazda" de material din sant. Sau lama No.2, pentru cei care au doar manerul "mare". Avantajul, pentru mine, este ca tin cutitul ca pe un creion, fiindu-mi astfel mult mai simplu sa controlez ungiul de taiere, adaincimea si latimea santului, in consecinta. In plus pot sa trasez liniile curbe mult mai simplu.
Cel mai bun lucru la aceasta metoda, este ca nu-ti trebe o scula "dedicata", cumparata sau fabricata pe plan local. Trebe doar o lama proaspata !
-Acul de seriga "preducea" sau rotringul iesit la pensie, reprezinta mai degraba acei "butoni autofiletanti" gen "Dzus", decat nituri ingropate...
-Metoda cu scobitoarea... si aici are dreptate Cartula... e MULT mai veche, nu prea ai patent la ea... Pentru a curata suprafata, dupe slefuiri si scobitoare umeda, io recurg (recurgeam) la o simpla spalare energica cu sampon si o periuta de dinti de buna calitate. Daca mai este nevoie, abia apoi pun prin capilaritate cu pensula 000, putin nitrudiluant in santuri.
Este un subiect pe marginea caruia, mult se poate discuta... caci fiecare dintre cei care l-au gustat si-au dezvoltat metode proprii si propriile teorii...
Inchei aici si-ti mai zic o data Zetule, ca te felicit pentru efortul de a scrie acest atat de util articol.
Chestia asta cu gravarea in negativ, este una din cele mai dificile si spinoase "apucaturi modelistice", mai ales pentru un incepator si mai ales daca se doreste un rezultat aratos. Multe kituri batrioare si "demodate" pot fi astfel readuse la viata, desi astazi in majoritatea cazurilor, exista optiuni mult mai bune si la gustul zilei. Oricum, io sfatuiesc pe oricine care nu a incercat inca acest "mestesug", sa-l guste macar odata, oricat de laborios si frustrant ar parea la prima vedere !
Cum in epoca mea ante-afevista, am gravat ceva la vietisoara mea, cred ca pot sa-mi dau si io putin cu presupusul.
In cazul acelor teorii cu "liniile aduse la scara", sunt total de acord cu ce a zis fratele Cartula... toata discutia asta nu-i decat o analo-retentiva cale, de a bate apa in piua.
Si io cred, ca in zdrobitoarea majoritate a cazurilor, negativul arata modelistic mai bine decat pozitivul, oricare ar fi realitatea "fizica". Mai ales DACA, trasarea in negativ se combina cu unele detalii IN POZITIV, cum ar fi unele panouri, capace, ranforsari si alte marafeturi care se pot gasi pe suprafata unui fuselaj. Acestea pot fi reproduse cu usurinta cu folie de aluminiu autoadeziva sau nu, folie de plumb, sau (metoda mea preferata) cu folie de stiren de 0.07-0.25, de la caz la caz. Jocul dintre negativ si pozitiv, devine astfel deosebit de atragator. Este de fapt ce au facut japonezii in cazul kiturilor de ultima generatie: au trecut de la "negativul simplut" al anilor 80, la aceasta reprezentare mult mai sofisticata si mai rafinata.
-Ca scula de "gravat"... io am o cale mult mai simpla ! Desi detin 'fo doua "profesionale", de la MicroMark si Tamiya, prefer de departe bunul si clasicul cutit Xacto cu lama No.11 intoarsa invers, care face astfel acelasi lucru: scoate "o brazda" de material din sant. Sau lama No.2, pentru cei care au doar manerul "mare". Avantajul, pentru mine, este ca tin cutitul ca pe un creion, fiindu-mi astfel mult mai simplu sa controlez ungiul de taiere, adaincimea si latimea santului, in consecinta. In plus pot sa trasez liniile curbe mult mai simplu.
Cel mai bun lucru la aceasta metoda, este ca nu-ti trebe o scula "dedicata", cumparata sau fabricata pe plan local. Trebe doar o lama proaspata !
-Acul de seriga "preducea" sau rotringul iesit la pensie, reprezinta mai degraba acei "butoni autofiletanti" gen "Dzus", decat nituri ingropate...
-Metoda cu scobitoarea... si aici are dreptate Cartula... e MULT mai veche, nu prea ai patent la ea... Pentru a curata suprafata, dupe slefuiri si scobitoare umeda, io recurg (recurgeam) la o simpla spalare energica cu sampon si o periuta de dinti de buna calitate. Daca mai este nevoie, abia apoi pun prin capilaritate cu pensula 000, putin nitrudiluant in santuri.
Este un subiect pe marginea caruia, mult se poate discuta... caci fiecare dintre cei care l-au gustat si-au dezvoltat metode proprii si propriile teorii...
Inchei aici si-ti mai zic o data Zetule, ca te felicit pentru efortul de a scrie acest atat de util articol.
#12
Postat 26 October 2006 - 11:19 AM
Citeaza
Bun, dar ce te faci daca lungimea de nituit e mai mare decit doi-pi-er?
Z, si eu am fost sceptic cand am vazut dintii aia lipsa, dar... Am incercat si am fost castigat pe loc
Care-i treaba, poti sa pozitionezi fain inceputul si sfarsitul, pentru ca dintii de langa gaura nu mai ating plasticul (cum s-ar intampla in mod normal). Daca linia de nituri e mai lunga decat circumferinta discului, iar nu e absolut nici o problema, dai pana la capat, si mai vii inca o data la eventualele 'gauri' de un dinte de pe parcurs, si termini frumos si capatul.
#13
Postat 26 October 2006 - 11:31 AM
Nu mai zic ca-i bun articolul (chiar daca nu-i perfectisim) ca sa nu zica cineva ca-i iau partea lu elevu Z.
O sa zic altceva....Ca au aparut in ultimii ani o serie de kit-uri (majoritatea rusesti) care au matrite despre care nu poti spune nici ca-s in negativ nici in pozitiv. Ma refer aici la Archangelski Ar 2 (amodel), Tu 2 (eu il am in valom). Pe 2, Su 2, chiar si He 111 P pana la E-F, care au suprapuneri de table si nituri ingropate si liniile panourilor sunt, dupa parerea mea reprezentate muuhuhuuult mai veridic decat la orice hasegawa sau academy.
Nu as vrea sa-mi dau drumul mai tare pe subiectu' asta, ca sa nu ziceti ca-s nebun si ca vreau inapoi la kitruile cu pozitiv.
Oricum pozitivul gen italeri este de neutilizat pe cand pozitivul de la vechile Heller nu ma prea deranjeaza deloc; Iar dintr-un kit pozitiv plin de nituri ca-cum ar fi revell poti scoate cateodata ceva surprinzator si asta fara multa munca.
Unde am gresit gramatical, am gresit ca am vrut. Ca sa nu mai consumati timp.
O sa zic altceva....Ca au aparut in ultimii ani o serie de kit-uri (majoritatea rusesti) care au matrite despre care nu poti spune nici ca-s in negativ nici in pozitiv. Ma refer aici la Archangelski Ar 2 (amodel), Tu 2 (eu il am in valom). Pe 2, Su 2, chiar si He 111 P pana la E-F, care au suprapuneri de table si nituri ingropate si liniile panourilor sunt, dupa parerea mea reprezentate muuhuhuuult mai veridic decat la orice hasegawa sau academy.
Nu as vrea sa-mi dau drumul mai tare pe subiectu' asta, ca sa nu ziceti ca-s nebun si ca vreau inapoi la kitruile cu pozitiv.
Oricum pozitivul gen italeri este de neutilizat pe cand pozitivul de la vechile Heller nu ma prea deranjeaza deloc; Iar dintr-un kit pozitiv plin de nituri ca-cum ar fi revell poti scoate cateodata ceva surprinzator si asta fara multa munca.
Unde am gresit gramatical, am gresit ca am vrut. Ca sa nu mai consumati timp.
Arata acest topic
Pagina 1 din 1