Pagina 1 din 1
Orasul stralucitor....pe apa. Hansa Brandenburg W.29, scara 1/72
#1
Postat 08 January 2020 - 12:04 PM
Spre finalul razboiului, Marina Germană, cere caiete de sarcini pentru un nou tip de hidroavion, mai rapid si cu o putere de foc marita, pentru a putea contracara hidroavioanele inamice, Felixstowe, Curtiss, Albatros W4 si Rumpler 6B2, in Marea Nordului
W.29 a fost conceput ca un hidroavion monoplan, biloc, echipajul fiind format din pilot si observator/mitralior, monomotor, cu motorul in fata, mitralierele fiind sincronizate pentru a putea trage printre palele elicii. Aparatul a fost proiectat in anul 1917, de Ernst Heinkel in colaborare cu Hanns Klemm, un specialist in calculul structurilor de rezistenta, fiind o dezvoltare a hidroavionului de succes Hansa-Brandenburg W-12, biplan de la care au fost preluate forma fuselajului si flotoarele.
O prima serie de sase hidroavioane W.29, 2204 – 2206, comandata in decembrie 1917, a fost livrata in primavara anului 1918. Aceasta prima serie a fost motorizata, pentru teste, cu diferite tipuri de motoare. Astfel, 2004 a avut motor Benz IIIa, de 150 Cp, 2205 a avut motor BMW IIa de 185 cp iar 2206 avut motor Mercedes D.IIIa de 195 CP. Pina la urma s-a ordonat ca W29 sa fie motorizat cu Benz IIIb de 195 CP, desi seria 2643 – 2652 a fost motorizata cu BMW IIIa.
Motoarele Benz se evidentiau prin esapamentele lungi, situate pe partea stinga a motorului.
Hidroavionul Hansa Brandenburg W.29, era înarmat cu două mitraliere Spandau, situate pe lateralele fuselajului, linga motor, sincronizate, pentru a putea trage printre palele elicii si o mitraliera mobila, Parabellum, pentru observatorul-mitralior. Constructia inalta a partii din spare a fuselajului, a permis renuntarea la ampenajul vertical, iar cirma inversata asigura mitraliorului in cimp de tragere foarte larg, pracic aproape 360 de grade.
Structura integrala din lemn, cu aripi groase si late, cu un mic unghi diedru, acoperite cu pinza lacuita, au facut din acesta o platformă de lupta puternica, stabila si manevrabila.
De notat ca aparatele din seriile 2287 - 2300, 2501 – 2506, 2564 – 2583, 2588 – 2589, aveau la bord instalatii de transmisie radio, un lucru destul de rar in acea vreme.
W.29, a operat in principal pe Marea Nordului, cel mai cunoscut pilot al sau fiind Oberleutnant Christiensen (Friedrich Christiansen). Avind o viteza maximă de 110 km / h si o manevrabilitate excelenta, hidroavionul Hansa-Brandenburg W.29 a fost un adversar de temut avioanelor si hidroavioanelor ce actionau in Marea Nordului. De notat lupta din 6 iulie 1918, cind, o formațiune de Hansa-Brandenburg W.29, condusa de Christiansen, a atacat prin surprindere submarinul britanic C25, surprins la suptrafata. In cursul atacului, motoarele submarinului au fost avariate si scoase din functiune, iar o parte din echipaj, inclusiv comandantul submarinului, au fost ucisi.
Ca urmare a dezvoltarii lui W.29, au aparut W.33, W.34 si W.37, dar construite mai mult ca prototip, intr-un singur exemplar, W 33 sau 3 exemplare, W34 si W37.
Bibliografie:
- www.googal.com
- Brandemburg W29, by P.M.Grosz
- Fighting Aircraft of World War I, Janne’s colection.
Kit-ul.
Kit-ul este unul destul de vechi (adica cumparat acumat, ăhă, ceva vreme!), scos de Estern Expres, reimbuteliere TOKO. Injectat in plastic alb, un dezavantaj, pe cele doua rame se gasesc 49 de piese ce cuprind si piesele necesare pentru caruciorul de manevra la sol.
Injectia este centrata, fara bavuri importante cu putine detalii. Din pacate finisarea matritei lasa de dorit, astfel ca suprafetele pieselor au o gramada de "zgirieturi".
Pe partea impinzita, nu ar fi chiar o problema, dar pe fuselaj, da, acesta fiind facut din lemn (placaj) lustruit.
Instructiunile de montaj se limiteaza la doua pagini, dar sunt intuitive.
Instructiunile de vopsire sunt sublime dar...deloc!!
Este data o singura inmatriculare, Norvegiana, nr 03 dar...pentru care care nu exista nimic pe foaia de decaluri!
Pe foaia de decal exista decaluri pentru doua aparate, unul din seria 2287 - 2300, din care s-au comandat si construit 14 parate, recte numarul 2293 si seria 2593 - 2642, din care s-au comandat si construit 50 de aparate, recte 2611. Cum acestea aveau motoare Benz III, treba se potriveste cu ce e in kit!
Decalul lozenge aflat pe foaie, nu este tocmai ce ar trebui sa fie.
Ca bunataturi, mai am in dotatre un set de PE-uri, provenienta ruseasca, no name.
Din pacate, folia extrem de subtire, este greu de manevrat, mai ales ca interiorul este in sistem cusca.
Mai am o foaie de decaluri pentru lozenge marina, ceheasca, de la Hobbyshop.
In prospect se atrage atentia ca nu suporta orice lacuri enamel, dar ca reactioneaza foarte bine la solutiile "Set" si "Sol".
Culorile folosite, sunt date atit in clar, cit si in coduri Humbrol.
W.29 a fost conceput ca un hidroavion monoplan, biloc, echipajul fiind format din pilot si observator/mitralior, monomotor, cu motorul in fata, mitralierele fiind sincronizate pentru a putea trage printre palele elicii. Aparatul a fost proiectat in anul 1917, de Ernst Heinkel in colaborare cu Hanns Klemm, un specialist in calculul structurilor de rezistenta, fiind o dezvoltare a hidroavionului de succes Hansa-Brandenburg W-12, biplan de la care au fost preluate forma fuselajului si flotoarele.
O prima serie de sase hidroavioane W.29, 2204 – 2206, comandata in decembrie 1917, a fost livrata in primavara anului 1918. Aceasta prima serie a fost motorizata, pentru teste, cu diferite tipuri de motoare. Astfel, 2004 a avut motor Benz IIIa, de 150 Cp, 2205 a avut motor BMW IIa de 185 cp iar 2206 avut motor Mercedes D.IIIa de 195 CP. Pina la urma s-a ordonat ca W29 sa fie motorizat cu Benz IIIb de 195 CP, desi seria 2643 – 2652 a fost motorizata cu BMW IIIa.
Motoarele Benz se evidentiau prin esapamentele lungi, situate pe partea stinga a motorului.
Hidroavionul Hansa Brandenburg W.29, era înarmat cu două mitraliere Spandau, situate pe lateralele fuselajului, linga motor, sincronizate, pentru a putea trage printre palele elicii si o mitraliera mobila, Parabellum, pentru observatorul-mitralior. Constructia inalta a partii din spare a fuselajului, a permis renuntarea la ampenajul vertical, iar cirma inversata asigura mitraliorului in cimp de tragere foarte larg, pracic aproape 360 de grade.
Structura integrala din lemn, cu aripi groase si late, cu un mic unghi diedru, acoperite cu pinza lacuita, au facut din acesta o platformă de lupta puternica, stabila si manevrabila.
De notat ca aparatele din seriile 2287 - 2300, 2501 – 2506, 2564 – 2583, 2588 – 2589, aveau la bord instalatii de transmisie radio, un lucru destul de rar in acea vreme.
W.29, a operat in principal pe Marea Nordului, cel mai cunoscut pilot al sau fiind Oberleutnant Christiensen (Friedrich Christiansen). Avind o viteza maximă de 110 km / h si o manevrabilitate excelenta, hidroavionul Hansa-Brandenburg W.29 a fost un adversar de temut avioanelor si hidroavioanelor ce actionau in Marea Nordului. De notat lupta din 6 iulie 1918, cind, o formațiune de Hansa-Brandenburg W.29, condusa de Christiansen, a atacat prin surprindere submarinul britanic C25, surprins la suptrafata. In cursul atacului, motoarele submarinului au fost avariate si scoase din functiune, iar o parte din echipaj, inclusiv comandantul submarinului, au fost ucisi.
Ca urmare a dezvoltarii lui W.29, au aparut W.33, W.34 si W.37, dar construite mai mult ca prototip, intr-un singur exemplar, W 33 sau 3 exemplare, W34 si W37.
Bibliografie:
- www.googal.com
- Brandemburg W29, by P.M.Grosz
- Fighting Aircraft of World War I, Janne’s colection.
Kit-ul.
Kit-ul este unul destul de vechi (adica cumparat acumat, ăhă, ceva vreme!), scos de Estern Expres, reimbuteliere TOKO. Injectat in plastic alb, un dezavantaj, pe cele doua rame se gasesc 49 de piese ce cuprind si piesele necesare pentru caruciorul de manevra la sol.
Injectia este centrata, fara bavuri importante cu putine detalii. Din pacate finisarea matritei lasa de dorit, astfel ca suprafetele pieselor au o gramada de "zgirieturi".
Pe partea impinzita, nu ar fi chiar o problema, dar pe fuselaj, da, acesta fiind facut din lemn (placaj) lustruit.
Instructiunile de montaj se limiteaza la doua pagini, dar sunt intuitive.
Instructiunile de vopsire sunt sublime dar...deloc!!
Este data o singura inmatriculare, Norvegiana, nr 03 dar...pentru care care nu exista nimic pe foaia de decaluri!
Pe foaia de decal exista decaluri pentru doua aparate, unul din seria 2287 - 2300, din care s-au comandat si construit 14 parate, recte numarul 2293 si seria 2593 - 2642, din care s-au comandat si construit 50 de aparate, recte 2611. Cum acestea aveau motoare Benz III, treba se potriveste cu ce e in kit!
Decalul lozenge aflat pe foaie, nu este tocmai ce ar trebui sa fie.
Ca bunataturi, mai am in dotatre un set de PE-uri, provenienta ruseasca, no name.
Din pacate, folia extrem de subtire, este greu de manevrat, mai ales ca interiorul este in sistem cusca.
Mai am o foaie de decaluri pentru lozenge marina, ceheasca, de la Hobbyshop.
In prospect se atrage atentia ca nu suporta orice lacuri enamel, dar ca reactioneaza foarte bine la solutiile "Set" si "Sol".
Culorile folosite, sunt date atit in clar, cit si in coduri Humbrol.
#3
Postat 08 January 2020 - 02:16 PM
Un avion cu o forma extraordinara . ... Ehhee , Eastern Express , ce subiecte frumoase aveau !
Z iti pun un link de la Wingnut , pentru detaliere si informatii ( eu intotdeauna dau cate-o geana pe la ei , cand am subiecte WW1 in lucru)
http://www.wingnutwi...?productid=3000
Z iti pun un link de la Wingnut , pentru detaliere si informatii ( eu intotdeauna dau cate-o geana pe la ei , cand am subiecte WW1 in lucru)
http://www.wingnutwi...?productid=3000
#4
Postat 09 January 2020 - 12:15 PM
Longinus, prea grea n-ar fi, din pacate sunt multe necunoscute, bibliografia fiind cam subtire. De exemplu, la numarul 2521, profundorul este simplu, semicerc sau cu aripioare ca pe capacul cutiei? Crucile sunt groase sau subtiri? Toata seria a avut acelasi tip de cruci sau difera de la numar la numar?
Da Dany, il gasisem si eu mai cu ceva ani in urma, am salvat cite ceva de acolo. Merci!
Da Dany, il gasisem si eu mai cu ceva ani in urma, am salvat cite ceva de acolo. Merci!
#5
Postat 09 January 2020 - 11:29 PM
Salut Z-mare.
Mi-ai captat toata atentia cu subiectul acesta ... Bravoo
Cu multi ani in urma mi-am cumparat si eu unul, dar de la MPM, cu gandul sa-l fac romanesc, ca am avut vreo doua, eram pornit tare a il incepe, insa aveam multe semne de intrebare la multe aspecte, informatiile si documentatia despre acest avion erau limitate ... in timp a ramas uitat printr-un fund de dulap ... asa ca abia astept sa vad ce-i faci sa pot lua aminte.
Spor sa ai.
Dany, absolut fenomenala pagina celor de la Wingnut , multumesc pentru share.
Mi-ai captat toata atentia cu subiectul acesta ... Bravoo
Cu multi ani in urma mi-am cumparat si eu unul, dar de la MPM, cu gandul sa-l fac romanesc, ca am avut vreo doua, eram pornit tare a il incepe, insa aveam multe semne de intrebare la multe aspecte, informatiile si documentatia despre acest avion erau limitate ... in timp a ramas uitat printr-un fund de dulap ... asa ca abia astept sa vad ce-i faci sa pot lua aminte.
Spor sa ai.
Dany, absolut fenomenala pagina celor de la Wingnut , multumesc pentru share.
#6
Postat 12 January 2020 - 11:23 AM
Am dat jos piesele de pe rame si...prima surpriza!
Intre aceste doua imagini, nu e nici o diferenta, totusi se pot gasi mici...
...adica nu seama deloc. In kit este dat acest motor, mai degraba un Mercedes, care nu are nimic de-a face cu motorul Benz, cu care a fost dotata si seria din care face parte 2292 sau 2611, pentru care se dau inmatricularile in kit, nici macar pentru 2521, care ilustreaza capacul cutiei, dar care nu se regaseste pe foaia de decaluri. Asa ca sunt trei solutii viabile
1. Ma fac ca nu am bagat de seama si merg cu acest motor
2. Incerc sa adaptez motorul din dotare, facindu-l sa semene cu un Benz
3. Refac intreg motorul, pornid de la batiu, care oricum nu se vede.
Interesant e ca pe ilustratia capacului, motorul pare Mercedes, dar cu esapamente de Benz!
Am refacut gratarele dispozitivului pentru manebrare la sol, care aratau nasol. Am taiat ce era in kit, si am inlocuit cu stiren de 0,8x0,5.
Foarte greu se lucreaza cu plasticul alb, nu se vede aproape nimic, nici un pic de umbra sau contrast, totul apare plat.
Intre aceste doua imagini, nu e nici o diferenta, totusi se pot gasi mici...
...adica nu seama deloc. In kit este dat acest motor, mai degraba un Mercedes, care nu are nimic de-a face cu motorul Benz, cu care a fost dotata si seria din care face parte 2292 sau 2611, pentru care se dau inmatricularile in kit, nici macar pentru 2521, care ilustreaza capacul cutiei, dar care nu se regaseste pe foaia de decaluri. Asa ca sunt trei solutii viabile
1. Ma fac ca nu am bagat de seama si merg cu acest motor
2. Incerc sa adaptez motorul din dotare, facindu-l sa semene cu un Benz
3. Refac intreg motorul, pornid de la batiu, care oricum nu se vede.
Interesant e ca pe ilustratia capacului, motorul pare Mercedes, dar cu esapamente de Benz!
Am refacut gratarele dispozitivului pentru manebrare la sol, care aratau nasol. Am taiat ce era in kit, si am inlocuit cu stiren de 0,8x0,5.
Foarte greu se lucreaza cu plasticul alb, nu se vede aproape nimic, nici un pic de umbra sau contrast, totul apare plat.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 12 January 2020 - 11:26 AM
#7
Postat 08 March 2020 - 11:40 AM
Dupa vreo patru variante, cu demontari/montari, piliri, chituiri, gauriri, am ajuns in pozitia asta.
Nu e chiar un Benz, dar fata de ce a fost, eu zic ca merge. Am incercat sa refac si cilindrii, dar zdroaba nu merita, nu se mai vede nimic!
Pe parcursul conversiei, am tot incercat sa vad adca mai intra in fuselaj, pina acum mi-a iesit bine.
Nu e chiar un Benz, dar fata de ce a fost, eu zic ca merge. Am incercat sa refac si cilindrii, dar zdroaba nu merita, nu se mai vede nimic!
Pe parcursul conversiei, am tot incercat sa vad adca mai intra in fuselaj, pina acum mi-a iesit bine.
Arata acest topic
Pagina 1 din 1