Dewoitine D.520 Trop tard, mon cher...
#1
Postat 17 December 2019 - 08:33 PM
Un nou episod din serialul de succes "Too little , too late..." prezintă avionul de vīnătoare Dewoitine D.520C-1, socotit cel mai bun vīnător produs de industria franceză īn timpul WW2 , demnă pereche a bombardierului LeO451. Nu o să vă plictisesc cu istoria acestui avion , cei curioși găsesc pe site-ul Dewoitine 520 informații amănunțite. Suficient de spus că dacă ar fi fost disponibil la timp și īn cantitățile necesare , alta ar fi fost soarta Bătăliei pentru Franța , și īn mod cert alta desfășurarea īntregului război. Nu a fost să fie, Ministerul Aerului (prin decizia eronată de-a da prioritate MS.406-clar inferior ca performanțe-īn producția de serie)și politica Franței (naționalizarea industriei aviatice a produs un efect invers celui scontat, ducīnd la intīrzieri uriașe īn fabricarea pieselor și subansamblelor, la scăderea productivității muncii, frămīntări sociale si greve) au făcut ca acest vīnător elegant și performant să lupte mai mult după Armistițiu, și īn special īmpotriva Aliaților, pilotat fiind de Vichy , germani , italieni și bulgari.
Kitul folosit de mine este venerabilul Hasegawa AP47 (pe care-l puteți vedea aici, dacă nu-l știți cumva kit Hasegawa ), la care s-a adăugat și o coală de PE Eduard ( găsită īn cutie, kitul l-am cumpărat de la un coleg de Forum) din care voi folosi cīte ceva...
Cockpitul oferit de japonezi este extrem de simpluț, aici am mai folosit din PE-uri ca să mai dreg busuiocul:
Panoul cu instrumentele de bord este de la Yahu Models, foarte frumos , ca de obicei.
Evident că și la pereții cockpitului am băgat ceva PE-uri , plus scrach-ul de rigoare:
Totul vopsit īn "Bleu nuit interieur" de la Gunze, ceva evidențiere cu un gri neutru, ceva jeg, nimic deosebit.
Deja am potrivit la rece totul ,și o să fie foaaarte interesant de pus totul la loc, piesele componente ale cockpitului nu prea vor să coopereze īntre ele...
Am să īncerc să le conving
Va urma...
#2
Postat 17 December 2019 - 10:49 PM
Problema nu era numai de material, ci de cum intelegeau sa le foloseasca. De tactici, de infrastructura, de generali decrepiti si ofiteri aroganti, etc.
Specsurile pe hartie erau bune, in practica insa tunul de motor era crap, motorul era un dezastru (la inceput) .
Comparat cu 109E era mai incet si urca mai greu. Era ceva mai bun in picaj, avea autonomie mult mai buna, dar de aici porneau alte limitari, caci avea rezervoare in aripi...
Un raport interesant cu comparatiile facute de franceJi cu un 109E capturat, gasim aici :
http://www.kurfurst....ch_109e_tt.html
MS-406 a fost ales ca zbura mai bine. De altfel, celebrul Eric Brown, bossul de la Royal Aircraft Establishment Captured Enemy Aircraft Flight a zburat pe el si concluziile sale au fost ceva de genul : It was a nasty little brute. It looked beautiful but didn't fly beautifully.
Nici bulgarii nu au fost prea fericiti cu el, desi clar ca in 44 nu puteai avea pretentia sa se descurce contra P-51 sau P-38...
Una peste alta, un avion neasteptat de elegant, in special considerand ce mizerii scoteau francezii in perioada aia. Poate doar Arsenalul VG-33 il intrece in silueta, dar ala era o mizerie mult mai mare.
Pentru mine e un subiect de suflet, caci D-520 a fost printre primele machete adevarate ( dupa Plasticart si Jeco ) gasite de mine "pe la rusi" la Obor, la punga - Novo, copie ruseasca dupa Frog.
Imi amintesc si acum ce taietura mi-am facut la un deget, incercand sa-i separ o piesa de pe cadru, cu o lama de ras de-a tatei :))
Te voi urmari cu atentie, spor la treaba :)
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 18 December 2019 - 10:26 AM
#5
Postat 18 December 2019 - 10:07 AM
Gata am tacut nu mai poluez topicul lui Dakian...
#7
Postat 18 December 2019 - 10:16 AM
Z-mare, la 18 December 2019 - 09:51 AM, a spus:
Pai nu prea bine, nici la sol...Eric Brown zicea ceva de genul ca nu trebuia sa lasi comenzile pana cand nu era in hangar, cu motorul oprit:)))
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 18 December 2019 - 10:27 AM
#8
Postat 18 December 2019 - 12:02 PM
109 - Este foarte adevărat că principala problemă a francezilor īn campania din vara lui '40 nu a fost atīt dotarea armatei ( dispuneau de o superioritate tehnică și numerică confortabilă...) cīt conducerea armatei...O gașcă de boșorogi decrepiți , īnțepeniți īn concepțiile tactice ale Marelui Război , incapabili de planuri de luptă coerente, ofițeri "cocoșei" , preocupați mai ales de vin bun , curve și petreceri , soldați indisciplinați și īngrijorați de soarta lor economică , etc.
D.520 era un avion bun , chiar dacă avea și el bubele lui : vizibilitatea la sol aproape nulă din cauza botului lung și a postului de pilotaj binișor īn spate , tendința tunului HS404 de-a se bloca ( acesta era năravul acestui tun...), instabilitatea laterală datorată rezervoarelor din aripi, motorul prea puțin fiabil și de o putere insuficientă ( e drept ca nici nu a mai avut timp să evolueze, Armistițiul a oprit orice tentativă de upgrade; germanii au autorizat reluarea fabricatiei și dotarea Vichy-ului cu aparate noi , dar FĂRĂ NICI O MODIFICARE, doar īn configurația din '40) , lipsa posibilității montării unui rezervor suplimentar ( cauza decesului asului francez Pierre LeGloan , ce a īncercat o aterizare forțată cu o Aeracobra : uitīnd sa largheze rezervorul suplimentar, nefiind obișnuit cu așa ceva , a ars de viu cīnd scīnteile produse de frecarea cu solul au aprins carburantul !)
Poate că dacă ar fi avut timp la dispoziție , unele propuneri de upgrade s-ar fi materializat și īn producția de serie ( D.550, de ex. )
Īn modesta mea opinie , Yak-1 era o mizerie de avion , performanțele lui fiind obținute datorită greutății extrem de reduse ( blindaj slab, fără radio , armament ridicol- doar tunul axial, etc.) cīt și a tacticii folosite de ruși.
MDO - fără grijă prietene , nici un comentariu la subiect nu o să-mi polueze vre-un topic . Liber la comentarii , că de aia e Forum !
Kitul Hasegawa mi se pare decent, deși slab detaliat. Am să īncerc să mai īmbunătățesc pe ici-pe acolo , ce voi putea. Așa cum am spus , am si o coală de PE Eduard, dar...așa cum s-a mai spus , jumătate din piesele de pe ea mi se par inutile, nu cred că le voi folosi...Inclusiv la cockpit , baza a fost scrach-ul cīt cuprinde , nu PE-ul...
Ca să nu mai pățesc ca și cu Hs-129, m-am hotărīt īncă de pe acum pe care-l voi face , anume No.248 , 4-Blanc, GC II/7 esc.4.
Eeee , și ca sa nu fie chiar simplă treaba , am de ales īntre 3 variante cunoscute : cea din campania din Franța ( mai '40 , camo-ul obișnuit) ,cea de după Armistițiu ( īn plus cu o săgeată scurtă albă pe fuselaj) și cea din campania din Siria ( botul și coada cu "dungile rușinii", caserola elicei roșie)
Spor să fie !
#10
Postat 18 December 2019 - 03:04 PM
Mi se par mai insufletite , spargand monotonia camuflajului francez cu acele " pijamale" colorate , plus ca imi par ca aduc mai mult cu spiritul local ( imbracamintea sau corturile populatiei locale , arhitectura contrastand cu marea aceea albastra ... si desigur cele 1001 de povesti .... fara legatura sau limitare doar la o epoca anume ) .
.... Totodata imi aminteste de o intamplare haioasa pe care nu mai stiu exact pe unde am citit-o . Parca autorul devenise mai tarziu o personalitate cunoscuta ...un scriitor sau un desenator remarcabil .
Povestea era ca trebuiau sa atace un aerodrom francez din Africa , daca imi amintesc corect ,chiar la inceputul campaniei , pe cand francezii erau deja aliati cu nemtii .
Nu stiau inca ce reactie vor primi .
Au vazut aerodromul , s-au esalonat pt. atac si au venit din picaj la rasul solului ... Si pe cand sa deschida focul , au vazut ca langa avioanele frantuzesti aliniate ca la parada , erau adunate niste domnisoare superbe in haine elegante , pe tocuri inalte ,iar pilotii francezi le prezentau avioanele , in timp ce probabil se grozaveau cu faptele lor de vitejie , iar pe aripile avioanelor erau sticle de vin sau sampanie , si probabil cosuri cu mancaruri fine . . .... Atacatorii au ramas blocati . Nimeni nu a putut deschide focul , trecand asa in viteza si extrem de jos pe langa acea scena .
Francezii s-au desteptat si au dat alarma , spre amuzamentul atacatorilor care priveau cum acele elegante domnisoare incercau sa fuga pe tocurile acelea inalte la adapost ( poate unele inca tinand cupele de sampanie in mana) .
Autorul conchidea (parca) la sfarsitul istorisirii ceva de genu ... ca da >sint francezi , ei asa vad razboiul ...
La a doua trecere , insa , a inceput razboiul adevarat ...
Spuneam in text de atacatori * fiindca nu mai retin daca erau englezi sau ce fel de avioane pilotau ( Spit-uri sau P40 )
Mult spor la Dewoitine !
Aceasta postare a fost editata de dany: 18 December 2019 - 03:05 PM
#11
Postat 18 December 2019 - 04:40 PM
A fost pilot de Hurricane.
https://www.carticus...0141346717.html
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 18 December 2019 - 04:43 PM
#14
Postat 21 December 2019 - 02:03 PM
Am lipit frumos aripile (potrivire perfectă), am șters cele două "nervuri"(incorecte oricum)din calele trenurilor de aterizare , și-am lipt acolo PE-urile, arată totuși mai frumos.Acolo o sa mai vină și două verine.
Am īnchis fuselajul...cu greu! M-a chinuit ca naiba cockpitul lu'pește, nu se potrivea deloc. L-am convins pīnă la urmă, și-am unit fuselajul cu aripile. Idem , potrivirea excelentă. M-am jucat puțin adăugīnd ceva nituri, am adīncit o idee liniile de panou, am deschis fanta de aerisire din fața parbrizului
Chituit linia de īmbinare (pentru siguranță), mici ajustări pe ici-pe colo, nimic deosebit.
I-am făcut și colimatorul reflexvizor (deși am citit că avioanele de la seria 1-350 aveau ochire simplă cui+grilă, iar abia cele de la 351 īncolo reflexvizor OPRX39, īn poză am văzut că acest avion, deși are seria 248, avea montat reflexvizor , și asta īncă din '40, īn Tunisia ,pe aerodromul Sidi-Ahmed). Probabil că au fost echipate ceva mai tīrziu toate avioanele disponibile cu reflexvizor, īn poze nici nu mai apare cuiul+grila.
Va urma.
#15
Postat 25 December 2019 - 10:39 AM
I-am tras un preshading obișnuit ( īncă nu am curaj să īncerc o altă tehnică , iar dimensiunea avionului mi se pare prea mică să merite cine știe ce minune de abordare...), deși am reușit , tot īn premieră , să mă apropiii de ceea ce-aș considera eu un preshading reușit, mi-au ieșit liniile mai drepte , ami uniforme , etc.
Apoi "Gris bleu clair" pe burtă ( Vallejo, nu mai am Gunze...):
Și īn sfīrșit, dat cu alb pe extremități , atīt pentru a pregăti suprafața pentru galbenul de fond , cīt și pentru tricolorul de pe direcție, pe care am să-l vopsesc ( de mult prea puține ori decalul din cutie pentru așa ceva se potrivește la locul lui...prea lat, prea mic , prea...)
Deocamdată atīt...
Vă urez Crăciun fericit,multă sănătate și bucurii, spor la modelit !!
#16
Postat 05 January 2020 - 06:49 PM
Am avansat la lucrare : vopsirea este cam gata. Am făcut nițel altfel, nici nu știu dacă nu cumva m-am complicat singur...
Adică, după ce-am dat albul ca fond , am dat galbenul , am mascat și-am dat și dungile roșii. După ce s-a uscat , am mascat zona de bot și coadă , și-am dat camuflajul. Gris-bleu fonce primul , mascat, vert-khaki și ultimul ombre calcinee. Lăsat iar să se usuce bine, apoi am înlăturat toate măștile , doar ca să ...pun altele , anume pentru vopsit tricolorul pe derivă.
L-am lăsat la uscat ceva mai mult , apoi i-am suflat niște Future , pentru decaluri.
Cîteva vorbe despre decalurile Hasegawa...
Nu am mai făcut pînă acum decît un singur kit Hasegawa , anume Ki-43-I Oscar , în campania ZOO de acum...ceva timp. Era tot un kit vechișor, dar decalurile au fost OK. Puțin cam groase și cam mate , dar ok.
Astea au fost o mizerie imensă !! Au reușit sa le "salte" locul din coadă celor de la 109E-urile ICM !! După cum se vede bine în poze , nici măcar unul nu s-a păstrat întreg...Odată băgate la apă , s-au rupt în bucăți Nu s-au dezintegrat ca cele de la Tempest II-ul de la Matchbox, dar s-au făcut praf...Și cum nu aveam NIMIC în locul lor , am fost nevoit sa fac un veritabil puzzle, pentru ca să arate pasabil totuși. În mare parte mi-a reușit , zic eu. Unde nu am mai putut reface ( la cocarda din tribord), am sa corectez cît de cît cu vopsea, apoi...declar ca acolo este cojită vopseaua, că altceva nu am ce să fac. Sper să camuflez toate bulelile din weathering , nu am altă idee.
Le-am sigilat bine cu Future , sper sa se păstreze măcar așa.
Seară bună !
L.E. după ce că-s nasoale, pozele s-au așezat în fix ce ordine au vrut ele...
Aceasta postare a fost editata de dakian67: 05 January 2020 - 06:53 PM