Intr-un fel FW190, pina la un punct, a avut aceeasi soarta ca si He112. Interese obscure l-au tinut prea mult timp pe planseta lui Kurt Tank. Adeptii “Blitzkrieg”-ului vedeau in Bf 109 un avion suficient de performat, ca sa mai piarda timp si bani pentru dezvoltarea unui un alt avion, sustinind ca nu aveau nici un motiv sa puna la punct un un avion de superioritate aeriana.
Motorul in stea a fost o alta motivatie: <Nu este capabil sa “traga” dupa el un vinator de mare viteza, perioada biplanelor a demonstrat acest lucru!> spuneau “specialistii”, cu toate ca un motor racit cu aer putea incasa mai “multe”, ne fiind dependent de circuitul de racire cu apa!
Prototipul, inmatriculat civil “D-OPZE”, zboara prima data la 1 iulie 1938, avindu-l la mansa pe Hans Sanders. Dupa remedierea problemelor aparute la testari, primele avioane FW190A-1sint livrate unitatilor de pe front, abia in toamna anului 1941 ( II/JG 54, Rusia). FW-190 a fost un avion in circa caruia s-au pus o gramada de utilizari: vinator, vinator - bombardier, torpilor, avion da atac la sol sau suport la mare altitidine. A fost un adevarat avion multi rol. Am putea sa ne intrebam care ar fi fost soarta Bataliei Angliei, daca in loc de Bf-109 ar fi fost FW-190!
Robustetea lui a dus la multitudinea de variante construite, una dintre ele fiind FW-190 D, Dora.
La sfârșitul anului 1944, cind soarta razboiului incepe sa fie clara, Hermann Göring, nemultumit de performanta unitatilor Luftwaffe, care pierdusera suprematia aeriana deasupra Germaniei, precum si a diferentelor de opinie cu Adolf Galland, l-a indepartat pe acesta din Jagdflieger, incercind sa-l trimita la una din unitatile de pe front. Datorita sprijinului primit din patea lui Hitler, lui Galland i s-a oferit sansa de a-și forma propria unitate. In urma deciziei lui Hitler, i s-a incredintat formarea unei unitati prin care sa demonstreze eficacitatea noului avion, Messerschmitt Me 262, ca interceptor impotriva bombardierelor aliate. Astfel, in februarie 1945 apare, la Brandenburg-Briest, JV 44, Jagdverband 44, unitate, care, în ciuda existenței sale scurte, devine una dintre cele mai cunoscute unităti Luftwaffe.
Datorită vitezei sale, Me 262, putea sa scape usor de aviatia de vinatoare aliata, dar avea o problema: datorita incapacitatii motorului de a accelera rapid pe panta de decolare si aterizare, avionul era vulnerabil in aceste moment, ceea ce il face o tinta usoara pentru vinatorii aliati, care incepusera sa detina suprematia aeriana. Protectia aeriana a aerodromului nu era o noutate, documentele dovedesc ca unitati precum III./KG (J) 54 si III./JG 7 erau protejate aerian de un numar mic de avioane FW 190A-8 si respectiv Bf 109 G-14, ce nu erau neaparat incadrate intr-o anume unitate. Idea a fost preluata, asa ca, la inceputul lunii aprilie, a aparut „Platzschutzschwarm” (Sachsenbergschwarm, Würgerstaffel sau Papagei Staffel), sub conducerea Lt. Heinz Sachsenberg, unitatea fiind dotata cu cinci FW -190 D, in versiunile D-9 si D-11. Pentru ca, antiaeriana, care proteja si ea aeroportul, constituita in mare parte din servanti slab instruiti, tragea in tot ce zbura dar nu dadea din aripi, avioanele au trebuit scoase in evidenta, asa ca, pe intrados, a aparut acel camuflaj caracteristic pentru Papagei Staffel: rosu cu dingi albe.
FW-190 D-13/R11 (dotat cu instalatia de autopilot tip PKS 12), W.Nr. 836017, apartinind JG 26 si pilotat, probabil, de Maj. Franz Götz, a fost capturat de RAF, pe aeroportul Flensburg-Weiche, in 5 mai 1945. Balkenkreuz -ul si celelalte insemne, au fost acoperit cu o vopsea gri-albastru, peste care a fost pictata steaua alba, in cinci colturi si inscriptia USA 14. Acest avion, pilotat de pilotii germani Maj. Heinz Lange si Oblt. Günter Josten, a participat la un „dogfights”, cu un Hawker Tempest Mk V, pe 25 iulie 1945, pentru a i se testa caracteristicile. S-a dovedit ca aveau performante similare, dar D-ul era mai bun la altitudini mari. Avionul, a fost trimis in SUA, la Museum of Flight din Seatle. Din pacate, la restaurare, schema de camuflaj a fost gresita.
Bibliografie:
- Focke Wolf FW - 190 A/F, Planes and Model Kits, colectiv autori
- Focke Wolf FW - 190 A/F, Aero Details nr.6
- Walk Around Focke Wolf FW - 190 A/F, Squadron/signal publications
- Focke Wolf FW - 190 in action, Squadron/signal publications
- Focke Wolf FW - 190 D, Walk around,
- Focke Wolf FW - 190 D, Monogram close-up, 10
- Focke Wolf FW - 190 Describet, part 1 and 2, Geoffrey Pentland & Anthony Sennan
- www.google.ro
Kit-ul
Face parte din cunoscuta serie Dual Combo scoasa de Eduard.
Cutia contine piesele pentru doua avioane tip FW -190 D. Injectia, matrita de mare presiune, este in plastic gri inchis, bine centrata si cu detalii fine, fara bavuri evidente. In cutie sunt 6 x 2 rame pe care sunt 142 x 2 piese, din care 12 x 2 nu se folosesc. Din prospect, reisese ca ar trebui sa mai fie inca o rama, rama Q, varianta pentru aripi, extrados si intrados, din pacate aceasta lipseste.
Plasticul prea inchis la culaorae, probabil, va fi dificil de lucrat la detalii si regravari. Ramine de vazut.
In cutie mai sunt:
- doua rame cu 11 x 2 piese transparente, din care 7 x 2 nu se folosesc. Injectia este foarte buna, cu detalii fine, fara moar in plasticul transparent. Plasticul pieselor putea fi putin mai subtire!
- o cola cu decalui, pentru 6 inmatriculari: FW - 190 D-11, W.nr. 2200xx, Lt. Karl-Heinz Hofmann, Sachsenberg Schwarm,of JV 44, München, mai 1945, FW -190 D-11, W.nr. 2200xx, VFS des G.d.J., Bad Wörishofen, marie - aprilie 1945, FW -190 D-11, W.nr. 220014, VFS des G.d.J., Bad Wörishofen, aprilie 1945, FW - 190 D-13, W.nr. 836016, V./EJG 2(?), Pilsen-Bory, Cehoslovacia, mai 1945,
FW - 190 D-13/R11, W.nr. 836017, Stab./JG 26, Flensburg-Weiche, Germania, mai 1945 si FW - 190 D-13/R11, W.nr. 836017 de captura.
- un set de PE prevopsit, cu detlii pentru cocpit
- un set de masti pentru cupole.
Instructiunile de montaj sunt clare, intuitive, date pe etape de constructie.
Pentru vopsire sunt indicate vopsle Gunze/Mr. Color, acrilice sau laquer, cu denumirea in clar si cod Gunze/Mr. Color
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 24 October 2019 - 03:47 PM