Henschel Hs-129B-2"Der geflügelte Büchsenöffner" Kit Italeri 1294
#1
Postat 20 August 2019 - 09:17 PM
Henschel Hs-129 are cinstea de-a fi primul avion proiectat special pentru atac la sol și luptă antitanc. Strămoșul lui A-10 Warthog. Principala cerință impusă de OKL proiectanților a fost ca viitorul aparat să nu folosească motoare deja utilizate pentru celelalte avioane aflate īn producție. Acesta avea să fie , din păcate , și "călcīiul lui Ahile" pentru micuțul bimotor. Excelent conceput, bine blindat, puternic īnarmat, aparatul avea să sufere toată cariera de submotorizare. Prima versiune , A-0, echipată cu un motor inverted V Argus de numai 460CP, nici măcar nu a fost aprobată de Luftwaffe.Producția a debutat cu modelul B-1, ce folosea motoare franceze Gnome-Rhone 14M de 700CP. Din păcate , Īnaltul Comandament a subestimat nevoia pentru avioane de atac, iar Henschel a primit ordin să producă avioanele altor firme...Cīnd au realizat nevoia unui vīnător antitanc dedicat, era deja prea tīrziu...Hs-129 a fost fabricat īn mai puțin de 900 de exemplare. "Deschizătorul de conserve" a echipat doar cinci grupuri ale Luftwaffe , și...3 escadrile ale Grupului 8 Asalt al Aeronauticii Regale Romāne. Care romāni l-au folosit extrem de bine, din august 1943 pīnă īn ultima zi a războiului.Piloții romāni au iubit avionul și l-au folosit foarte eficient.
Sīnt sigur că am achiziționat la vremea respectivă cărțile apărute despre Grupul 8, dar mutările succesive m-au pus īn situatia de-a nu le mai găsi...deocamdată.
Kitul italienilor oferă și o īnmatriculare ARR, evident aceasta fiind favorită. Aparatul comandantului Escadrilei 41, Lt.Lazăr Munteanu, Nr.120 Galben, īn haină de iarnăDin păcate īnsă , fotografii reale cu Nr.120 nu am găsit...O fi vre-una īn broșura cu Grupul 8, nu mai țin minte. Doar un profil color, de pe site-ul rusesc WingsPalette.
M-am apucat totuși de construcție , kitul este destul de simplu. Pare să se potrivească bine ( după probele la rece...), gravat frumușel, am īncercat deja să-l īmbogățesc puțin :
Ceva elemente de structură īn locașele trenurilor de aterizare, diverse elemente prin cockpit...Nu sper decīt să iasă ceva mai aproape de realitate ( am găsit planuri și poze ajutătoare), prea era "chel" OOB.
Voi reveni cu poze mai clare pe măsură ce avansez cu realizarea detaliilor .
Știu că ARR nu a folosit tunurile anticar de 30mm, doar rack-ul de bombe de sub fuselaj și cele două rack-uri subalare. Adică 6 bombe SC50, plus armamentul de bord ( cele 2xMG151/20 și 2x MG131).
Nelămuriri am multe...dar am să mai īntreb pe parcurs , dacă știe cineva. Ah, o primă īntrebare , dacă mă puteți lămuri : Avionul a fost echipat cu motoare franceze ( un prim stoc provenit din captură, apoi construite sub ocupatie) și cu elici franceze Ratier. Peste tot găsesc profile color cu elicile īn clasicul RLM70, specific tuturor elicilor germane( Junkers, VDM, etc.) Dar Ratier sīnt franceze, și erau negre. Toate. Nu cred că Henschel le primea nevopsite , sau că pierdeau vremea, plus materialele să le revopsească. Īn mod similar, nu cred că Ratier importa vopsea germană, firma īncă producea elici si pentru avioane franceze ( s-au mai produs sub control german atīt LeO451, cīt și D-520, și poate și altele de care nu-mi amintesc acum). Știe cineva ceva concret despre acest subiect ?
Mulțumesc mult, va urma.
#6
Postat 21 August 2019 - 11:43 AM
Longinus, RLM23 zic și rușii...Din poza pusă de Romi eu nu reușesc să-mi dau seama dacă-i roșu sau galben moțul elicei...
Am făcut deocamdată elicele RLM70, parcă din prim-planul pus de Romi nu-mi pare neagră baza coafei, e mai deschisă...Sau este doar o iluzie optică.
#7
Postat 21 August 2019 - 11:57 AM
Eu as merge pe alt numar caci din pacate, informatiile despre 120 sunt tare neclare. Avionul nu stiu sa aiba vreo poveste fascinanta (a fost pierdut intr-un accident in ian 1944 si apoi- sau inainte- a existat si un 120a, sigur alb).
Asta in contrast cu 327 de exemplu care a aterizat fortat la rusi si pilotul a fost recuperat de un alt HS, si exista poze si de la rusi si de la romani...in plus are embleme personale etc..
Toti autorii par a face confuzii cand e vorba de numere si inmatriculari. In cartea lui Denes dar si a lui Avram/Arma 120 apare pierdut in ian'44, dar poza cu nr 120a (presupus inlocuitor al lui 120 cazut) e data in cartea lui Denes ca fiind nov'43 , deci inainte de accidentul in care 120 a fost distrus :)
Ce se stie clar e ca din cauza pierderilor de pe front si a accidentelor, grupul 8 a rulat/schimbat, cam toate avioanele, fiind inlocuite pe rand cu avioane germane iesite din reparatie.
La 23 august cel putin, le-au pierdut pe toate la nemti dar au recuperat alele, luate cu japca. Asa ca e posibil sa fi fost mai multe 120 sau 120a..
In plus, genul asta de camo de iarna spoit cu bidineaua, chiar si daca iti iese perfect (adica exact ca in realitate), estetic e neplacut, cel putin pentru mine.
Cu numarul, nu sunt convins ca era galben, la cele mai multe Henschele romanesti, numarul e cat se poate de alb. La altele nu e destul de clar, dar poate fi si alb si galben.
Conform cartii Blindatele Cerului (Valeriu Avram & Alexandru Armă), aparatele Escadrilei 41 erau numerotate īncepānd cu cifra 100 şi aveau botul vopsit īn roşu,
cele din Escadrila 42 erau numerotate pornind de la 200 şi aveau botul vopsit īn galben, iar Escadrila 60 avea numerele matricole īncepānd cu 300, iar botul era vopsit īn albastru.
Nu e precizat nimic despre culorile varfurilor coafelor iar pozele nu confirma intotdeauna cele scrise mai sus.
Acum, cu culoarea bazei coafelor si a palelor, e o poza (pag 317) in care se vad bine coafa si palele si au clar aceeasi culoare, nu pare negru, mai degraba RLM70...
As recomanda sa il pregatesti, eventual vopsit camoul (70/71/65) si marcajele comune (inel si varfuri de plan galbene, tricolor pe coada) apoi as mai astepta nitel, in 2-3 luni va aparea cartea lui Horia cu Hs-129 si va avea in ea cam tot ce exista in materie de imagini cu Henschelele romanesti.
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 21 August 2019 - 12:10 PM
#8
Postat 21 August 2019 - 05:02 PM
Unu : nici mie nu mi-a plăcut camuflajul ăla bidinit, dat la "futu-i mă-sa". Doar că așa apărea în poză, era clar că așa a fost făcut, iar eu nu aveam alte numere. Pentru 327 nu am decalurile cu capul de mort de pe derivă. Și cred că nu găsesc cifrele albe corespunzătoare.
Doi : În stadiul ăsta pot încă aplica sfatul tău, adică să-l las baltă. Nu sînt prea avansat, pot să fac încă oricare avion.
Trei : Dacă-l las baltă, mi-e frică de faptul că așa va rămîne. Nici măcar nu sînt sigur că va apare cartea lui Horia...
Patru : Din păcate , ai dreptate în privința fotografiilor, eu nu am văzut deocamdată nimic clar. De ex., nu văd ca lumea nici un bot, care să pară albastru. Am o poză ( nu știu de unde este , eu am găsit-o pe net) unde apare destul de bine nr.115, și...botul numai roșu nu pare. Ci galben?? Coafele elicilor sînt și ele albe sau galbene ?? Am să pun aici poza , sper să nu se supere nimeni, e în scop nobil, cer iertare de pe acum.
Și eu care ziceam că o să fie un galop de sănătate...
Aceasta postare a fost editata de dakian67: 21 August 2019 - 05:02 PM
#12
Postat 22 August 2019 - 10:49 AM
Dilemă.
#13
Postat 22 August 2019 - 11:45 AM
Am mai gasit insa o poza cu (un) 120, de data asta chiar pare alb si, interesant, pare ca are coafele mai inchise decat botul.
E posibil deci ca toate sa fi avut botul galben (insemn de Luftflotte/Front de est) dar coafele conform escadrilei :
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 22 August 2019 - 12:00 PM
#15
Postat 22 August 2019 - 02:56 PM
Avioanele noastre or fi avut toate gaura aia mare din dreapta( cică admisie aer pentru īncălzit cabina) ?
Că am văzut sigur poze și cu avioane care NU aveau admisia aia...Cele nemțești, că la ale noastre nu am văzut īncă o poză īn care să apară tot botul. Poza cu 120alb pusă de tine pare să aibă o umbră acolo, dar...e prea neclar să mă declar sigur de asta.
#16
Postat 22 August 2019 - 04:14 PM
#17
Postat 22 August 2019 - 07:14 PM
Aha , uite-o. Deci, asta este o altă enigmă . Cert este că īn cele mai multe poze văzute , B-2-urile nu au acele orificii . Unde o fi fost fotomitraliera , nu știu.
Aaa, și așa cum ARR nu a operat niciodată "Deschizătoare de conseve" cu tunuri acroșate, la fel germanii nu au operat avioane cu rack-ul de bombe sub burtă, numai cele de pe aripi.
Īncă nu știu ce avion fac...
Seară bună !
#18
Postat 23 August 2019 - 03:59 PM
Evident că se poate și mai bine, dar atīt am putut. Aaa, mai ales că este posibil ca să fac cockpitul īnchis, kitul nu oferă opțiunea de-al putea face deschis, și nu sīnt absolut deloc convins că aș putea tăia cu asemenea precizie parbrizul de partea mobilă fără să-l stric.
Am lipit și nacelele, după ce-am vopsit și "murdărit" corespunzător interioarele lor , odată puse nu se mai poate face nimic practic, după cum se vede și-n poză spațiul este extrem de mic, oricum nu se vede mai nimic, decīt de aproape și eventual cu lumină puternică...
Deși bimotor, mic avion...
L.E.
Este tare "īntuneric" īn cockpit...Rămīn la părerea că RLM66 este prea īntunecat pentru scopuri modelistice, ar trebui o culoare ceva mai deschisă...Ca să nu mai vorbesc de negrul de prin cockpiturile britanice ....
Aceasta postare a fost editata de dakian67: 23 August 2019 - 04:38 PM
#20
Postat 23 August 2019 - 07:47 PM
Tot a mai fost nevoie de niște Mr.Disolved Putty, jumătățile sīnt puuțin decalate.
Din păcate, la joncțiunea aripi-fuselaj este mai mult de muncă. Am īncercat acum să le potrivesc "la rece" , și este...nasol :
Trebuie intervenit īn partea din spate, iar la bordul de atac prevăd niște chit...Dar am rezolvat și potriviri mai proaste. Oricum , rămīne pe mīine, să se usuce bine și să șlefui / regravez, eventual niște nituri pe fuselaj.
Noapte bună !