Dacă tot am avut ceva timp de modelit, m-am apucat de alt kit , inamicul natural al lui CR-42, britanicul Gloster "Gladiator" . Similar FIAT-ului , "Gladiator" a fost ultimul biplan al RAF, deja depășit la izbucnirea războiului , dar care și-a făcut și el datoria cu brio, în special în Malta , Africa de Nord , și...în Războiul de Iarnă , denumirea primei campanii din Finlanda, începută la 30 noiembrie 1939 , odată cu agresiunea sovietică împotriva finicilor. Atacul rușilor a stîrnit un val de indignare în rîndul puterilor occidentale , Liga Națiunilor ( organizația predecesoare a ONU) declarînd atacul ilegal și expulzînd URSS din rîndurile ei.
Războiul a fost extrem de costisitor pentru ruși, o victorie "a la Pirrhus";se spune că un general al Armatei Roșii , privind harta teritoriului de-abia cucerit , ar fi spus " Am cîștigat teritoriu abia cît să avem unde ne îngropa morții..." Sovieticii au trimis 1,5 milioane de oameni în Finlanda , din care au pierdut 1 milion...plus aproape 1000 de avioane, 2500 de blindate și enorme cantități de material militar. Finlandezii au pierdut cam 26000 de oameni.
Vecina și prietena Finlandei , Suedia , a trimis în ajutor Finlandei Regimentul 19 - Flygflottilj 19 - Swedish Voluntary Air Force , cuprinzînd 12 avioane de vînătoare Gladiator J8A(Mk.II), 4 bombardiere ușoare Hawker Hart și cîteva avioane de legătură-transport ( Raab Katzenstein RK-26, Junkers F-13, Waco ZQC-6) . Aviatorii suedezi au reputat 12 victorii aeriene, pierzînd 3 Gladiatoare ( doar unul în luptă aeriană) și 3 Hart.
Inițial am vrut să fac un Gladiator Mk.II britanic , din cele care au apărat Malta și-au luptat cu FIAT-urile italiene, dar aveam doar kitul A02063 care nu oferă o înmatriculare din Malta. Cum J8A mi s-a părut spectaculos colorat, și cu o istorie pe măsură, m-am decis la J8A- Flygflottilj 19, Nr.284 "F galben", pilot Ian Iacobi(primul pilot suedez care a obținut o victorie aeriană în război, doborînd un I-15bis pe 12 ianuarie 1940) , aerodromul Kemi, imediat înainte de întoarcerea în Suedia,în martie 1940.
Kitul pare bine făcut, cu puține bavuri, se potrivește bine cu desenele pe care le am (de pe site-ul rusesc Ugolok Neba), destul de detaliat pentru scara 1/72. Plasticul este însă putin cam casant, trebuie mare atenție la desprinderea pieselor de pe culee, cele mici și subțiri tind să se rupă foarte ușor.
Deja Ian Iacobi s-a instalat la manșă...În poza asta mărită observ că s-a cam stropit pe ochi cu ulei, sau s-a caftit în vre-o cîrciumă cu localnicii , parcă prea-i negru la ochi
Pentru bord am avut un PE de la Yahu , sînt tare frumușele, destul de ieftine, și s-a potrivit perfect:
Am făcut și motorul (Bristol Mercury VIII-840CP):
Oricum intenționez să-l mențin cît mai OOB, nu prea am chef de superdetaliere la el.
Va urma.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 20 June 2019 - 11:57 AM