Zero, Mitsubishi A6M Rei-sen sau Zeke, cum l-au botezat americanii, pilotat de samurai, ce-si luau cu ei la bord sabia iar blindajul frontal sau la scaun era considerat o dezonoare, a fost primul avion japonez imbarcat, monoloc, monomotor, cu tren de aterizare escamotabil. Proiectat in 1937 in jurul motorului Zuisei, a zburat prima data in 1939. Cum se constata ca moturul era de putere prea mica, este inlocuit cu un motor tip Sakae. Doua escadroane cu 15 avioane sunt echipate cu acest motor si trimise in campania din China, in iulie 1940, pentru a fi incercat, studiat si pregatit pilotii, in conditii operationale. Folosit apoi pe teatrele de razboi din Pacific, Zero, incepe sa fie depasit, ca performante, de Corsair si Hellcat, asa ca Mitsubishi incearca sa-i imbunatateasca performantele. Cum una din principalele slabiciuni era viteaza mica in picaj, proiectantii iau in considerare rezolvarea acestei situatii. Folosesc un A6M3 tip 32 , la care se intareste structura intregului avion, rezultind un surplus de greutate. Desi anvergura ramine aceiasi, capetele de plan sunt rotunjite si se modifica doar designul eleroanelor. Motorul ramine acelasi, fiind inlocuit doar inelul colector al esapamentului, renunindu-se, totodata, la plierea aripilor. Aceste modificari aduc o viteza maxima, in picaj, de 660 km/h. In urma acestor imbunatatiri, in august 1942, modelul este acceptat de JIN, primind denumirea oficiala de A6M5 tip 52, Rei Shiki Kanjo Sentoki Go Ni Hei Gata (れい しき かんじょ せんとき ご に へい がた). In 1944, IJN cere o noua modificare a aparatului, aparin modelul A6M5c. La acesta, se aduga un blindaj in spatele scaunului pilotuli, este echipat cu un rezervor autoetans suplimentar, plasat in spatele carlingii, se modifica armamentul prin adaugarea a doua mitraliere de 13,2 mm montate pe aripa, si se scoate o mitraliera de 7,7 mm de pe fuselaj. Aripile sunt prevazute cu racuri pentru rachete aer-aer. Se solicita un nou motor, IJN alegind tipul Sakae 31A, cu injectie apa-metanol, de scurta durata, pentru o crestere suplimentara a puterii, pe termen scurt.. Din pacate, motorul nu se dovedeste fiabil, asa ca noul aparat A6M5c este motorizat tot cu Sakae 21, acest lucru dovedindu-se catasctofic.
Unele modele A6M5c tip 52, au fost modificate ca bombardiere, montindu-se, in locul rezervorului largabil, un rac pentru o bomba de 250 kg. Cocpitul a fost modificat si el, pentru pentru a putea gazdui un nou membru al echipajului, ochitorul bombardier. Varianta a primit denumirea de A6M5-K. Si aici este de facut o observatie: dupa unele surse, varianta K a fost de scoala.
Spre sfirsitul razboiului, sute de aparate Zero, de diferite tipuri, conduse de piloti tineri, au fost convertite pentru atacuri sinucigase: KAMIKAZE!
Bibliografie
- www.google.ro
- JAAF, Camouflage and markings WWII, Aero Publishers
- Japanese cocpit part1, Monogram Close-up 14
- Japanese cocpit part 2, Monogram Close-up 15
- Mitsubishi A6M ZERO, Artur Juszczak, Mushroom Model Magazine Special, #6103
Kitul
Este un kit produs in 1998, deci are, sa tot fie, 20 de ani! Se pare ca este o reboxare, imbunatatita, a unui kit mai vechi.
Cutia contine trei rame, plastic gri, o rama cu partile transparente, instructiunile de montaj si vopsire si o coala de decaluri, pentru doua inmatriculari.
Cele trei rame, gri, sunt injectate ingrijit, fara goluri, bine centrate si aproape fara bavuri. Normal, sunt si pini de impingere pusi aiurea! (da, tehnic nu se poate altfel!)
Liniile sunt fine, in negativ, bine detaliate, cocpitul si bordul avind destule detalii.
Rama cu partile transparente este destul de finuta, putea fi putin mai subtire, injectia destul de buna. Hm, hai sa zicem ca nu se prea vad valurele.
Decalurile sunt pentru doua inmatriculari, Fortele Navale, pilot 1/C Takeo Tanimizu, 203 rd FG. Kagoshima, iunie 1945 si 302nd FG. la Atsugi, 1945. Sa fie Kamikaze?
Sper ca decalurile, fiind destul de vechi, sa nu crape. O sa incerc, fiind destul de simple, sa fac niste masti pentru cocarde.
Instructiunile de montaj sunt destul de simple, dar te poti descurca fara probleme.
Instructiunile de vopsire sunt date pentru vopsele cu nume generic, nu cod, nefiind mentionata nici o firma producatoare de vopsele.
La fel si indicatiile pentru vopsitul cocpitului sunt in acelasi ton: metalic green=flat green 90%= silver 10%. Cum o arata flat greenul asta, ca numai eu stiu vreo 5 feluri, total diferite, functie de producator. Bun, mai vedem noi, cind ajungem acolo. Wurgere, pregateste-te! Oricum, mi-am prins urechile in JAAF, Camouflage and markings WWII, Aero Publishers. RLM-urile sunt joaca de copii!
Asa, pe linga astea, mai sunt si citeva bunataturi:
- un set PE, color, pentru cocpit, de la Eduard
- un set, PE plus ceva rasini, de la AIRES
- un set de masti, de la Montex.
Pus pe planurile de la Mitsubishi A6M ZERO, Artur Juszczak, Mushroom Model Magazine Special, #6103, ca numai pe astea le am, lucrurile par a sta bine, atit in forme cit si in detaliile de gravare. Amanunte/diferente la momentul oportun.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 05 July 2019 - 11:07 AM