Culori si detalii PZL 23 in Romania?
#1
Postat 01 April 2019 - 01:48 PM
https://www.super-ho...an-Service.html
Stie cineva cand au fost revopsite avioanele si care e consensul in privinta culorilor? Extradosul celor revopsite ma gandesc ca era Dark Green RAF ca pe IAR-80, dar sa fi ramas intradosul in light blue-grey-ul polonez (instructiunile IBG par sa sugereze asta) sau a trecut in sky blue-ul RAAF care se presupune ca a fost folosit pe IAR-80 si alte avioane revopsite?
De asemenea, au fost facute modificari avioanelor in Romania? Am intalnit opinia ca pe unele PZL-uri au fost montate MG 81Z. Stie cineva mai multe?
#4
Postat 02 April 2019 - 04:11 PM
In ceea ce priveste culorile. Am vazut o recenzie a cartii pe net si exista un capitol dedicat culorilor, inclusiv o sectiune despre avioanele romanesti. Din pacate, nu stiu numarul paginii (si nici textul de langa esantioanele de culori nu se obseva). Poti te rog sa mai arunci o privire? Poate sunt niste detalii in plus acolo.
Stie cineva daca bombele polonezilor (kit-ul IBG le include) erau la fel cu ale noastre ca aspect si, ca tot veni vorba, in ce culoare ar trebui vopsite?
#5
Postat 02 April 2019 - 07:36 PM
http://www.cartula.r...dpost__p__18015
Aceasta postare a fost editata de Finn: 02 April 2019 - 07:36 PM
#6
Postat 03 April 2019 - 09:12 AM
Asta e tot ce am mai găsit https://youtu.be/qWTzS2aGJZg
Cat despre vopsirea în 2 tonuri/culori foarte puțin probabil. In cel mai bun caz ceea ce apare in fotografia la care faci referire acolo s-a vopsit peste culoarea inițială în urma unei reparații sau sa se acopere ceva .
#7
Postat 03 April 2019 - 10:16 AM
Finn, la 02 April 2019 - 07:36 PM, a spus:
http://www.cartula.r...dpost__p__18015
In poza respectiva, trebuie sa tinem cont de faptul ca zona mai inchisa la culoare se afla in apropierea tevii de esapament. Eu cred ca nu este o vopsire diferita, ci acolo vedem o zona afumata sau afectata de gaze fierbinti.
#8
Postat 03 April 2019 - 04:22 PM
ovichelu, la 03 April 2019 - 09:12 AM, a spus:
Asta e tot ce am mai găsit https://youtu.be/qWTzS2aGJZg
Aceea e cartea din seria Polish Wings.Recenzia la care faceam eu referire este aceasta:
https://www.youtube....h?v=WNqH6j6Pg4Y
Probabil se refera la o a doua editie (vad ca e mentionata pe site-ul editurii) a cartii pe care o ai tu.
E posibil sa fie doar vopsea care acopera ceva sau pete de fum si nu un camuflaj in doua culori. Pe de alta parte, sunt pozele acestea cu nr.2:
https://www.britmode...comment=2832135
Se vad tot soiul de nuante de vopsea pe el.Si cu nr.17 si nr.12. Sub emblema cu troica se vede clar o dunga de alta culoare.
http://www.cartula.r...dpost__p__18013
Si ar mai fi si poza aceasta (nu mai stiu unde am gasit-o pe internet) care arata un Karas din perioada mai de inceput (inca are cocardele si dungile):
Pata de sub geam se vede si aici (sa zicem ca e de la fum), dar se vede un contur si in zona din spatele carlingii si marginile acolo par drepte.
Chiar daca e vorba de niste corectii tot trebuie sa ma intreb cand au fost facute si cu ce culori (peste ce alte culori :D ).
Sa pun si o intrebare mai simpla. Vad in multe poze si pe unele machete o zona neagra/gri inchis pe aripa stanga, langa carlinga.Ce reprezinta? Murdarie, o banda vopsita, un stergator de cauciuc? De exemplu, pe o macheta:
http://img809.images...9/img0125lx.jpg
In poze pare destul de stearsa culoarea.
Aceasta postare a fost editata de Finn: 03 April 2019 - 04:44 PM
#11
Postat 04 April 2019 - 01:20 PM
Citeaza
1-0-9, la 03 April 2019 - 08:55 PM, a spus:
Exista vreun anunt public in sensul acesta? Stiu ca Yahu a scos deja un set de centuri si un panou de control pentru PZL 23.Pe de alta parte, daca tot esti aici, tu ce parere ai de petele de vopsea discutate mai sus? :D
#12
Postat 04 April 2019 - 05:52 PM
Cu petele, nu stiu ce sa zic, eu pe al meu il voi face fara pete de camuflaj. Asta daca nu apar poze mult mai clare .
Culori poloneze hartanite rau si vechile marcaje poloneze si romanesti prewar, sterse cu verdele romanesc, daca il voi face din prima campanie, ori complet verde romanesc daca il voi face de la Stalingrad.
Sa imi iau intai kitul si sa ii vina randul la construit....Karasul clar nu e intre avioanele mele preferate, insa kitul e atragator pentru ca pare foarte fin si usor de construit.
#13
Postat 04 April 2019 - 10:27 PM
Finn, la 02 April 2019 - 07:36 PM, a spus:
http://www.cartula.r...dpost__p__18015
Salut Finn.
Eu sunt de parere ca cele din perioada anului 1941 erau pe extrados in doua nunte de vopsea. Apoi in urma reparatiilor dupa campania din Basarabia au fost vopsite intr-o singura nuanta de verde.
Uite mai jos am trasat cu rosu demarcatiile pe care eu le vad. Pozele nu sunt la cea mai buna calitate (pozele sunt de pe net), insa pentru cei care au cartea Polskie Konstrukcje Lotnicze w Rumunii 1933-1947 de Dan Antoniu pot gasi acolo aceste poze la o calitate mult mai buna unde demarcatiile se observa mai clar, de altfel tot in acea carte se mai gasesc si alte poze unde se observa doua nunte pe extrados.
A fi camuflat in doua tonuri pe extrados in 1940-1941 nu este o raritate sau vreo exceptie, studiind pozele cu avioane de prin acea perioada observam ca se abandonasera ideea de avea avioane intr-o singura culoare de verde sau kaki (camuflajul ARR universal prezent mai pe toate avioanele pre ww2)sau in trei nunte (camuflajul testat prin 39-40) si s-a inceput folosirea camuflajului in doua nuante (presupun de influenta britanica o data cu venirea in tara a Hurricane-lor si Blenheim-urilor), astfel in acea perioada gasim in camuflaj cu doua culori dupa reparatii PZL-uri 11 , 23 , 37, Savoia 79 Potez-uri 65, Bloch MB-210 … si altele care imi scapa acum.
E greu de spus exact ce nunte erau.
Gandindune ca este un camo de influenta Britanica putem concluziona ca au fost vopsite in verde / maro … desi varianta e foarte posibila mie personal mi-e putin greu sa o accept fara a o exclude insa, parca e prea mica diferenta intre cele doua nuante in pozele alb/negru.
Sau poate, ori care ar fi influenta, au folosit vopseluri deja existente prin atelierele de reparatii.
Un mic exemplu mai jos cu Fleet F10G unde pare ca s-a folosit Kaki francez (sau polonez) si un verde inchis, poate un Vert francez sau proaspatul Dark Green englezesc …
Prin 2013-2014 am facut un Bloch MB210 1/72 de la Smer… eu in pozele alb/negru vedeam doua nuante la exterior si cam aceeasi diferenta vaga intre nuante ca si la aceste PZL-uri 23.
Am concluzionat pe atunci ca s-au folosit vopseluri deja existente prin ateliere si am zis sa folosesc kaki (humbrol 155) si verde inchis (Xtracrylix Dark Green). Mai jos se odserva ca nuntele nu-s foarte diferite in poza transpusa alb negru, deci e o posibilitate.
#14
Postat 05 April 2019 - 02:10 AM
Oare ar fi exclus sa se fi folosit vopsele italienesti pentru verde si maro ? .
Tin minte ca cineva ( Horia ?) a postat mai demult o macheta metalica ( promotionala de fabrica parca) a unui IAR 80 ce respecta destul de bine camuflajul vanatorului , dar sub burta , aripile erau vopsite intr-un gri neutru , destul de asemanator cu cel italian ... (?)
P.s Am cautat dar nu am mai dat de topicul acela ...
#15
Postat 05 April 2019 - 10:20 AM
Sunt cateva poze color cu Savoia S79 unde se observa verde/maro la extrados si un gri inchis la intrados.
Acum se presupune ca pozele au fost facute in italia la iesirea din fabrica inaintea zborului spre romania, daca acest lucru este adevarat putem presupune ca s-au folosit din fabrica culori italiene, noi luand licenta pentru Savoia mai mult ca sigur am adus si vopseluri odata cu diferite piese accesorii sau ne-am inspirat de la ei si am produs aici la noi vopselurile, insa ce culori italiene mai exact ... nu as putea spune ca si italieni astia au avut diferite nuante pentru fiecare culoare ... mimetico 1 2 3 ... scuro ... chiaro ...
#16
Postat 05 April 2019 - 03:02 PM
Mgc151184, la 04 April 2019 - 10:27 PM, a spus:
Uite mai jos am trasat cu rosu demarcatiile pe care eu le vad. Pozele nu sunt la cea mai buna calitate (pozele sunt de pe net), insa pentru cei care au cartea Polskie Konstrukcje Lotnicze w Rumunii 1933-1947 de Dan Antoniu pot gasi acolo aceste poze la o calitate mult mai buna unde demarcatiile se observa mai clar, de altfel tot in acea carte se mai gasesc si alte poze unde se observa doua nunte pe extrados.
Din ce spui tu, in pozele in care apare emblema cu scheletul de peste ar trebui sa fie in doua culori pe extrados si abia cele cu troica sunt intr-o singura culoare. Corect?Acum, daca vopseau extradosul, ma gandesc ca vopseau si intradosul. Care crezi ca ar fi cea mai probabila vopsea? Sky Blue ca pe IAR-80?
Putin off topic, dar ai un link pentru macheta MB.210 facuta de tine?
dany, la 05 April 2019 - 02:10 AM, a spus:
Edit: da, nu-l mai gasesc nici eu, dar exista cel postat de 1-0-9:
http://www.cartula.r...taurare-iar-80/
Aceasta postare a fost editata de Finn: 05 April 2019 - 03:04 PM
#17
Postat 05 April 2019 - 07:00 PM
Citeaza
Da , acela era modelul ,Finn , multumesc de ajutor .
Am mai adaugat si 2 poze color .. Mie imi pare ca sint asemanatoare nuantele cu ceea ce arata pe avioanele reale , dar nu-mi pot da seama daca sint italienesti sau englezesti .
Poate cu un nuantier si posibil sa fie de ajutor si daca s-ar cunoaste producatorul italian al avioanelor Savoia pentru Rom , fiindca diversele firme italienesti aveau contracte cu producatorii de vopseluri , din cate imi aduc aminte , si comparat cu nuantele englezesti .
... Dar eu zic ca daca ai combina vopselurile astfel incat sa fie cat mai aproape de ceea ce se vede pe modelul metalic de IAR 80 , ai fi indeajuns de aproape de felul in care ar fi trebuit sa arate si camuflajul real .
Ps. ... Daca cumva s-ar dovedi ca pana la urma culorile acelea ar fi fost mai degraba italienesti , posibil ca alabastrul de sub burta ( sau posibil culoarea de interior IAR 80 de ex .) sa fi aratat cam ca si nuanta de pe elicea acelui Fiat Cr 32 ...?
Aceasta postare a fost editata de dany: 05 April 2019 - 07:23 PM
#19
Postat 05 April 2019 - 08:35 PM
Citeaza
Aceste PZL 23 nu au fost cumparate de Romania, ele au venit in Septembrie 1939 cu refugiati din Polonia, deci folosite, plus ca unele cred ca au aterizat pe oriunde au putut, avariindule probabil .. etc .. deci mai mult ca sigur dupa decizia de fi preluate si folosite de noi au intrat in reparatii / vopsire / insemne romanesti. Si faptul ca au fost puse in serviciu la noi abia in August 1940 ne duce cu gandul ca in tot acest timp au fost si reparate. Deci pe scurt eu cred ca niciodata aceste PZL-uri nu au purtat camuflajul polonez original in serviciul nostru.
Citeaza
Corect.
Citeaza
De sigur ca si intradosul era revopsit si daca ai dubii te rog sa fi atent la urmatorul aspect: toate PZL-urile 23 Poloneze aveau invelisul jambelor vopsit kaki ca extradosul, ale noastre aveau invelisul bleau ... deci iarasi un aspect care ne dovedeste ca inainte de a fi operationale la noi au fost revopsite.
Citeaza
In poze pe intrados se observa o nuanta foarte deschisa deci cel mai probabil da, sky blue sau ceva asemanator.
Citeaza
Nu am pus Bloch-ul pe nici un site pana acum, deci nu pot avea vreun link imi pare rau.
La acea vreme am facut un amplu articol la Bloch pentru revista ModelIst, insa intre timp a incetat sa apara … asa ca nu a fost publicat niciodata … poate pe viitor.
#20
Postat 05 April 2019 - 08:54 PM
De sigur ca si intradosul era revopsit si daca ai dubii te rog sa fi atent la urmatorul aspect: toate PZL-urile 23 Poloneze aveau invelisul jambelor vopsit kaki ca extradosul, ale noastre aveau invelisul bleau ... deci iarasi un aspect care ne dovedeste ca inainte de a fi operationale la noi au fost revopsite."
Good point!