Primul e HA-1109K-1L, un 109 cu motor Hispano :
In Spania si-a inceput 109 cariera, si tot acolo si-a incheiat-o.
Dupa sangerosul razboi civil, Spania avea in serviciu 109E si F, dar dornica de a avea o varianta mai moderna, in 1942 a demarat negocieri pentru fabricarea in licenta a lui G2. Planul prevedea livrarea de catre Germania a 25 aparate complete, plus unelte, motoare, piese si armament pentru fabricarea a inca 200.
Situatia grea a razboiului a facut ca germanii sa trimita numai cele 25 celule, insa fara motoare. Cum in 1944 deja era clar ca motoarele nu vor mai veni, spaniolii s-au "descurcat", folosind motorul Hispano Suiza 12Z-89, pe care in prealabil l-au testat pe un E1. Prototipul bazat pe fuselajul de G2 a zburat in 1946, cu capotajul motorului si ampenajul vertical modificate, pentru a se potrivi cu noul motor care invartea elicea invers fata de DB.
A rezultat , dupa parerea mea, una din cele mai elegante versiuni ale lui 109 :
Kitul de la Amodel e destul de ok, insa pentru a-l construi mai repede, am folosit mai multe componente de la Az-model (din care mai am vreo doua duzini). Ampenajele, directie, jambele, rotile, capacele, bechia...
Am adaptat o cupola de la un Fine-molds (pentru care aveam masti). Esapamentele sunt din metal (la origine pentru un P-40, dar semanau destul de mult asa ca le-am folosit)
Vopsirea, overall in infamul "Azul peugeot", se pare ca era culoarea masinii comandantului unei unitati de Messere spaniole. Sunt multe discutii pe seama culorii, mai multi au sugerat Gunze H25 pe care intamplator il aveam.
Pozele nu redau corect nuanta de pe model, in realitate e mai inchis si mai verzui...am tot umblat la white balance dar fara un rezultat bun.
In fine, dupa doua zile si jumatate de munca.
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 18 March 2019 - 12:29 PM