Convertorul Sirian (model 1) Eduard 1/72
#1
Postat 04 February 2019 - 07:13 PM
Kitul, printre primele la 72 de la Eduard, este destul de trist...nici nu stiu de unde sa incep, poate de la bordul de fuga extrem de gros al aripii (care trebuie rezolvat prin aschiere prin interiorul jumatatilor aripii), pana la forma ingrozitoare a cabinei, care nu are nimic in comun cu realitatea.
Majoritatea pieselor mici au avut (la mine, cel putin) matrita usor decalata, asa ca a trebuit sa pilesc destul de mult pe la ele.
Scaunele, complicat de asamblat (o gramada de piese mici si PE-uri), odata finalizate, pe langa ca nu seamana cu cele reale, nici nu au avut bunul simt sa incapa in cockpit, fiind mult prea late.
In final, ceva sink-markuri extrem de adanci si deranjante pe la coada si pe rezervoarele din capetele de plan.
Avand Profipcackul a fost un avantaj, am putut impopotzona cockpitul cu ceva PE-uri si sper ca mastile sa se potriveasca cu cupola vacu de la Pavla (o solutie rezonabila pentru forma imposibila a cupolei originale).
Ca aftemarketuri voi folosi tuburi pitot de la Master, niste containere de rachete de la Res-Kit si centurile flexibile de la Eduard.
Acum, zona botului e dubioasa rau la kit, subtirica, ascutita... nu am de gand sa o ingros pentru a o rezolva, dar macar am mutat un pic mai in spate inelul botului, pentru ca la kit, daca vopseam in galben botul, iesea prea putin galben...
Din poza de mai sus se observa si forma dubioasa a primei cupole...
Ce amn facut pana acum.
La bot, am astupat gravajele originale si am mutat tot cam 1mm mai in spate. Cu ocazia asta am facut si micul vizor al manometrului din bot (dat o gaurica unde am bagat un ceas de bord taiat la preducea, tot din decalul de la eduard, apoi cu aceeasi preducea un gemulet pe care il voi masca) .
In cockpit am cam pus tot, pe fuselaj am mai pus suportul senzorului de incidenta, niste aerisiri, o priza de aer, montantii de la prizele de aer si soclurile luminitelor din captele planurilor.
Am pregatit si gaurile pentru tuburile pitot (1mm grosime !). Am facut din nou geamul separator dintre posturile de pilotaj, evident ca cel original, gandit pentru cabina groasa de plastic, nu se mai potrivea.
proba cu cabina de la Pavla (facuta pentru kitul de la KP)
Am asamblat si vopsit containerele (Alclad Dural)
#3
Postat 09 February 2019 - 07:19 PM
Se estima ca la inceputul razboiului din 2011, mai erau in serviciu aproximativ 40 de bucati.
Aviatia Siriana se afla intr-o stare destul de proasta la inceputul razboiului, asa ca orice avion disponibil a fost folosit, inclusiv L-39, in general socotit ca avion de antrenament.
Datorita vitezei reduse, bunei vizibilitati si a echipajului de doi (workload redus pentru pilot), a devenit avionul predilect pentru a vana convoaie de camioane ale insurgentilor sau pentru a lovi tinte importante in zone dens populate.
Armamentul folosit a fost in general compus din bombe de 100 sau 250kg, alte bombe fabricate in atelierele locale, rachete nedirijate de 57mm si evident tunul de bord (la variantele care aveau).
Lipsa oricaror masuri de protectie (chaff/flare) a facut ca pierderile sa fie importante in 2012 si 2013, odata cu raspandirea rachetelor antiaeriene in mainile insurgentilor.
Cel putin 7 au fost doborate in 2012 si 2013, doua au fost lovite la sol cu TOW la baza de la Kweires (incercuita complet si sub asediu), nu mai putin de 14 fiind capturate intregi (nu toate insa in stare de zbor) de catre jihadistii din Al-Nusra Front si Ahrar ash-Sham odata cu ocuparea bazei de Taftanaz.
Zvonurile ca o parte din ele au fost pregatite pentru a fi folosite (eventual in misiuni sinucigase) au facut ca aviatia Siriana sa atace in mod repetat baza, astfel ca cel putin 4 au fost distruse complet.
Desi aparusera filmulete cu ele in noi marcaje jihadiste, L-39 insurgente nu au fost folosite, probabil din lipsa unor piloti pregatiti.
L-39 capturat de jihadisti si re-inmatriculat
In 2014 , Albatrosul a cam iesit din peisaj , toate celulele ramase fiind bagate la reconditionare (la un moment dat aparusera imagini din satelit cu nu mai putin de doua duzini in curtea "fabricii" de la Nayrab, unde de altfel doua au fost lovite la sol cu TOW .
Din 2015 L-39 apar din nou, pe toate fronturile, in mai multe filmulete dupa ridicarea asediului asupra bazei de la Kweires, unele inclusiv cu decolari de noapte, fiind confirmate lovituri nocturne, ceea ce ar indica instalarea unor sisteme de navigatie si vedere pe timp de noapte .
O serie de modificari au fost aduse "la fata locului", inclusiv montarea containerelor de rachete nedirijate B-8M de 80mm, mult mai eficiente decat cele de 57mm. Aceasta instalare nu era prevazuta in structura de rezistenta a avionului, multa lume (inclusiv personal de la firma Aero din Cehia) fiind surprinsa de trainicia micului aparat.
Sirienii au mers si mai departe si poze apar cu aparate care pe langa containerele de 80 mm mai cara si inca doua bombe pe pilonii exteriori...
Luptele continua astfel ca in 2016 alte doua sunt doborate iar in 2017 doua sunt distruse de ISIS cu TOW la Deir Ezzor .
Ultima pierdere consemnata e de la sfarsitul lui 2017 cand a fost doborat unul langa Hama.
Actualmente, cu 99% din "rebelii" jihadisti inghesuiti in paradisul din Idlib, aviatia Siriana are un moment de respiro, astfel incat stirile despre L-39 sunt din ce in ce mai rare.
Probabil ca sunt din nou la "Fabrica" pregatindu-se pentru inca o runda de convertit jihadisti in ingrasamant...
#4
Postat 09 February 2019 - 07:42 PM
Am incercat sa fac fix avionul asta.
Am vrut sa il fac extrem de hartanit, cum apare in filmare, pentru asta am luat ca model mai multe poze ale altor aparate :
In fine, cam asta am reusit cu el :
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 12 June 2020 - 08:32 AM
#7
Postat 10 February 2019 - 12:57 PM
Revenind la machetă : am făcut vreo cāteva L-39 de la Eduard, nici una la fel de reușită ca a lui Edi. Īn mare parte datorita transparentelor cockpitului. Nu mi-a trecut prin cap că s-ar putea īmperechea termoformata de la Pavla cu macheta Eduard. Promit ca următoarea așa am să o fac.
Maestre
#8
Postat 10 February 2019 - 01:06 PM
Salut Gopo, cabina de la Pavla nu e 100% compatibila (e pentru KP), dar e mult mai OK fata de ce e in cutie, cel putin ca forme.
E de tras ceva in special in zona parbrizului. O sa vezi :))
Sunt surprins ca nu exista (sau eu nu am gasit) deloc cabine facute pentru Eduard...e un set de cockpit de la CMK, dar l-am vazut "live" si senzatia e ca ce dau inauntru e o varianta vacuformata a cabinei din plastic de la Eduard, adica cu tot cu forma de cacao...
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 10 February 2019 - 01:08 PM
#11
Postat 22 April 2021 - 07:45 PM
O firma noua, PaulusVictor.
Impachetarea frumoasa rau, explicatii foarte detaliate pentru fiecare avion, o foitza bonus cu numere pentru alte avioane si un mic sticker, cado!
Super super super, de-abia astept sa revin in subiectul Mig.
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 22 April 2021 - 08:03 PM
#13
Postat 25 April 2021 - 09:29 AM
Nu știu cum este cu imperiile răului, dar voi susține īntotdeauna autodeterminarea popoarelor și neamestecul străin īn treburile interne ale unei țări.
Ceva de genul "Nu-i treba măgarului de unde beau oile apă..."
Iar acest L-39 ți-a ieșit foarte frumos, chiar īmi place ( ți-am zis că mie īmi plac avioanele mai tīrnosite !)
Spor !!