RLM 71 sau 70? extradosul E-urilor romanesti si iugoslave
#1
Postat 22 February 2018 - 11:05 PM
http://wingsofserbia...yugoslav-story/
(-> Sample Pages -> pag. 13)
Pe de alta parte, schema lor de vopsire arata ca a noastra, iar autorii nostri merg pe RLM 71. De exemplu Romanian Fighter Colours si instructiunile decalurilor RB Productions (care mentioneaza si opinia contrara) ca sa mentionez doar doua surse. Pe deasupra, toata lumea de aici vopseste Messerschimitt-urile romanesti cu RLM 71 (in diversele lui nuante de la diversele firme producatoare de vopsele :D ).
Pentru avionul iugoslav as fi tentat sa merg pe mana istoricilor sarbi, dar nu si daca se stie ca avioanele lor ieseau, ca regula, din fabrica in aceleasi culori cu ale noastre, iar cei care au studiat subiectul Bf-urilor romanesti au motive puternice sa creada ca erau vopsite in RLM 71 si nu RLM 70. Eu, sa fiu sincer, uitandu-ma la poza color cu Nella, nu observ sa fie vreo diferenta intre culoarea de pe extradosul avionului si cea de pe palele elicei (care, in teorie, e RLM 70).
In cele din urma am doua intrebari pentru cei care au studiat mai mult subiectul:
- ce a condus la conventia ca extradosul avioanelor noastre era RLM 71 si nu RLM 70?
- se stie cumva daca avioanele noastre si cele ale iugoslavilor au fost vopsite la fel in fabrica?
#2
Postat 23 February 2018 - 08:45 AM
E-urile romanesti au ajuns la noi in mai multe transe, e greu de precizat care erau cum. Am facut si eu unul in 70 (de proba) si arata tare ciudat.
La urma urmei, singurele doua poze color cu E-uri yugo (pe care le cunosc eu) sunt colorizate si oricum foarte dubioase.
Intre 70 si 71 e asa mic contrastul incat in pozele vechi alb negru (chiar si in unele color) nu se poate vedea aproape nicio diferenta.
N-as pune mai mare pret pe cartea sarbeasca decat pe oricare din cele romanesti, oricum acolo se zice de ex ca rotile erau 66, o culoare care nici nu stiu daca era introdusa in 39...(rotile erau intr-un negru lucios, anticoroziv)
Eu nu cred ca erau 70 .
O dovada in aces sens ar fi L-61 care s-a prabusit in Austria (a fost finalizat pentru comanda yugoslava dar nelivrat, apoi introdus in serviciul luftwaffe) , a carui epava e acum la muzeu, se vad chiar codurile originale yugoslave, si SIGUR nu e 70 ...E un fel de 71 fade-uit , sau poate chiar misteriosul 62 "de export"
Ce iti pot spune cu certitudine e ca cele elvetiene de exemplu au fost si 70/65, si 71/65 si posibil un verde de export RLM62 cu 65 .
Iar cel pastrat la Dubendorf SIGUR nu e 70/65 :
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 23 February 2018 - 09:27 AM
#3
Postat 23 February 2018 - 11:35 AM
Am cautat cateva imagini cu epava postata de 1-0-9 si am dat de aceasta pagina : http://www.jagdgesch...f-109/e-3a-l-61 .
Am impresia ca pe bordul de atac drept culoarea sa pastrat mai bine in cateva locuri . Pare o nuanta mai inchisa care sa decolorat partial in unele locuri la fel ca si cea de pe fuselaj .
As dori sa mai remarc ca albastrul acela de sub burta ... e chiar albastru bine .
Asemanator cu cel de pe aceste bombe ( una muzeu , celelalte foto color " orighinel" )
#4
Postat 23 February 2018 - 11:40 AM
Citeaza
Faptul ca uneori elicea pare la fel de "neagra" ca si avionul, nu e decit un joc de lumini si faptul ca diferenta/contrastul dintre RLM70 si RLM 71, in pozele a/n, era destul de mica.
In poza asta, de exemplu, se vede clar diferenta intre elice si avion.
Dany, ala e RLM 65 clar, putin virat de la monitor/pozat/vechime.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 23 February 2018 - 11:45 AM
#5
Postat 23 February 2018 - 12:44 PM
Citeaza
Da , Z , insa ma gandeam ca ar fi putut fi posibil sa fi existat mai multe variante . Una mai pala , un fel de gri albastrui alburiu si o alta mai albastra (? )
Tin minte ca aveam o fotografie cu un Ju 88 ( parca) unde burta avea o culoare foarte deschisa poate chiar putin galbuie iar niste bombe sau rezervoare suplimentare care se aflau pe jos ,langa bombardier aveau culoarea aceasta albastra care apare si pe bombe .
Am gasit , pentru exemplificare acele machete ale unui aviator german postate demult si despre care nu stiu cat s-au lamaurit , dar imi aduc aminte ca au creea ceva controverse la acel moment . In special acel albastru de sub burta . Se observa ca desi oxidat in unele locuri ( zgarieturi) albastrul ar fi asa cum fusese original si era un gri foarte deschis (foto atasata macheta ) .
O alta informatie interesanta a fost sa aflu formula producatorului de vopsele pentru aceasta culoare . Era foarte simpla , si ced ca aceleasi culori amestecate in diverse proportii ar fi putut sa stea la baza intregii scheme de camo 70+71+65 .
Culorile erau Alb( nu mai stiu daca de zinc sau titan) +Negru+Galben cromm( probabil cu rol de primer) +Albastru ultramarin .
Aici eu am avut tot timpul impresia ca foloseau albastru de prusia fiindca acesta are o tenta usor verzuie , dar nu , se pare ca nemtii foloseau ultramarin , fatza de rusi care foloseau de prusia .
Tin minte ca am facut un amestec in culori de ulei dupa formula acelui albastru si ... a iesit foarte aproape de ceea ce apare la " nenea" acela pe macheta . Continea foarte putin albastru ( m-am si mirat) si un strop de galben , o idee de negru si in rest foarte mult alb ...
Chiar m-am gandit ca posibil din aceasta cauza cand se invechea acea culoare sa apara atat de alba sau galbuie . Exemplu >ca si in fotografiile cu epavele " LIFE" .
Deci in concluzie ,intrebarea mea ar fi : oare or fi fost 2 variante de albastru deschis , una mai pala , alta mai albastra , sau o fi vorba doar de amestecuri diferite ( adica intr-una au " scapat " mai mult albastru )?
---- Finn , te rog scuza-ma de poluare , promit sa nu mai intervin ---
P.s. Sa nu cumva sa spuna cineva " galben" !
Aceasta postare a fost editata de dany: 23 February 2018 - 01:13 PM
#6
Postat 23 February 2018 - 02:02 PM
Dany, nu stiu unde vezi tu RLM 70 pe epava aia, dar mai e o poza clara cu aripa si marcajul negru de "no step" o parte din ea a fost sub carenajul aripii cu fuselajul, si tot culoarea de pe fuselaj e..
Oricum, fuselajul e singura zona care ne intereseaza in cazul asta, pentru ca e langa codul original Yugo. Oricat ar fi de uscat sau ars sau corodat, RLM 70 nu ar ajunge la culoarea aia de pe fuselaj, care e oricum in buna stare (nu pare prea obosita). Daca ar fi fade-uit 70-ul , ar fi fade-uit si negrul de pe cod.
Pe aripi, nu stim ce a fost sau cu ce sa comparam...poate avea aripile de la alt avion sau avea rondelele yugo acoperite cu alta culoare sau reparatzii sau cine stie ce alte variante, deci e irelevant...
Faptul ca intamplator seamana izbitor cu cea de pe e-ul de la Dubendorf, nu ti se pare suficient ? Daca nu, be my guest, vopseste in 70, eu n-o sa te contrazic...
Dar pana apare vreun document scris original in care sa se precizeze culoarea RLM de pe cele yugo sau ro ca fiind 70, eu o sa aleg 71 sau 62.
Eu atat am avut de zis despre subiectul asta.
Aici concluziile unui ungur care a studiat problema mai bine:
http://hungarianfigh...arnish-factory/
#7
Postat 23 February 2018 - 02:42 PM
Scuze deaca sa inteles altfel .
Eu am spus "
Am impresia ca pe bordul de atac drept culoarea sa pastrat mai bine in cateva locuri . Pare o nuanta mai inchisa care sa decolorat partial in unele locuri la fel ca si cea de pe fuselaj . "
Prin aceasta am dorit sa remarc ca in acele zone culoarea sa pastrat poate mai bine decat pe fuselaj , apropiindu-se de nuanta sa originala , indiferent ce ar fi fost .
p.s Ma interesaza insa si pe mine subiectul fiindca am si eu un Me in lucru , dar german ( acel 9 rosu ) despre care se presupune ca ar fi avut un camo in doar o singura culoare pe extrados , dar nu se stie cu certitudine .
Pe al meu l-am vopsit deja in RLM 71 + 65 ( deci nu 70 ) si asa am sa-l las, dar sint interesat pe de alta parte si de ce apare mai nou .
Aceasta postare a fost editata de dany: 23 February 2018 - 03:00 PM
#8
Postat 23 February 2018 - 04:03 PM
RLM 62 arata foarte interesant. Pe monitor, imi pare un 71 mai deschis. Daca ai face macheta ce ai alege?
Oarecum off-topic (pot schimba titlul :D ), ai studiat cumva subiectul armamentului E-urilor iugoslave? Stiu ca unele nu aveau tunurile de pe aripi si e si o discutie despre ce fel de tunuri aveau celelalte, dar pana acum n-am gasit poze clare care sa arate avioanele de pe coala Kora/lfmodels, adica L-10, L-11, L-22 si L-80.
http://www.modelimex...yal-yugoslav-af
Aceasta postare a fost editata de Finn: 23 February 2018 - 04:04 PM
#9
Postat 23 February 2018 - 06:02 PM
Eu pentru asta folosesc la 72, tevile de japonezi de la master - sunt aproximativ ce trebuie:
Teava de MG-FF are o manseta striata, mai grosutza, in spatele "trompetei" :
Pentru asta exista set de la Master:
Aceeasi problema o au si cele romanesti, la care unele aveau un fel de tun, altele altul.
#10
Postat 23 February 2018 - 06:46 PM
Aici sunt cateva poze facute de mine, unele de foarte aproape :
https://www.facebook...432935923492341
Omu' a zis ca au fost si black green (70?) , si olive green (71?) , si splinter de black cu olive green, si un alt green (asta sa fi fost 62? sau ceva de-al lor)
Daca ar fi sa fac unul Yugo acum, in niciun caz nu l-as face 70 pentru ca la scara mea oricum nu da bine. Am mai facut unul si e bleah.
As merge pe 62, care oricum poate sa treaca usor drept 71 (un pic faded). Acum, depinde mult si ce 62 sau 71 gasesc...ca nu semana DELOC de la un producator la altul.
71 de la gunze nu semana cu cel de la mrpaint, care nu seamana cu cel de la wem...
Uite la ce halucinatii a ajuns un baiat pe Britmodeller :
http://www.britmodel...mparison-chart/
As merge pe nuanta cea mai apropiata de ce se vede pe fuselajul epavei din Austria... si aia cam seamana cu ce e in casuta de RLM 62...
#11
Postat 23 February 2018 - 08:22 PM
Citeaza
Ce set Master este? 72017?
Citeaza
http://www.britmodel...mparison-chart/
As merge pe nuanta cea mai apropiata de ce se vede pe fuselajul epavei din Austria... si aia cam seamana cu ce e in casuta de RLM 62...
Ok, dar care din vopselele din poza aceea seamana cu ce e in casuta de RLM 62? Nu a testat Pactra, Hataka si Gunze din cate vad si nici nu am vreuna din ele sa-mi fac o idee.
#12
Postat 23 February 2018 - 08:58 PM
Acolo scrie foarte clar (pag 94) ca undeva la inceputul lui 42 au mai sosit 15 E7 care au fost numerotate in continuarea primelor E3, si au sosit cu tunuri Ikaria (nu cu Oerlikon ca primele 50) si pentru ele nu se primise si munitia aferenta.
Si asta s-ar deduce si din poze... Multe aveau la sol o musama de protectie prinsa cu o curelusa, in jurul tevii, asa ca nu se observa ce teava au, dar nu am vazut clar tzeava aia mai groasa la numere mai mici de 50, in nicio poza. La 56 apare teava groasa, ca si la Nella (64) si altele cu cabina "patratoasa" de E4/7.
E o serie de poze ale lui Ovidiu Clopotel cred, pe aerodromul Salz in Basarabia , vara lui 41 si acolo se clar vad tevile mai multor avioane, toate sunt subtiri.
Ala e setul....Master 72017 1/72 Japanese Type 99 20mm . Nu am gasit solutie mai buna , mi se par suficient pentru 1/72.
Altfel, e foarte greu de evazat o teava de cupru sau un ac de seringa...
Cu RLM 62, asta e problema...ca nu prea se gasesc echivalente frumoase "din sticla"...deci probabil trebuie amestecat sau gasit intre alte culori... eu probabil ca o sa imi amestec din Gunze...
#14
Postat 24 February 2018 - 09:34 AM
Citeaza
As avea si eu o sugestie , daca se poate .
As porni de la Revell 39 mat.
Optional l-as mai combina poate cu putin olive si/sau putin galben .
E recomandat ca si RLM 71 in prospectele firmei dar e usor mai deschis si poate o idee mai verzui decat ceea ce se vede in foto de epoca .
Pentru mine ar fi bun si ca 62 si nu m-ar durea capul nici daca as afla ca erau 71 ; doar e recomandat de Revell .
#15
Postat 24 February 2018 - 10:03 AM
Citeaza
Citeaza
Revell, are un set de culori ce contine si cele trei RLM -uri, 70/71/65, culori ce imi par foarte aproape de realitate. Setul de la ModelMaster sufera de acel pacatos "efect de sacara" , nu le-as recomanda. Gunze are, dupa opinia mea, unele culori bune, se pot folosi cu incredere. As mai recomanda pe cele de la MrP.
In alta ordine de idei, nu cred ca trebuie mers pina la zecimea de grad Kelvin in privinta culorii. Pe de o parte, conditiile de fotografiere, prelucrarea ulterioara a filmului/pozei, monitorul etc, pot vira mult culorile. Pe de alta parte, conditiile meteo schimba culoarea destul de mult. Cineva zicea o treaba buna: RLM-ul de azi, nu e ca cel de ieri si nu va fi ca cel de miine!
#16
Postat 24 February 2018 - 10:35 AM
Pentru mine acum cel mai important e sa nu miroasa prea tare si sa se usuce repede, dar sa nu fie acrilice de c@c@o care se usuca si infunda duza dupa 10 secunde.
Asa ca de la o vreme merg aproape exclusiv pe Gunze, care chiar si in varianta C (laquer) miros ceva mai acceptabil si se usuca in minute, nu zile.
Singurele Revell pe care le tin ca pe sfintele moaste (pentru viitorime) , 362-RAL 6013 pe care il tin pentru Avia s-199 israeliene, si (culmea) mai am vreo doua seturi germane de RLM 70/71/65, cu 70 mai vopsesc o elice cand e cazul, pentru ca nu am gasit alta culoare mai ok, dar ce e interesant e ca cele doua seturi nu seamana deloc intre ele la culori, desi au acelasi cod 32340...
Gunze cu rlm 70/72 au dat-o in bara rau de tot cu nuantele (70 e un fel de 71 iar 71 e un fel de 02) , asa ca pentru mine sunt de nefolosit.
Cam asta iese din sticuluta:
Pentru revell, intr-adevar unii folosesc 39 /40 pe post de 71/70 - Interesant in sampleul de mai jos ce asemanator de 62 de 71 :
RLM 65, am vazut intr-adevar in mai multe locuri ca ar fi doua, un hellblau 38 mult mai bleu, frumos si saturat, iar altul, 41, mai verzui si urat.
Aici e aproximat cu revell 49 (departe de ambele) :
Linkul complet aici :
https://www.modelpla...evellenamel.htm
#17
Postat 24 February 2018 - 11:40 AM
RLM Colors L.Dv. 521/1 (November 1941)
#18
Postat 24 February 2018 - 12:46 PM
Eu mai folosesc emailurile , insa doar ca rol de grund sau de suport pentru vopselele de ulei care vor da nuanta finala si diversele efecte ( lumini , umbre , invecheli , fade-suri , etc ). In felul acesta reusesc sa suplinesc mai toate procedeele care ar trebui facute cu un aerograf si diverse alte efecte .
Vopsele de ulei miros foarte putin si nu neplacut ,astfel ca pot sta ore intregi pe cate un efect daca doresc , in plus cele romanesti au un pigment foarte puternic si se leaga foarte bine ( sint cremoase si fine) , astfel incat la finisare pot obtine o suprafatza fara urme neplacute , in cele mai multe cazuri aproape perfecta .
Din acest motiv caut mai degraba formulele si amestecurile producatorilor de vopsesle originali fiindca imi este foarte lesne in felul acesta sa-mi prepar nuantele cat mai apropiate de cele reale , daca se poate . ( uneori reusesc ... in altele ...dar am invatzat sa fiu optimist ).
Totusi mai pastrez si inca imi mai cumpar vopsele dedicate ( email sau acrilic) fiindca ma ajuta la amestecuri ( mostre) atunci cand nu gasesec formulele originale si trebuie sa ma bazez pe codurile indicate in prospectele machetelor .
Citeaza
Da insa aici nu ; in schimb bucatica care se presupune ca ar avea si 62 este apropiata de culoarea din nuantier ... ( foto) .
Aceasta postare a fost editata de dany: 24 February 2018 - 01:06 PM
#20
Postat 24 February 2018 - 07:49 PM
busila, la 24 February 2018 - 11:40 AM, a spus:
RLM Colors L.Dv. 521/1 (November 1941)
Sa-mi trag palme...