Cel mai important trofeu al razboiului din Pacific.
În iunie 1942, ca parte a operațiunii japoneze de la Midway, japonezii au atacat insulele Aleutine, în Alaska, ca diversiune.
Tanarul subofiter Tadayoshi Koga, decolat de pe portavionul Ryūjō cu Zeroul sau marcat cu DI-108, impreuna cu doi coechipieri,
dupa ce a atacat Dutch Harbor, a incendiat un Catalina si a mitraliat cu zel echipajul scapat in apa, s-a trezit cu avionul usor avariat de focul inamic.
Cautand un loc bun pentru aterizare, a gasit pe insulita Akutan un “loc cu verdeata” si a pus avionul jos cu trenul scos.
Ghinion, era de fapt o mlastina, avionul s-a rasturnat si pilotul a murit pe loc.
Locul accidentului, destul de retras, a rămas nedetectat și netulburat timp de peste o lună, cand a fost descoperit de un Catalina American.
Constatandu-se ca avionul putea fi salvat, dupa ce pilotul a fost ingropat in apropierea locului aterizarii nefericite,
Zeroul a fost cu chiu cu vai suit pe o barja, apoi a fost încărcat pe USS St. Mihiel și transportat la Seattle unde a ajuns pe 1 august.
De acolo, a fost transportat cu barja la Naval Air Station North Island, lângă San Diego, unde reconstructia a fost efectuata cu atenție.
Deriva, aripile, trenul de aterizare au fost reparate , armamentul a fost indepartat (ca si colimatorul) si echipamente americane au fost instalate in cockpit.
În tot acest timp, avionul a fost ținut sub paza poliției militare 24 de ore din 24 pentru a descuraja potențialii vânători de suveniruri să deterioreze avionul.
Pe 20 septembrie, Zeroul era din nou gata de zbor, de data asta pentru “dujmani”.
Avionul a fost zburat studiat exhaustiv, inclusiv in tunel aerodinamic, rezultatele fiind publicate intr-un raport :
Informational Intelligence Summary 59, Technical Aviation Intelligence Brief #3, Tactical and Technical Trends #5, care initial parea ca subestimeaza capacitatile sale.
Apoi au inceput testele de zbor comparative cu avioanele de vanatoare americane in serviciu iar consecintele au fost cel putin neplacute pentru japoneJi,
pentru ca, dezvaluindu-si secretele, a permis americanilor sa dezvolte tactici pentru a-i contracara calitatile.
Probabil ca rezultatul razboiului tot ala ar fi fost (proiectul Manhattan mergea bine mersi si fara Zero), dar fara indoiala, Zeroul lui Koga a savat vietile a multi piloti americani.
Akutan Zero a fost distrus în timpul unui accident de antrenament în februarie 1945. În timp ce Zero rula pentru o decolare,
un Curtiss SB2C Helldiver a pierdut controlul și a intrat în el taindu-l in bucatele cu elicea.
Din epavă au fost salvate mai multe bucati care au ajuns in diverse muzee din state : USN Museum, Alaska Heritage Museum și Smithsonian National Air and Space Museum.
Kitul e de la Tamiya, vopsit in culorile americane de de marina, de la Gunze. Decalurile, din cutia de rezerve.
Ceva mici modificari pe la panoul de instrumente ( mitralierele si colimatorul fusesera indepartate si inlocuite cu instrumente americane), scurtat catargul antenei si cam asta a fost..