IAR 80 Hobbyboss 1/48
#81
Postat 30 March 2018 - 03:16 PM
E o problema de conceptie a celor de la HB aici care din nou pute a chitrosenie de la 100 km (huooooo!!!)
Daca se asambleaza piesele asa cum sunt ele, va rezulta ca elicea este complet imobila. Adica elicea se lipeste intr-o pozitie si apoi asa ramane forever, neclintita.
Sunt 4 subansamble/piese mari si late, care trebuiesc lipite una peste alta: motorul vine pe fuselaj, peste motor vine capacul cilindric (care e dintr-o singura bucata!!), peste care vine elicea (se lipeste), peste care vine coiful elicei. Si gata. Elicea nu are cum sa se invarta.
Acum sigur ca e model static si in vitrina nu deranjeaza pe nimeni ca nu se misca elicea.
Dar acea parte din mine careia ii vine sa ia macheta si sa umble cu ea prin casa imitand zgomote de motor si sufland in elice sa se invarta, nu-mi da deloc pace si prin urmare trebuie sa modific ca sa pot misca elicea. E musai...
Am analizat nitel situatia si am ajuns la concluzia ca acea cutie cilindrica este problema...la kit este dintr-o singuta bucata, pe cand la avionul real el era din 2 bucati....ma rog elicea era montata pe un disc, care la randul sau se monta peste cutia cilindrica a motorului si se putea roti independent de ea.
Asa ca am luat cutia cilindrica...am taiat-o...am pus niste discuri de plastic pe ambele sectiuni rezultate...am dat gaura in mijloc...am pus un ax al elicei facut din brass tube...am adaptat elicea ca sa poata intra prin axul instalat...eh voila, acum elica se invarte si pot sa ma joc prin casa cu avionul:))
Si restul pozelor...
#84
Postat 12 April 2018 - 09:21 AM
Din motive care imi scapa, oricat de indulgent as fi, cei de la HB au turnat flapsurile si eleroanele intr-o singura piesa!
Deci trebuie despartite urgent...se poate rezolva foarte usor, e vorba doar de o simpla taietura.
Problema urmatoare este ca desi au proiectat "ansamblul" flaps+eleron separat de aripa, modul de prindere al acestor elemente de aripa este de asa natura ca nu pot fi montate decat in pozitia neutra. Se pot forta prinderile astfel incat sa fie putin lasate flapsurile, sa zicem, dar nu-mi place cum ar arata asa.
M-am horatat deci sa modific complet prinderile de aripa si sa prezint flapsurile complet lasate, deoarece toate IAR80-urile erau asa cand stationau mai mult timp cu motorul oprit (sistemul hidraulic pierdea presiunea in timp si flapsurile se lasau singure).
Asta a insemnat ca a trebuit sa elimin prinderile HB...sa tai in flapsuri (si in eleroane) locasurile de prindere...sa montez pe bordul de fuga al aripii elementele de prindere ale flapsurilor si eleroanelor (erau niste elemente destul de vizibile)...si cam asta este stadiul in care ma aflu acum.
In plus, am modificat putin si forma extradosului la flapsuri, pentru a o face putin mai curbata...este prea angulara asa cum e turnata de HB si iese neplacut in evidenta daca flapsul este montat in pozitia "scos".
O sa se vada misto comenzile aerodinamice odata montate definitive in pozitii mai dinamice...am probat, e ok...o sa pun poze cand le lipesc definitiv pe pozitii.
Toate cele bune,
#85
Postat 12 April 2018 - 11:49 AM
Citeaza
Da, e putin aiurea, acea margine nu e in unghi drept, ci e semirotunda, altfel cun s-ar roti eleroanele/flapsurile!!! Ai aceva de munca, dar o sa iasa fain! Vezi ca sistemul este facut din doua piese, una pe aripa, alta pe flaps/eleron, nu-mi dau seama daca ai tinut cont de asta. La eleroane e mai simplu, astea vin in pozitie orizontala, la flapsuri e mai greu, acolo se vad bine de tot.
Spor in continuare.
#86
Postat 11 June 2018 - 09:16 AM
Incerc sa reiau proiectul cu progrese modeste in zona cabinei. Am inceput sa pregatesc transparentele. La cupola am montat manerul de deshidere din partea stanga, pe interior...la parbriz e mai complicat din cauza antenei, care mi-a dat ceva batai de cap pana sa gasesc o solutie.
Pe coltul stang al parbrizului (din perspectiva pilotului) am montat acea teava de aerisire caracteristica seriei IAR80. Este o bucatica mica de tub metallic de 0,3 de la Albion Alloys, montat intr-o gaura data cu burghiu de 0,4. Gaura e doar in exterior, fara sa strapunga la interior.
Pe partea dreapta, era montata antenna, care avea acel unghi ciudat si care intra prin coltul parbrizului si apoi pe undeva prin plansa orizontala din spatele tabloului cu aparatele de bord.
Solutia aleasa de HB pt a reprezenta antena este mizerabila: dupa ei, ar trebui sa punem o bucatica de plastic deasupra parbrizului si gata....nimic la interior, etc. Bleah...
Asa ca am dat o gaura cu burgiu de 0,4...dupa care am marit-o cu burghiu de 0,5...gaura trebuie sa strapunga complet parbrizul si trebuie data in unghiul necesar pt a fixa antenna in pozitia ei caracteristica. Operatiunea trebuie facuta cu foarte mare grija si treptat, pt a nu sparge parbrizul si a pastra unghiul antenei.
Mi-a iesit, cu ceva emotii. Pentru antenna am folosit tot tub metalic de 0,3 de la Albion Alloys.
Mare inventive cu tuburile astea metalice, va jur. Scumpe ca dracu, dar geniale.
Apoi am montat pe suportii din spatele bordului una dintre piesele colimatorului. Primele IAR80 aveau colimator metalic tip grila...grila era montata afara in fata parbrizului, iar inaltatorul/catarea era in interior intre parbriz si plansa de bord.
Pt collimator voi folosi piese din setul de PE de la Eduard cu colimatoare tip grila. Nu e chiar ce trebuie, dar poate fi adaptat.
Cam atat deocamdata.
Toate cele bune,
#87
Postat 11 June 2018 - 12:57 PM
Faina treaba!!
Cu antena e ceva de lucru. Solutia cu teava e buna, chiar daca catargul, in realitate, are un profil sabie. Nu mai stiu sigur, ca nu am planurile la indemina, imi pare ca, dupa ce trece prin rama parbrizului, catargul antenei are un mic unghi, inspre dreapta, pentru a nu incurca vizibilitatea spre colimator (in instructiunile de la scara 1/32, catargul trece fix prin dreptul colimatorului!! )La seriile cu blindaj, indoitura catargului este mult mai pronuntata, pentru a putea "ocoli" blindajul.
Spor in continuare!!!!
#88
Postat 11 June 2018 - 02:28 PM
Z-mare, la 11 June 2018 - 12:57 PM, a spus:
Spor in continuare!!!!
Asa e Zetule. Profilul antenei era sabie, dar nu prea am dibuit cum sa imit chestia asta in mod uniform pe toata lungimea antenei.
Cred ca o s-o las asa cu profil circular.
Chestia cu indoitura catargului antenei m-a pus pe ganduri insa. Adica stiam ca la cele cu parbriz blindat catargul era indoit la interior...insa eram convins ca la primele serii, cele fara parbriz blindat, catargul antenei era perfect drept, fara niciun unghi!!
Eu din poze asa inteleg.
O sa verific din nou diseara...dar daca are cineva poze care sa dovedeasca ca exista acel unghi de care zice Z si la seriile fara parbriz blindat, v-as fi recunoscator daca le-ati posta, ca sa ne convingem exact cum stau lucrurile.
Multumesc mult,
#90
Postat 11 June 2018 - 04:36 PM
Indoitura antenei este caracteristica doar pentru IAR80/81 cu parbriz blindat.
Dilema e rezolvata, zic eu:)
PS: Multumesc Gabriel!
#93
Postat 13 June 2018 - 09:33 AM
Banuiesc ca datorita modificarilor (plansa bord, antena, etc) potrivirea nu a fost tocmai geniala...se poate vedea ca au ramas lufturi pe care a trebuit sa le astup cu bucatele mici de plastic. Acolo va urma o slefuire, kituire si slefuire din nou.
Ca sa montez parbrizul in pozitia corecta a trebuit sa-l fixez in loc cu antena montata si aliniat cu cupola.
Antena nu este montata inca permanent, poate fi scoasa si bagata la loc. Va trebui desigur s-o scurtez.
La final, va avea 2 puncte de sprijin care sper sa-i confere o rezistenta decenta: va fi lipita cu superglue pe podeaua postului de pilotaj (undeva in spatele palonierelor) si probabil cu ceva PVA in coltul de sus unde intra prin rama parbrizului.
#94
Postat 13 June 2018 - 10:02 AM
Citeaza
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 13 June 2018 - 10:04 AM
#95
Postat 15 June 2018 - 08:27 AM
Alea 3 esapamente mai mici pentru cilindrii de jos, cei cu evacuare separata, vor fi montate la sfarsit, dupa vopsire.
Am decis sa montez tevile de esapament principale acum pt ca am adaugat si galeria de evacuare, care nu este deloc figurata in kit dar care totusi este vizibila din anumite unghiuri, chiar daca este ingropata sub buza posterioara a capotei motorului. Am pus o poza unde se vede clar ce vreau sa zic.
Galeria de evacuare este facuta din strip-uri de evergreen (sus este half-round, jos este strip normal), slefuite apoi ca sa le aduc la o forma cat mai apropiata de galeria de evacuare de pe IAR80. A trebuit sa sa racordez cumva si tevile de esapament la galeria de evacuare, am facut asta cu mici bucatele de plastic, peste care am pus Surfacer 500 apoi am slefuit.
In mod normal, din galeria colectoare ar fi trebuit sa plece tevi individuale de racordare la evacuarea fiecarui clindru in parte (mai putin cei cu evacuare separata de galerie), dar aceste amanunte sunt imposibil de vazut odata capota motorului montata, asa ca ma multumesc doar cu galeria in sine.
Pt cei care mai lucreaza la kit atentie cand montati esapamantele principale...asa cum sunt facute de HB, ele se lipesc cumva (sunt extrem de apropiate) de laterala fuselajului anterior. In realitate nu erau asa, erau putin cracanate spre exterior!
Chestia asta imi va ingreuna viata putin cu vopsitul, pentru ca galeria de evacuare va trebui vopsita inainte de montarea motorului si capotei pe fuselaj si va necesita mascare separata mai tarziu....dar am decis ca merita efortul...
W/e placut si toate cele bune,
Aceasta postare a fost editata de RocknRolla: 15 June 2018 - 08:30 AM
#96
Postat 15 June 2018 - 03:19 PM
Spor!
#97
Postat 05 July 2018 - 09:22 AM
Am continuat cu montajul motorului si capotei aferente.
Cateva vorbe despre capota motorului: in mod surprinzator, cei de la Hobbyboss au reusit sa surprinda forma complexa a capotei motorului de la de IAR80. Adica nu e doar o chestie cilindrica ce vine montata pe motor, ea se ovalizeaza intr-adevar spre voleti.
Problema este ca atunci cand m-am apucat de acest kit, capota motorului a fost prima chestie pe care am rezolvat-o. Capota este compusa din 2 piese care se lipesc longitudinal, ca si fuselajul. Instructiunile spun intr-adevar ca cele 2jumatati ale capotei sa fie lipite impreuna PESTE motorul deja montat pefuselaj, dar hei cine sta sa se ia dupa instructiunile celor de la HB.
Evident ca odata capota montata separat, motorul nu mai incape prin ea, datorita formei ovale a acesteia din zona voletilor. Daca apucam sa montez pe motor si cilindrul protector din fata, problema era chiar grava. Asa insa am recurs la solutia mai neortodoxa de a introduce intai motorul in capota, de-a lungul (poate fi adus in pozitie odata intrat in capota), si apoi sa instalez pe fuselaj tot ansamblul motor+capota.
Intai am lipit capota de fuselaj (motorul fiind la locul lui, dar inca nelipit), pt ca trebuie aliniata cu grija. Atentie mare, capota are doar 2 puncte de contact cu fuselajul, deci nu este o culme a soliditatii.
Apoi dupa ce capota a fost cimentata, am aliniat si motorul dinauntrul ei,astfel incat sa fie simetric amplasat fata de capota.
Cam asta e stadiul actual.
#98
Postat 05 July 2018 - 09:56 AM
Exact cum am intentionat, din anumite unghiuri, galeria colectoare se poate vedea sub voletii capotei. Pentru asta insa, dupa cum spuneam, trebuie facute anumite modificari/adaugari la kit.
Daca ma gandesc mai bine acum, cred ca mergea sa subtiez ceva mai mult buza posterioara a capotei motorului, cea cu voletii. Poate la urmatorul…
#100
Postat 06 July 2018 - 10:11 AM
In privinta galeriei de evacuare, e o chestie, poate subiectiva. Partea din interior ai vopsit-o in aluminiu, sau cel putin asa se vede in poza. Eu zic ca acea zona este arsa de temperatura inalta a gazelor de evacuare, deci trebuia tufuita cu nitel MM 1406. Eu vopsesc tevile de esapament cu o culoare tip rugina, apoi tufuiesc cu MM 1406. Imi pare mai realist, parerea mea.
Spor in continuare!