Forum Machete,Modelism,Hobby: IAR 80 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 9 Pagini +
  • « Prima
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

IAR 80 Hobbyboss 1/48

#101 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 13 July 2018 - 08:21 AM

Vezi postareaZ-mare, la 06 July 2018 - 10:11 AM, a spus:

In privinta galeriei de evacuare, e o chestie, poate subiectiva. Partea din interior ai vopsit-o in aluminiu, sau cel putin asa se vede in poza. Eu zic ca acea zona este arsa de temperatura inalta a gazelor de evacuare, deci trebuia tufuita cu nitel MM 1406. Eu vopsesc tevile de esapament cu o culoare tip rugina, apoi tufuiesc cu MM 1406. Imi pare mai realist, parerea mea.
Spor in continuare!



Nu e nimic subiectiv, portuinea vizibila din galerie de sub voletii capotei era prea curata.
Am rezolvat problema acum, cred.

Merci Z

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 147.jpg


#102 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 13 July 2018 - 09:19 AM

Am montat priza de aer a compresorului si accesoriile aferente.

Dar si aici trebuiesc facute modificari serioase.

In primul rand, HB a turnat modelul acela de priza cu prelungire montata in fata gurii prizei, sub capota motorului. Care desigur, nu se aplica pt primele IAR-uri 80, care aveau doar priza de admisie (simpla, fara pelungire/filtru suplimentar) si imediat in spatele ei priza de evacuare a aerului (cred ca asta era, nu sunt sigur). In al doilea rand, toate aceste piese distincte sunt turnate intr-o singura bucata...ceea ce, pe langa ca este incorrect, este si foarte urat.

Asa ca am taiat tot ansamblul in piesele componente. La priza de admisie a aerului am adaugat un perete exterior precum si clapeta/separatorul central...piesa rezultata pentru priza de evacuare a aerului am eliminate-o cu totul, pt ca este incorecta ca orma si dimensiuni, si am inlocuit-o cu piesa aferenta prelungirii gurii prizei de adminsie, pe care am modificat-o sa se potriveasca noului rol. Este subtiata, scurtata, etc. In plus, sub ea am dat si gaura vizibila, care banuiesc ca era folosita pt evacuarea aerului nefolosit in motor.

Can atat deocamdata.
W/e placut tuturor,

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 148.jpg
  • Imagine atasata: 149.jpg
  • Imagine atasata: 150.jpg
  • Imagine atasata: 151.jpg
  • Imagine atasata: 152.jpg


#103 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12662
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 13 July 2018 - 02:59 PM

Da, e mai bine! :-)
Spor in continuare!!

#104 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 16 July 2018 - 08:36 AM

N-am mai avut timp de mare lucru, doar am mai adaugat mici detalii: izolatorul din lateral-dreapta perbrizului, pe unde intra firul de la antena, trapa de ventilatie din fata parbrizului, precum si "stutz-ul" de incarcare a instalatiei de aer comprimat.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 153.jpg
  • Imagine atasata: 154.jpg


#105 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12662
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 16 July 2018 - 09:55 AM

:good:

#106 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 17 July 2018 - 08:58 AM

Am montat suprafetele de comanda.

Am vazut in poze ca profundorul de obicei statea bracat la maxim in jos, cand avioanele erau parcate la sol, sub actiunea gravitatiei. Din pacate, cand am inchis cockpit-ul am uitat complet de chestia asta si prin urmare mansa este montata in pozitie neutra. Sau ma rog, aproape neutra. Ca urmare, n-am mai putut sa las profundoarele complet bracate pe negativ, ca ar fi contrastat puternic cu pozitia neutra a mansei. Asa ca le-am montat intr- foarte usoara pozitie lasata, in care mansa putea fi mai aproape de pozitia in care se afla acum.

Dupa cum probabil cunoscatorii de IAR 80 stiu, la toate seria flapsurile stateau coborate in pozitia de bracaj maxim cand avioanele erau parcate ceva mai mult timp, datorita faptului ca sistemul hidraulic pierdea presiunea cand nu functiona motorul. Nu cred ca flapsurile coborau imediat dupa oprirea motorului in aceasta pozitie, ci gradual, pe masura ce presiunea scadea. Tocmai de aceea, le-am asezat si eu in pozitia de bracaj maxim - care era de 45 grade la primele IAR-uri.

Totodata, la primele 75 de celule eleroanele erau sincronizate mecanic cu flapsurile...ceea ce insemna ca atunci cand flapsul era coborat, coborau si eleroanele cu el (mai putin, desigur), astfel incat pozitia neutra a eleroanelor era si ea sub cea obisnuita. Asa le-am asezat si eu.
Trenul de ateizare nu este inca lipit, e doar pus doar asa de proba.

De-acu' trebuie sa incep sa-l pregatesc de vopsitorie.

Numai bine tuturor,

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 155.jpg
  • Imagine atasata: 156.jpg
  • Imagine atasata: 157.jpg
  • Imagine atasata: 158.jpg
  • Imagine atasata: 159.jpg


#107 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12662
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 17 July 2018 - 03:10 PM

Interesant ce spui, dar eu nu am vazut poze de IAR, in care sa se vada eleroanele lasate in jos. Pe de qlta parte, din ce stiu eu, eleroanele actionau invers, adica daca unul este ridicat, celalalt este lasat. Nu stiu ca IAR sa fi avut flaperoane, adica eleroanele sa aiba si rol de flapsuri, ca sa se explice ceea ce spui tu.

#108 Useril este offline   atro 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 52
  • Inregistrat: 10-September 07

Postat 17 July 2018 - 04:26 PM

Vezi postareaZ-mare, la 17 July 2018 - 03:10 PM, a spus:

Interesant ce spui, dar eu nu am vazut poze de IAR, in care sa se vada eleroanele lasate in jos. Pe de qlta parte, din ce stiu eu, eleroanele actionau invers, adica daca unul este ridicat, celalalt este lasat. Nu stiu ca IAR sa fi avut flaperoane, adica eleroanele sa aiba si rol de flapsuri, ca sa se explice ceea ce spui tu.


Informatia lui RocknRolla este corecta. Pana la numarul 75, IAR80 a avut flaperon. Eleronul se lasa maxim -44grade cand flapsul era lasat la -45 grade si - 27grade cu flapsul pe 0 grade

Imagine atasata: comenzi crop 017.jpg

Aici scrie 46 grade dar pe desen e scris 44

Aceasta postare a fost editata de atro: 17 July 2018 - 04:26 PM


#109 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 17 July 2018 - 05:10 PM

Eu ce inteleg din textul original e ca , atunci cand flapsurile sunt lasate maxim in jos, eleronul care era maxim in sus (+) la 26 grade, ajunge la maxim 4 grade, iar cel care era maxim jos la -24 grade coboara si el , sucindu-se cu acelasi numare de grade, pana la -46. Nu scrie nicaieri ca ele nu se misca opus, cum fac toate eleroanele.

Later edit : ca si cum sistemul de referinta se schimba : zero, neutrul, devine -22 grade , atunci cand flapsurile sunt lasate la maxim.
Dar flapsurile isi vad mai departe de functia lor, miscandu-se opus, unul in sus, celalalt in jos.

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 17 July 2018 - 06:36 PM


#110 Useril este offline   atro 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 52
  • Inregistrat: 10-September 07

Postat 17 July 2018 - 06:54 PM

Vezi postarea1-0-9, la 17 July 2018 - 05:10 PM, a spus:

Eu ce inteleg din textul original e ca , atunci cand flapsurile sunt lasate maxim in jos, eleronul care era maxim in sus (+) la 26 grade, ajunge la maxim 4 grade, iar cel care era maxim jos la -24 grade coboara si el , sucindu-se cu acelasi numare de grade, pana la -46. Nu scrie nicaieri ca ele nu se misca opus, cum fac toate eleroanele.

Later edit : ca si cum sistemul de referinta se schimba : zero, neutrul, devine -22 grade , atunci cand flapsurile sunt lasate la maxim.
Dar flapsurile isi vad mai departe de functia lor, miscandu-se opus, unul in sus, celalalt in jos.



Eleroanele se miaca in sens opus. Flapsurile se misca sincron. In privinta deplasarii referintei, asa este.

#111 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12662
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 18 July 2018 - 06:43 PM

Intreb, nu dau cu parul, cumva acele "aripioare" nu sunt trimerele de pe eleroane??

#112 Useril este offline   atro 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 52
  • Inregistrat: 10-September 07

Postat 18 July 2018 - 07:36 PM

Vezi postareaZ-mare, la 18 July 2018 - 06:43 PM, a spus:

Intreb, nu dau cu parul, cumva acele "aripioare" nu sunt trimerele de pe eleroane??



IAR80 nu a avut trimere pe eleroane si nici pe directie. Pe aripioare (eleroane) erau montate in bordul de fuga niste suprafete mici din tabla, reglabile la sol. La fel era si pe directie.
Trimere adevarate nu avea decat pe profundor iar roata de actionare era in stanga scaunului.

#113 Useril este offline   zachs 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 307
  • Inregistrat: 28-September 13
  • Location:Suceava

Postat 18 July 2018 - 08:10 PM

Vezi postareaatro, la 18 July 2018 - 07:36 PM, a spus:

IAR80 nu a avut trimere pe eleroane si nici pe directie. Pe aripioare (eleroane) erau montate in bordul de fuga niste suprafete mici din tabla, reglabile la sol. La fel era si pe directie.
Trimere adevarate nu avea decat pe profundor iar roata de actionare era in stanga scaunului.
Cu tot respectul dat fiind ca nu fac parte din lumea aviatiei, toate sunt trimere. De aceea sunt, poate erau si la vremea respectiva, vopsite in rosu. Doar ca cel de pe profundor era reglabil, chiar si in zbor(cred).
Dar sa nu deviem de la subiect...

Aceasta postare a fost editata de zachs: 18 July 2018 - 08:17 PM


#114 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12662
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 19 July 2018 - 05:39 PM

Zachs, Atro, aveti dreptate. Confuzia, insa, vine de la termenul frantuzesc (sau englezesc ? ) trimmer,, tradus, pe larg, ca semireglabil. Termenul s-a extins si in electronica dar si la acele mici aripioare de pe eleroane, care compensau putin forta aparuta pe mansa, la folosirea eleroanelor, creind o mica forta portanta ce apare in sens opus deplasarii eleronului.

#115 Useril este offline   atro 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 52
  • Inregistrat: 10-September 07

Postat 19 July 2018 - 08:15 PM

Vezi postareaZ-mare, la 19 July 2018 - 05:39 PM, a spus:

Zachs, Atro, aveti dreptate. Confuzia, insa, vine de la termenul frantuzesc (sau englezesc ? ) trimmer,, tradus, pe larg, ca semireglabil. Termenul s-a extins si in electronica dar si la acele mici aripioare de pe eleroane, care compensau putin forta aparuta pe mansa, la folosirea eleroanelor, creind o mica forta portanta ce apare in sens opus deplasarii eleronului.


In terminologia folosita de IAR nu exista (cel putin nu am intalnit pana acum) termenul de trimer pe care il folosim cu totii astazi.
Trimul profundorului este numit cand comp. (cablul Bowden pentru comanda comp. - comp. scrie pe desen, nu compensator) cand voletul profundorului.
Despre suprafetele ajustabile la sol am gasit termenul fletner.

Oricum sunt lucruri care ne intereseaza mai putin (terminologia veche vs terminologia noua). intelegem toti despre ce e vorba.

#116 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12662
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 19 July 2018 - 09:34 PM

OK, buna precizare.
Si chiar asa, hai sa nu mai poluam topicul omului!!!
Imi cer scuze, ca eu am pornit discutia...

#117 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 20 July 2018 - 08:43 AM

Domnilor,

Multumesc tuturor pentru intrebari, raspunsuri, lamuriri.
Lucrurile au fost lamurite, zic eu, atat in ceea ce priveste linia neutra a eleroanelor in situatia in care flapsul era lasat, cat si in privinta trimerelor.

Intre timp am aplicat niste silver pe ramele cupolei si parbrizului...cum ar veni culoarea de interior. Fiindca la primele 80-uri cumoarea de interior a cockpitului era un fel de aluminium/silver dope, m-am gandit logic ca nu ar fi avut fi de ce sa fie alta culoare pe ramele interioare ale cupolei si parbrizului.

Apoi am scos Mr.Surfacer Black 1500...si dupa cum vedeti...l-am facut all black (on blondes:)).
Cam asa a iesit....

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 161.JPG
  • Imagine atasata: 162.jpg
  • Imagine atasata: 163.jpg
  • Imagine atasata: 164.jpg
  • Imagine atasata: 165.jpg


#118 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12662
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 20 July 2018 - 09:43 AM

:lol: Imi place cum ai aplicat mastile la motor!!!!!
Negru...Intelg ca aplici o tehnica mai deosebita de "uzura". Succes!

#119 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 20 July 2018 - 10:56 AM

Vezi postareaZ-mare, la 20 July 2018 - 09:43 AM, a spus:

Negru...Intelg ca aplici o tehnica mai deosebita de "uzura". Succes!


Salut Z.

In principiu, nu intentionez sa aplic uzuri special pe modelul asta. Vreau sa-l inmatriculez Nr.2 cu cocarde...asa cum arata undeva in intervalul 1940-1941, deci inainte de intrarea in razboi si aplicarea crucilor.
Dupa cum am vazut in poze si dupa cum am vazut scris si in cartile lui Radu, avioanele, (mai ales inainte de razboi...cand erau nou-noute si foarte putine la numar) erau intretinute in stare foarte buna. Se pare ca erau foarte curate si la exterior, nici macar fum de esapament nu am vazut in poze. Asta ca sa nu mai spun ca desi IAR80 era un radial mare consummator de ulei, nu se vad astfel de urme exterioare nici macar in pozele facute pe parcursul diverselor campanii la care a participat.
Nr.2 a fost folosit o perioada ca avion te teste, deci teoretic, ar fi trebuit sa fie foarte bine intretinut, mai ales la inceputul carierei sale operationale. De aceea, nu intentionez sa aplic uzuri speciale. Spre sa ma abtin si cu murdareala si sa-mi iasa cat mai curat, cat mai "nou-nout".

Am folosit primer negru pt ca vreau sa vad si eu cum e cu tehnica aia "black biasing".
Sa vad daca imi iese ceva...daca imi place, etc. Mai ales comparativ cu tehnica normala de preshading.
Plus ca asa negru pare mai inspaimantator:)

#120 Useril este offline   axor 

  • Needs A Life Outside What-If
  • Grup: Members
  • Postari: 1663
  • Inregistrat: 05-June 09
  • Interests:What If - Sci Fi - Aero

Postat 21 July 2018 - 01:00 PM

Vezi postareaRocknRolla, la 20 July 2018 - 10:56 AM, a spus:

Plus ca asa negru pare mai inspaimantator:)

Asa....nightfighter gen :-D o sa reiau tema asta dupa ce-mi redesenez IAR-ul....si-i trag cateva what if-uri :-D
Buna treaba faci,spor ma man ! :hi:

Arata acest topic


  • 9 Pagini +
  • « Prima
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi