Asa ca am zis sa incep modelul de plastic al celor de la Hobbyboss.
Acu', sigur ca atunci cand un producator care vinde masiv in toata lumea se decide sa lanseze un model al unui avion mai necunoscut (pentru restul lumii in afara de noi), este un lucru cat se poate de bun. Pentru noi, adica. Evident ca mi-as dori mult un IAR 80 de calitate Hasegawa-Tamyia-Eduard, dar nu cred ca vom vedea curand asa ceva, avand in vedere ca nu se va vinde niciodata ca bestsellerii clasici.
Prin urmare, e foarte bine si cu Hobbyboss....desi chinezii nu sunt nici pe departe cei mai exacti in executie si mai ales in documentare.
Asa deci, in cutie se afla ramele pe care le vedeti in poze. asa overall arata decent. Forma generala pare a fi ok. Testarea initiala la rece spune ca se va imbina/asambla probabil foarte bine...detaliile sunt decente insa e loc mult de imbunatatire.
Dar daca il iei la bani marunti, aici se cam termina vestile bune.
Decalurile si schemele de vopsire sunt o gluma. Inutilizabile, in opinia mea. Teoretic, exista decaluri pt 2 avioane, nr.42 si nr.137...insa aripa este modelul cu 4 mitraliere...deci nr.137 avand o aripa cu 6 mitraliere, iese din discutie din start. Ok, se pot face modificarile necesare, insa OOB inmatricularea nr. 137 nu poate fi facuta cu ce este in cutie.
Ar ramane in discutie nr.42, care avea aripa cu 4 mitraliere, insa pt acesta crucile de pe coala de decaluri nu sunt bune (sunt cele cu crucea cu banda albastra subtire, pe cand nr. 42 avea pe cea cu banda albastra mai groasa).
In concluzie, daca vrei sa faci un IAR 80 decent, trebuie alte decaluri.
Tocmai de aceea am luat coala de decaluri a lui Radu, care ofera cateva variante foarte bune de IAR 80 din seriile initiale. Veti gasi acolo atat inmatriculari pre-war (cocarde), cat si unele cu crucea lui Mihai, cu posibilitate de camuflaj tip RAF sau cel de mai tarziu intr-o singura culoare.
Am si cartea lui Radu despre IAR 80 (Romanian Hunter), care de asemenea va ajuta pe oricine vrea sa intre mai in detaliu.
Am mai luat si un bordul PE al celor de la Yahu Models, pe care il recomand cu toata caldura. Desi pare mai complicat de asamblat, este o imbunatatire ENORMA fata de piesele din cutie. Atentie, cei de la Yahu models au scos la 1/48 doua tipuri disticte de bord IAR 80: cel denumit "early" este destinat strict pt avioanele din seria 1-20!
In cutie se mai afla si cateva piese PE care adreseaza centurile de siguranta si cutia port-harta. Problema este ca centurile respective sunt modelul celor introduse incepand cu 1943, dupa accidentul cu instructorul german de la Galati...deci sunt inutilizabile pt orice inmatriculare de dinainte de vara anului 1943.
Pt ca mitralierele kit-ului sunt incorecte si oricum sub-reprezentate (sunt turnate impreuna cu aripa), am tot cautat sa vad daca gasesc vreoun candidat aftemarket care sa imi furnizeze ceva decent apropiat de mitraliera Browning FN de 7,7 mm. N-am prea gasit nimic care sa se potriveasca perfect. Cei de la Masterl Model fac niste Browning-uri 303 (din care era derivat modelul belgan FN), insa cu diferente prea mari in zona cea mai vizibila - gura de foc. Singura varianta acceptabila a fost un set de rasina proiectat pt kitul Airfix P40B, care contine 4 tevi de Browning 303 a caror teava si gura de foc aduce oarecum cu modelul FN. Voi incerca sa le folosesc pe acestea.
Prin urmare, intentia mea este sa incerc sa fac un avion din seria intiala, deci ceva cuprins intre nr.1 si nr.20.
Din ce am strans pana acum si ce ofera kitul as putea sa ma incadrez la un aparat din aceasta serie intiala, din perioada 1940-1941...singura exceptie notabila fiind cupola, care ar trebui sa fie modelul initial (cea putin mai plata), pe cand kit-ul nu ofera decat modelul final de cupola, cel mai bombat.
Aceasta postare a fost editata de RocknRolla: 18 January 2018 - 11:51 AM