Sunt putini cei care stiu ca o locomotiva americana de tip "Shay" a existat odata si in Romania. Conform ShayLocomotives.com, locomotiva cu numarul de fabrica (Shop Number) 2504 a fost depozitata, nefolosita, la Turda cel putin o perioada dupa August 1917.
Aceste locomotive sunt grupate in patru clase majore, in functie de numarul de boghiuri (trucks) si cilindri. Locomotiva de la Turda facea parte din clasa A (locomotiva cu doua boghiuri si doi cilindri). A fost construita in 20 Martie 1912, avea 18 tone, si ecartamentul de 30" (760 mm). Se presupune ca a ajuns in Romania, via Vienna (a fost depozitata la Linz aproape 5 ani) pentru a fi testata pe liniile forestiere ale Imperiului Austro-Ungar, in vederea dotarii acestor linii cu locomotive Shay. Nu a corespuns insa cerintelor, avand viteza de circulatie foarte mica (max 8 mph, approx 13 km/h), prin urmare nu s-a trecut la achizitia mai multor locomotive.
In acest topic voi incerca sa prezint constructia modleului acestei locomotive dintr-un kit de "white metal" (pewter). Nu stiu care ar fi traducerea acestui material in limba romana; avand in vedere ca este totusi un material foarte des intalnit in crearea de figurine sunt sigur ca nu va trece mult pana cand un membru al acestui forum ma va "lumina".
Scara la care activez este 2mm:1ft (1:152), foarte apropiata de scara N Europeana (1:160). Modelul va circula pe sine cu ecartament de 6.5 mm (acelasi ecartament folosit de modelele feroviare la scara Z, 1:220); acest ecartament are ca si corespondent real ecartamentului metric (diorama la care lucrez are la baza una din liniile forestiere din Muntii Tarcau).
Am comandat kit-ul la Showcase Miniatures (link) - nu a fost ieftin si daca adaug si TVA... brrrrr. Dar, merita, zic eu.
Componentele (imaginea de catalog).
Am inceput prin a curata foarte bine partile din "white metal" folosind o periuta de dinti, apa calda, si "Cif". Producatorul si toti modelistii pe care i-am consultat recomanda asamblarea componentelor folosind Cyanoacrylate - CA ("Super Glue", "Loctite", etc) si / sau Epoxy ("Araldite). Din pacate pentru mine, singura lipitura solida pe care am reusit sa o realizez folosind CA a fost intre degetul aratator si degetul mare - in rest, am esuat in orice alte incercari. Din fericire pentru mine, sunt foarte experimentat in a folosi un ciocan de lipit si cositor asa ca, impotriva tuturor sfaturilor si avertismentelor cum ca voi distruge partile din pewter, am folosit aceasta cale de asamblare si, zic eu, rezultatul este cat se poate de multumitor pentru mine (si nu numai).
Unelte si materiale:
Statie de lipit cu control al temperaturii Hakko FX-888D, cositor cu punct de topire coborat (70°C), flux (acid fosforic cu concentratie 9%), perie din fibra de sticla, bisturiu, pile. Pentru lipirea componentelor am setat temperatura statiei la 140°C.
Primul pas a fost sa lipesc o pereche de tevi (piping) de boiler:
A urmat asamblarea boghiului din spate (rear truck), compus din patru parti:
Cabina, asemenea, compusa din patru parti (cele doua laterala, peretele frontal si acoperisul):
Motorul in doi cilindri (pewter) la care am atasat cele doua biele (alama, cositorita in prealabil):
Pagina 1 din 1
Locomotiva Shay Clasa A, 18 t - Nn3 Model construit din kit (Pewter)
#3
Postat 01 January 2018 - 03:30 AM
Absolut superb.
Bravo, felicitări.
P.S.
Cred că materialul din care modelul este turnat - "white metal" este un aliaj de staniu cu antimoniu.
E normal să fie scump dacă ne gândim la cât de rar este acest antimoniu(denumirea corectă-stibiu, metaloid cu simbol chimic SB).
Bravo, felicitări.
P.S.
Cred că materialul din care modelul este turnat - "white metal" este un aliaj de staniu cu antimoniu.
E normal să fie scump dacă ne gândim la cât de rar este acest antimoniu(denumirea corectă-stibiu, metaloid cu simbol chimic SB).
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 01 January 2018 - 03:45 AM
#4
Postat 02 January 2018 - 10:48 PM
Multumesc pentru aprecieri, Longinus.
Chimia nu este punctul meu forte dar e bine stiut care sunt materialele componente ale modelului.
Sunt un modelist lent dar promit sa revin cu poze pe masura ce avansez cu constructia. Si voi reveni cu ceva intrebari cand va sosi momentul sa incep cu vopsirea.
Un An Nou excelent tuturor!
Valentin
Chimia nu este punctul meu forte dar e bine stiut care sunt materialele componente ale modelului.
Sunt un modelist lent dar promit sa revin cu poze pe masura ce avansez cu constructia. Si voi reveni cu ceva intrebari cand va sosi momentul sa incep cu vopsirea.
Un An Nou excelent tuturor!
Valentin
#6
Postat 03 January 2018 - 11:09 PM
Z-mare, la 03 January 2018 - 05:36 PM, a spus:
[...]
O intrebare as avea: tevaria aia de pe linga cazan, nu se putea face separat? Cred ca ar fi aratat mult mai bine. Intreba doar...
O intrebare as avea: tevaria aia de pe linga cazan, nu se putea face separat? Cred ca ar fi aratat mult mai bine. Intreba doar...
Cele doua tevi formeaza o singura componenta care apoi este cositorita, la cele doua capete, de boiler (cazan). De la bun inceput mi-au lasat impresia a fi strambe dar nu am incercat in nicun fel sa le modific pentru ca am observat ca si locomotivele reale au, de multe ori, tevaria la fel de ne-uniforma.
Numai bine,
Arata acest topic
Pagina 1 din 1