Aceste locomotive sunt grupate in patru clase majore, in functie de numarul de boghiuri (trucks) si cilindri. Locomotiva de la Turda facea parte din clasa A (locomotiva cu doua boghiuri si doi cilindri). A fost construita in 20 Martie 1912, avea 18 tone, si ecartamentul de 30" (760 mm). Se presupune ca a ajuns in Romania, via Vienna (a fost depozitata la Linz aproape 5 ani) pentru a fi testata pe liniile forestiere ale Imperiului Austro-Ungar, in vederea dotarii acestor linii cu locomotive Shay. Nu a corespuns insa cerintelor, avand viteza de circulatie foarte mica (max 8 mph, approx 13 km/h), prin urmare nu s-a trecut la achizitia mai multor locomotive.
In acest topic voi incerca sa prezint constructia modleului acestei locomotive dintr-un kit de "white metal" (pewter). Nu stiu care ar fi traducerea acestui material in limba romana; avand in vedere ca este totusi un material foarte des intalnit in crearea de figurine sunt sigur ca nu va trece mult pana cand un membru al acestui forum ma va "lumina".
Scara la care activez este 2mm:1ft (1:152), foarte apropiata de scara N Europeana (1:160). Modelul va circula pe sine cu ecartament de 6.5 mm (acelasi ecartament folosit de modelele feroviare la scara Z, 1:220); acest ecartament are ca si corespondent real ecartamentului metric (diorama la care lucrez are la baza una din liniile forestiere din Muntii Tarcau).
Am comandat kit-ul la Showcase Miniatures (link) - nu a fost ieftin si daca adaug si TVA... brrrrr. Dar, merita, zic eu.
Componentele (imaginea de catalog).
Am inceput prin a curata foarte bine partile din "white metal" folosind o periuta de dinti, apa calda, si "Cif". Producatorul si toti modelistii pe care i-am consultat recomanda asamblarea componentelor folosind Cyanoacrylate - CA ("Super Glue", "Loctite", etc) si / sau Epoxy ("Araldite). Din pacate pentru mine, singura lipitura solida pe care am reusit sa o realizez folosind CA a fost intre degetul aratator si degetul mare - in rest, am esuat in orice alte incercari. Din fericire pentru mine, sunt foarte experimentat in a folosi un ciocan de lipit si cositor asa ca, impotriva tuturor sfaturilor si avertismentelor cum ca voi distruge partile din pewter, am folosit aceasta cale de asamblare si, zic eu, rezultatul este cat se poate de multumitor pentru mine (si nu numai).
Unelte si materiale:
Statie de lipit cu control al temperaturii Hakko FX-888D, cositor cu punct de topire coborat (70°C), flux (acid fosforic cu concentratie 9%), perie din fibra de sticla, bisturiu, pile. Pentru lipirea componentelor am setat temperatura statiei la 140°C.
Primul pas a fost sa lipesc o pereche de tevi (piping) de boiler:

A urmat asamblarea boghiului din spate (rear truck), compus din patru parti:

Cabina, asemenea, compusa din patru parti (cele doua laterala, peretele frontal si acoperisul):

Motorul in doi cilindri (pewter) la care am atasat cele doua biele (alama, cositorita in prealabil):
