IAR 80/81, probleme, dileme, intrebari, neclaritati
#185
Postat 23 December 2014 - 11:33 PM
Ca baza am plecat de la desenele din modelism de pe un site .ru, care probabil le cunoasteti.
Care este diferenta dintre traction line si axa cocii?
Pt ce sectiuni se aplica prima(ABCD cumva?), si pt ce sectiuni se aplica a doua(E+?). Gresesc?
In acelasi context ce sens ar mai avea vederea de top? in ce plan, planuri se afla ea?
Ce distanta aproximativa este intre cele doua linii?
#186
Postat 30 December 2014 - 03:32 AM
Daca a făcut-o via PM atunci īmi cer scuze!
O sa postez un desen. Linia roșie este axa de tracțiune, cea albastra este axa coci.
Axa de tractiune incepe de la elice si se tot duce... In schimb axa cocii īncepe de la cadrul nr. III (īn fata cabinei) și pana la finalul fuzelajului, cadrul XI.
La IAR80 axa de tracțiune este cea a motorului. și este 90 de grade fata de cea a elicei.
IAR80 a fost făcut din bucăți ca sa zic asa, de aceea exista unele bizarerii! Bineīnțeles ca și la alte avioane exista.
Bloch MB-152 dacă nu greșesc avea axa de tracțiune deviata "rău" īn plan orizontal, pentru a anula efectul de torsiune provocat de elice.
Spitfire cu motor RR Grifon are deviata axa de tracțiune īn plan vertical de aceasta data. Cred ca și LA-5 avea axa deviata... Sunt doar cāteva exemple...
Despre vederea "de top" ... cred ca se refera la vederea īn plan de sus. Desenul meu de exemplu reprezinta vederea laterala.
Cu stima.
PS: Cer scuze īncă o data pentru īntārziere.
#187
Postat 30 December 2014 - 12:34 PM
Cu riscul de a va supara din nou, va rog nu mai bateti campii. Decat sa dati o informatie eronata, mai bine va abtineti.
Axa cocii pe care ati desenat-o nu are nici o legatura cu realitatea.
Am figurat pe desenul dumneavoastra pozitia reala a axei, cum dealtfel este figurata si pe desenele domnului Iloiu (preluate fara jena de rusi).
Axele erau paralele. Si fiind linii imaginare, le puteti lungi sau scurta cat vreti.
Adrian
#188
Postat 30 December 2014 - 02:51 PM
Fiecare obiect de pe avion are axa sa. Fiți atent la ce a īntrebat dl. mai sus pomenit
Axele sunt foarte importante și strict delimitate. Fara ele pe desen tehnic nu faci nimic.
Cu stima.
PS: Inițial nu am vrut sa răspund. Forumul asta este pentru a se pune īntrebări și primii răspunsuri.
Sunt convins ca nici desenul de mai sus nu va lămurit. Este o "chestie" și acolo.
#191
Postat 31 December 2014 - 12:36 PM
Eu am pus in desenele mele "thrust line" si "datum line", care apar in toate vederile si la sectiunile transversale.
"Thrust line" e "linia de propulsie". Asta e linia pe care e "tractat" avionul. Este efectiv "axa motorului" . Iata aici o defintie a ce e "thrust" http://en.m.wikipedia.org/wiki/Thrust
"Datum line" e linia de referinta. Iata aici o defintie http://en.m.wiktiona...wiki/datum_line In desen tehnic, pe romaneste, asta este "linia de referinta" sau "linia de indicatie". Este linia de baza pe care se fac cotele si masuratorile. E "axa cocii" si pe asta se bazeaza toti parametrii avionului. De exemplu unghiul de atac al aripii pe I.A .R. este de 2 grade in relatie cu "linia de referinta" nu cu "axa motorului".
La I.A.R.80/81, axa motorului si linia de referinta sunt paralele. Dar la alte avioane axa motorului poate fi la un alt unghi. Un caz ar fi de exemplu Bf 109 G care datorita faptului ca are tun in motor, iar proiectilul acestui tun are o anumīta curba balistica, motorul este inclinat in sus cu 0.78 grade la avioanele cu MG 151/20 si 1 grad la avioanele cu MK 108. Iar cand acest unghi este masurat, e masurat fata de "linia de referinta".
Radu
#192
Postat 31 December 2014 - 01:02 PM
2. Linie dreaptă care delimitează părți simetrice pe un corp, pe o suprafață etc.
http://dexonline.ro/definitie/axa
Din nou sau īncurcat borcanele. Datum line īn romanește se traduce cu "cota zero" sau linia de referința. Este departe de ce a īntrebat Prom.
Scuze pentru confuzia cu axa elicei. Trebuia sa specific "axa verticala" a elicei.
Cu stima.
PS: Este curios ca un membru al forumului pune o īntrebare... și după o săptămāna cānd i se da răspuns...
#195
Postat 31 December 2014 - 02:20 PM
Faza cu "axa elicii perpendiculara pe axa motoruluI" a ramas la fel de buimacitoare chiar si dupa "lamurirea" data de Asgard fiindca nu am nici o idee ce e "axa verticala a elicii". O elice nu are o "axa verticala" ci doar o singura "axa", respectiv "de rotatie" si o "raza" care e perpendiculara pe axa. Aceste lucruri demonstreaza inca o data multe...
Radu
Aceasta postare a fost editata de radub: 31 December 2014 - 02:28 PM
#196
Postat 31 December 2014 - 10:50 PM
Facind referire la perpendicularitatea "axului" elicii cu axul motor, Asgard s-a exprimat gresit spunind axa in loc de plan de rotatie. Nu la asta m-am referit cind am spus ca toata lumea are dreptate.
#197
Postat 01 January 2015 - 10:55 AM
In "desenul" lui, Asgard a pus acea linie albastra (axa cocii) la un unghi fata de linia rosie (axa motorulu). Acest lucru este GRESIT. Cele doua axe trebuie sa fie paralele. Atro i-a atras atentia, in mod absolut corect, ca a gresit si a explicat clar unde e greseala. Si eu am spus exact acelasi lucru. Este lucrul despre care am fost atentionat (nu de Atro, ci de altcineva, care nu mai scrie aici exact datorita acestui gen de "discutii") si pentru care am intervenit aici. Deci E O GRESEALA vizibila observata de mai multi.
Ce faci tu acum nu e nici "diplomatie" nici "mentinere a pacii". Efectiv il incurajezi pe Asgard sa continue sa greseasca si le spui celor care il corecteaza sa SFTU.
Nu "castiga" nimeni din asta. Iar eu nu iti cer sa imi iei mie "partea" ci iti cer sa fii impartial.
Radu
#198
Postat 01 January 2015 - 01:02 PM
Prom.
#200
Postat 01 January 2015 - 07:08 PM
Ce nu īnțeleg eu : axa de tracțiune este axa motorului . Clar . Axa cocii ( =datum line , cota de referință ) este...ce ? Nu are nici o noimă , nici o simetrie...undeva sub axa motorului , și ...atīt . E ceva care īmi scapă? Pentru că , deși eu nu contest adevărul spuselor d-lui RaduB și Atro , axa cocii dată de dīnșii nu are nici o valoare practică , modelistică . Prin definiție , o axă este un centru de simetrie , ori axa asta a cocii "adevărată" este inutilă din acest punct de vedere , pe cīnd axa indicată de Asgard , care nu o fi corectă ca definiție ( nu s-o numi axa cocii , de exemplu , este mai degrabă axa centrelor coastelor) este īn schimb utilă , poate sluji pentru pozitionarea coastelor , lonjeroanelor , etc.
Respecte !
Sorin