IAR 80/81, probleme, dileme, intrebari, neclaritati
#101
Postat 24 June 2014 - 08:56 PM
Pentru cei ce au posibilitatea sa mearga la Muzeul Militar, eventual si cu ceva mostre de culoare, puteti vedea si compara cu capota lui 426. Desi a cazut pe frontul de vest, se vede destul de clar galbenul original. Parerea mea e ca nu bate deloc in portocaliu. Pozele nu sunt prea bune in primul rand din cauza luminii artificiale + aparatul modest cu care le-am facut
Adrian
#102
Postat 25 June 2014 - 11:54 AM
In foto atasat se vede cum galbenul de pe directia de la nr 100 era spre portocaliu iar cel de la nr 212 era spre lamaie.
Deci se pot folosi ambele variante de galben cel putin pt cocarde si directie.
Pt insemnele de recunoastere al axei galbenul de pe capota motor si dunga de pe fuselaj, si capetele aripa ( undersuface) sunt galben spre portocaliu.Cel putin asta reiese din foto color.
#103
Postat 25 June 2014 - 08:03 PM
Nr.100 are cel puțin 2 straturi de R-G-A pe deriva (și nu numai). Galben peste galben "iese" mai... galben.
Trebuie folosita o poza cu numere de avioane "apropiate" pentru a fi luata ca referința și nu una cu o distanta de 100 numere.
Cu stima.
PS: Toate avioanele din acel "rand" cu numere mai mici au culorile la fel. Deci îmi susțin teoria.
Pot greși totuși. Nu sunt cel mai bun expert în a interpreta fotografii...
Aceasta postare a fost editata de Asgard: 25 June 2014 - 08:06 PM
#104
Postat 25 June 2014 - 08:38 PM
Asgard, la 25 June 2014 - 08:03 PM, a spus:
Nr.100 are cel puțin 2 straturi de R-G-A pe deriva (și nu numai). Galben peste galben "iese" mai... galben.
Trebuie folosita o poza cu numere de avioane "apropiate" pentru a fi luata ca referința și nu una cu o distanta de 100 numere.
Cu stima.
PS: Toate avioanele din acel "rand" cu numere mai mici au culorile la fel. Deci îmi susțin teoria.
Pot greși totuși. Nu sunt cel mai bun expert în a interpreta fotografii...
Din pacate foto color cu IAR 81C nu am vazut. Iar pe foto alb negru este mai greu de presupus nuanta de galben. Mostrele de culoare de pe bucatile de IAR 81C ( cel de la muzeu si cel din Piatra Craiului) avand in vedere ca au ceva vechime si sunt cam decolorate pot fi deasemenea inselatoare ca nuanta de origine.
Si chiar si asa avand in vedere ca multe din avioanele IAR 81C lovite in lupta erau trimise pt reparatii in ateliere sau la IAR Brasov, aplicandu-se acelasi tratament ca la IAR 80 nr 100 sus mentionat . Se pare ca si avionul IAR 81C nr 371 a suferit un asemenea tratament de revopsire.
Aceasta postare a fost editata de Cantacuzino: 25 June 2014 - 08:46 PM
#105
Postat 25 June 2014 - 09:19 PM
Știu dl. Cantacuzino. Fotografiile color din nefericire sunt foarte rare... Cele alb negru nu au nici o valoare în "ghicitul" culorilor.
Relicvele sunt și ele bune, dar totuși au vreo 60 de ani vechime. Chiar și ținuta în bidon sigilat vopseaua se degradează, de altfel cred ca are termen de garanție...
Dintre toate culorile galbenul cred ca se "uzează" cel mai rapid la influenta solara. Din nefericire pentru noi...
Asta nu înseamna ca nu putem discuta despre culori. Din contra...
Armata avea un standard cred și dacă în documente scrie ca era: "Galben pal"... pai suntem pe nicăieri ca expresia poate însemna multe. In schimb dacă se da un cod de culoare, atunci eu cred ca ar trebui folosit acel cod fără nici un dubiu.
Altceva mai "solid" nu avem.
Cu stima.
PS: V-am "ratat" cartea și acum trebuie sa o comand din Canada cu 85 de euro. Din nefericire cred ca nici jumătate din acesti bani nu ajung la dvs.
#106
Postat 25 June 2014 - 10:19 PM
Citeaza
Altceva mai "solid" nu avem.
Daca vorbim de Armata Germana, standardu era RLM 04, un galben-portocaliu standard care se regasea pe toate avioanele cu mici variatii datorita degradari in timp.
In schimb daca vorbim de Armata Romana, treburile stau diferit, daca nu ma insel in documente se specifica "Galben", care dupa cum ai mentionat si tu "poate insemna multe" nuante. Am atasat o poza mai jos unde se poate face o diferenta intre boturile de Bf-109, probabil in RLM-04 si boturile de IAR-80 in spate intr-un galben mai deschis. De altfel si in alte poze color se observa diferite nuante de galben folosite chiar si pe acelasi avion. Deci ca o concluzie Galbenul ... era .... Galben
#108
Postat 25 June 2014 - 11:16 PM
Citeaza
E foarte galben.
Acum serios vorbind, in situatia actuala eu nu as lua ca exemplu, pentru a stabili o nuanta exacta, pozele color in format electronic, ba chiar nici cele publicate in carti. Am in calculator de exemplu o aceeasi poza din mai multe surse de pe net sau de prin carti si nuantele difera ... scanari ... prelucrari ... monitoare ... pixeli ... etc . Pe langa acestea si tehologia din acea vreme (aparat foto, film, developare, hartie etc) poate influenta nuanta din poze (si in zilele noastre daca pozam un obiect cu doua aparate diferite observam diferente de nuante, din varietatea de produse, mai performante mai putin performante, rezulta nuante diferite). Prin urmare fara a avea o nuanta anume specificata in documente, cum e de exemplu la nemti, RLM04, eu as merge pe examinarea resturilor de avion gasite (pentru cei care au sansa sa le vada), chiar daca si aceasta vopsea s-a degradat in timp, diferenta nu poate fi enorma.
Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 25 June 2014 - 11:18 PM
#109
Postat 26 June 2014 - 06:59 AM
Galbenul folosit pe colile mele de decaluri este "galben crom", nu este "portocaliu" - eu folosesc codul Pantone oficial.
In timpul razboiului, din o multime de motive, culorile nu au fost niciodata uniforme, au existat mii si mii de variatii.
Radu
Aceasta postare a fost editata de radub: 26 June 2014 - 06:59 AM
#110
Postat 26 June 2014 - 01:15 PM
#111
Postat 26 June 2014 - 01:43 PM
Z-mare, la 26 June 2014 - 01:15 PM, a spus:
intr-adevar acest lucru l-am observat in multe foto color ale avioanelor inmatriculate romanesti. Chiar in foto mai sus cu linia de Emil-uri se vede galbenul de la directie deschis si restul galben portocaliu.
Eu cred ca pt cocarde si tricolor s-a folosit galben crom obisnuit. Iar pt galbenul recunoastere axa s-a folosit un galben mai apropiat de standardele germane ( RLM 04 ?) adica mai portocaliu.
Binenteles la revopsiri acel galben crom putea sa devina si el un galben mai portocaliu cum este cazul cu IAR 80 nr 100.
Asa ca daca la expozitie te intreaba novicele poti sa-i spui ca exista o explicatie pt oricare din combinatii
Aceasta postare a fost editata de Cantacuzino: 26 June 2014 - 01:43 PM
#114
Postat 26 June 2014 - 08:53 PM
Profilul este corect, nu este un what if!
Stranie forma numărului care nu este standard. Dar la cate "busituri" a luat avionul asta cred ca e normal sa apară cu numere desenate manual sau cu coafa lunga sau scurta.
Cu stima.
PS: Va urez succes dl. Horia!!!
#115
Postat 27 June 2014 - 08:36 PM
#116
Postat 27 June 2014 - 09:54 PM
Pai de ce sa ma supăr? De aceea am spus sa judecați voi!
Eu știu doar un lucru; galben este galben. Nu galben pal, galben portocaliu, galben crom, galben lamai... etc.
In documente se spune... Galben. Daca eu greșesc înseamna ca și documentele greșesc și atunci tot ce tine de documentație despre IAR80 le aruncam, ca nu sunt bune?!
Diferențele de care vorbiți sunt din cauza ca :
- vechimea vopselei pe avion,
- diluant prea mult sau prea puțin,
- substrat de alt galben,
- substrat de alta nuanța,
- primer.
Continui? V-am dat deja 5 variante de galben....
Dar tot GALBEN rămâne ca baza.
Bineînțeles este opinia mea și nu trebuie luata în considerare.
Cu stima.
PS: Profilul postat de mine este eronat în privința culorilor. Daca îl descarcați și ii dați zoom veți vedea ca culorile au pixeli de alte nuanțe. Zici ca este salvat în .jpeg și nu .png.
Pana nu îmi dau seama ce se întâmpla nu mai postez nimic.
PPS: Nu scăpați asa ușor de mine... Cu care steag se aseamănă mai mult crucea de pe capacul recuperat în Rusia?
Atenție și la cuvântul "mitraliere" care este tot rosu cu alt substrat.
Aceasta postare a fost editata de Asgard: 27 June 2014 - 09:56 PM
#117
Postat 28 June 2014 - 11:51 AM
Cei care lucreaza cu culori folosesc etaloane de culori bazate pe esantioane de culori imprimate, obicte solide (nu virtuale) care pot fi vazute cu ochiul liber (nu pe vreun ecran). De exemplu cand un om in America ii spune unui om in Japonia "rosu", e loc de interpretare. Dar daca ii spune "Pantone 032 C" acela se duce direct la catalogul Pantone (pe hartie, nu digital) si vede imediat cu ochiul ce fel e acea culoare. Motivul e simplu: culoarea nu poate fi descrisa perfect in cuvinte, nu poate fi transmisa perfect prin mediul digital fiindca asta depinde si de calitatea/precizia/calibrarea aparatul care preleveaza culoarea (aparat foto, scaner, etc) dar si de calitatea/precizia/calibrarea aparatului care prezinta culoarea (monitor, tableta, mobil). Sa luam de exemplu culoarea "Pantone 032 C". Ma duc la pagina oficiala Pantone si deschid culoarea respectiva si pe mobil si pe laptop si pe monitorul desktopului. Sunt imediat trei culori diferite. De ce? Fiindca fiecare ecran e altfel, creeaza culorile altfel, e calibrat altfel. Dar am in mana nuantierul Pantone imprimat. Nici culoarea imprimata nu se potriveste cu ce vad eu pe vreunul din ecrane. Dar daca ii dau unui tipograf codul Pantone si ii spun sa tipareasca acea culoare, este cu mult mai simplu sa ma asigur ca culoarea tiparita se va potrivi cu culoarea din nuantier.
Ce vreau sa spun cu asta? E imposibil sa compari o poza sau imagine pe vreun ecran cu un standard de culoare, fiel el RAL, BS, ISO, Pantone, Methuen etc. Asta e fiindca poza in sine inseamna ca trece perin cateva procese, fie chimice ori electronice, care la randul lor afecteaza culoaea. Singurul mod de comparare a culorii este sa compari culoarea vopsita de pe obiect cu un nuantier "pe viu" cu "ochiul liber".
Exista un document care se cheama "Nomenclatorul avionului I.A.R. 80" care descrie pe puncte cate tabla, cate nituri, cati metri de cablu, cate kile si cate feluri de vopsea sunt necesare pentru un avion. Se mentioneaza doar un "galben". Exista cel putin doua documente oficiale care descriu desenul standard pentru crucile "Mihai". Galbenul e mentionat doar ca "galben". Nu scrie nicaieri ca trebuie sa fie "alt fel de galben". Nu exista nici un document oficial care sa specifice nuante diferite de galben pe acelasi avion, deci discrepanta nu e un "standard", iar daca asta se intampla e mai probabil un accident decat ceva intentionat.
Mai e o posibilitate: Crucile si-a schimbat modelul de cateva ori de-a lungul existentei avioanelor. E posibil ca atunci cand au fost revopsite dupa tiparul nou, crucile vopsite cu vopsea proaspata au avut alta nuanta decat restul insemnelor arse de soare.
Mai e o treaba... uneori e bine sa ai incredere in cei care au facut cercetari pe subiect. Am discutat subiectul culorilor de pe avioanele romanesti cu oameni care au avut ocazia sa fie acolo sau care au petrecut multi ani printre veterani. Galbenul este descris de ei ca "galben auriu" sau "galben aprins". Nu imi amintesc sa fi zis vreodata cineva "galben palid" sau "galben ca lamaia".
Radu
Aceasta postare a fost editata de radub: 28 June 2014 - 12:00 PM
#118
Postat 28 June 2014 - 05:39 PM
radub, la 28 June 2014 - 11:51 AM, a spus:
Radu
In concluzie , galbenul aprins de pe decal-urile dvs. este cel corect , cel de la Azur fiind prea deschis.
Aceasta postare a fost editata de busila: 28 June 2014 - 05:40 PM
#119
Postat 28 June 2014 - 05:50 PM
De altfel seria peste 200 era aproape nou ieșita din fabricație în '42. Ma îndoiesc ca au dat cu vopsea pe ele.
Ati scapăt un detaliu important la poza dl. Cantacuzino. Doar avioanele cu numere sub 100 sunt diferite! De ce nu și unul cu număr peste 200?! Din nou fotografia arata clar ca nu sau vopsit toate.
Daca întreb aici pe forum care este adevărata culoare galben pură veți fi surprins de rezultat!
Galben lângă capota din muzeu. Stranie coincidenta. Si da, acela este galben "curat"
Nu ma înțelegeți greșit. Departe de mine gândul de a fi "gica contra". Dar mi se pare anormal sa contrazic un ordin al armatei clar; care spune galben! Trebuie sa se vina cu ceva mai mult, decât câteva foto VECHI (se știe ca timpul îngălbenește hârtia)i sau marturii...
Cu stima.
PS: Frumoase lămuriri, mulțumim frumos, dar ați uitat sa scrieți concluzia?!
Edit: Am uitat sa precizez. Când am scris "ați uitat sa scrieți concluzia" ma refeream la faptul; cum ați ajuns la galben crom?
Aceasta postare a fost editata de Asgard: 28 June 2014 - 05:57 PM
#120
Postat 29 June 2014 - 03:12 PM
Citeaza
Citeaza
Dar tot GALBEN rămâne ca baza.
Citeaza
Citeaza
Asgard, eu, de exemplu, pentru culorile alea, asa cum apar pe monitorul meu, vad un galben verzui (placa) si un galben aproape ( ) lamiine, pentru banda de dedesupt!!! Nu as zice ca-i aceeasi culoare, nici sa ma pici cu ceara!!!
Citeaza
Radu a expus foarte bine punctul sau de vedere in privinta compararii culorilo, nu neaparat galben, ci a culorilor in general!
In concluzie, zic eu, pina nu avem o treaba cu care sa comparam, concluzii de genul " galbenul de pe coala firmei X e mai putin bun decit cel de coala lui Y", nu facem decit sa gresim.