IAR 80/81, probleme, dileme, intrebari, neclaritati
#302
Postat 05 January 2018 - 03:08 PM
Mai am o nelamurire...este legata de culoarea cockpitului.
Despre aceasta culoare de interior a cabinei, din ce am citit eu si din ce surse am, am aflat in principiu ca:
- cel mai probabil culoarea cockpitului era aceeasi cu culoarea intradosului (deci acel Sky blue de sorginte RAF la primele serii apoi probabil un albastu deschis gen RLM76 la seriile finale/aparatele iesite din RK);
- primul avion (Nr.1) ar fi avut cockpitul nevopsit - sau ma rog, ceva gen aluminium dope. Am mai intalnit totusi mentuinea ca de fapt acest aluminium dope ar fi fost folosit nu doar la Nr.1...ci si la alte avioane...fara nicio alta precizare care sau cate ar fi fost avioanele (presupun ca cele din seriile intiale) cu cockpit aluminium dope.
Aici este si neclaritatea mea, in masura in care cineva dintre voi are mai multa stiinta sau mai multe informatii: este corecta (sau plauzibila, sa zicem) prezumtia ca si alte aparate early (ma refer in special la seria 1 - 20) ar fi avut cockpitul in alumimiun dope? In afara de Nr.1, desigur, despre care se stie clar ca avea cabina aluminium dope.
Daca da, aceasta prezumtie ar fi valabila pentru toata seria initiala, sau doar pt aparatele imediat dupa Nr.1 (nr.2-3-4...)?
Daca astfel de aparate initiale cu cockpit aluminium dope au existat si au supravietuit cat sa ajunga la RK-uri, culoarea cabinei ar fi fost pastrata tot asa si dupa reparatie, sau era vopsita in conformitate cu culoarea nou aplicata pe intrados?
Va multumesc si toate cele bune,
#303
Postat 05 January 2018 - 04:32 PM
In principiu sunt multe avioane care au cockpitul nevopsit (sau silver dope)..asa ca nu vad de ce la o reparatie si-ar fi batut capul cineva sa le vopseasca prinauntru...mai ales daca asta ar presupune dezmembrarea tabloului de bord, scaunului etc...
#307
Postat 03 September 2018 - 02:26 PM
http://www.ipmsstock...f_eng_iar80.htm
mentioneaza tunuri Ikaria pentru seria IAR 80C - 241-250:
Citeaza
Citeaza
Aceasta postare a fost editata de Finn: 03 September 2018 - 02:27 PM
#308
Postat 03 September 2018 - 04:51 PM
Referintele sunt in cele doua carti ale lui RaduB si in planurile vechi din modelism. Orice altceva e supozitie, fara nicio baza concreta.
In plus, tunurile 151 sunt mari, s-ar fi vazut, ori nu sunt vizibile in nicio alta poza cu avioane din serua asta (80C), ba mai mult, daca ar fi sa comparam doua poze facute CAM din acelasi unghi, la 279 nu se vede nicio teava lunga, la 334 e clar acolo...
#309
Postat 03 September 2018 - 09:32 PM
Placa asta de pe spatar era prezenta la IAR-80C?
http://www.cartula.r...attach_id=95117
Centurile erau deja modelul tarziu/imbunatatit la vremea Tidal Wave?
Edit: one more... mansa ar trebui sa fie cea cu maner circular?
Aceasta postare a fost editata de Finn: 03 September 2018 - 09:46 PM
#310
Postat 04 September 2018 - 08:00 AM
Centurile : cartea lui Radub spune ca modelul final de centuri a inceput sa fie updatat pe avioanele mai vechi incepand cu iunie 1943...
Perna de cap era sigur cea finala (aparuse de la nr.251 in sus).
E o poza cu nr3 aterizat fortat, la care se vad clar centurile "finale" upgradate, dar e din octombrie 43.. pana la 1 august, nu stiu daca se facuse schimbarea... probabil ca ar fi ceva asociat si cu re-vopsirea, respectiv cand au ajuns fiecare la reparatii inapoi la fabrica.
Dan Melinte mi-a atras atentia la nr 222, B-ul lui Carol Anastasescu, care clar pana la 1 august trecuse prin fabrica si fusese revopsit la intoarcerea de la Stalingrad (in poze, epava pare a avea o singura culoare), probabil cu ocazia asta fusese si adus la zi cu toate.
Si 279 a activat pe acolo si probabil ca a avut aceeasi soarta. Cu toatea astea, eu nu o sa il fac neaparat de la 1 august pe al meu, asa ca va avea camo si centurile mai vechi, corespunzatoare seriei sale.
Mansa cu maner circular a aparut de la nr.181 in sus, odata cu declansarea electrica a armelor. Deci aproape sigur 279 avea una la fel .
#311
Postat 04 September 2018 - 01:15 PM
Citeaza
http://www.cartula.r...attach_id=96853
Acum imi dau seama ca are legatura doar cu numarul de PE-uri pe care le-ai avut la dispozitie. :D
Citeaza
Aceasta postare a fost editata de Finn: 04 September 2018 - 01:16 PM
#312
Postat 04 September 2018 - 07:24 PM
La final, trebuie sa arate cam asa
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 04 September 2018 - 07:28 PM
#314
Postat 05 September 2018 - 09:42 AM
Citeaza
Tetiera, la numarul 320, arata cam asa:
#316
Postat 08 June 2019 - 11:30 AM
Finn, la 07 June 2019 - 08:16 PM, a spus:
Daca te ajuta cu ceva:
Nu am desenul tunului, dar cred ca-l poti gasi pe "undeva", sorry....Oricum daca ai macheta tunului si este reprezentata partea "ridata" cota de pe desen este deajuns... cred... :)
Cu stima.
PS: Nu am nici un desen original cu Tun Mauser si 4 mitraliere de 7,92mm. Nu stiu daca se putea face asta totusi. MG151 era alimentat din benzi si era nevoie sa fie puse "pe undeva", plus ca erau destul de grele. Cred ca de aia au si renuntat la mitraliera de 7,92mm din exterior cand l-au montat.
#317
Postat 08 June 2019 - 02:57 PM
Aceasta postare a fost editata de Finn: 08 June 2019 - 02:57 PM
#318
Postat 09 June 2019 - 12:51 AM
Finn, la 08 June 2019 - 02:57 PM, a spus:
Cu placere !
Scuze am uitat de celelalte cote. Deci din axa avionului si pana la tun erau 2045mm. Iar de la tun si pana la mitraliera mai erau inca 228mm. Aceste cote sunt valabile pe axa de simetrie a lonjeronului anterior.Dupa cum stiti la aripa sunt vre-o patru cote. Pe suprafata superioara a aripi, in centrul ei, pe suprafata interioara si pe orizontala. (ma refer la aripa vazuta din fata sau spate si nu de deasupra)In realitate, diferentele dintre aceste cote erau destul de mici, exceptie facand desigur cota pe orizontala.
"Pain in the a**" cum zic englezi sa desenezi aripa 2D. Ma refer la vederea reala a aripi invelita vazuta de deasupra sau de jos. Eu nu m-am complicat (Il las pe Sorin, he he he) am desenat-o in axa lonjeroanelor.Cu stima.
Mai am de complectat lonjeronul posterior si cadrul X.
Aceasta postare a fost editata de Asgard: 09 June 2019 - 12:57 AM
#320
Postat 16 January 2020 - 10:43 AM
Stie careva dintre dvs ce culoare erau vopsite portiunile rigide ale conductelor circuitului pentru lichidul de franare la IAR 80?
Am marcat eu pe poza atasata exact zonele la care ma refer.
Partea centrala e clar ca era cauciuc negru, dar partile fixe de pe jamba si respectiv de pe janta rotii ori erau in culoarea jambei/intradosului, ori ceva metal nevopsit, o culoare gen aluminiu.
Eu inclin sa cred ca erau culoarea intradosului (respective culoarea jambei), dar asta doar pt ca asa mi se pare mie, adica n-am ceva concret pe care sa ma bazez.
Daca are cineva vreo idee, pls shoot.
Multumesc.