IAR 80/81, probleme, dileme, intrebari, neclaritati
#22
Postat 07 June 2013 - 09:23 PM
Horia daca stii altceva, nu tine secret, nu ajuta nimanui. Ori astfel de treburi sunt apanajul unui cerc restrins???
#23
Postat 07 June 2013 - 09:31 PM
Z-mare, la 07 June 2013 - 09:23 PM, a spus:
Horia daca stii altceva, nu tine secret, nu ajuta nimanui. Ori astfel de treburi sunt apanajul unui cerc restrins???
E, hai sa ne linistim...bietul om a pus pozele pe net din ziua in care a gasit panoul in creierii muntilor. Ce sa facem, daca nu avem feisbuc.
https://www.facebook...29492933&type=1
Am facut si eu o poza imediat dupa ce m-am prosternat in fata panoului aflat la standul lui Horia de la Clinceni. Nu cred ca deranjez daca o pun aici.
#26
Postat 15 June 2013 - 05:56 PM
In partea de jos a imaginii acesteia, pentru IAR-80 Nr.26 explicatia profilului spune "...partea din spate vopsita gri @#$% iar NOSE SECTION PAINTED NATURAL METAL". Desenul in sine arata doar niste panouri in aluminiu. Capota motorului apare tot gri. Este tot fuzelajul anterior aluminiu (conform notei de subsol) sau vopsirea era conform desenului?!
Daca aveti informatii suplimentare ar fi nemaipomenit!
Multumesc,
Niki
#27
Postat 15 June 2013 - 06:16 PM
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 16 June 2013 - 11:22 AM
#29
Postat 16 June 2013 - 12:22 PM
Z-mare, la 30 May 2013 - 08:40 AM, a spus:
Asa ca, am sa va rog, doritorii de asa ceva, sa faca o cerere aici, pentru a vedea citi sunt si daca renteaza intreprinderea.
Salutare,
In cazul in care Mamutel rezolva cu rasina pt motor si elica 1/72, voi achizitiona si eu un set.
Multumesc si spor la IAR-uri...
#31
Postat 16 June 2013 - 11:46 PM
Cum se vede in foto ( scuze pt. calitate ;le-am facut in graba acum ) am lipit doar o jumatate a fuselajului posterior la cel anterior , dupa care am lipit jumatatile anterioare ale botului , si apoi aripile la acesta . La jumatatea fuselajului posterior ramasa am montat aproape tot ce tine de interiorul cockpitului . In felul acesta se poate vopsi foarte usor simplificandu-mi totodata si montajul avionului .
Aceasta postare a fost editata de dany: 16 June 2013 - 11:53 PM
#37
Postat 26 June 2013 - 12:18 PM
" Motoarele Daimler-Benz: deoarece livrarea motoarelor Jumo īntīrzia, īn decembrie 1940 M.A.M. a cerut I.A.R. reproiectarea celulei pentru eventualitatea montării motorului DB 601 Aa de 1.175 CP. Pe 10 februarie 1941 avionul Bf-109 e cu numărul 4 a fost adus la Brașov și motorul lui, care avea puține ore de funcționare, a fost grefat pe 80-ul cu nr. 13. Īn urma zborului de īncercare de pe 21 aprilie 1941 a reieșit că nu este o soluție viabilă datorită vibrațiilor pe care motorul le producea īn momentul īn care avionul se desprindea de sol, iar proiectul a fost abandonat. Īn anul 1943 īn urma semnării contractului pentru producerea sub licență la I.A.R. Brașov a avionului Bf-109 G și a achiziționării unui lot de motoare DB 605A de 1.475 CP s-a luat decizia studierii montării acestui tip de motor și pe I.A.R.-80/81. Īn iunie 1943 a fost modificat avionul cu numărul 326 și, īn urma unei perioade de teste īn zbor cuprinsă īntre 20 iunie și 20 august, a reieșit o īmbunătățire notabilă a performanțelor avionului. Īn urma succesului testelor și bazīndu-se pe disponibilitatea acestor motoare ministerul a luat decizia de a echipa toate avioanele cu acest tip de motor. Datorită incapacității fabricilor Daimler-Benz de a livra motoarele această decizie nu a fost niciodată implementată.
Conform declarațiilor d-lui Radu Manicatide un avion a fost dotat cu un motor Gnome-Rhone de 1.660 CP achiziționat de la armata germană. Nu a purtat un nume oficial și nu prezenta diferențe față de avioanele de serie. Acest avion a fost distrus īn urma bombardamentului american din 16 aprilie 1944 fără a apuca să zboare vreodată deși era funcțional.
sursa: IAR-80, le Heros meconuu de Dan Antoniu și George Cicos, editura TMA , Paris "
#38
Postat 28 June 2013 - 07:44 PM
Din singura poza (publicata si exhaustiv comentata in cartea lui RaduB), s-ar putea deduce ca e Nr.13, adica prima tentativa , cu DB601. De ce?
Pai aripa, ar putea corespunde primei serii, pentru ca in zona vizibila, unde ar fi trebuit sa apara tevi de mitraliere la orice varianta cu 6 arme, nu apar arme. Adica ori a avut toate armele indepartate, ori are armamentul concentrat linga trenul de aterizare, 4 arme, corespunzator primei serii in care e si Nr.13.
Sigur ca ar putea fi si aripa lunga (sau scurta) cu Mauser (tot 4 arme, concentrate linga trenul de aterizare), dar aici intervin si urmatoarele puncte.
Crucile de tip timpuriu, cele cu dunga albastra groasa...cam cum erau in 41/42 pe exemplare din primele serii. Eu n-am vazut cruce "groasa" pe 81C. Nu inseamna ca n-o fi existat, dar eu n-am vazut.
Parbrizul fara blindaj. Asta inseamna ca-s slabe sanse sa fi fost un 81C din 43/44, care cam aveau parbrizul blindat.
Cam asta ar fi rationamentul, si (sper) inceputul unei discutii folositoare.