Alo, tovarasu' e ailalta scara!!!
#2
Postat 16 September 2017 - 05:38 PM
Kitul, unul din seria Royal Class, de la Eduard,
a fost achizitionat special pentru kit-ul de bord Bf-109 E, pe care l-ati vazut deja.
Cutia contine piesele necesare realizarii a patru variante de Bf109 E, anume, Bf109E1, Bf109E3, Bf109E4, Bf109E7 , un bord de Bf109E la scara 1/4 si o cana termoizolanta din inox, cu desenul unui Bf109E si o eticheta cu Werk-Nr R0007 pe ea.
Cele noua rame din plastic de culoare maroniu deschis, contin piesele necesare realizarii unui avion in varianta E1 sau a doua avioane in variantele E3, E4, sau E7.
Injectia este de calitate foarte buna, centrata, cu detalii extrem de fine.
Partile transparente au cupole pentru toate cele patru variante.
Mai exista un set de rasina pentru roti si bechie, desi cele din plastic sunt foarte bine realizate.
Cele doua foi de decal, perimt realizarea a 12 variante de inmatriculare, inclusiv una romaneasca, 9 galben a lui Ioan Di Cezare.
Am si o coala de decaluri, de la RaduB, tot pentru Bf109E3
Intre cele doua coli, in privinta Crucii Regelui Mihai, apar diferente majore. Pe coala de la Eduard, am sase cruci de dimensiuni diferite: doua mari pentru fuselaj, doua mijlocii pentru intrados aripa si doua mici, pentru extrados aripa. Pe coala lui RaduB, sunt toate de aceeasi dimensiune. Ce e interesant, e ca pe ambele instructiuni de utilizare, suprafata pe care se intind aceste decaluri este aceeasi! Sunt convins ca varianta lui RaduB este cea corecta.
Cutia mai contine si citeva seturi de PE-uri pentu plansa de bord, interior cocpit, bombe si alte detalii exterioare,
si un set de masti pentru vopsit cupolele.
Intructiunile de asamblare si vopsire sunt clare, intuitive si suficient de detaliate. Defapt sunt cit o revista mai acatarii! Codurile de vopsea sunt pentru Gunze.
#4
Postat 17 September 2017 - 02:19 PM
Kitul este superb...il am si eu si chiar ma gandeam si eu sa-l abordez, cand termin cu Anton-ul.
Acu' ca l-ai inceput tu, o sa te urmaresc cu mare interes.
Deduc ca vei aborda inmatricularea romaneasca.
Dar in cutie sunt 2 kit-uri complete.
Care va fi a 2-a inmatriculare?
#5
Postat 19 September 2017 - 04:55 PM
Cealalta inmatriculare va fi una nemteasca, inca nu m-am hotarit la care. Exlud A si K, ramine ceva intre I, J sau L. Mi-ar place L, dar e cam greu de vopsit exact ca in profilul ilustrat. Ma mai gindesc.
Mai e o problema cu flapsul din bordul de atac, care am impresia ca e gresit dimensionat, adica e mai mare cu vreo 2 mm, pe latime. Asta inseamna ca nu se poate face deschis, trebuie lipit, chituit si regravat. Mai au probleme la partile care trebuiesc decupate pentru a fi inlocuite cu PE-uri. Revin cu asta la momentul cind pun pozele.
#6
Postat 24 September 2017 - 04:59 PM
Cel mai greu a fost in baia trenului. Daca as fi incercat sa pun PE-urile in secventa din instructiuni, adica intii asamblezi aripa, apoi pui PE-urile, ar fi fost aproape imposibil. Asa ca intii am lipit baia, piesele D1, D2 pe aripa C1, C2, apoi am lipit PE-urile, cu ceva cazna si pila, apoi am lipit restul aripii C3.
Noroc ca am avut un bun consultant tehnic:
As reveni putin asupra decalurilor. Ca o paranteza, trebuie amintit ca Eduard a gresit nitel la dimensiunile flapsului de pe bordul de atac, adica ele sunt mai late cu vreo 1,5 - 2 mm, depinde de desenul dupa care ma iau. Bun, asta inseamna, cum am zis mai sus, ca flapsurile trebuie lipite, locul chituit si apoi regravat la dimensiunea corecta. De lungime sunt OK.
Sa revenim la decaluri. Decalurile de la RaduB au toate aceeasi dimensiune, adica 20,1 mm. Cele de la Eduard au trei dimensiuni: 20,9 mm pentru fuselaj, 17,9 mm pentru extrados aripa si 20,6 mm pentru intrados aripa. Cum spuneam mai sus, in desenele ce insotesc instructiunile pentru asezarea decalurilor, suprafata ocupata de decaluri, pe extrados aripa este aceeasi, desi dimensiunile difera substantial.
RaduB
si Eduard
Pe aripa machetei, decalul de la RaduB vine cam asa
Dupa cum se vede, decalul depaseste linia suprafetelor de comanda, ceea ce in instructiuni nu se vede.
Decalul de la Eduard arta cam asa
Se poate observa ca decalul nu mai depaseste linia suprafetelor de comanda. Din experienta mea, niciodata nu am gasit ca insemnele nationale sa treaca si pe suprafetele de comanda, exceptie facind citeva avioane din WWI si Bf-109E3, 37 galben cu cocarde tricolore si Bf-109E3, 39 galben, la care Crucea Regelui Mihai, pe intrados, trece si pe eleroane. La acest 39 galben, crucile de pe extrados si intrados sunt mult mai mici decit cele de pe fuselaj, conform "Les Messerschmitt BF 109 roumains" AirMag Hors Serie Numero 1, Air Magazin, Paris 2001. RaduB, in bibliografia ce insoteste decalul, indica, printre alte lucrari, si aceasta lucrare.
Avind in vedere cele de mai sus, inclin sa cred ca Radu a gresit cu aceste decaluri, varianta corecta fiind data de Eduard. Daca sunt si alte pareri, va rog sa le sustineti aici, dorintea mea nu este de a gasi vinovati, ci de a face o macheta corecta.
#8
Postat 24 September 2017 - 07:19 PM
#9
Postat 24 September 2017 - 07:21 PM
In functie de asta poti sa-ti dai seama ce decal sa alegi .
De exemplu decalul lui Radu ar fi foarte potrivit daca l-ai muta mai spre interiorul aripii aproximativ ca in prospectul Eduard , iar cel de la Eduard usor mai spre exterior , cam asa cum arata in profilul decalurilor RB . ( Vezi linia de panou).
Ps . Postam odata cu 1-0-9
Aceasta postare a fost editata de dany: 24 September 2017 - 08:20 PM
#11
Postat 25 September 2017 - 11:22 AM
1-0-9, nu vorbim de cruci asezate "a la poloniese",ci de cruci asezate simetric. Crucea peste suprafata de comanda din poza ta, e probabil la avioanele din Grupul 7 Vinatoare (sau 9, dupa cum scrie in engleza!!!), cum ziceam mai sus, 39 galben.
Ma tem insa ca nu s-a inteles, nu discutam despre POZITIA crucilor, normal, daca o dau mai acana incape, ci despre MARIMEA lor, pentru ca intr-un caz avem cruce de 20 mm si alt caz de 18 mm. Deci, cum e corect, cruci de aceeasi dimensiune sau nu!!!!
#12
Postat 25 September 2017 - 12:21 PM
Eu as baga mana in foc ca marimea e egala la toate cele 6 cruci, probabil ca foloseau aceleasi sabloane.
Crucea peste eleron era tipica pentru E-urile de la inceputul campaniei, cele cu crucea cu "mult" albastru.
Si 9 galben a avut la inceput astfel de cruci, dupa prima campanie a primit modelul pe care il ai in decal.
Majoritatea pozelor pe care le avem noi sunt cu e-uri din 42, 43, de la Pipera, Brasov sau Mamaia, cind deja aveau alte cruci, cele mai "latarete"- ca in decalul de la Eduard. Foaia lui Radub iti ofera si varianta corecta pentru un 9 galben din prima campanie
Am mai gasit o poza in care daca tragi o linie imaginara la eleron/flaps, crucea pare pozitionata mai in interior:
alta la care pare mai in exterior :
...oricum nu stiu de ce iti bati capul cu detalii asa insignifiante, cata vreme oricum ai gresit scara intregului model...
#13
Postat 25 September 2017 - 02:09 PM
Citeaza
Folosindu-ma de prima poza din postul #8 a lui 1-0-9, am ajuns la niste concluzii, corecte, zic eu. Anume, fotografia fiind facuta convenabil, adica cu axa apartului aproape perpendiculara pe planul aripii, am facut niste rapoarte din care am aflat marimea crucii din poza: 18, 6 mm. Tinint cont de erorile de masura si inclinatia usoara a axei, se poate deduce ca, pentru scara 1/48, crucea trebuie sa aiba 20 mm, cum e in decalul lui Radub. Tinind cont de cele de mai sus, si in urma unei discutii constructive cu 1-0-9 ( sa traiesti maestre! ), voi folosi decalul lui Radub, crucile mai latarete, pentru varianta cu cinci victorii. Dupa corectarea flapsului din bordul de atac si mutarea cucii mai acana catre fuselaj (poza 2 de mai sus) se rezolva si dilema cu acoperirea suprafetelor de comanda, pentru acest caz.
Multumiri la toata lumea pentru ajutor!!!
The Show Go On, ca sa parafrazam un binecunoscut cintec...
#14
Postat 25 September 2017 - 06:43 PM
O suprapunere absolut empirica peste planurile din aerodetail arata de ce nu se potriveau decalurile de la Radub, si de ce baetzii de la Eduard au dat crucile de pe extrados mai mici.
Dupa gafa monumentala cu G6-le la 48 care nu era chiar la 48, ma astept la orice de la oricine :))
Solitia optima e cea pe care ai propus-o, si anume lipirea voletului, chituirea si regravarea pe linia corecta. Cred ca nici nu va mai fi nevoie sa muti crucile mai spre interior...
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 25 September 2017 - 06:44 PM
#16
Postat 26 September 2017 - 09:07 PM
Aceasta postare a fost editata de dany: 26 September 2017 - 09:08 PM
#17
Postat 29 September 2017 - 04:09 PM
La colimator, am taiat "geamurile" din kit, acestea fiind foarte groase. Am pus in loc niste bucatele de plastic transparent, folie folosita la retroproiectoare. Pe cel din fata, l-am vopsit fumuriu, Tamiya X-19.
Plansa de bord
Scaunul, paloniere
Conform instructiunilor de montaj, partea de jos a tabloului de bord trebuia montata asa
Chestia mi-a parut complicata si imprecisa, asa ca am taiat putin din acel suport, iar plansa secundara am lilit-o sub cea principla, putin mai in spate.
Lateralele cocpitului
Mai am de vopsit niste maruntisuri (mansa, reductorul de presiune oxigen, bechie) dupa care se va asambla fuselajul. La bechie am si o varianta in rasina, care mi-a parut mai fin facuta, asa ca am sa o folosesc pe aceia. La bechia din rasina, peste piston are un fel de manson din piele, la cea din plastic nu. Probabil au existat ambele variante. Eu asa am gasit in documentatie.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 29 September 2017 - 04:11 PM
#18
Postat 04 October 2017 - 04:30 PM
Treaba nu a fost prea simpla, dupa slefuire plasticul a ramas extrem de subtire punind problema la gravare si nituire. A iesit, zic eu, destul de bine, totusi.
Totusi este o problema...insurmontabila. Linia de nituri veche incepe de aici si se termina la capatul flapsului.
Dupa mutarea liniei flapsului treaba ar trebui facuta asa
Din pacate nu se poate, ar trebui prea multe modificari. Asa ca a ramas ca in prima poza de mai sus.
Am asamblat fuzelajul.
Treaba a mers destul de bine, cu mici exceptii
pe intrados, in dreptul filtrului/radiatorului de ulei
si pe extrados, capacul unde era trusa sanitara a ramas putin cam mare.
Sper ca si restul puzzle-ului sa mearga cel putin la fel de bine. Nu am inteles de ce Eduard a ales aceasta cale complicata si cam imprecisa.
Cind am vrut sa pun capota, am constat ca Eduard nu a prevazut o piesa, din plastic, care sa simuleze capacul de acces la buji.
E adevarat, exista niste piese din PE, dar nu ai pe ce le lipi/sprijini ca sa le lipesti. Ele sunt exact cit decuparea, deci...dai marunt din buze pina le pui. Ca sa elimin din discutie pomenirea nejustificata a tuturor sfintilor din calendar, am decupat niste bucatele din plastic pe care le-am lipit in locasele respective.
Ele sunt lipite putin inauntru, pentru ca PE-urile sa nu iasa in afara machetei.
Acum am doua nedumeriri
1.
Existau acele linii de panou. Ca dupa unele documente erau, dupa altele nu! Nu prea vad ce sa caute acolo o imbinare de panouri dar...
2.
Pe inrados, in zona flapsului de pe bordul de atac, era acea distanta??? La fel, pe unele desene am gasit, pe altele nu. Am gasit o singura fotografie in care se vede acea zona, si se vede un sant destul de discret. Sa zicem 20 mm in real, impartit la 30 face 0,6 mm, cam ce e pe macheta.
#19
Postat 04 October 2017 - 05:06 PM
109e nu era prevazut cu bechie escamotabila, asa ca nu avea gaura acolo, ci o tabla care acoperea frumos totul, din profil nu se observa (si pentru ca e un pic infundata pentru a lasa loc la roata cand se comprima) si lumea presupune ca e ca la F sau G2.
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 04 October 2017 - 05:11 PM
#20
Postat 05 October 2017 - 12:00 PM
Logic, cum spui si tu, bechia la E nefiind retractabila, acea gaura trebuie astupata.
Doar niste fotografii document de epoca pot infirma sau confirma acea gaura.
Cum ramine cu nedumeririle 1. si 2.????
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 05 October 2017 - 12:01 PM