Satutare,
cu ceva vreme in urma am luat decizia sa lucrez (sau cel putin sa incerc sa lucrez) mai multe machete scratch build. Una dintre pasiuni (din punct de vedere al modelului real) a reprezentat-o gama utilajelor de ridicat mai ales auto macaralele.
Am stat pe ganduri o vreme, referitor la ce scara sa adopt, ce materiale sa folosesc, in ideea de a obtine o auto macara cu brat telecopic, de dimensiuni ceva mai generoase. O prima idee a fost sa folosesc tuburi patrate din magazinele de bricolaj, de diferite dimensiuni, care se pretau la asa ceva, tuburi din pvc dar mai ales din metal. Ideea era de a realiza ceva mare, cu un numar de 5 sau chiar 7 segmente telescopice. O alta preocupare era gradul de mobilitate, sa fie o macheta mobila sau nu, acesta fiind un aspect fundamental pentru un astfel de utilaj.
Cautand pe ebay am descoperit o revista Modelik, a unei machete din carton avand ca subiect o auto macara Bumar scara 1:25. Evident ca m-am lipit de macheta in cauza.
Am constatat insa ca ceea ce ofera nu imi aduce satisfactie completa, deoarece nu imi placea tipul de cabina, tipul de contragreutati, dar mai ales avand in vedere ca nu doream a lucra macheta din carton, neavand abilitatile necesare pentru acest tip de modelism. Astfel am decis sa fac anumite modificari.
Ceea ce am facut este o pseudomacheta scratch build, deoarece imbina elemente din trei surse as putea zice: prima este revista din carton de la care am folosit reperele transpuse insa pe plastic (forex de fapt), a doua componente realizate integral in varianta scratch build, a treia componente preluate de la alte utilaje.
Este deci o macheta pe care o pot inacdra cumva in clasa fantasy. Este o macheta de debut, am vrut sa tatonez anumite aspecte specifice acestor utilaje, am de gand in masura posibilitatilor sa realizez inca una, complet scratch build plecand de la poze.
Iata cum am procedat.
Pentru sasiul utilajului, am folosit planurile din revista, transpuse pe forex de 1 si de 2 mm in functie de caz. Pentru bratul telescopic, am pastrat de asemenea planurile din revista, transpuse de asemenea pe forex de 1 si 2 mm, din considerente de rigiditate. In acest caz am obtinut o diferenta de sectiune fata de carton, forexul fiind evident mai gros, lucru ce nu m-a deranjat in mod deosebit deoarece exista astfel de utilaje, cu dimensiuni corespunzatoare ale bratului (in sectiune transversala) si cu un numar egal de segmente, adica 4. Pentru cabina de comanda am respectat planurile din revista, am realizat-o din forex cu geamuri din plexiglas. Interiorul a fost modificat, utilizand cateva componente din cutia cu maimute si o consola de comanda de la un alt utilaj, de la acesta am preluat su un scaun. Deoarece rotile nu aveam de gand sa le fac la mana, strungul nefiind o optiune deoarece trebuia sa realizez si profilele cauciucurilor, frezor nu cunosc, prelucrator cnc sau de printare 3d nici atat, mai ales ca trebuiau desenate si planurile, am decis sa caut roti de-a gata.
Am gasit un utilaj, o masina de dimensiuni generoase, care desi nu respecta in totalitate ceea ce vroiam eu, s-a dovedit in scara. Initial existau utilaje de acel tip, chinezesti evident, cu roti nult mai apropiate de ale autocamioanelor, dar chinezii probabil ca s-au decis a modifica formatul pentru o noua serie asa ca asta fost tot ce am gasit dupa lungi cautari in intreaga urbe. Daca tot am preluat utilajul in cauza, m-am decis sa folosesc si alte repere de la el. In primul rand cabina fata, pe care am modificat-o corespunzator, adica am debitat-o si am completat anumite parti lipsa. Toate piesele fiind din pvc evident ca exista o problema cu vopsirea plasticului de galeata. Am incercat sa slefuiesc fin si sa aplic un lac mat initial, pe post de grund, deoarece mai facusem experimente cu primere pe pvc si rezultatele erau nesatisfacatoare. Am reusit sa obtin o aderenta corespunzatoare a vopselei revel ulterior aplicarii stratului de lac. Lacul aplicat este unul bizar, pe care culmea scrie ca este o solutie combinata acrilic si email, ceea ce eu nu am mai intalnat pana acum. Miroase ca un enamel, se intareste ca un acrilic, era pe stoc in dulap de ceva vreme, asa ca a fost utilizat.
La cabina am folosit parbrizul mare de camion din fata, iar pentru parbrizele laterale am optat pentru plexiglas. Deoarece exista un decupaj de roata, am completat portiunile respective cu forex, dupa care am chituit. La interior am completat structura de rigiditate cu forex, pentru a putea monta cabina pe sasiul deja pregatit. Interiorul a fost pastrat, doar ca a fost modificat si vopsit. Avand scaunele si bordul de-a gata a fost perfect pentru ceea ce imi trebuia.
Tot de la utilajul defrisat am preluat si consola rotativa a bratului. Initial folosisesm planurile din revista si am construit una, dupa care mi-am dat seama ca cea de a gata este mai buna. Aveam si roti dintate de dimensiuni corespunzatoare, insa am folosit roata de la utilaj.
In acest moment am analizat un pic situatia din punct de vedere al mobilitatii. Bratul telescopic este mobil, nu se punea problema sa fie altfel, deci se telescopeaza. Bratul se poate de asemenea ridica, lucru pentru c are am folosit dou cilindrii hidraulici de la jucaria in cauza, care s-au potrivit perfect cu ceea ce aveam eu nevoie. Singura problema eta ca diferenta de diametru dintre cilindru si piston era mare, deci bratul nu ramane inclinat singur, nu se poate bloca. Am hotarat insa ca bratul nu trebuie sa se roteasca, desi initial doream acest lucru. Rotirea ar fi fost simplu de realizat, deoarece sasiul avea decuparea prevazuta, piesa de consola de asemenea era ok, insa in momentul in care bratul telescopat s-ar fi rotit, macaraua ar fi iesit din echilibru deoarece nu poteam creea cale functionale. Am decis deci ca bratul sa fie fix pentru acest model deci sa nu poata fi rotit.
Calele macaralei le-am realizat in varianta scratch build, am folosit bagheta din lemn de fag si tuburi din alama respectiv aluminiu. Cilindrii se misca la fix deci pot fi extrasi si reintrodusi pe pozitie, insa nu au cum sa-si mentina rigiditatea. M-am gandit la acest aspect, daca pot sau nu sa ii fac functionali complet. Insemna sa adopt ori o varianta de blocare cu stift, care insa se apropia mult de jucariile de tip macara si nu respecta realitatea, ori sa reusesc sa creez cumva presiune in cilindru, lucru pe care nu il stiu face cu mijloace simple. Evident exista posibilitati de complicare a machetei folosirea de motorase, chiar liniare, dar nu era cazul acum. De asemenea am constata ca dupa vopsire si lacuire calele au intrat foarte greu la locul lor, greu ar mai putea fi acum extinse, insa la urmatoarea macheta voi cauta o solutie astfel incat sa tolerez dimensiunile in mod corespunzator pentru a avea o miscare lina.
Contragreutatile sunt realizate din forex in varianta scratch build, la fel si diferitele cutii ce scule si accesorii, precum si carcasa motorului.
cam aceasta este povestea acestui experiment, iar ce a iesit se poate vedea in imaginile urmatoare.
Pagina 1 din 1
Macheta auto macara scara 1:25 Pseudo scratch build
#4
Postat 10 June 2017 - 04:48 PM
Multumesc pentru vizionare,
este un pic prea murdara parca, asa mi-a iesit. Initial am vrut sa o las impecabila, asa cum sunt majoritatea utilajelor din aceasta categorie. Insa si vazuta direct, ulterior si pozata, parca ii lipsea ceva, nu parea tridimensionala, asa ca am decis sa o murdaresc nitel, desi, repet, nu respecta intru totul realitatea.
este un pic prea murdara parca, asa mi-a iesit. Initial am vrut sa o las impecabila, asa cum sunt majoritatea utilajelor din aceasta categorie. Insa si vazuta direct, ulterior si pozata, parca ii lipsea ceva, nu parea tridimensionala, asa ca am decis sa o murdaresc nitel, desi, repet, nu respecta intru totul realitatea.
#6
Postat 15 June 2017 - 01:23 PM
Salutare LDH,
nu pozele sunt de vina ci autorul.
Cabina este lasata in fata, mi-am dat seama prea tarziu. Kitul original (cardmodel) prevedea doua piese trapezoidale de care sa se fixeze cabina, pe care practic aceasta sta. Cum eu am adoptat alt model, la interiorul cabinei se gaseste o piesa din forex in forma de U, care da integritate structurala ansamblului, si care foloseste mai ales la lipirea cabinei pe sasiu. Piesa insa este elastica, mai elastica decat as fi vrut eu (fiind parctic sustinuta de doua suruburi de mici dimensiuni ascunse de masca motorului preferand o asamblare mecanica deoarece lipirea plasticului de galeata creeaza de regula probleme), asa ca dupa ce am cautat sa pozitionez cabina pe cele doua piese ale sasiului si sa lipesc suplimentar de partea superioara a sasiului pentru o mai buna siguranta, atent sa fie centrata, am scapat din vedere partea cu inclinarea. Adezivul este deosebit de puernic, bicomponent, asa incat nu am mai riscat desfacerea ansamblului. Deci este greseala de executie. La urmatoarea (care as dori sa aiba cabina de tip DAC) sper sa mearga lucrurile ceva mai bine.
nu pozele sunt de vina ci autorul.
Cabina este lasata in fata, mi-am dat seama prea tarziu. Kitul original (cardmodel) prevedea doua piese trapezoidale de care sa se fixeze cabina, pe care practic aceasta sta. Cum eu am adoptat alt model, la interiorul cabinei se gaseste o piesa din forex in forma de U, care da integritate structurala ansamblului, si care foloseste mai ales la lipirea cabinei pe sasiu. Piesa insa este elastica, mai elastica decat as fi vrut eu (fiind parctic sustinuta de doua suruburi de mici dimensiuni ascunse de masca motorului preferand o asamblare mecanica deoarece lipirea plasticului de galeata creeaza de regula probleme), asa ca dupa ce am cautat sa pozitionez cabina pe cele doua piese ale sasiului si sa lipesc suplimentar de partea superioara a sasiului pentru o mai buna siguranta, atent sa fie centrata, am scapat din vedere partea cu inclinarea. Adezivul este deosebit de puernic, bicomponent, asa incat nu am mai riscat desfacerea ansamblului. Deci este greseala de executie. La urmatoarea (care as dori sa aiba cabina de tip DAC) sper sa mearga lucrurile ceva mai bine.
Arata acest topic
Pagina 1 din 1