Cel mai bine cunoscut tanc german din cel de-al doilea razboi mondial, productia initiala a acestei masini a demarat in anul 1942, sub denumirea oficiala PzKpfw VI Tiger.
Aparitia lui s-a datorat intr-o oarecare masura și conditiilor impuse Germaniei prin Tratatul de la Versaille care, care desi a interzis productia/detinerea de masini blindate, a obligat proiectantii germani sa plece de la zero pentru a dezvolta o masina de lupta blindata ce nu a avut rival la momentul aparitiei.
In anul 1937 Heereswaffenamt solicita proiectantilor de la Henschel und Sohn sa conceapa o masina de lupta de circa 33-36 tone, puternic blindata si construita in jurul unui tun cu tragere rapida si calibru mare, capabila sa se lupte de la egal la egal cu masini de tipul Char B, Matilda, etc, fiind gandita ca inlocuitor al tancului PzKpw-IV ce si el intrase de putina vreme in productia de serie.
Versiunea experimentala pusa la punct de catre Henschel a purtat denumirea de Durchbruchswagen 1 (DW-1), dezvoltarea ulterioara a acesteia din 1940 si denumita DW-2, avand o greutate de 32 tone era inarmata cu un tun L24 calibru 75 mm si doua mitraliere MG-34.
A fost testata pina in anul 1941 cind o noua directiva a Heereswaffenamt a impus un caiet de sarcini de prevedea, printre altele, blindaj mai mare precum si utilizarea tunului L48 calibru 75 mm.
Astfel, Henschel dezvolta DW-2 in cunoscutul VK-3001(H) (Vollkettenkraftfahrzeug) lasand subcontractorii Porsche, MAN si Daimler Benz sa vina cu ideiile proprii pentru viitoarea masina de lupta. Din varii motive, in competitie au ramas doar Henschel și Porsche.
In acelasi timp, Adolf Hitler vine cu propriile idei, solicitand proiectantilor sa conceapa o masina de lupta inarmata cu o piesa anticar Gerat 725 care folosind munitie perforanta cu miez de tungsten, sa fie capabila a penetra blindajul tancurilor inamice de la o distanta de 1500 m, sa aiba un blindaj propriu impenetrabil de la aceeasi distanta pentru orice piesa anticar existenta la vremea respectiva, plus o viteza de cel putin 40 km/h.
Proiectul, cu denumirea de VK 3601 (H) avea un blindaj frontal de 100 mm, grosimea acestuia in lateral si spate variind intre 60 si 80 mm. Practic era o masina greu de strapuns cu armele vremii.
Singurul inconvenient l-a reprezentat utilizarea piesei Gerat 725, la care s-a renuntat datorita cantitatilor insuficiente de tungsten necesar munitiei, alegerea cea mai potrivita fiind tunul KwK36 calibru 88 mm, dezvoltat din varianta piesei Flak 18.
Aceasta din urma versiune a purtat denumirea de VK 4501 (H=Henschel) si VK 4501 (P= Porsche), ambele turele fiind produse de catre Rheinmetall, prototipurile urmand a fi prezentate lui Hitler cu ocazia zilei de nastere a acestuia, din 20.04.1942.
La data de 17.04.1941 si cu doar 40 minute inainte de plecarea garniturii, cele doua protipuri au fost urcate pe platforme si trimise la Rastenburg pentru a fi prezentate lui Hitler.
N-are sens o insiruire a intregii istorii prin care prototipul Henschel a fost ales sa intre in productie in defavoarea celui Porsche, e de amintit doar interventia in acest sens a lui Albert Speer (prezent la demonstratie) precum si manevrarea greoaie a versiunii Porsche, datorata in principal transmisiei electrice prea putin testata.
Astfel, din VK 4501 H a aparut masina cu denumirea de PzKpfw VI Tiger specificatie E, in momenclatoare fiind cunoscuta sub indicativul SdKfz 181.
Productia acesteia a demarat in iulie 1942 si s-a oprit la finele lunii august 1944, după asamblarea a cca 1350 bucati, in diverse subversiuni.
Unele surse arata ca un exemplar din versiunea E ar fi fost cumparat de catre societatea Showa Tsusho Kaisha Ltd. in numele Armatei Imperiale Japoneze, insa nu exista documente oficiale care sa ateste ca masina ar fi fost si livrata japonezilor.
Revenind la kitul ce da titlul acestui topic, el este produs de catre Academy, cod 1387 in scara 1/35.
La oprima inspectie, kitul apare turnat curat si care se vrea ca la final de montaj sa reprezinte un Tigru productie intermediara, dar cu interior "complet".
Senilelele sunt reprezentate din benzi de vinilin si care mie-mi aduc mai degraba a DS-uri. N-am stat sa le verific mai in amanunt, cutia machetei fiindu-mi livrata de catre proprietarul kitului impreuna cu un set de Friul, gata asamblate.
Am purces la asamblarea generala a motorului, a rezervoarelor si ventilatoarelor, a barelor de torsiune precum si a transmisiei si alte citeva maruntisuri.
Aceasta postare a fost editata de AdiP: 30 December 2016 - 02:47 PM