In decembrie 1982 un pilot irakian dezerteaza aterizind cu un Mig-23MS la baza iraniana de la Vahdati . Lasat citeva ore prea mult pe pista
de iranieni, avionul este distrus cu mai multe salve de PRND de o formatie de Suhoiuri 22 trimise sa razbune tradarea .
30 Septembrie 2002, un Mig-23 care urma sa ia parte la un exercitiu de bombardament cu munitie reala, se abate de la traseu si vireaza
catre palatul de la Tharthar unde se afla Saddam cu suita lui. Incercind sa atace, a fost doborit cu un sistem AA portabil (Strela sau Igla).
Pilotul s-a catapultat, fiind ulterior torturat si executat impreuna cu toti comandantii bazei de unde plecase.
Imediat ce Migurile 23 au intrat in dotarea Siriei, au fost remarcate de pilotii irakieni “detasati cu serviciul” pe acolo. Irakul primit destul de repede 18MS, 18BN si 4 UB care au echipat escadrile de vinatoare si una de atac.
Comandantii irakieni isi puneau mari sperante in Mig-23 , sperind ca avionul este un bun contracandidat pentru F-14 tocmai comandat de dusmanul iranian, din care cauza initial a fost o mare dezamagire. Poate ar trebui precizat ca un punct forte al avionului era....
pretul : la inceputul anilor ’80 un 23MS ajungea sa coste 3,6 milioane de dolari fata de 14 milioane pentru un F-16.
Pateticul radar de 21MF nu se compara cu monstrul de pe Tomcat iar cele 4 K-13 Atoll erau la fel de imprevizibile ca cele care-i dusesera la disperare pe pilotii egipteni si sirieni cu un an inainte.
Pe de alta parte, varianta de atac la sol 23BN a fost foarte apreciata, mai multe comenzi suplimentare fiind facute (de 15 si ulterior 60 bucati).
Avionica, in fapt lipsa ei , in special a RWRului au facut 23-ul foarte vulnerabil la atacurile de la distante medii si mari, astfel ca desi deseori foarte eficient in atacuri datorita capacitatii mari de acrosare (aprox 4 tone), a suferit pierderi semnificative din partea Phantomurilor si Tomcaturilor iraniene.
Foarte putine avioane iraniene au fost revendicate de pilotii de 23MS (Un F-4D, doua F-4E si patru F5 din care doua doborite de un singur pilot, Cpt Ahmed Sabbah in prima zi a luptelor.
Irakienii au fost socati in urma pierderilor suferite in prima faza a razboiului cu Iranul, ceva trebuia facut repede .Instructori francezi au ajuns in Irak la inceputul lui ‘81. Invatati initial de doctrina sovietica de a zbura cu ochii in ecranul radarului si de a se increde orbeste in indicatiile controlorilor de zbor, pilotii irakieni au adoptat tactici mai flexibile incepind sa foloseasca Migul 23 mai eficient. BN-urile erau folosite acum in formatii mici si la foarte joasa inaltime, nu mai adinc de 50 km in teritoriul inamic, sau ca momeli pentru F4 si F14 iraniene incercind sa le atraga in zone bine aparate cu AA sau in fata unor Miguri 21 sau 25 aflate in asteptare la joasa inaltime. Rezultatele nu s-au lasat asteptate, mai multe F-4 fiind doborite in acest mod. In orice caz, Tomcatul raminea un adversar redutabil iar pilotii irakieni aveau ordin sa dispara imediat ce unul aparea in zona !.
In 82 in Irak au inceput sa soseasca primele 23 MF , ulterior si ML-uri iar MS-urile au fost trecute la munci mai putin periculoase ca patrularea in adincimea teritoriului propriu sau paza platformelor petroliere..
Ca si la sirieni, un act de tradare a adus Iranul in posesia unui 23MS, zburat la baza de la Vahdati de un pilot dezertor irakian in decembrie 82. Lasat prea mult pe pista de iranieni, avionul a fost supus represaliilor aviatiei irakiene la numai citeva ore de la aterizare si distrus in totalitate .
In lungul razboi cu Iranul, 23-urile irakiene au aproximativ 18 victorii confirmate (4 F-5, 10 F-4 D si E, 2 F-14 A, un elicopter cobra si un Fokker civil) in vreme ce in jur de 23 (MS, MF si BN) au fost doborite de aviatia iraniana.
Mig-urile 23ML irakiene au reusit sa doboare doua Tomcaturi iranene, (11 august 1984 cu R-60 , F-14A din 81TFW respectiv 17 ianuarie 1987 , F-14 A din 7TFB) dar detin si un trist record : doua au fost doborite de o singura racheta Aim-54A lansata de un Tomcat iranian (36022) pe 21 iulie 82.
Citiva piloti irakieni au devenit faimosi zburind pe 23 printre care Cpt. Ahmed Sabbah , Cpt. Omar Goben si Cpt. Ali Sabah despre care se crede ca a avut peste 5 vctorii.
Variantele BN au participat la primele atacuri in timpul invaziei Kuveitului in 1990.
In timpul operatiunii Furtuna in Desert , 8 au fost doborite de F-15-le americane in timp ce incercau sa caute adapost in Iran si un numar necunoscut au fost distruse la sol.
Ultima actiune de a lui Mig-23 in Irak este destul de tragica : un 23 a decolat de la baza al-Bakir pe 30 septembrie 2002 ca parte a unui exercitiu de bombardament cu munitie reala. De odata, a virat brusc catre lacul Tharthar , unde Saddam Hussein si anturajul sau se aflau in luxosul palat prezidential. Apropiindu-se cu vadite intentii agresive, a fost doborit cu o racheta Strela sau Igla, pilotul catapultindu-se iar avionul prabusindu-se cu bombele inca acrosate. Incidentul s-a terminat prost, pilotul impreuna cu toti comandantii de la al-Bakir fiind torturati si executati (unii martori spun ca pilotul a fost executat de Saddam insusi!).
In urma invaziei americane din 2003, avioanele supravietuitoare a doua decenii de lupte zaceau in stare jalnica raspindite pe aeroporturile irakiene, astfel terminind cariera Migului (si in general a aviatiei irakiene).
PS. Pentru modelisti, invazia Americana din Irak a reprezentat o sursa nemaipomenita de informatii, Mii de poze au fost facute cu camere mai mult sau mai putin performante de soldatii americani iar la avioanele vandalizate, printre graffitiuri cu “me loves mary-jane” sau “saddam sucks”, se mai pot vedea marcaje, culori , embleme.
Kitu (rile)
Mig 23 MS
Kitul : Academy (o copie dupa vechiul Hasegawa) reprezinta un Mig-23 destul de…generic. Armele sint total fanteziste, o gramada de detalii inexacte.
Cea mai mare eroare ar fi ampenajul vertical, mult mai mic decit ar trebui, chestie vizibila rau… l-am inaltat cam cu 3 mm. Un pic de regravare , 4 rachete Atoll de la Parcmodels, cockpit “fotorealistic” , vopsele amestecate acasa, decaluri de la HDL un pic adaptate.
Schema de vopsire reprezinta avionul care a dezertat in Iran.
Mig-23BN
Kitul Academy Mig-27. Principalele deosebiri intre 23BN si 27 sint prizele de admisie de la motor, pozitia pilonilor de acrosare de pe fuselaj, tunul si pozitia antenei pion .
Am construit prizele cu foaie de stiren de 1mm, cu foaie ceva mai subtire am refacut blindajul de la cockpit. Cupola, prea bombata, a fost pilita si aranjata cu o baie de future.
La fel ca la celalalt kit de 23 de la Academy, deriva este foarte mica, a trebuit inaltata.
Tunul l-am luat de la un 21 Parcmodels, Prnd-urile si doua bombe de 500 din setul de armament sovietic de la Mastercraft (thanks Roger). Alte doua bombe le-am primit de la tatuca Stalin. Imi place la nebunie schema asta de armament.
Schema de vopsire e pretty standard, reprezinta un avion mult fotografiat la parada militara din Bagdad in mai 1990 . Partea interesanta e ca acolo a aparut modificat intr-un fel le MiGrage F1, adica avea o proba de realimentare in zbor de la F1 si sistemul de armament Exocet. Decalurile sint tot de de la HDL. Avionul nu avea marcaje pe extradosul aripilor. O chestie pe care nu m-a lasat sufletul s-o respect e pozitionarea tricolorului de pe deriva, care este strimb pe avionul original (si pe multe alte avioane irakiene).
La ambele kituri mai am citeva detalii de rezolvat, retrovizoarele la cupole, citeva antenutze, tuburi si prize, un pic de lac...
Cit de curind o sa urmeze un 23MF libian (Sidra Incident reloaded ’89), dar asta e alta poveste.
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 18 September 2006 - 09:09 AM