Forum Machete,Modelism,Hobby: Marcaje Bf-109E romanesti - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Marcaje Bf-109E romanesti

#1 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 16 September 2016 - 11:45 AM

Aseara citeam cartea lui Vasile Tudor despre Messerschmitt-urile 109E Romanesti.

La pagina 204 e o poza care m-a pus rau pe ganduri, asa ca vin si intreb si eu : exista poze in care sa se vada crucile de pe aripile E-urilor romanesti ?
In afara de seria aia "pre war" cu numerele 35 si 37 cu cocardele puse peste crucile germane.

I got a sneaking suspicion... urmariti pozitionarea asimetrica a crucilor , nu e o iluzie optica , chiar sunt puse "a la polonaise" !
Sau , poate e o exceptie, vre-unul reparat... Explicatia pozei e "Avion Me-109 E accidentat pe terenul de la Cocargeaua din cauza uneia din gentile rotilor care s-a spart" cel mai probabil in vara lui 44.

Radu Dan, Radub, Cantacuzino , any comments?

Imagine atasata: 20160916_122923.jpg

#2 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 16 September 2016 - 04:28 PM

Interesanta intrebarea. Nu ar fi ceva cu totul iesit din comun, tinand seama ca pe avioanele de origine poloneza erau si cocarde asimetrice.
Poze in care se vad amandoua crucile de pe aripi sunt rare, dar cu cocarde par sa fie mai multe.
Uitandu-ma la pozele din cartea "Les Messerschmitt Bf 109 roumains", in poza de de pagina 3, avionul "31" are cocarde asimeterice pe o parte iar avionul "35" le are asimetrice pe partea cealalata. Dar pe pagina 2, avionul "37" le are simetrice.
Mai e si o poza cu "Rica", in care se vad amandoua crucile din fata, iar crucile sunt simetrice. Cred ca se aplica "regula obisnuita" cand vine vorba de avioane romanesti, adica "nu era nici o regula". ;-)
Radu

#3 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 16 September 2016 - 05:26 PM

Ar fi interesant de gasit poza asta originala. Sa vedem daca macar crucile sunt identice. Poate a fost schimbata o aripa cu alta a vreunui avion ca 2 sau 39, care , macar intr-o perioada, avusesera crucile cu albastru gros si puse mai in capu'la plan...

#4 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12663
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 16 September 2016 - 10:02 PM

Īnclin sa cred varianta cu schimbatul aripii. Dacă ar fi fost desenate asimetric, asimetria ar fi fost mai pronunțată.

#5 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1775
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 17 September 2016 - 07:58 PM

Asimetria ESTE destul de pronunțată . O cruce este chiar īn "capu' la plan" , iar cealaltă practic pe centrul aripii. Amīndouă sīnt chiar la limita voletului , și chiar par identice. Poza este īnsă cam neclară pentru a putea fi siguri , dar eu īnclin să cred că nu este vorba de-o reparație/aripă schimbată , ci că au fost pictate așa intenționat. My only 2 cents...
Spor !

#6 Useril este offline   dany 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4822
  • Inregistrat: 24-November 06

Postat 18 September 2016 - 04:51 AM

Citeaza

Poate a fost schimbata o aripa cu alta a vreunui avion ca 2 sau 39

Si eu inclin sa cred ca era asa .
Nu am documentatie acum la indemana , insa am banuiala ca ar fi posibil ca acele cruci pictate in capatul aripilor sa aiba aceeasi pozitie cu cele germane din perioada de inceput a razboiului ( oczional si ceva mai tarziu ). ... Nu mai stiu exact , dar parca si insemnele E-urilor elvetiene sau yugoslave erau pictate tot cam in acea pozitie.
Revenind la crucile romanesti , parca si forma lor , mai subtire si cu albastru mai gros seamana cu cele de pe G-urile romanesti care activau in cadrul Jg 3 ?

Aceasta postare a fost editata de dany: 18 September 2016 - 05:13 AM


#7 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1775
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 18 September 2016 - 09:20 AM

Doar de curiozitate , am răscolit netul īn căutarea unor poze reale , īn care să se vadă poziția crucilor la E-uri . Am găsit zeci de poze...Toate au crucile spre jumătatea planurilor . Eu nu am găsit nici măcar un singur exemplu de cruce pictată la capătul planului. Ar fi interesant dacă găsește cineva vre-un alt exemplu , īn afara celui prezentat de Edi.
Noroc!
L.E. Dany , E-urile elvețiene aveau crucile mai spre capătul planurilor , foarte adevărat , dar este extrem de improbabil ca să fi ajuns la noi vre-o aripă din Elveția...sau din Germania , vopsită special pentru export īn Elveția , și refuzată / neajunsă la client...deja e telenovelă !
Și nici crucile elvețiene nu erau chiar ATĪT de aproape de capătul planului , ca cea din fotografie .
Iată și unul sīrbesc :
Imagine atasata: Bf109E-RYAF.jpg
Spor!

Aceasta postare a fost editata de dakian67: 18 September 2016 - 09:47 AM


#8 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 18 September 2016 - 09:56 AM

Vezi postareadany, la 18 September 2016 - 04:51 AM, a spus:

Si eu inclin sa cred ca era asa .
Nu am documentatie acum la indemana , insa am banuiala ca ar fi posibil ca acele cruci pictate in capatul aripilor sa aiba aceeasi pozitie cu cele germane din perioada de inceput a razboiului ( oczional si ceva mai tarziu ). ... Nu mai stiu exact , dar parca si insemnele E-urilor elvetiene sau yugoslave erau pictate tot cam in acea pozitie.
Revenind la crucile romanesti , parca si forma lor , mai subtire si cu albastru mai gros seamana cu cele de pe G-urile romanesti care activau in cadrul Jg 3 ?


Au fost si Bf 109 E cu crucile langa varfurile aripilor si cu sectiunea galbena de sub aripa foarte ingusta. Genul asta de pozitonare apare in special la avioanele cu crucile cu dunga albastra groasa. A se vedea pozele de pe pagina 12 a cartii mentionate mai sus.
Radu

#9 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 18 September 2016 - 10:25 AM

Despre astea e vorba, din pacate nu am poza in care sa se vada extradosul.

Imagine atasata: 109e1.JPGImagine atasata: 109e12.JPG

Partea proasta e ca macar o parte din cele cu cocarde erau clar asimtetrice, cum mentiona Radu mai sus, deci nu e o exceptie...Probabil ca o treaba mostenita (au vopsit crucile peste cocarde)

Imagine atasata: bf109e3_124-swfoto.JPGImagine atasata: 24.jpgImagine atasata: bf109e3_131-swfoto.JPG

Domnilor, nu stiu cum facem, dar trebuie sa rezolvam asta, pana ma apuc de duzina de Parcmodelsuri pentru care am tot ce trebuie, de la borduri Yahu, PE-uri de la eduard, rasini de la Aires si quickboost, roti de la Barracuda, decaluri de la Radub si tot tacamul :))))

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 18 September 2016 - 10:36 AM


#10 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 18 September 2016 - 10:52 AM

Edi, cred că ai dreptate. S-au vopsit cruci peste cocarde, în exact acelaşi loc unde fuseseră acestea plasate inițial.
Motivul pentru care au fost plasate asimetric de la bun început, cred că ține de tehnica de derutare a unui inamic ce ar încerca sa trimită o rafală incadrînd ținta(me-ul românesc) după cele două "rondele" vizibile pe aripi. Dacă încerci "în centru" sau mai corect la " la centru şi bază", venind din spate, tras scurt (2 secunde) de la 3- 400 de metri, cocardele sunt un reper vizibil, dar fals şi rafala ar trece pe lângă.
În teorie sună bine. În practică nu ştiu cum a fost.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 18 September 2016 - 10:53 AM


#11 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 18 September 2016 - 11:09 AM

Exact Longinus, in teorie, pentru ca in practica, pe poloci nu i-a ajutat prea mult, din cate stiu....Ce a rezultat estetic, pe avioane? O mizerie ...mie imi place simetria.

#12 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12663
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 18 September 2016 - 11:10 AM

Dati-mi voiebsa fac o deductie logiga :-P . De ce erau insemnele asimetrice? Pentru ca, in anii de inceput ai razboiului, colimatoarele erau cele cu cerc si cui. In stresul luptei, era mai simplu sa fixezi cercul colimatorului pe insemne, si atunci loveai mijlocul avionului, adica fuselajul. Daca insemnele erau ''asimetrice", glontul trecea pe linga. Mai tirziu, a aparut colimatorul optic, la care luatul tintei se facea nitel altfel. Ca atare, asezarea descentrata a insemnelor si-a pierdut...obiectul muncii! Cu alte cuvinte, desenarea excentrica a insemnelor pe aripa, nu-si mai avea rostul. Poate, acele cocarde puse asimetric, din pozele puse de Radub, fiind la avioane timpurii, sa fie o reminescenta a vremii? Posibil.
Parerea mea, nu e musai sa fie asa!
1-0-9, daca daci acel avion, pune-le asimetrice, daca te intreaba cuneva ai docomentu'!

#13 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 18 September 2016 - 01:04 PM

E o poza cu "Hai Fetito!" cu cruci pe aripi. Dar se vede ca inainte a avut cocarde, fiindca vopseaua cu care au fost acoperite cocardele s-a cojit. Deci se vede si crucea si cocarda. Si nu sunt aliniate... Crucea e īn lateralul cocardei. Parerea mea e ca pe avionul asta cocardele au fost asimetrice si crucile au fost aplicate simetric. Poate sa fie īncă o abatere de la o "regula".
Radu

#14 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 18 September 2016 - 01:41 PM

Asta :

Imagine atasata: me109fffg.JPGImagine atasata: me109dicez.JPG


Aparent, norma era ca crucile aveau piciorul de jos la linia eleronului, catre exterior , si pe extrados, si pe intrados :

Imagine atasata: 1.JPG
Imagine atasata: bf109-04a-031212.JPG
interesant stencilul cu alb de pe fuselajul lui 21 :

Imagine atasata: me109_no21b.JPGImagine atasata: IMG_0018.JPG

#15 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1073
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 18 September 2016 - 03:21 PM

Citeaza

I got a sneaking suspicion... urmariti pozitionarea asimetrica a crucilor , nu e o iluzie optica , chiar sunt puse "a la polonaise" !

Foarte buna observatia, 109 si din cate se pare nu e singura poza in care se observa asimetria pe extrados.

Imagine atasata: Bf-109 E 008-12.JPG

Acum daca e acelasi avion pozat sau e un altul e greu de spus ….

#16 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 18 September 2016 - 04:19 PM

Oof, treaba asta parca ma face sa mi se taie de avionul asta in culori romanesti....

#17 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1073
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 18 September 2016 - 04:40 PM

Citeaza

Oof, treaba asta parca ma face sa mi se taie de avionul asta in culori romanesti....

109, daca imi permiti o parere personala despre pozitionarea asimetrica a crucilor pe extrados la E-uri... eu cred ca erau posibile doar la cele care aveau cruci cu albastru mai gros, adica la prima imatriculare cu Cruci dupa cocarde, din perioada imediat dupa mai '41. Ulterior au fost revopsite si reimnatriculate cu modelul de cruci cu albastru subtire.

Deci daca faci E-urile inmatriculate cu Cruci unde albastru e subtire pune toate crucile simetric.

Tin sa mentionez ca e doar o parere personala in functie de pozele pe care le-am vazut pana acum, dupa cum bine stim cu inmatricularile astea romanesti ... orice e posibil.

Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 18 September 2016 - 04:45 PM


#18 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 18 September 2016 - 04:41 PM

Nu ştiu, s-ar putea să mă înşel, dar povestea asta cu însemnele de recunoaştere plasate asimetric, este prezentă doar pe Emil-uri.
Dacă începem cu începutul şi observăm ultimele luni ale anului 1939 - vremea la care Regatul României încerca să-şi doteze aviația cu cele mai în vogă aparate de vânătoare ale vremii,respectiv intrarea în dotare a primelor exemplare de E, dar şi a celor 12 (dacă nu le socotim şi pe cele sârbeşti venite în '40) Hawker Hurricane, vedem că asimetria nu mai apare şi la aparatele britanice. Asta chiar dacă ne-am referi doar la perioada "●" fără să pomenim de cruci.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 18 September 2016 - 04:53 PM


#19 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1073
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 18 September 2016 - 04:53 PM

Vezi postareaLonginus, la 18 September 2016 - 04:41 PM, a spus:

Nu ştiu, s-ar putea să mă īnşel, dar povestea asta cu īnsemnele de recunoaştere plasate asimetric, este prezentă doar pe Emil-uri.
Dacă īncepem cu īnceputul şi observăm ultimele luni ale anului 1939 - vremea la care Regatul Romāniei īncerca să-şi doteze aviația cu cele mai īn vogă aparate de vānătoare ale vremii,respectiv intrarea īn dotare a primelor exemplare de E, dar şi a celor 12 ( singurele, poate dacă nu le socotim şi pe cele sārbeşti venite īn '40) Hawker Hurricane, vedem că asimetria nu mai apare şi la aparatele britanice. Asta chiar dacă ne-am referi doar la perioada "●" fără să pomenim de cruci.


Scuze pentru ca te contrazic Longinus, insa din pacate te inseli. Asimetria a venit o data cu PZL-urile, deci e o chestie luata de la polonezi. In timpul folosiri cocardelor asimetria pe extrados era prezenta la multe avioane, PZL-11, parca si PZL-23, Bf-109, chiar si la Hurricanuri daca nu ma insel. Chestia asta cu asimetria s-a pastrat chiar si dupa reimnatricularea cu Cruci, multe PZL-uri 11 au pastrat asimetria, deci si la 109E e posibil sa fi fost pastrat asimetria.

#20 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 18 September 2016 - 04:59 PM

Nu iau în calcul PZL- urile poloneze, pentru că în cazul lor lucrurile sunt clare, ci mă refer doar la E-urile nou sosite şi la HH , asemenea, cumpărate "de la mama lor". În cazul Hawker-ului chiar că n-am văzut poze cu aripile inmatriculate asimetric.
E adevărat că HH-urile au fost mult mai puțin numeroase în dotarea vânătorii româneşti , deci şi probabilitatea este mult mai mică, în comparație cu Emil.
Şi încă ceva: nici exemple de "80" uri "asimetrice" nu am văzut .

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 18 September 2016 - 05:02 PM


Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

3 useri citesc topicul
0 membri, 3 vizitatori, 0 utilizatori anonimi