Marcaje Bf-109E romanesti
#1
Postat 16 September 2016 - 11:45 AM
La pagina 204 e o poza care m-a pus rau pe ganduri, asa ca vin si intreb si eu : exista poze in care sa se vada crucile de pe aripile E-urilor romanesti ?
In afara de seria aia "pre war" cu numerele 35 si 37 cu cocardele puse peste crucile germane.
I got a sneaking suspicion... urmariti pozitionarea asimetrica a crucilor , nu e o iluzie optica , chiar sunt puse "a la polonaise" !
Sau , poate e o exceptie, vre-unul reparat... Explicatia pozei e "Avion Me-109 E accidentat pe terenul de la Cocargeaua din cauza uneia din gentile rotilor care s-a spart" cel mai probabil in vara lui 44.
Radu Dan, Radub, Cantacuzino , any comments?
#2
Postat 16 September 2016 - 04:28 PM
Poze in care se vad amandoua crucile de pe aripi sunt rare, dar cu cocarde par sa fie mai multe.
Uitandu-ma la pozele din cartea "Les Messerschmitt Bf 109 roumains", in poza de de pagina 3, avionul "31" are cocarde asimeterice pe o parte iar avionul "35" le are asimetrice pe partea cealalata. Dar pe pagina 2, avionul "37" le are simetrice.
Mai e si o poza cu "Rica", in care se vad amandoua crucile din fata, iar crucile sunt simetrice. Cred ca se aplica "regula obisnuita" cand vine vorba de avioane romanesti, adica "nu era nici o regula".
Radu
#5
Postat 17 September 2016 - 07:58 PM
Spor !
#6
Postat 18 September 2016 - 04:51 AM
Citeaza
Si eu inclin sa cred ca era asa .
Nu am documentatie acum la indemana , insa am banuiala ca ar fi posibil ca acele cruci pictate in capatul aripilor sa aiba aceeasi pozitie cu cele germane din perioada de inceput a razboiului ( oczional si ceva mai tarziu ). ... Nu mai stiu exact , dar parca si insemnele E-urilor elvetiene sau yugoslave erau pictate tot cam in acea pozitie.
Revenind la crucile romanesti , parca si forma lor , mai subtire si cu albastru mai gros seamana cu cele de pe G-urile romanesti care activau in cadrul Jg 3 ?
Aceasta postare a fost editata de dany: 18 September 2016 - 05:13 AM
#7
Postat 18 September 2016 - 09:20 AM
Noroc!
L.E. Dany , E-urile elvețiene aveau crucile mai spre capătul planurilor , foarte adevărat , dar este extrem de improbabil ca să fi ajuns la noi vre-o aripă din Elveția...sau din Germania , vopsită special pentru export īn Elveția , și refuzată / neajunsă la client...deja e telenovelă !
Și nici crucile elvețiene nu erau chiar ATĪT de aproape de capătul planului , ca cea din fotografie .
Iată și unul sīrbesc :
Spor!
Aceasta postare a fost editata de dakian67: 18 September 2016 - 09:47 AM
#8
Postat 18 September 2016 - 09:56 AM
dany, la 18 September 2016 - 04:51 AM, a spus:
Nu am documentatie acum la indemana , insa am banuiala ca ar fi posibil ca acele cruci pictate in capatul aripilor sa aiba aceeasi pozitie cu cele germane din perioada de inceput a razboiului ( oczional si ceva mai tarziu ). ... Nu mai stiu exact , dar parca si insemnele E-urilor elvetiene sau yugoslave erau pictate tot cam in acea pozitie.
Revenind la crucile romanesti , parca si forma lor , mai subtire si cu albastru mai gros seamana cu cele de pe G-urile romanesti care activau in cadrul Jg 3 ?
Au fost si Bf 109 E cu crucile langa varfurile aripilor si cu sectiunea galbena de sub aripa foarte ingusta. Genul asta de pozitonare apare in special la avioanele cu crucile cu dunga albastra groasa. A se vedea pozele de pe pagina 12 a cartii mentionate mai sus.
Radu
#9
Postat 18 September 2016 - 10:25 AM
Partea proasta e ca macar o parte din cele cu cocarde erau clar asimtetrice, cum mentiona Radu mai sus, deci nu e o exceptie...Probabil ca o treaba mostenita (au vopsit crucile peste cocarde)
Domnilor, nu stiu cum facem, dar trebuie sa rezolvam asta, pana ma apuc de duzina de Parcmodelsuri pentru care am tot ce trebuie, de la borduri Yahu, PE-uri de la eduard, rasini de la Aires si quickboost, roti de la Barracuda, decaluri de la Radub si tot tacamul :))))
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 18 September 2016 - 10:36 AM
#10
Postat 18 September 2016 - 10:52 AM
Motivul pentru care au fost plasate asimetric de la bun început, cred că ține de tehnica de derutare a unui inamic ce ar încerca sa trimită o rafală incadrînd ținta(me-ul românesc) după cele două "rondele" vizibile pe aripi. Dacă încerci "în centru" sau mai corect la " la centru şi bază", venind din spate, tras scurt (2 secunde) de la 3- 400 de metri, cocardele sunt un reper vizibil, dar fals şi rafala ar trece pe lângă.
În teorie sună bine. În practică nu ştiu cum a fost.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 18 September 2016 - 10:53 AM
#12
Postat 18 September 2016 - 11:10 AM
Parerea mea, nu e musai sa fie asa!
1-0-9, daca daci acel avion, pune-le asimetrice, daca te intreaba cuneva ai docomentu'!
#13
Postat 18 September 2016 - 01:04 PM
Radu
#15
Postat 18 September 2016 - 03:21 PM
Citeaza
Foarte buna observatia, 109 si din cate se pare nu e singura poza in care se observa asimetria pe extrados.
Acum daca e acelasi avion pozat sau e un altul e greu de spus .
#17
Postat 18 September 2016 - 04:40 PM
Citeaza
109, daca imi permiti o parere personala despre pozitionarea asimetrica a crucilor pe extrados la E-uri... eu cred ca erau posibile doar la cele care aveau cruci cu albastru mai gros, adica la prima imatriculare cu Cruci dupa cocarde, din perioada imediat dupa mai '41. Ulterior au fost revopsite si reimnatriculate cu modelul de cruci cu albastru subtire.
Deci daca faci E-urile inmatriculate cu Cruci unde albastru e subtire pune toate crucile simetric.
Tin sa mentionez ca e doar o parere personala in functie de pozele pe care le-am vazut pana acum, dupa cum bine stim cu inmatricularile astea romanesti ... orice e posibil.
Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 18 September 2016 - 04:45 PM
#18
Postat 18 September 2016 - 04:41 PM
Dacă începem cu începutul şi observăm ultimele luni ale anului 1939 - vremea la care Regatul României încerca să-şi doteze aviația cu cele mai în vogă aparate de vânătoare ale vremii,respectiv intrarea în dotare a primelor exemplare de E, dar şi a celor 12 (dacă nu le socotim şi pe cele sârbeşti venite în '40) Hawker Hurricane, vedem că asimetria nu mai apare şi la aparatele britanice. Asta chiar dacă ne-am referi doar la perioada "●" fără să pomenim de cruci.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 18 September 2016 - 04:53 PM
#19
Postat 18 September 2016 - 04:53 PM
Longinus, la 18 September 2016 - 04:41 PM, a spus:
Dacă īncepem cu īnceputul şi observăm ultimele luni ale anului 1939 - vremea la care Regatul Romāniei īncerca să-şi doteze aviația cu cele mai īn vogă aparate de vānătoare ale vremii,respectiv intrarea īn dotare a primelor exemplare de E, dar şi a celor 12 ( singurele, poate dacă nu le socotim şi pe cele sārbeşti venite īn '40) Hawker Hurricane, vedem că asimetria nu mai apare şi la aparatele britanice. Asta chiar dacă ne-am referi doar la perioada "●" fără să pomenim de cruci.
Scuze pentru ca te contrazic Longinus, insa din pacate te inseli. Asimetria a venit o data cu PZL-urile, deci e o chestie luata de la polonezi. In timpul folosiri cocardelor asimetria pe extrados era prezenta la multe avioane, PZL-11, parca si PZL-23, Bf-109, chiar si la Hurricanuri daca nu ma insel. Chestia asta cu asimetria s-a pastrat chiar si dupa reimnatricularea cu Cruci, multe PZL-uri 11 au pastrat asimetria, deci si la 109E e posibil sa fi fost pastrat asimetria.
#20
Postat 18 September 2016 - 04:59 PM
E adevărat că HH-urile au fost mult mai puțin numeroase în dotarea vânătorii româneşti , deci şi probabilitatea este mult mai mică, în comparație cu Emil.
Şi încă ceva: nici exemple de "80" uri "asimetrice" nu am văzut .
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 18 September 2016 - 05:02 PM