Două Tempesturi
#1
Postat 09 September 2016 - 08:24 PM
M-am hotărīt să detaliez și aceste construcții , deși am fost cumva decepționat de sărăcia feedback-ului care a urmat terminării Thunderbolt-ului și a Beriev-ului. Știu , machetele mele n-or să ia vre-o medalie la Moson sau aiurea , dar parcă nici așa de rele nu-s...Și-am hotărīt să continui să postez toate etapele construcției unui kit , nu pentru colegii experimentați , pentru care executarea unei machete "de aur" nu-i doar un vis īndepărtat ( și care se plictisesc probabil de stīngăciile mele inerente...) , ci pentru īncepători, pentru acei care se luptă să se perfecționeze și să deprindă tehnici noi pentru ei. Și eu , īnainte de-a īncepe un kit , caut să văd cum l-au făcut alții , ce defecte are , cum se pot rezolva , ce bibliografie au folosit , etc. Si dacă nu ar mai posta nimeni construcții integrale , și doar machete gata făcute , care-s frumoase , īntr-adevăr , dar nu spun nimic unui modelist mai puțin experimentat , cum ar mai īnvăța aceștia din urmă ceva ?
Scuzați-mi digresiunea , cam lungă , dar problema cu feedback-ul a fost ridicată și de alți colegi , si pentru mine este chiar important. Lipsa lui mă deprimă. Adică este chiar scopul și substanța unui forum. Forum. Adică discuții , parlamentari , contraziceri , orice. Pentru niște poze goale , fară discuții , există Imageshack , Flickr , Photobucket și cine mai știe cīte altele. Părerea mea.
Kiturile : Academy 1669 și venerabilul Matchbox PK23 . Adică Hawker "Tempest" Mk.V si Hawker "Tempest" Mk.VI / Mk.II . Nu mai pun poze cu conținutul cutiilor , sīnt kituri arhicunoscute.
Acuma , din Academy vreau să fac musai JF-E al lui Clo-Clo. Romanul lui , "Marele Circ" , mi-a marcat copilăria. Rămīne să văd CARE JF-E , că Pierre a pilotat cel puțin 3 aparate diferite cu acest indicativ : NV994 - calul de război , fără nici un īnsemn particular , SN222- avion de paradă , coafă roșie și singurul cu inscripția "La grand Charles" și NV724 - ultimul Tempest pilotat de eroul francez , coafă neagră și crucea de Lorena pe radiator( acestea sīnt rezultatele ultimelor cercetări īn domeniu, publicate īn revista franceză Avions nr.151)
Din MatchBox , m-am hotărīt să fac un Tempest Mk.II indian . Īnsemnul "Ashoka Chakra" este prea sexy ca să-l ratez, și apoi , alături de omologii pakistanezi , Tempesturile II indiene au fost singurele īntrebuințate efectiv īn război , chiar dacă nu īn cel mondial.
Ia uitați ce sexos arată: silver overall , cu coafa și direcția șofran.
Există și aici niște impedimente . Decalurile. Din cele oferite de MatchBox , doar īnsemnele Chakra și cocardele de pe derivă sīnt utilizabile , după o mică retușare a culorii ( au maro īn loc de șofran). Numerele tactice HA729 de pe fuselaj sīnt mult prea mari , iar cele de sub aripi sīnt inexistente. Nu am asemenea litere/cifre. Poate la cele subalare să pot face niște șabloane decente , și le vopsesc , dar pe fuselaj trebuie decal , sīnt prea mici pentru șablon.O să văd .
Deocamdată ,am apucat să scrăciui niște interioare , cel de la Academy este cam grosolan , iar MatchBox inexistent...
Am astupat și găurile pentru pilonii rachetelor de pe aripile MK.II , nu am de gīnd să-l īncarc cu așa ceva.
O prima potrivire "la rece" īmi arată un Academy relativ bine īmbinat și un Matchbox teribil...
Va urma.
#4
Postat 09 September 2016 - 11:34 PM
O sa-ti urmaresc chinul cu atentie, caci am trecut (nu fara julituri) prin faza Tempesturilor, si acum de curand a revenit, pentru ca am primit editia franceza originala a "Marelui Circ" , grosutza cit un dictionar si cu sute de poze inauntru, nu ca editia Romaneasca pe care am citit-o si rascitit-o pina s-a facut praf...
Kitul de la kAcademy este cel mai bun dintre cele disponibile dar are niste neajunsuri care pe mine ma enerveaza rau , fiindca sunt greu de corectat (fuselaj cam scurt - bot scurt, aripa lata in dreptul eleroanelor).
Parca si palele elicei un pic ciudate, la fel si curbura botului, bay-ul trenului nu prea e adanc....etc...dar in fine, e cel mai ok.
Cu toate acestea, din pacate , pana s-or trezi cei de la Airfix sau Sword sau Brengun sa scoata unul nou, ramane de baza.
Ar mai fi si cel de la Heller, care acum se gaseste pe toate drumurile , imbuteliat si de Smer/Mistercraft. Dupa el visam si baleam la inceputul anilor 90...
De Matchbox, nu mai zic, am avut si eu cateva, din care puteai face ori II ori VI. Erau kituri bune de inceput, dar aveau acel aspect de die-cast, odata terminate, din cauza gravajelor acelora tipice pentru Matchbox.
Mai exista unul de la revell, care desi are o cutie fabuloasa, inauntru e JALE...
Aaa, si cel de la Frog/Novo.
Cu detalierea interiorului, chiar nu te obosi prea tare, daca nu-l faci cu cabina deschisa, chiar n-o sa se vada absolut nimic inauntru...
#5
Postat 10 September 2016 - 12:22 AM
Sunt cu ochii pe tine. Ia-le usor, nu te grabi, asta-ti spun de fiecare data, dar tot am senzatia ca te cam grabesti cu ele, mai ales spre final.Acorda-le mai multa atentie si sunt convins ca o sa-ti iasa mai bune decat ultimile, pe care le-ai facut.
#6
Postat 10 September 2016 - 06:47 AM
Tempest - un avion frumos, cu o forma eleganta. Nu stiu macheta Academy iar cea de la Matchbox am avut-o - e ok dar intr-adevar gravurile cam mari. In schimb am macheta de la Smer care e destul de ok, exceptand gravura in pozitiv. Are si ceva photo-etch-uri care-i dau un aspect destul de frumos (in mod special filtrul de la radiator). Cat priveste interiorul, aici treaba e nasoala. Tempestul oricum avea un cockpit destul de mic. La 1/72 nu se va vedea nimic (cu cabina deschisa, aproape nimic). Dar nu conteaza, si eu le fac interioarele chiar daca nu se vad foarte bine dupa (macar eu stiu ca e acolo).
Spor sa ai.
#7
Postat 10 September 2016 - 07:10 AM
Mulțumesc pentru īncurajări, băieți !
* Edi , am și kitul Smer/Heller , dar fiind tot un Mk.V , i-am făcut cockpitul , apoi l-am lăsat deoparte .Nu am decaluri pentru el , toate literele au culori dubioase .Pare să fie totuși foarte asemănator cu cel Academy.
Va fi probabil criogenizat , așteptīnd un alt veac , sau vreun chef deosebit de lucru , avīnd īn vedere c-ar trebui regravat īn totalitate , iar eu nu sīnt prea meșter la operațiunea asta . Nu am deocamdată sculele de gravat de la Radu Brānzan , care par a fi cele mai bune , și nu mă descurc fabulos cu zgīrieciul de la Trumpeter . Cu nituirea am īnceput să mă descurc mai bine . Am să folosesc īnsă parțial decalurile lui, au setul de stencils-uri aproape complet ( lipsesc totuși logo-urile Dowty-Rotol de pe elice , dar nu-i pot acuza , Mk.V din război NU le-a avut , de abia Mk.II și Mk.VI postbelice le-au avut ).
* Aur , mda , s-ar putea să ai ceva dreptate . Problema s-ar putea să fie și alta . Cel puțin deocamdată , nu dispun de niște dispozitive / scule dedicate unor acțiuni de finețe . Cum ziceam mai sus , nu am o sculă de gravat bună . Combinat cu lipsa de experiență , face ca unele linii de panou , care se pierd īn urma chituirii / șlefuirii , să iasă grosolan , strīmbe sau inegale. Și se văd ! Apoi , dacă un kit necesită prea mult chit , īn urma unor nepotriviri crase , nu am niște dispozitive bune de șlefuit , și rămīn urme , mai ales īn zone greu accesibile , gen racordurile aripi-fuselaj , radiatoare-fuselaj , etc. , știi ce vreau să spun. Ei bine , acolo , mai ales īn cazul vopselelor Alclad , o să se cam vadă . Asta este , deocamdată nu am ce face, īncerc și eu să rezolv respectivele zone cīt mai bine. Plus că īncă mai īnvăț sa maschez și să vopsesc . Cum ai văzut la P-47 , nu am știut că Alclad-urile au o ordine de aplicare anume , și-am pățit-o cu jupuitul. Mai am de īnvățat , experimentat și exersat.
Salutări !
#8
Postat 12 September 2016 - 08:31 AM
Ceva culoare prin cockpituri , să mai avansez cumva :
Am vrut să-i pun un bord PE de la Smer...Nț. Prea mare. Am folosit ce-au dat Academy, sau bordul Heller , ca era mai frumos? Na , că nu mai știu , deja cutiile sīnt pline de piese alternative, ca să văd ce pică mai bine...
La Matchbox s-a potrivit de minune īnsă bordul PE de la Smer !
Hehe , se vede inscripția originală " Matchbox,Lesney products,1974"
Pentru cockpitul lui Mk.II totul este scratch. Nu am putut folosi decīt spătarul de la scaun...Podeaua am replicat-o pe cea Academy , modificată și aia , să dea senzația aia de "gol" , la Hawker podelele nu erau "pline" , aveau doar sprijinitorile pentru picioare...sau cel puțin așa deduc eu din desenele văzute.
Nu stiu de ce dracu , dar nu pot să mă abțin să nu fac interiorul cīt de bine pot eu , deși știu , sau am fost avertizat că nu se va vedea mai nimic...Am īncercat să asamblez la rece fuselajul de la Academy . Se pare că deschiderea cockpitului este ceva de genul 6x12mm. Avīnd īn vedere și minunata culoare neagră , nu se va mai vedea nimic , chiar cu carlinga deschisă. My bad.
Va urma.
#10
Postat 13 September 2016 - 09:10 AM
Spor la treaba
#11
Postat 15 September 2016 - 05:38 PM
Cum ziceam , din cockpitul lui Mk.V se vede doar asta :
I-am pus aripile și ampenajul , nițeluș chit la încastrarea aripilor cu fuselajul , radiator și clapeta radiatorului , și un preshading amărît:
Relativ bine . Mă așteptam la o potrivire mai bună de la Academy , dar merge.
Cu Mk.II însă , treburile sînt nițel mai altfel :
Adică nu are luft , are groapă!!
Lufturi semnificative are la încastrarea aripilor cu fuselajul , racordul capotă motor / fuselaj , fața capotei...Sincer , nu ma așteptam la așa ceva...Știam ca principalul defect al kiturilor MatchBox este linia de panou deosebit de adîncă ( tranșee !! ) , dar nu mă deranja prea tare , mie-mi plac liniile de panou mai adînci...Dar cica se potriveau bine...Se potriveau my ass...Cel putin ĂSTA este o catastrofă. O să văd ce-oi putea să fac în cazul lui. Sper să iasă ceva decent , pasabil .
Va urma.
Aceasta postare a fost editata de dakian67: 15 September 2016 - 05:39 PM
#15
Postat 17 September 2016 - 01:03 PM
L-am cīrpit cīt am putut...Deocamdată eu nu am mai īntīlnit o potrivire mai oribilă . MBR-2 a fost parfum de lăcrămioare față de Mk.II-ul ăsta .
Am lipit io acolo ștraif cu superglue , dar tot cu chit am finisat. Nu mi-e la īndemīnă deloc superglue...Și am folosit gel , că ăla normal e apă chioară , nu poți astupa nimic cu el ( sau nu pot eu ! ). O să īncerc să finisez cīt mai bine zonele , dar sīnt sceptic , of course , cu privire la rezultatul final.
Va urma.
#17
Postat 17 September 2016 - 06:00 PM
Mk.V avansează...īnainte
Mascat cupola:
...și dat niscai vopsea :
BS637( British Standard) - Medium Sea Grey pe intrados , și BS241 Dark Green / BS629 Ocean Grey pe extrados. Toate credincioasele Gunze Acrilice.Acum sta și el la uscat.
Deja TREBUIE să ma hotărăsc pe care dintre JF-E īl fac . Am gasit două poze reale , care...cam contrazic profilele din revista Avions 151. Deci :
Primul este clar SN222 : are "Le Grand Charles" sub cockpit , și doar 21victorii confirmate / 7 probabile.
Al doilea este evident NV724. Fără "Le Grand Charles" , cu crucea de Lorena pe radiator , și 23 victorii confirmate / 9 probabile. Poză făcută pe 23 august 1945 ,la Lubeck, cu puțin īnainte de-a fi demobilizat. Doar că , din poza aceasta , care este destul de bună , zic eu , coafa elicei NU pare neagră , ci tot roșie ! Partea de jos este īnchisă la culoare pentru că este umbrită , iar pardea de sus pare mult mai deschisă la culoare decīt palele elicei. Și nu este vorba de uzură , avionul era nou , de paradă , nefolosit īn luptă ( războiul se terminase de cīteva luni !! ). Ce ziceți ?
Mulțumesc de ajutor .
#18
Postat 17 September 2016 - 08:23 PM
Tempestul și Spit-ul Mk. XIVe sunt favoritele mele din punct de vedere al elegantei. Eh, gusturile nu se.... etc :)
Știu ca nu este frumos sa răspunzi cu o īntrebare și aduce a proasta educație, dar cu tot riscul eu o sa te īntreb:
Coafele de Tempest cānd ieșeau din fabrica erau negre lucios ?
Daca nu sunt lucioase, atunci ai răspunsul la culoarea coafei de pe Tempestul cu pricina :)
Daca sunt... atunci e greu...
Cu stima.
#19
Postat 17 September 2016 - 09:51 PM
Spor.