Corectare defecte kit plastic
#21
Postat 14 October 2006 - 06:11 PM
Ar mai fi o problema: cum se comporta la gravare? Intreb astra deoarece de multe ori chitul obisnuit trebuie pus exact pe locul unde urmeaza sa gravez. Din pacate, chitul de machete nu se comporta foarte bine cind trebuie gravat, trebuie lucrat extrem de usor, dar si asa marginile nu arata prea bine.
#22
Postat 14 October 2006 - 08:45 PM
In al doila rand, teoria ta cu cantitatea de intaritor si duritatea lui rasina epoxi, cu smerenie iti spun ca nu prea sta in picioare.
Epoxiul este un material dur in general, dar usor de prelucrat. In functie de producator si destinatie, are din start o anumita duritate care poate fi crescuta incalzind amestecul. De scazut nu prea scade sub limita pentru care a fost conceput.
Cantitatea de "intaritor" nu moadifica duritatea ci timpul de intarire de la nici o data pana la prea repede.
Epoxiul isi poate schimba cat de cat duritatea spre duritate mai mica doar prin adaugarea de apa, dar nici asta nu modifica simtitor duritatea lui.
Bafta!
#23
Postat 15 October 2006 - 09:34 AM
Citeaza
#24
Postat 15 October 2006 - 12:42 PM
Epoxiul se pileste bine, cu o scula de gravat buna (f.b. ascutita) si o mana sigura se graveaza bine, e un material minunat, dar ... este mai dur decat stirenul indiferent ce i s-ar face asa ca, la trecerile spre plastic, trebuie prelucrat cu atentie. La gravarea panourilor, la trecerea aproape inevitabila spre plastic, "zgarieciul" s-ar putea sa "scape" urat in plastic.
Pentru un luft de 1 pana la 5 mm si chiar si peste nu vad de ce s-ar complica cineva cu epoxi cand se poate folosi ABS.
Eu folosesc epoxi pentru inlocuire de bucati din kiturile de figurine (aviz amatorilor).
Cei veniti de pe forumul revell.ro stiu ca imi torn piese din epoxi si nu de ieri. Exista epoxiuri cu diversi timpi de intarire si diverse duritati. Mai la toate proportia amestecului este de 50% rasina + 50% intaritor indiferent de timpul de intarire. Nerespectare acestor proportii cu procente de 10% in sus sau in jos duce la riscul, dupa cum am spus, nepolimerizarii vesnice. In cazul in care se face completare cu asa rasina intr-un kit, riscul asta e cam mare
Pentru ca m-am indepartat cam mult de subiect, ma opresc aici.
Bafta!
#26
Postat 15 October 2006 - 06:53 PM
Z-mare, la Oct 15 2006, 06:59 PM, a spus:
Spre deosebire de RLM-uri, bai de jambe, unghiuri de cupole si altele de gen unde informatiile vin din diferite surse si sunt mai greu de verificat, in cazul materialelor folosite fiecare se poate lamuri pe propria piele, ceea ce din nou va doresc si spun asta din simplul fapt ca ceea ce fac eu cu un material, unora sa nu le placa si invers.
Deci Z, singura metoda de a te lamuri pe deplin este sa incerci. Costurile sunt relativ mici, dar experienta acumulata va face toti banii.
Pot sa ma contrez eu cu Comnean si el cu mine pana la adanci batraneti pentru ca lamurit pe deplin vei fi doar cand vei incerca si vei lucra chiar tu cu respectivul material . Poate vei gasi chiar solutii la care eu sau Comnean sau chiar altcineva nici nu s-a gandit.
Bafta!
#27
Postat 16 October 2006 - 07:48 AM
Chestia cu proportiile la rasini cum ca majoritatea ar merge pe 50-50% este falsa. Am sa dau un exemplu pe care-l poate verifica oricine: POXIPOL (pentru ca se gaseste in comert). Puneti cei 10% intaritor ca in instructiuni (instructiunile mai vechi precizau 10% -atunci cand produsul a aparut pe piata)si veti obtine .......o guma de mestecat mai taricica - vesnic. Incercati si cresteti cantitatea de intaritor pana chiar la 60% si veti obtine ceva aproape casant ca sticla - vesnic. La caldura se inmoaie chiar daca a polimerizat - pe testate. Chestia cu 50-50% este utilizata in general in kit-urile easy use pentru a nu incurca utilizatorul. Un alt exemplu bun este un produs ARALDIT (mai vechi) 3 M (mai nou) din care se confectionau bazele de piulite incastrate in aripi la IAR SOIM. Cantitatea de intaritor se doza precis si nu depasea 10%. Piesa rezultata se uzina ca otelul fara probleme. Am lucrat intr-o perioada cu o rasina bicomponent finlandeza (nu mai retin fabricantul - sa zicem de la Hankel) la care cantitatea maxima de intaritor era 30%. Indiferent de cat intaritor puneai se polimeriza greu dar duritatea maxima o atingea tot la procentul maxim de 30%. Este adevarat ca am utilizat foarte bine (fara prelucrari dificile) la "chirurgia plastica" a figurinelor dar si cu rezultate foarte bune direct pe machete. Cred ca un pic de exercitiu ajuta. Folosesc rasini cam din 84 (fel si fel de solutii). In general nu sunt foarte scumpe si au avantaje mecanice fata de cianoacrilati.
#29
Postat 16 October 2006 - 09:57 AM
comnean, la Oct 16 2006, 08:48 AM, a spus:
Pana si rasina in care se incastrau insecte si pesti la Didactica pe vremea impuscatului era 50+50%, Epoxi repair -50+50%, Poxilina - 50+50%, epoxi UHU - 50+50%, epoxi Bison -50+50% .... deja sunt majoritar , dar ca sa n-o dam in 109F am sa reduc majoritatea la: majoritatea rasinilor epoxi cu care am lucrat inainte de si dupa ... aceia sunt amestec de 50+50%
In ceea ce priveste utilizarea rasinilor epoxi uneori am fost multumit de rezultat, alteori nu in functie de lucrare asa ca recomand in continuare ca fiecare sa faca personal testele si sa vada daca este ceea ce-i convine pentru ca unele teste pot duce la nereusite periculoase.
Si ca tot veni vorba de avantaje mecanice - UHU+ incalzit la 200 celsiusi face o lipitura care rezista la 400 kg forta / cm patrat.
Bafta!
#30
Postat 16 October 2006 - 10:04 AM
Mai util cred ca este de a vorbi de variatii fata de raportul rasina/intaritor specificat pentru respectiva rasina. Faza cu 50/50 cum a zis si Comnean e facuta ca sa-i fie usor utilizatorului, chestiile mai "profi" sunt ceva mai rar 50/50, merg pana in 10/90.
Adicatelea, un 40/60 e o chestie la o rasina cu raport specificat de 50/50, si cu totul altceva la o rasina 10/90.
#32
Postat 16 October 2006 - 10:58 AM
#33
Postat 16 October 2006 - 11:16 AM
#34
Postat 16 October 2006 - 11:32 AM
UHU + se foloseste si industrial identic cu cel din comert si fireste ca in industria de elicoptere unde este cel mai des intalnit totul se face controlat incepand de la cei strict 50+50 si terminand cu temperatura care trebuie sa-l aduca la rezistenta necesara lipiturii. Nu poate fi folosit ca si completare in locuri cu lipsuri pentru ca este destul de fluid. Gama Bison epoxi se comporta cam ca si UHU+ doar ca rezistenta este ceva mai jos. Poate fi turnat in matrite (are AlexPl niste roti 1:72 turnate de mine din asa ceva) , dar ca si UHU+ nu poate fi folost de adaos fiind fluid.
Rasina folosita de raposata Didactica pe vremea lui Ceasca era tot industriala si eu faceam rost de ea in cutii de ness pentru ca venea la bidoane. Reteta ei era to 50+50 si era transparenta aproape ca sticla. Si ea era fluida.
Mi se pare ca inca se mai fabrica in tara ca si inca multe alte feluri de "retete" de epoxi.
Poxilina ca si Epoxi Repair sunt "gata" asa zis dozate si sunt ca plastilina. Poxilina are totusi duritatea mai mica deci mai usor de prelucrat "pe genunchi". In ceea ce priveste gravarea, am noroc ca nu prea ma pasioneaza avioanele, dar daca m-ar pasiona tot ABS asi folosi.
In ceea ce priveste folosirea ABS-ului la asa ceva, ma indoiesc ca sunt singurul de aceasta parere. Este usor de prelucrat, lipit, slefuit, indoit, etc... ABS-ul este un material atat de "ascultator" incat pot spune ca-l iubesc. Imi place si de Epoxi, dar nu atat de tare. M-asi lipsi de epoxi, dar din pacate sunt situatii unde nu pot fara el si atunci ma bucur ca exista.
Bafta!