Spre Caucaz! Trecerea unui pod
#1
Postat 16 May 2016 - 11:27 PM
Am adunat de ceva vreme cateva modele, toate vopsite in gri german. Pe de o parte imi place la nebunie culoarea. Pe de alta parte, aveam in minte o idee cetoasa despre o diorama care sa ingramadeasca ceva vehicule... Cu timpul, ideea s-a distilat si clarificat, mai ales dupa ce am citit Panzer Leader a lui Heinz Guderian. Un leitmotiv in scrierea lui e aglomeratia si confuzia care se creaza la trecerea podurilor. Desigur, alte circumstante pot crea dificultati de trafic. Aici insa intervine raportul dintre timpul si locul actiunii. Dintre toate modelele, cel mai specific e un Sd.Kfz. 251/17, apartinand Regimentului Hermann Goering. Posibilitatile practice devin foarte limitate asadar, deorece, pe frontul de Est, au participat foarte putine elemente ale Regimentului, atasate Grupului Guderian. Si inca planul dioramei nu se inchega... pana am decoperit aceasta fotografie (scuze pentru calitate):
Descoperirea intamplatoare (de catre mine) a acestei fotografii a pus capat tuturor cautarilor. Detaliile sunt superbe, de la formatia de mars a Wehrmach-ului, la echipamentul rusesc distrus din dreapta podului, si asa mai departe... Camionul din plan apropiat este in sine o comoara modelistica.
Acum, bineinteles ca nu mi-am propus sa recreez exact ce se vede in fotografie - o voi folosi numai ca si cadru general.
Stiu ca e foarte dificil de explicat in detaliu ce are sa fie, chiar si pentru mine: intuitia si cercetarea mai au inca goluri de acoperit.
O sa ma rezum pentru moment sa public o serie de fotografii cu modelele deja complete:
1. Tamiya BMW R75. Modelul a fost modificat prin adaugarea cablurilor de frana si acceleratie, cablurilor electrice si alte parti structurale care lipsesc din model. Modelul in sine este foarte vechi dar in opinia mea inca unul dintre cele mai bune de pe piata. Ca o micuta curiozitate, modelul acesta are un nume - Olaf, fiind botezat de fiica unei prietene de-a mele.
2. Sd.Kfz.251/1 Ausf. B Stuka zu Fuss
Modelul acesta l-am primit pentru recenzie. E bine detaliat dar are cateva probleme de asamblare. De asemenea, din cauza modului in care a fost manipulat, cateva parti erau deja rupte cand am primit cutia.
3. Austin Tilly oferit de Tamiya. Foarte placut de asamblat. Am ales sa il fac gri german, pe baza unei referinte fotografice din 1942 in Creta. Mai mult sau mai putin, prezenta modelului in diorama este speculativa. In sfarsit, nimic nu e batut in cuie, as putea foarte bine sa ma razgandesc.
4. Sd.Kfz. 251/17 Ausf.C - un alt model primit pentru recenzie, Dragon de data aceasta. Detaliul e superb, modelul vine cu o sumedenie de parti in plus - lipsesc figurile insa. Ceva mai dificil de pus laolalta, ceva probleme de aliniere dar se merita! Poate fi construita in (cel putin) doua variante. Eu am ales versiunea de comanda, cu un tun antiaerian tractat.
5. Figuri. Bineinteles ca o astfel de compozitie necesita si o multime de figuri. In afara de modelul BMW, toate celelalte modele vin fara figuri. Am aviut ceva de asteptat pana sa pun laolalta o colectie cat de cat satisfacatoare. In momentul de fata lucrez la doua dintre ele, precum si la cateva din sumedenia de detalii care o sa apara in diorama.
6. Viitoare intentii.
Dupa cum ati realizat deja, diorama mea nu a ajuns nici macar la jumatate. E un proiect de lunga durata, se desfasoara de vreo trei ani deja. Intre timp am cumparat mai multe modele dar am selectionat numai cateva:
6.1. Camion Gaz AA de la Zvezda. Intentionez sa il reprezint ca un vehicul capturat, cu semne de recunoastere mai mari decat obisnuite, incarcat cu tot felul de echipament (cateva piese le puteti vedea in fotografia precedenta).
6.2. Tun de 76mm - apartine unui model ICM descompletat. Nu m-am hotarat inca asupta schemei cromatice - probabil va ramane kaki si fara insemne.
6.3. Barca pneumatica pentru pionieri de la Dragon
6.4. BMW Radio-LHW, model de rasina de la Wespe Models, care va fi reprezentata ca masina de stat-major a Feldpolizei Divizion Hermann Goering. Titlul modelului este putin nepotrivit: nu este o masina "radio" ci un Kfz. 2 - folosit pentru intinderea cablurilor telefonice.
In momentul de fata consider tot felul de alte variante posibile: am cumparat special un Sd.Kfz. 251/1 Ausf.B de la Tamiya pentru a face un vehicol romanesc abandonat (Divizia a 5-a Cavaleri). In mod ironic, faptul ca modelul este atat de vechi nu prea ma ajuta deoarece nu are suficient detaliu. N-am renuntat insa complet la idee inca, poate ca o sa-l fac pe jumatate scufundat in rau sau ceva de genul.
O ultima fotografie pentru azi:
Dupa cum vedeti, apare aici si o bucatarie de campanie de la IBG.
Va multumesc pentru vizionare si comentarii. Orice sugestie este intotdeauna bine-venita.
Cu Prietenie,
Gabriel
#3
Postat 17 May 2016 - 07:00 AM
Z-mare, la 17 May 2016 - 05:47 AM, a spus:
Frumoase lucrari! Felicitari!
Multumesc pentru intampinarea binevoitoare, Z-mare. Am incercat sa lucrez cat mai "curat". N-am precizat in prima postare, dar transportoarele nu sunt terminate inca. Uzura nu e reprodusa (aproape) deloc, deoarece intentionez sa tratez toate modelele in acelasi timp, pentru unitatea compozitiei. De asemenea, echipamentul nu a fost adaugat decat partial in 251/17. Cat despre 251/1, nici nu m-am gandit ce figuri o sa folosesc inca...
Salutari calduroase,
Gabriel
#6
Postat 17 May 2016 - 02:43 PM
Longinus, la 17 May 2016 - 08:14 AM, a spus:
Diorama, cu un subiect destul de răspândit, aproape specific perioadei şi conjuncturii, văd că are deja personajele principale stabilite.
Totuşi eu aş înlocui Austinul cu un VW Kubelwagen. Este mult mai "german" .
Bine v-am gasit, domnule.
In coloanele germane traversand Rusia se pot vedea foarte multe vehicule capturate. Camioanele Renault si Gaz apar cam peste tot. Sunt de acord, Austin e mai curand improbabil, desi nu imposibil. Hermann Goering au luptat si in Creta si in Grecia, unde au capturat echipment britanic. Problema e ca vreau sa salvez putin timp. Am in colectie trei modele de la Tamiya care abia asteapta sa fie desfacute: Kubelwagen, Schimmwagen si un tractor de artilerie de 8 tone (asta e foarte interesant ca vine cu un echipaj intreg de artileristi Luftwaffe). Daca ma decid sa introduc tunul rusesc de 76, probabil ca ar fi o idee buna sa adaug si tractorul de artilerie.
Cat despre originalitatea dioramei... inca n-am vazut un 251/17 versiunea de comanda, cel putin la momentul in care l-am construit pe-al meu (nu c-as fi vazut fi vazut totul).
Multumesc foarte mult pentru participarea la topic si pentru sugestii,
Gabriel
@Gabriel: Chiar locuiesc in Sint Maarten (nu mai exista Antilele Olandeze din 2010: Sint Maarten si Curacao au devenit independente, Saba si Sint Eustatius au fost incorporate direct Olandei)
Recenzii si alte lucrari de-ale mele pot fi gasite pe Armorama pentru blindate, Aeroscale pentru aviatie si AutoModeler pentru masini.
Cred ca asta conteaza cel mai mult in modelism (cel putin pentru mine): macheta sa fie bine realizata. Ca optiune personala, nu ma dau in vant dupa modele cu mai mult de 500 de piese (gen Miniart) dar imi plac modelele bine detaliate (gen ICM). Am facut un model foarte bun, intr-o constructie de grup, dintr-un model RPM de 7 dolari, uite-o aici:
Salutari,
Gabriel
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 17 May 2016 - 08:14 PM
#10
Postat 19 May 2016 - 09:24 PM
@Gabrielglodean: dap, n-am prea avut vreme sa ma plictisesc pe lumea asta, poate pe cealalta ☺
Acuma serios: imi place ca te documentezi. Am vazut si cum lucrezi, si link-urile postate de tine: tot respectul.
Salutari,
Gabriel
#12
Postat 22 May 2016 - 11:32 PM
Pentru ca am ajuns cu cealalta macheta la care lucrez in punctul in care trebuie sa privesc vopseaua uscandu-se, am decis sa deschid o cutie noua. E un kit romanesc in rasina, produs la Ploiesti de Wespe Models. Ceea ce m-a atras la acest model este metisajul putin probabil intre o masina sport si un vehicul militar. Si totusi...
Cateva cuvinte despre macheta:
Subiectul este cu totul neobisnuit, precum si in realitate. Au existat numai 20 de BMW 309 LHW Kubelwagen, toate converite in Kfz.2. Producatorul a ales eronat numele modelului: vehicolul nu este dotat nici cu radio, nici cu antena.
Fotografii de epoca:
Iata si un model restaurat:
Cine doreste sa vada mai multe foto, le poate gasi pe Kfz der Wehrmacht site.
Modelul restaurat se pare ca a stat la baza producatorilor modelului, pentru ca apar elemente anacronice (lampile de semnalizare, si mai sunt vreo doua elemete chestionabile).
Calitatea machetei este inconsistenta cu sine insasi: unele detalii sunt superbe (in primul rand caroseria), altele sunt mai putin inspirate (in primul rand rotile):
Iata cateva fotografii cu componentele machetei:
Asa a ajuns macheta la mine, cu rama parbrizului rupta. Dar nu-i bai. In mod ironic, ultimul model de la ICM pe care am lucrat (Mercedes Benz G4 w31) a ajuns la mine in aceeasi stare (norocul meu).
Ca orice macheta in rasina, necesita multa constructie libera (asa traduc eu scratch build).
Asadar:
Asamblarea caroseriei
De asemenea, am adaugat si alte elemete constructive, atat cat sa nu ma incurce la vopsit.
Puntea din fata: am rupt unul din arcurile lamelare si a trebuit sa improvizez altul din stiren. Am gresit scara, dar nu o sa revin asupra lui, deoarece nu o sa fie vizibil in diorama:
Bordul este destul de fidel reprodus, dar cadranele au rama mult prea groasa. De asemenea, instructiunile sunt neclare si am luat initial vitezometrul ca soclu al volanului, apoi am revenit:
Intre timp, am incercat sa rezolv si problema parbrizului. Vedeti in continuare prima incercare - aproape am reusit dar nu mi-a iesit perfect (suprafata de contact inferioara este neregulata, si de aici vine toata durerea de cap):
In momentul de fata, am pregatit si scaunele pentru vopsit, probabil ca o sa vopsesc si detaliez si bobina de cablu telefonic pana data viitoare. De indata ce rezolv si problema parbrizului, trec la vopsirea caroseriei si a interiorului.
Multumesc pentru vizite si comentarii,
Cu prietenie,
Gabriel
#13
Postat 28 May 2016 - 11:01 PM
Probabil ca momentul cel mai delicat al acestei constructii a fost restaurarea ramei parbrizului si a parbrizului. Asa cum aratasem anterior, prima incercare a esuat. Nu si a doua:
Am aplicat primul strat de grund Testors:
Am gasit si eliminat cateva imperfectiuni:
Am aplicat al doilea strat de grund, de data aceasta mai putin intunecat, deoarece primul frund era prea aproape de Panzergrau ca si tonalitate. Am spreiat si umbrele, desi nu imi pun prea mari sperante ca ele vor fi vizibile dupa aplicarea culorii principale:
Am mai adaugat niste detalii, facute de mine din resturi de rama:
Busonul rezervorului de benzina:
Motorasul stergatorului de parbriz (nu am sa fac si stergatorul, totusi):
Macheta vopsita cu primul strat "umed" de culoare principala (cred ca e prea intunecata totusi - o sa ma mai gandesc la asta):
Stadiul actual al constructiei, cu subansamble in diverse stadii de completare:
Va multumesc pentru atentie si exprimarea opiniilor,
Gabriel
#14
Postat 04 June 2016 - 10:46 PM
Am reusit sa completez mai multe detalii. De asemenea am aplicat un prim strat protectiv de Future.
Cu masca radiatorului, sigla fabricii si cu scarile laterale vopsite, macheta incepe sa isi arate caracterul sportiv "agresiv". Daca cineva are rabdare sa compare acest set de fotografii cu setul anterior, o sa observe modulatia de culoare: un strat foarte fin de vopsea mai deschisa la culoare a fost aplicat in zonele "inalte" ale machetei (aripi, capota motorului, partea posterioara), pentru a reliefa contururile.
Am lucrat putin si la insemne. Steagul NSDAP o sa fie afisat pe capota motorului, ca semn de recunoastere aeriana (Il rog pe moderatorul forumului sa cenzureze imaginea sau sa o stearga daca nu este permisa - nu am gasit nimic in regulamentul forumului despre asta):
La interior, lucrurile sunt putin mai complicate, pentru ca toate subansamblele puse la dispozitie de producatorul machetei au fost trecute pe "lista neagra", fie din lipsa de acuratete, fie din dorinta de a le inlocui cu detalii replicate de mine. Initial, scaunele au fost si ele trecute pe "lista" dar am descoperit ca forma lor este de fapt corecta; gresite sunt dimensiunile si detaliile. Lipsesc ''saniutele' de fixare si ajustare pe care le-am facut din capete de agrafa de birou. E drept, ele sun invizibile dar fac scaunul sa nu fie lipit direct de podea, ca fotoliul din sufragerie:
Desi am polizat partea inferioara, spatarele sunt cu mult mai inalte decat ar trebui, asa ca a trebuit sa le scurtez (din nou, bazat pe fotografii ale vehicolului real):
Rasina este de foarte buna calitate si foarte usor de lucrat cu ea - o nota buna producatorului! Scaunele au fost revopsite - acum isi asteapta al doilea strat. De asemenea, insemnele de Stat Major ale Hermann Goering au fost pictate, impreuna cu marcajele de trafic pe timp de noapte - inca mai am de aplicat insemnul pentru Grupul Kleist - mai multe fotografii in curand.
Ce ar mai fi de facut:
1. Detalii interioare:
1.1. Volanul trebuie inlocuit pentru ca originalul e prea mic in diametru, prea gros si are un defect de turnare;
1.2. Podul pedalier lipseste cu desavarsire - nu am nici o fotografie asa ca o sa trebuiasca sa improvizez;
1.3. Schimbatorul de viteze si maneta franei de mana trebuiesc si ele facute din bolduri / ace de cusut / stiren
1.4. Poate o sa adaug si niste fire electrice sub tabloul de bord (optional);
1.5. Tabloul de bord - terminat de vopsit / accentuat si detalierea cadranelor.
1.6. Un suport pentru carabine intre scaune (depinde de felul in care imi iese acoperisul rabatat)
2. Detalii exterioare:
2.1. Segmentul final al tevii de esapament;
2.2. Suporturile farurilor o sa le fac din resturi de fotogravaj (e o problema cam la toti producatorii, inclusiv ICM)
2.3. Oglinzile (optional);
2.4. Constructia libera a unui acoperis rabatat (macheta vine cu o singura optiune, asa cum se poate vedea pe cutia de ambalaj, dar eu intentionez sa o fac decapotata);
2.5. Instalarea bobinei de cablu telefonic si ale rotii de rezerva (sunt deja pictate dar au nevoie de accente si de patina);
2.6. Constructia si instalarea fanionului de Stat Major
Cam asta ar fi socoteala de acasa - sa vedem daca se potriveste cu cea din targ
Va multumesc pentru atentie si rabdare,
Gabriel
#15
Postat 05 June 2016 - 11:00 AM
Citeaza
este permisa - nu am gasit nimic in regulamentul forumului despre asta):
Regulamentul spune
c) Nu este permisa postarea oricaror mesaje care contravin legilor in vigoare, sau care contin legaturi catre site-uri continand materiale sau mesaje de aceasta natura.
Legea zice ca
[i]OUG 31 2002 actualizată prin:
Legea 107/2006 - pentru aprobarea OUG 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii din 27 aprilie 2006, Monitorul Oficial 377/2006 ;
Art. 4
(1) Răspândirea sau vânzarea, prin orice mijloace, ori confecţionarea de simboluri fasciste, rasiste sau xenofobe, precum şi deţinerea, în vederea răspândirii sau vânzării, a unor astfel de simboluri se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 5 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2)Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi utilizarea în public a simbolurilor fasciste, rasiste sau xenofobe.
(3)Nu constituie infracţiune fapta prevăzută la alin. (1) sau (2), dacă este săvârşită în interesul artei sau ştiinţei, cercetării ori educaţiei.[/i]
Noi be incadram la Art.4, al. 3.
#16
Postat 05 June 2016 - 11:49 AM
Câtă vreme se produc şi se vând decaluri şi/sau măşti cu însemnele respective, unele fiind produse şi comercializate chiar şi în USA, nici eu nu văd unde ar fi problema.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 05 June 2016 - 11:50 AM
#17
Postat 05 June 2016 - 05:47 PM
@Longinus: e problema delicata de constiinta publica. Din cate am observat, fostii Aliati sunt mai permisivi decat fosta Axa, cu exceptia producatorilor japonezi care sunt impartiti. Cat despre mine, consider ca totul a devenit un anacronism. A pretinde acuma ca esti nazist e la fel ca a sustine ca esti cruciat, templier, legionar roman sau arcas persan... nu mai e credibil.
#18
Postat 05 June 2016 - 07:46 PM
Şi încă ceva: poți să fi adeptul unor idei şi/sau ideologiei, pe de-a'ntregul, fără să afişezi însemne distinctive.
Oricum, în contextul asaltului la care asistăm în aceste vremuri, la porțile Europei, recrudescența xenofobiei şi rasismului este doar o chestiune de timp şi, după părerea mea, o realitate legică,inevitabilă.
Atunci micile noastre machete cu şi mai micile lor decaluri, vor fi, în cel mai bun caz, doar o glumă.
Ăsta este,deja, alt subiect .
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 05 June 2016 - 07:48 PM
#19
Postat 05 June 2016 - 07:58 PM
Citeaza
Atunci micile noastre machete cu şi mai micile lor decaluri, vor fi, în cel mai bun caz, doar o glumă.
Adevarat, din nefericire.
#20
Postat 05 June 2016 - 10:43 PM
Asa cum anuntam anterior, BMW-ul si-a primit insemnele: discul alb care semnifica apartenenta la Statul Major al Diviziei Hermann Goering (in 1943 semnul a fost putin modificat dar in 1942 asa era, un disc alb), K care semnifica apartenenta la Grupul de Armate Kleist si semnele pentru trafic pe timp de noapte. Mai puteti observa de asemenea detalierea cu pensula uscata pe alocuri (n-am insistat foarte tare):
Discul a fost realizat cu un sablon si vopsit cu enamel alb. "K" l-am desenat cu mana libera, in acrilic, cu un derivat de alb (white antique). Am vrut sa fie ceva disonanta intre insemne, de vreme ce unele erau "permanente", realizate profesional, de vreme ce K-urile erau improvizate si pictate probabil cu pensula de catre sofer
Multumesc pentru atentie si critica constructiva,
Gabriel