1/48 B17G Chow Hound (Revell Monogram) asamblare - vopsire - finisaj
#1
Postat 16 May 2016 - 08:51 PM
Am urmarit de ceva timp pe muteste postarile voastre si am fost impresionat de unele (cele mai multe) eforturi. Am decis sa ma alatur si eu grupului vostru. Activez de mai multa vreme pe forumurile internationale. Nu doresc sa umplu forumul cu fotografii care pot fi vazute deja in alta parte. Am sa ma rezum numai la o scurta prezentare a modelului pe care il construiesc acum, dupa care intentionaz sa il aduc la curent cat de frecvent se poate (in mod normal, imi public fotografiile cu progresul cam o data pe saptamana - asta daca am ceva de publicat).
Deja poate ca introducerea e destul de lunga, dar ma simt obligat sa furnizez cateva detalii despre constructie, inainte de a publica fotografii.
Cred ca nici modelul, nici avionul nu au nevoie de nici o prezentare, fiind prea bine cunoscute modelistilor de ceva vreme.
Pentru inceput, trebuie sa spun ca sunt in afara zonei mele de comfort cu aceasta constructie, deorece modelez in principal in scara 1/35, cu preferinta vehicule auxiliare. Am acceptat totusi cererea unui prieten de a face aceasta constructie pentru el, deoarece a incercat, fara prea mare succes sa realizeze un Liberator. Alegerea schemei cromatice si a insemnelor nu sunt alegerea mea, dar nu as zice ca ma deranjeaza. Imi place mai mult verde masliniu peste gri mediu decat aluminiu. In sfarsit, daca cineva doreste mai multe amanunte despre ansamblul de montaj (Revell, mostenit de la Monogram) sau despre avionul in cauza, Chow Hound, este liber sa poateze sau sa ma contacteze pin posta privata. Imi cer scuze de pe acum pentru ca raspunsurile au sa vina cu intarziere, din cauza diferentei de fus orar.
Acum gata cu palavrageala, sa trecem la treaba...
Am modificat foarte putin detaliile machetei pentru a adauga o aparenta tridimensionala.
Am refacut toate gurile de admisie si de evacuare, deoarece sunt turnate inchise.
A fost nevoie de putina improvizatie, deoarece Revell nu ofera luminile de aterizare. Farurile le-am recuperat de la un model Tamiya. Lampa de semnalizare rosie este o ciudatenie a Fortaretei Zburatoare model G, prezenta la numai o serie scurta. Denumirea tehnica este lumina de trecere dar n-am nici o idee la ce foloseste in realitate. Si se pare ca nici n-a folosit prea mult, deoarece s-a renuntat la ea repede. Am construit-o din plastic transparent ramas de la alt model.
Una dintre partile cele mai problematice ale constructiei e in zona nacelelor. Distanta dintre parti nu e mare - fisuri destul de usor de acoperit. Principala problema e ca partea superioara si cea inferioara a nacelelot au deviatii laterale. In sine problema nu este imposibil de surmontat. Dificultatea cea mare este in a prezerva detaliile care sunt in relief, nu in basorelief ca la machetele noi. In sfarsit, daca e vointa e si putinta...
Mai multe subansamble au trebuit sa fie pictate si montate inainte de a proceda la constructia aripilor si a fuselajului. Fotografia aceasta am ales-o pentru a va ajuta sa va faceti o imagine despre dimensiunile machetei (modelul alaturat este un 1/72 LaGG 35 produs de Roden)
Inainte de a ma apuca e vopsit si alte alea, mi-am exersat mana pe un mini-model care vine cu avionul propriu-zis: un troleu pentru bombe. Intotdeauna incerc sa experimentez cum merg impreuna plasticul, grundul si vopseaua inainte de a ma lansa in executarea propriu-zisa...
Troleul pentru bombe completat - treaba a mers foarte repede aici pentru ca este o schema monotona. Bombele sunt adaugate numai pentru decor, in procesul constructiei ele saunt incorporate in cala avionului, cu exceptia uneia.
Tot ca sa "intru in atmosfera" am pictat si una dintre figuri (modelul ofera 6 fiiguri). Scopul este aici de a comunica scara imensa a modelului completat (mai e myult pana departe...)
Figurina si troleul complete, dupa cum o sa fie expuse langa bombardier. Am modificat putin figura. In postura originala tinea o cheie in mana dreapta dar liniile de turnare aratau grotesc, oricat am incercat sa scap de ele. Am decis sa inlocuiesc cheia cu un stegulet rosu (pericol) pe care l-am facut din banda adeziva. In alta ordine de idei, am vrut sa aduc putina culoare ansamblului, totul fiind prea masliniu.
Pictarea interiorului a fost o afacere de doua luni sau cam asa ceva. Detaliile oferite de Revell sunt in opinia mea suficiente, mai ales ca in cea mai mare parte vor fi imposibil de observat dupa completarea fuselajului.
Puntea de zbor in detaliu, inainte de a fi lipita in interiorul fuselajului.
Pentru pictare si detaliere am folosit un babilon de tipuri de vopsea (Testors / Model Master, Vallejo, Homefront, Crafter's si ce-o mai fi fost pe-acolo)
Am mai adaugat mici detalii ici-colo, unde am simtit ca e nevoie. Aici puteti vedea tubul hidraulic pe care l-am reconstituit din filament de pescuit.
O alta surpriza neplacuta a modelului e ca partile transparente nu se potrivesc (sunt mai mici). Nu stiu cat de clat se poate observa in fotografie, dar a trebuit sa constriesc "garnituri" din lipici (se unuca incolor).
Turetele au fost montate si pictate - n-am folosit nici un fel de masti sau sabloane, totul e facut cu mana libera. Se poate observa si ca am perforat "tevile" mitralierelor...
Nu vreau sa ma fac nesuferit cu prea multe plangeri, dar calitatea partilor incolore este... mai putin buna.
La sugestia altor modelisti, am pictat ascunzatoarele de flacari rosii, mai mult ca sa se acomodeze cu schema cromatica finala, decat pe baza de referinte.
Cele patru motoare si elicile pictate si accentuate... N-am replicat inca uzura elicelor pentru ca vreau sa fac totul "dintr-o suflare", dupa completarea modelului... Aici sunt numai incastrate provizoriu sub capota motorului pentru a testa calitatea imbinarii.
Numai dupa toate astea (mi-a luat cam 4 luni...), am putut in sfarsit sa asamblez fuselajul si aripile:
Bineinteles ca nu totul este din calea-afara de usor cu un model vechi de 40 de ani... dar nici prea rau:
O multime de mici fisuri si diferente de aliniere au trebuit sa fie eliminate dar am fost in general multumit cu rezultatul obtinut.
Am folosit Model Master enamel ca grund:
Partile de vopsit cu rosu au fost intai vopsite cu alb (numai din precautie):
Am accentuat liniile de asamblare si zonele de umbra cu Tamiya Nato Black (nu din preferinta excentrica ci din comodittate):
Rosu aplicat - nu stiu cat de bine se vad efectele de umbra in fotogafii, din cauza reflectiei luminii, dar cu ochiul liber rezultatul e OK:
Am procedat apoi la vopsirea suprafetelor inferioare si la accentuarea liniilor de imbinare:
Ei, bine, acesta este stadiul actual. Imi cer scuze daca prezentarea nu este foarte coerenta... a trebuit sa aleg din 130 de fotografii si am incercat sa le asez in ordine cat de cat logica, nu neaparat in ordinea in care au fost facute.
Va multumesc anticipat pentru vizionare si pentru comentarii.
Salutari Prietenesti,
Gabriel
#5
Postat 17 May 2016 - 06:44 AM
tibi22, la 17 May 2016 - 06:22 AM, a spus:
Multumesc pentru ospitalitate, Tibi. Lucrez aproape in fiecare zi la ea, sper ca in urmatoarele doua zile am sa pot trece la vopsirea suprafetei superioare.
M-as bucura foarte mult sa te vad la lucru asupra aceluiasi subiect. Gasesc grupurile de constructie foarte stimulative. Am si eu in plan constructii care s-au realizat deja aici: Heinkel 112 B (13 negru, sublocotenent aviator Moscu), ma gandesc de asemenea la un Bf 109 E3 kaki cu cocarde si la un Antonov An-2 (as prefera o schema civila)...
Multumesc pentru incurajare si o sa va tin la curent dupa cum avanseaza constructia.
Salutari prietenesti,
Gabriel.
#6
Postat 17 May 2016 - 01:12 PM
Vad ca macheta e in pozitiv, dar in unele poze apar detalii in negativ, ai regravat macheta?
Subiectul e interesant, e de urmarit!
O rugaminte, nu mai cita cind raspunzi, foloseste fereastra fast reply.
#7
Postat 17 May 2016 - 02:15 PM
Lucrez la modul serios de 4 ani. Motivul pentru care v-am "gasit" asa tarziu e ca nu mai sunt in Romania de vreo 11 ani...
Trecand la macheta: ai ochiul bine format. Da, macheta e in pozitiv, si e unul dintre lucrurile mai putin placute. Din pacate imbinarea e destul de aproximativa in unele locuri, e o gramada de smirgheluit la ea si se pierde o mult de detaliu. Acolo unde a fost posibil, am inlocuit gravarea pozitiva cu cea negativa.
Subiectul este foarte generos, intr-adevar. Am vazut de curand o noua aparitie de la Academy cred, B17F in 1/72, Pacific Theater. Daca alegerea ar fi fost a mea, as fi ales un 1/72.
#10
Postat 19 May 2016 - 08:53 PM
@RocknRolla: interesanta perspectiva, la care nu ma gandisem. N-am judecat niciodata un avion dupa tipul motorului, desi am citit volume despre relatia dintre forma motorului si designul avionului... cel mai graitor exemplu FW 190 si variantele lui... Ca tot veni vorba, viitorul meu model o sa aiba fie un motor in linie, vie un V rasturnat, nu m-am decis inca.
Multumesc pentru postari si interes, prieteni.
Gabriel
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 20 May 2016 - 06:22 AM
#12
Postat 21 May 2016 - 11:41 PM
*** Aducere la zi ***
Primul strat de baza aplicat. Am folosit un amestec de acrilice ieftine, "distilat" de mine:
Linia unduita de demarcatie a culorilor (Tocmai am aflat intre timp ca reprezentarea din instructiunile Revell e eronata si trebuie refacuta. Nu-i mare bai, de vreme ce trebuia sa aplic si al doilea strat)
Detaliu aripa. Pre-umbra inca se observa prin stratul de baza - sa vedem insa dupa al doilea strat si dupa patina...
La vanatoare de erori: in doua locuri a fost nevoie sa dau cu smirghel pentru ca erau "cocoloase" sub vopsea. De asemenea un caz clasic de "imbinare-fantoma". Linia aia e a treia oara cand apare, dupa ce o credeam "vindecata". Impresia mea e ca lipiciul Tamiya extra-thin si plasticul Revell (din kitul asta) nu sunt un cuplu fericit. Am fortat imbinarea deschisa cu un ac de cusut, am mai adaugat niste lipici, am presat jumatatile impreuna pana cand plastic topit a inceput sa iasa prin imbinare, apoi am mntinut presiunea cu banda adeziva pentru cateva ore, dupa care am slefuit totul cu glaspapir fin si apa:
Multumesc pentru sugestii si/sau critica.
Cu prietenie,
Gabriel
#13
Postat 22 May 2016 - 06:33 AM
#14
Postat 22 May 2016 - 06:49 AM
Succes!
#15
Postat 22 May 2016 - 02:49 PM
Multumesc frumos inca o data pentru postari,
Gabriel
#16
Postat 22 May 2016 - 10:28 PM
Cum se zice ,omul din greseli invata! Am patit la fel de cateva ori si dand vina pe tot feluri de produse,dintr-o data m-am luminat.,eu am fost de vina!Cum? Simplu.Dupa lipire si uscare ( mai putin decat zice prospectul( pe vremea mea lucram cu revell cu siringa si mai lucrez cateodata) slefuiam prea mult pe alocuri si subtiam prea mult materialul la imbinare,bineinteles nu se vedea atunci doar dupa mai multe luari pe sus a machetei ,aripi,etc.Vreau sa zic ca ,am subtiat prea mult zona prin slefuire si la o manipulare mai brusca sa zic ,o strangere,etc, s-a fisurat dar nu s-a vazut doar dupa vopsire.O a doua cauza observata de mine si la mine a fost folosirea in exces a lipiciului fie el Revell sau oricare si in timp datorita reactiilor chimice sau ce drac a aparut pe macheta la imbinare sau in imediata apropiere de ea un santulet de tot dragul.Acum pun putin lipici iar dupa slefuire fac testul ( de strangere) iar unde sunt fisuri folosesc superglue si un accelerator de uscare si intr-o clipa pot lucra cu ce scula vreau indiferent de cantitatea de lipici folosita.
Sper ca am fost un pic de folos,spor in continuare.
#17
Postat 22 May 2016 - 11:47 PM
Multumesc pentru cuvintele incurajatoare. Daca fac rezumatul interventiei tale, solutia pare sa fie - din nou - superglue. Am descris metoda folosita nu din a incerca sa "dau vina pe produs" ci pentru a identifica posibile cauze ale erorii. Cata vreme macheta, lipiciul si cutitul sunt in mana mea, responsabilitatea imi revine in totalitate mie (nu pasez motanul nici la Revell, nici la Tamiya). In cazul de fata, nu-i nici o sansa ca plasticul sa fie prea subtire (vorbim de 0.75 cm pana la 1.25 cm la imbinarea respectiva). Cred ca efectul de forfecare descris de tine, in cazul meu, provine de la greutatea disproportionala a aripilor si din manipularea mai putin gingasa in timpul sedintelor de slefuire.
inca o data, multumesc pentru interventie si impartasirea experientei (cea mai valoroasa "arma" din arsenalul machetistului).
Cu prietenie,
Gabriel
#18
Postat 28 May 2016 - 10:39 PM
A sosit si momentul de mult asteptat: ridicarea mastilor! Totul a iesit conform planului. Bineinteles ca sunt vreo cateva locuri unde macheta trebuie "atinsa" dar in general sunt multumit de felul in care mi-a iesit:
Intre timp am vopsit si dispozitivele antigel si am aplicat un prim strat de Future, dar nu am fotografii inca (urmeaza in curand).
Va multumesc pentru postari si critica
Gabriel
#19
Postat 01 June 2016 - 03:29 AM
Asa cum anuntam anterior, am cateva noi fotografii care arata dispozitivele antigel pictate si primul strat de Future. Cu siguranta o sa mai fie nevoie de cel putin inca un spray ca suprafata sa ia decalurile fara cusur.
Aceasta ultima fotografie trebuia sa fie evocatoare despre felul in care mi-a iesit modulatia de culoare dar reflectia luminii anuleaza aproape tot contrastul. Oricum, sub ochiul liber aspectul e putin mai convingator. Statul final de mat o sa evidentieze mai bine efectul.
Salutari,
Gabriel
Aceasta postare a fost editata de GabrielS: 01 June 2016 - 03:30 AM