iar...IAR
#21
Postat 10 April 2016 - 06:47 PM
Indiferent de ce ve-ti face sau nu, rezultatul va fi mult mai aproape de adevăr.
Oricum niturile de pe platbenzi o sa va mănânce nervi... la greu
Poate va ajuta la ceva:
Nu zic ca desenul meu e corect, dar oricum e mai bine decât ce era "trasat" pe kit.
Am folosit varianta low resolution a desenului și e greu sa desenezi ceva cat de cat corect. Dar ca nota informativa e ok.
Fotografia dvs pe care am folosit-o e deformata spre extremități și e dificil de aplicat un desen peste ea. Am făcut ce am putut.
Spor.
PS: Ati modificat plat benzile și e ok asa, e mult mai bine decât cum era. V-am spus ca o sa ajungeți sa îl modificați peste tot !
Lăsați-l asa, nu mai modificați nimic. Părerea mea. Eventual sa aratati doar ce este sau nu este corect. E deajuns. Cine vrea sa-l facă corect va știi ce trebuie sa facă.
#23
Postat 19 April 2016 - 10:23 AM
Am reusit a termin un avion. Ma rog, mai sunt cele din jurul imbinarilor, dar acelea cind le vine rindul.
Merge destul de anevoios, deoarece rotita s-acam tocit si a inceput sa scoata gauri dreptunghiulare, asa ca mai trebuie sa vin inca o data peste ele, cu un virf de ac!
#24
Postat 19 May 2016 - 04:38 PM
Din cauza ca fuselajul este incorect (am aratat mai sus ce), nituirea a decurs foarte greu. Daca era corect in fata, era incorect in spate, daca era corect sus, era incorect jos si...vicevercea! Asa ca a trebuit sa aleg o cale de mijloc, ca sa dea bine.
A mai ramas de nituit deriva si intradosul. Ele vor fi nituite dupa asamblarea fuselajului, din considerente de continuitate si potriveala de linii.
Cocpitul
E, din pacate si aici sunt probleme. Citeva dintre ele:
In locul cutiei mastii, trebuia sa fie o cutie cu sigurante.
Scaunul este total incorect.La aceasta scara, pentru acest detaliu, aveam pretentii muuult mai mari!
Butelia regulatorului e un dreptungi cu gauri! Ori nu e deloc asa!
De asemenea prinderea panoului de bord si a colimatorului sunt incorecte. Acea placa nu are ce cauta acolo!!
Plansa de bord este corecta pentru aceasta varianta, din pacate grosimea este mult prea mare.
Au fost date jos partile incorecte si inlocuite. Din pacate .....am uitat sa fac pozele.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 19 May 2016 - 04:42 PM
#26
Postat 23 May 2016 - 03:30 PM
Nu exclud posibilitatea unei erori, am fost foarte presat de timp și de condițiile de lucru (doar 8 luni pentru finalizare desene).
#27
Postat 24 May 2016 - 10:41 AM
Daca îmi amintesc bine, aceasta macheta a fost realizata inițial după desenele d-lui TL Morosanu și nu după desenele dvs.
Din nefericire desenele d-lui Liviu au erori și la unghiul direcției și mai ales la cabina. Daca mergeau pe desenele dvs. era mult mai bine, părerea mea.
Cu stima.
PS: Din cate știu și domnul Mihai Andrei a desenat IAR80 și e cel mai corect desen.
Vorbesc doar din auzite ca eu nu am văzut desenele domniei sale niciodată, de altfel am aflat doar de curând despre acest lucru. Straniu...
Aceasta postare a fost editata de Asgard: 24 May 2016 - 10:42 AM
#28
Postat 24 May 2016 - 12:43 PM
Am in fata niste deaene, de prin anii 80 cred, pe care, in coltul de sus scrie: "Prezentul plan este certificat ca reprezinta fidel avionul" Ori, are atitea erori, incit de sperii! Nu e de dat vina pe cineva, acelea erau datele de care se dispunea atunci.
Alta e problema pe care nu o inteleg. Daca aripa e corecta, de ce fuselajul e incorect? Nu s-au folosit aceleasi planuri? De ce unele detalii corecte au fost facute incorect? De ce atitea erori de matritare?
Pina la urma, eu nu caut decit sa prezint sec inexactitatile peste care am dat, pentru a fi corectate de cei interesati. Atita tot.
In alta ordine de idei, am inceput sa refac scaunul (multumesc Norbi!). Asa cum spunea si Norbi, facut la scara, nu incape, asa ca o sa fie nitel mai mic (: 1,1) . Din pacate, am si ceva nelamuriri, dar cum ploaia m-a impiedicat sa ajung la calculator, nu pot pune pozele.
#29
Postat 24 May 2016 - 03:50 PM
Nu s-au folosit aceleași desene. Aripa a ieșit corect pentru-ca este făcuta după desenul d-lui R. Branzan.
Banuiesc ca matrita fuselajul era deja făcuta după planurile d-lui TLM si au lăsat-o asa. Posibil ca au mai incercat s-o îmbunătățească, dar....
Cu stima.
#31
Postat 02 June 2016 - 04:29 PM
In kit este data piesa asta, nr. D23
care, conform instructiunilor de montaj, vine pusa aici
In Revista Modelism. (4) si Vanator, Romanian Hunter. The I.A.R 80 and I.A.R. 81 in ultimate detail, de Radu Brinzan (2), pagina 197, de unde prin amabilitatea lui Radub a fost preluate imaginile, apare ca ar fi bine
Dar, tot in Vanator, Romanian Hunter. The I.A.R 80 and I.A.R. 81 in ultimate detail, de Radu Brinzan (2),pagina 190, de data asta, scaunul apare altfel.
anume, piesa face parte din spatar. E drept, se specifica ca aceasta varianata de scaun a echipat avioanele din ultimile serii.
Buuuun. Am mai lucrat piesele la scaun, pentru al face cit de cit mai aproape de realitate. Unele piese, cum ziceam mai sus, sunt putin subdimensionate ca sa incapa in fuselaj. Vad eu asta la urma!
Mai sunt,totusi, niste piesulici, care vor fi decupate in curind, dupa care se va monta scaunul.
#34
Postat 23 June 2016 - 02:09 PM
Scaunul e o construcție destul de complicată. Vezi desenele mele din modelism, sunt transpunerea a două planșe detaliate ale scaunului.
Apropo, primul model de scaun este identic cu cel de pe P.Z.L. 24. În setul de planșe recuperate în 1987 exista și una singură pentru P.24E - culmea, era scaunul!
#36
Postat 30 July 2016 - 01:21 AM
Cred ca știi vorba aia : " Când omul nu are de lucru... își face..."
Cum nu prea am mai intrat pe forum, în seara asta neavând ce face m-am gândit sa mai arunc cate un ochi pe aici și mi-am adus aminte de desenul meu "pus" peste fotografia ta care era deformata spre extremități. Uitându-mă mai bine la postările tale ulterioare am văzut ca ai făcut alte fotografii mai... puțin deformate sa zicem.
Ma repet din nou, neavând altceva de făcut, am descarcat una din fotografii și am început sa... ma rog.... încerc sa așez desenul meu peste fotografie.
Prima încercare:
Fuselajul anterior cade bine lonjeronul fuselajului posterior acceptabil, cabina... aproximativ ok, dar.... Cum ai remarcat si tu ce facem cu coada ca e prea in fata ?!! Colac peste pupaza nici in cabina lucrurile nu stao bine. Garnitura din... ce-o fi... din spatele blindajului "lighean" practic e prea in fata si acum tine ea însăși locul blindajului ! Imediat dupa vad ca e o problema și cu aripa, e prea in fata. Daca imi amintesc bine (scrie în Notița Tehnica) de la bordul de atac al aripi si pana in axul sarnierei este de 6190 mm. La scara 1\32 ar fi undeva la 193,4.
A doua încercare:
Încep invers de data asta, cu coada. care se așează relativ bine, racordul ampenajului orizontal... hmmm sa zicem ok, Garnitura din spatele blindajului vine bine, dar lonjeronul superior al fuzelajului posterior... e prea scurt cu ate cuvinte cabina e prea in spate ! Aripa de data asta vine perfect, dar fuselajul anterior e prea scurt, nu o fi cumva "ala" de la 80-ul cu "gat scurt" ?! Poate ca aici se afla greseala matritei au facut un fuselaj de IAR80 serie sub 200 !!! Trebuie verificata lungimea "aia" de care am pomenit adineauri 6190 mm plus motorul si elicea care au undeva la 1710 mm, plus inca deriva care si ea are undeva la 800 mm ajungeti la 8700. Deci la IAR81C de la bordul de atac al aripi si pana la voletul de racire al motorului trebuie sa fie undeva la 260 - 270 mm .Bineînțeles sunt calcule facute in mare si cu sume relativ rotunjite
Ma doare capul... e adevărat, când omul nu are ce face....
Cu stima.
#37
Postat 30 July 2016 - 09:53 AM
Oricum multumiri pentru stradania ta de a veni cu precizari, bine venite, la realizatea machetei. Cred ca esti singurul, ca pe altcineva, pare,ca nu mai intereseaza.
#39
Postat 30 July 2016 - 04:33 PM
Cutia porthart, tabla de cupru de 0,1 mm
Am terminat si scaunul, cam 30 de piese, din care trei si jumatate din kit
Podeaua si palonierul. La podea am adugat acea piesa in forma de "C" pe care sunt prinse unele componente si marginea ce inconjoara podeaua.
La palonier am schimbat prinderea cablurilor, care era cam groasa.
La mansa am simulat bandajul din piele, sirma de cupru de 0,08 mm
Tabloul de bord
Este corect realizat, cu suficiente detalii, din pacate mult prea gros. Am achizitionat si un set de PE, cu gindul sa-l pun pe acesta, asa ca m-am apucat de el. Am lipit ramforsarea din partea superioara
Pe o folie de stiren de 0,13 mm, am simulat cutiile aparaturii, deoarece sansa de a sta lipite in siguranta, pe folia foto, era destul de mica. Aici am o paranteza de facut, Paul ar fi trebuit sa faca filmul cu aparatura pe fim foto, nu la imprimata. Din pacate, la imprimanta, rezolutia este destul de mica...
In acest punct fiind, am renuntat la idea cu PE pentru plansa de bord. Motivele sunt pur subiective: detalii insuficiente, sandviciul ce rezulta prin alipirea tablei bordului, filmului cu aparatura si folia ce avea cutiile aparaturii, iesea prea gros si inestetic. Asa ca am revenit la plansa de bord din kit.
Fiind mult prea grosa, folosind un fierestrau de la Radub, am taiat partile componente ale placii de bord in doua, partea din fata fiind apoi slefuita atent. Pe spate am lipit cutiile aparaturii.
Am facut cele doua rezervoare mari, de pe partea stinga a fuselajului, si distribuitorul hidraulic.
Pe plansa unde vine pus tabloul de bord, am dat cele doua gauri lipsa.
#40
Postat 30 July 2016 - 05:02 PM
Baia/cala trenului de aterizare.
Este destul de bine realizata, in forma si dimensiuni corecte.
Am totusi o observatie de facut, este o parere, poate gresesc. Anume, ramforsarile din jurul gaurii zavorului trenului si banda de alaturi ar trebui sa lipseasca.
De ce zic asta, in opinia mea, acel detaliu, reper C1780, vazut la pagina 217, de exemplu, in (2) este vazut ca la montare, adica dinspre interiorul aripii. Poate gresesc, dar asta e parerea mea. Oricum, acele detalii vor ramine.
Pe de alta parte, consider ca aici ar trebui o ramforsare, asta deoarece vibratiile in zona sunt mari, si o intarire, zic, e bine venite. Din pacate nu stiu poze care sa ma contrazica sau sa ma aprobe. Eu o sa le pun.
Trenul de aterizare
Jamba este corect realizata, numai ca, asa cum e la toate kit-urile, amortizorul este reprezentat in pozitia destins, adica cum e in cala trenului de aterizare. In partea de sus a jambei, un mic defect de injectie, usor de remediat.
Voletii/capacele baii trenului
Aici e un bai mare! Cel superior e bine facut, cel inferior e o catastrofa ce nu are nici o legatura cu realitatea!
Nu stiu de unde a fost luat acest profil?????!!!!
Cam asa ar veni capacele daca cineva s-ar incumeta sa faca baia inchisa!
Normal, acel capac va trebui refacut!
Rotile sunt destul de OK, ca dimensiuni. Din pacate janta nu prea corespunde cu realitatea. Treaba pare tehnic normala, acel profil tip "farfurie" fiind aproape imposibil de realizat pe o matrita normala. Poate o matrita de tip nou, cu mai multe "deschideri" ar fi rezolvat problema.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 31 July 2016 - 10:18 AM