Yak 23 Flora 1/48 Bilek
#1
Postat 25 March 2016 - 11:50 AM
O sa incep cu o intrebare mica: "Ce face orice modelist destoinic, care are deja incepute 2-3 proiecte pe care nu le-a terminat de vreo 100 de ani si care n-are timp liber nici macar cat sa mearga linistit la buda?"
O sa raspund tot eu, mandru ca am gasit raspunsul la aceasta spinoasa chestiune, care ma preocupa de mult timp: "Incepe un proiect nou, desigur!!"
Iata deci motivul pentru care m-am oprit asupra lui Yak 23 Flora al celor de la Bilek. Nu pot sa spun exact ce m-a atras la el. Poate faptul ca dupa masinariile WW2, care sunt cele mai pe sufletul meu, urmatoarele in ordinea preferintelor personale sunt tevile "vintage" din anii 50'-60'.
Apoi, desigur, faptul ca e primul jet romanesc...zburat in vremuri grele, staliniste, de oameni noi si fara experienta de zbor reactiv. Baietii veneau de pe Po-2 si Yak 18, faceau cateva ture cu Yak-ul 17 si apoi se trezeau pe avion de vanatoare cu reactie. Nu cred ca le-a fost prea usor.
Altfel, despre avionul in sine, nu povestesc prea mult. A avut viata scurta, ca a venit repede peste el Mig-ul 15. Avionul era simplu, putand fi considerat de-a dreptul spartan. Nici macar nu era presurizat...cum dealtfel nici Mig-ul 15 nu era:). Totusi urca foarte bine si era mai manevrabil decat Mig-ul 15, in special in plaja de viteze medii-reduse. Inteleg ca era un avion placut de zburat si a fost apreciat de piloti. Stiti cred episodul cu avionul nostru aterizat la sarbi si care a ajuns la americani...ideea e ca evaluarea lor n-a fost una tocmai rea, desi au gasit si puncte slabe.
Din cate stiu, Bilek e singurul producator care face in prezent Yak-ul 23 la 48. Deci nu prea aveam de ales. Plastic standard short-run. V-am pus pozele cu ramele din cutie. La prima citire, piesele nu sunt genul care se lipesc singure. Probabil ca pilele, chitul si smirghelul vor fi prietenii mei cei mai apropiati in aceasta constructie. De asemenea, uitandu-ma pe piese, constat ca sunt multe zone sub-reprezentate masiv...si ca va fi nevoie sa si re-gravez anumite zone. Voi vedea.
Un alt motiv pentru care am ales acest proiect este ca sa incerc si eu pentru prima oara sa folosesc ceva vopseluri metalice - avionul era bare metal. Am achizitionat in acest sens ceva vopseluri de la AK (seria Xtreme metal) si sunt curios sa vad cum va iesi. Dar pana la vopsitorie e un drum lung...
#2
Postat 25 March 2016 - 01:21 PM
Buna alegere:)) Sunt foarte curios cu iti iasa,E si unul din favoriti mei,pacat ca nu se face la 1/32 ( tot preferata mea)Am cochetat cu scratch building dar nu am destul timp si indemanare:(((.Voi vedea,in oricecaz spor la treaba.O sugestie daca imi permit,dupa spusele tale daca ai nevoie de mult chit si smirghel,atunci eu l-as da cu surfacer peste to chiar de mai multe orit pana as-i obtine o suprafata neteda si l-as grava si nitui complet deoarece pentru vopsele metal trebuie sa ai o suprafata netede si fara imperfectiuni.
am sa urmaresc cu mare interes acest topic.............
Spor inca o data.
Miki
Aceasta postare a fost editata de mykyb: 25 March 2016 - 01:23 PM
#5
Postat 25 March 2016 - 04:06 PM
Suprafata o s-o pregatesc corespunzator (sper eu) cand ajung la faza de pregatire vopsire.Stiu ca metalicele cer o suprafata ireprosabila si sper sa reusesc acest lucru.
De gravat, cu siguranta voi regrava liniile de panouri care nu corespund cu desenele pe care le am. Nu intentionez sa regravez complet kitul, pentru ca el este gravat in negativ. Cu nituirea complete este o idee buna (n-are nituri), dar nu stiu daca ma incumet...o sa vad...
Altfel, multumesc mult pentru poze! Foarte interesante si bine-venite! Ultima e un cockpit de Yak-17, cred :)
Daca mai poti, m-ar interesa poze cat mai detaliate din zona ajutajului si a trenului de aterizare.
Toate cele bune!
#7
Postat 28 March 2016 - 09:36 AM
Ma gandesc la ce inmatriculare sa-l fac.
Pe foaia de decaluri a producatorului, am o varianta ceheasca (nu ma intereseaza), una poloneza (nu ma intereseaza), una bolsevica (e avionul expus la Monino, nu ma prea entuziasmeaza) si una americana (avionul nostru cat a fost testat la imperialistii decadenti (e mai interesanta, dar nu ma dau in vant nici dupa asta).
Adevarul este ca fiind primul avion de vanatoare cu reactie romanesc, as dori sa-l fac cu insemne romanesti. Eeee, dar aici incep problemele. Am luat coala de insemne romanesti comuniste 1/48 de la Csaba...are si stelele comuniste dar si numerele alea de se pun pe bot (rosii cu margine alba). Treaba e ca sunt cam prea mari...in special stelele. Probabil ca pt Mig 17/19 merg la fix, dar pt Yak23 mi se par prea mari.
Asa ca am zis ca avionul fiind mic, poate se potrivesc stele romanesti 1/72, care fiind facute pt Miguri 17/19 1/72, pote se potrivesc pt un Yak23 1/48. Am cumparat stelele 1/72 ale lui RaduB, deci. Evident, astea mi se par cam mici. Intr-o mai mica masura fata de cat de mari mi se par stelele 1/48, dar oricum - parca-s prea mici. In afara de asta, pe decalurile cu stele romanesti comuniste (atat cele de la Csaba, cat si cele de la RaduB), exista o bordura albastra pe care n-o vad nici in pozele de la Muzeul Aviatiei, nici pe pozele alb-negru mai vechi.
Apoi mai e si problema numerelor de pe bot. Supravietuitorii de la noi, numerele 14 si 52 de la Muzeul Aviatiei, au numere rosii cu bordura alba. Problema este ca pe pozele alb-negru cu Yak23 romanesti din perioada lor operationala, aceste numere par a fi rosii (cel mai probabil), insa fara nicio bordura alba!
Daca cineva dintre voi cunoaste subiectul sau are informatii in plus despre aceste probleme, orice ajutor va fi bine-venit.
O alta problema este cu culoarea bailor trenului de aterizare si a jambelor propriu-zise. Pe exemplarele supravietuitoare (probabil re-vopsite grosier si fara nicio documentare prealabila, in mai multe ocazii), totul, inclusiv trenul si baile aferente, sunt argintii. Insa amandoua pozele alb-negru atasate, facute unor aparate romanesti operationale, par sa indice faptul ca atat trenul cat mai ales baile trenului de aterizare erau vopsite cu o culoare mai inchisa decat restul avionului (care era bare-metal)...eu suspectez un verde ceva mai inchis, cel mai probabil aceeasi culoare care era si in cockpit.
Atasez si niste poze care sa sustina rationamentul meu.
Va salut,
Aceasta postare a fost editata de RocknRolla: 28 March 2016 - 09:38 AM
#8
Postat 28 March 2016 - 12:18 PM
Aceasta postare a fost editata de paul: 28 March 2016 - 12:22 PM
#9
Postat 28 March 2016 - 01:47 PM
Si una gasita pe net
Daca la prima se observa destul de clar lipsa bordurii albe la numere si prezenta celei albastre la stea,in a doua poza outline-ul albastru se vede doar la colturile de jos ale stelei...
PS- inca una de pe FB,destul de neclara,dar macar iti poti face o idee despre dimensiunea stelelor
Aceasta postare a fost editata de axor: 28 March 2016 - 02:04 PM
#10
Postat 29 March 2016 - 03:46 PM
Deci cu numerele au fost si cu bordura alba si fara (cele fara par a fi mai numeroase...sau mai pozate, ma rog..), iar stelele au fost si cu bordura albastra si fara
Asta imi confera o oarecare libertate de actiune, insa ma intreb daca aceste diferente tin de anumite perioade in timp sau de unitatile din care au facut parte aparatele respective...
De asemnenea, observ ca si dimensiunile stelelor comuniste precum si pozitionarea lor puteau sa varieze...unele par ceva mai mici decat altele...si pozitionarea difera (in special pe fuselaj)...un bun exemplu ar fi 15 rosu versus 003 rosu....hmmm...
#12
Postat 04 April 2016 - 04:14 PM
Altfel, am inceput clasic, cu cockpit-ul. Asa cu ce e in cutie, este saracut rau..
Asa ca am adunat ce poze am gasit pe net si am mai adaugat cate ceva. Am pus niste poze. Tot ce este alta culoare decat plasticul gri este adaugat de mine. Ma voi opri aici ca si nivel de detaliere, pentru ca il voi face cu cabina inchisa deci oricum n-o sa se mai vada mare lucru.
Toate cele bune,
#13
Postat 04 April 2016 - 07:59 PM
RocknRolla, la 04 April 2016 - 04:14 PM, a spus:
Altfel, am inceput clasic, cu cockpit-ul. Asa cu ce e in cutie, este saracut rau..
Asa ca am adunat ce poze am gasit pe net si am mai adaugat cate ceva. Am pus niste poze. Tot ce este alta culoare decat plasticul gri este adaugat de mine. Ma voi opri aici ca si nivel de detaliere, pentru ca il voi face cu cabina inchisa deci oricum n-o sa se mai vada mare lucru.
Toate cele bune,
Felicitarile mele cu inceputul contemplarii proiectului dat. nu prea cunosc evicacitatea acestui avion, dar forma sa e foarte eleganta si inspirativa. iti doresc succes. foarte fin e lucrata carlinga
#15
Postat 05 April 2016 - 05:52 PM
RocknRolla, la 04 April 2016 - 04:14 PM, a spus:
Altfel, am inceput clasic, cu cockpit-ul. Asa cu ce e in cutie, este saracut rau..
Asa ca am adunat ce poze am gasit pe net si am mai adaugat cate ceva. Am pus niste poze. Tot ce este alta culoare decat plasticul gri este adaugat de mine. Ma voi opri aici ca si nivel de detaliere, pentru ca il voi face cu cabina inchisa deci oricum n-o sa se mai vada mare lucru.
Toate cele bune,
Nu este pe net. Încearcă să-l găsești pe la arhive sau la bibliotecă. Am calculat dimensiunile după o fotografie găsită pe net și pentru 1/48, cu aproximație mi-a ieșit dimensiunea la stea cu linii cu tot la circa 14,16/13,54 mm.
Aceasta postare a fost editata de iav: 05 April 2016 - 06:26 PM
#18
Postat 08 April 2016 - 09:27 AM
Kitul celor de la Bilek vine si cu o mica plansa de fotodecupaje deja vopsite, produse de cei de la Eduard, intre care bordul este cea mai importanta parte. Cam asa arata asamblat (e din doua piese) si indoit la unghiul corespunzator. Alaturat si bordul original din plastic. E o mica diferenta ...
Culoarea plansei de bord ridica si problema culorii de interior, care este "ciudata". Dupa cum se vede si in pozele puse de mybyb, la interior era un verzuliu care nu este culoarea standard folosita de sovietici pe jet-urile de mai tarziu (acel verde sidefiu care rupe retina). Asta-i altfel de verde...uitandu-ma pe tot felul de surse, banuiesc ca e o vopsea intitulata in nomenclatorul bolsevic drept A-15, insa este putin important pt ca oricum n-o face nimeni ca atare. Ma gandesc sa incerc s-o combin din ce nuante de verde am disponibile momentan...macar sa iasa ceva cat-de-cat apropiat de culoarea bordului...
#19
Postat 11 April 2016 - 10:09 AM
Am asamblat baile trenului principal de aterizare...am mai pus pe-acolo ceva sarme pe chip de conducte/tevaraie.
Apoi m-am uitat ceva mai atent la fuselaj. Sunt ceva probleme in zona centrala. Sunt panouri lipsa ce vor trebui gravate si cel mai important, nu exista gurile pentru ejectarea cartuselor de tun folosite. Deci am fost nevoit sa scobesc eu unele. Apoi, mai este problema peretilor bailor trenului de aterizare. Daca ii las asa, va parea ca grosimea tablelor de pe Yak 23 era egala cu cea a unei placi de ciment. Asa ca am pus mana pe pila si Ie-am mai subtiat nitel...nici acum nu sunt atat de subtiri cat ar trebui sa fie, dar e mai bine decat nimic.
#20
Postat 13 April 2016 - 10:34 AM
Pe kit sunt reprezentate ca un rahat...se poate vedea clar diferenta fata de cum arata zona asta la avionul real.
Asa ca am facut modificari...am folosit chestiile alea existente ca sa dau gauri de-a lungul fuselajului, exact pe directia tevilor de tun...apoi dupa ce am strapuns pe interior am slefuit umflaturile alea ridicole....apoi am nivelat toata zona cu superglue...am slefuit din nou...pana am obtinut niste gauri aproape de forma reala, prin care vor iesi tevile de tun.