Forum Machete,Modelism,Hobby: Linia de plutire (waterline) - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Linia de plutire (waterline)

#1 Useril este offline   mmylost 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 14
  • Inregistrat: 27-July 12
  • Location:Bucuresti

Postat 03 January 2016 - 07:33 PM

Cum se determina linia de plutire (waterline) in cazul unui model care NU este construit dupa planuri?
De exemplu, in cazul velierului Passat prezentat pe forum ca potrivit pt incepatori, cum se determina aceasta linie?
Nu intreb cum se deseneaza, ci cum se determina pozitia ei.
Multumesc.

#2 Useril este offline   mmylost 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 14
  • Inregistrat: 27-July 12
  • Location:Bucuresti

Postat 04 January 2016 - 12:24 PM

Revin cu intrebarea in alta forma.
Cum putem determina care va fi pozitia modelului pe apa, FARA sa o asezam pe apa.
Multumesc.

#3 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 04 January 2016 - 02:58 PM

Eu zic sa-l intrebam pe Arhimede.

#4 Useril este offline   mmylost 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 14
  • Inregistrat: 27-July 12
  • Location:Bucuresti

Postat 04 January 2016 - 03:27 PM

Presupun ca de la Arhimede am putea afla care ar fi volumul de nava care se afla sub linia de plutire, la o incarcare data.
Dar cum anume este distribuit acel volum...nu stiu, desi evident si asta depinde de incarcare.
Ce vreau sa spun este, cat va fi scufundata nava la pupa si cat la prova?
Ce ar fi daca am face asa:
1.Construim o replica a corpului navei, din polistiren
2.Lestam replica, asa incat:
2.1 greutatea celor doua obiecte sa fie aceeasi
2.2 planul transversal in care se gaseste centrul de greutate sa fie in aceeasi pozitie, atat la modelul din lemn cat si la replica de polistiren


Ce parere aveti, asta ne-ar da o idee cat de cat OK privind pozitia liniei de plutire a modelului nostru initial?

#5 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 04 January 2016 - 04:00 PM

Determinarea centrului de greutate este primordiala.
Pentru navomodelele "navigabile",lestarea fara proba pe apa este mai dificila, mai ales daca folosesti acelasi model (presupunem la aceasi scara),dar din materiale diferite ( lemn versus "scartzaietoare").
Lestarea,la randul ei,trebuie sa tina cont, in primul rand,de volumul de apa dislocat- deci tot la deplasament ajungem,
Daca modelul va concura, lucrurile se complica: o prova "in apus de soare" va ingreuna modelul in mod decisiv,ii reduce viteza si chiar il poate scufunda.
O pupa "lasata" reduce viteza,de asemenea, si-l face (mai) greu guvernabil.
Asadar, dupa parerea mea, probele "la ud" sunt necesare si obligatorii.

#6 Useril este offline   kromag 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 543
  • Inregistrat: 06-May 09
  • Location:Rm. Sarat.

Postat 04 January 2016 - 10:39 PM

Vezi postareammylost, la 04 January 2016 - 12:24 PM, a spus:

...Cum putem determina care va fi pozitia modelului pe apa, FARA sa o asezam pe apa.

Ciudata intrebare...
Pe cat de simplu pare, de 100 de ori mai complicat este.
In primul rand ce doresti a face cu velierul? La ce scara? Din ce-l faci?
Daca nu se lucreaza dupa planuri, determinarea liniei de plutire se face experimental... cu barcuta la apa: centrat, echilibrat, lestat... Daca lucrezi dupa planuri, dar la alta scara, apar diferente de greutate care-ti modifica pozitia CG si MC si te risti. Vezi unde-i CG (cum a spus si Longinus) apoi restul vine cam de la sine.
Daca lestezi prea mult: 1. ia repede apa la primul val mai maricel si 2. maresti opera vie (implicit suprafata in contact cu apa si datorita frecarii nu va avea viteza)
Daca nu-l lestezi destul sau nu-l echilibrezi: CG sus iar cuplul de forte din CG si MC iti rastorna barca la prima adiere de vant.
Asta daca vrei sa-l faci RC (sa-l dai la apa). In acest caz, e mai bine sa intri pe un forum unde baietii se joaca modele telecomandate, adica (aici.
Daca-i static, atunci inchipuie-ti cam cum s-ar vedea macheta pe apa si trage-i o dunga!
Bafta!

#7 Useril este offline   dj-bobo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 718
  • Inregistrat: 16-May 11
  • Location:Braila
  • Interests:Navomodele ,
    A state of trance .

Postat 04 January 2016 - 11:08 PM

Salutare , treaba este destul de simpla cantaresti modelul si dupa aceea transpui in volumul de apa dislocuit de model .Este treaba de matematica si geometrie . La bordul navelor se gaseste un document numit certificat de tonaj , acesta cuprinde tabele cu pescajele prova ,pupa si centru si pentru fiecare pescaj se da un tonaj si se stie in orce moment incarcarea navei . Acest certificat de tonaj se calculeaza din faza de proectare a navei .Deci creion , pix calculator si mult succes .
Toate cele bune ,si multa , multa bafta .

#8 Useril este offline   kromag 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 543
  • Inregistrat: 06-May 09
  • Location:Rm. Sarat.

Postat 05 January 2016 - 10:42 AM

Vezi postareammylost, la 04 January 2016 - 03:27 PM, a spus:

...
Ce ar fi daca am face asa:
1.Construim o replica a corpului navei, din polistiren
2.Lestam replica, asa incat:
2.1 greutatea celor doua obiecte sa fie aceeasi
2.2 planul transversal in care se gaseste centrul de greutate sa fie in aceeasi pozitie, atat la modelul din lemn cat si la replica de polistiren


Ce parere aveti, asta ne-ar da o idee cat de cat OK privind pozitia liniei de plutire a modelului nostru initial?

As zice ca da... se poate asa (cu o macheta a machetei!). Dar PE APA!
Forma cocii respectata, greutatea si pozitia CG identice si cred ca determini linia de plutire teoretica. Pana la urma volumul dislocuit va fi acelasi, deci forta de flotabilitate (forta arhimedica) va fi egala si, combinata cu greutatea modelului, va da linia de plutire.

Calculele pentru o nava comerciala sunt cu totul altele. In functie de forma (coeficient de finete a cocii), inaltimea vasului, latimea in cuplu maestru, inaltimea minima a bordului liber, cerintele tehnice (viteza, deplasament s.a.) se determina linia de plutire (si liniile de incarcare - in functie de apa pe care se navigheaza: sarata, dulce, calda, rece difera densitatea).

#9 Useril este offline   mmylost 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 14
  • Inregistrat: 27-July 12
  • Location:Bucuresti

Postat 05 January 2016 - 11:28 AM

Da, intre timp, pornind de la observatiile voastre, am citit/gasit informatie si am ajuns si eu la concluzia ca intrebarea asta simpla are raspunsuri foarte complicate. Si multiple...deoarece exista mai multe linii de plutire, in functie de incarcarea navei, de distributia greutatilor pe nava...
In cazul velierului Passat, fiind un model static, ma intereseaza sa trasez acea linie pe bordaj.
Dar fiind un model de incepator prin care invat, mi-am spus sa incerc sa invat cat mai mult, inclusiv cum s-ar trasa in mod corect (sau cel putin coerent) linia de plutire.
As putea sa o fac complet din ochi , dar cu adevarat nu stiu cum s-ar aseza pe apa aceasta barcuta.

Am gasit un software free, Chine Hull Designer, care produce barci care in sectiune transversala prezinta o linie franta, practic exact ca velierul Passat. Acest soft poate calcula diferiti parametri, inclusiv pozitia liniei de plutire, la o incarcare data.
Link pt software http://carlsondesign...e/hull-designer

#10 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1432
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 05 January 2016 - 08:40 PM

Linia de plutire a navei este determinata spre faza finala de proiectare. Etapele de proiectare:
tema de proiectare- proiect preliminar (includerea cerintelor specifice ale beneficiarului si estimarea deplasamentului)- proiectul tehnic -proiectul de executie
De multe ori apar interventii ale beneficiarului/constructorului si pe parcursul constructiei navei, lucru care duce la modificare proiectului de executie (vezi crucisatorul ELISABETA - 1888)

Postez un extras aleator din "STATICA NAVEI" (autor ing. Viorel Maier); daca vrei sa calculezi gabaritul unui model, iti urez succes:
Imagine atasata: se3.jpg

Etapele proiectarii ("SURFACE WARSHIPS" -P.J. Gates)
Imagine atasata: IMG_20160105_0001.jpg

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi