Gradul de toxicitate la Fimo (la fel ca si celelate tipuri de clay-uri de modelaj) bate spre 0, asta ti-o pot garanta. Lucrez cu el de vre-o 4 ani si n-am avut nici un fel de problema. Este des utilizat inclusiv de catre copii la modelaj, deci daca dam la o parte exceptiile (de care insa eu nu am auzit, insa stiu pe cineva care are alergie la polen spre exemplu.....deci, teoretic orice se poate intampla), n-ai de ce sa-ti faci griji. Pe de alta parte toate cele bicomponente dupa parerea mea au un grad de toxicitate mai mare sau mai mic, depinde de la individ la individ cum reactioneaza in contact cu ele. Am citit despre persoane care au aceeasi problema ca si mine, si persoane care desi au lucrat perioada indelungata cu acelasi material, n-au avut nici o problema, depinde de organism cum reactioneaza in contact materialul.
N-am inteles insa ce ai vrut sa spui cu
"plus ca unele varietati de fimo sunt cumva elastice, rezistente oarecum la a fi stantate/imprimate cu vreo forma".
Fimo se poate crapa din diferite motive. Fie nu ai intins suficient de bine materialul, astfel ca se formeaza mici bule de aer, care vor impiedica aderenta straturilor intre ele, fie, misti intr-un fel sau altul o anumita zona (in timp fimo tinde sa-si piarda elasticitatea si incepe sa se durifice, ceea ce cauzeaza craparea lui in momentul in care vei misca lucrarea).
Coacerea se face la o temperatura de 110-120 de grade, nu trebuie sa depaseasca insa 130. Scrie de altfel si pe pachetele de fimo. Cat timp anume sa coci lucrarea n-as putea spune cu exactitate, cred ca depinde atat de marimea cuptorului cat si de dimensiunea lucrarii.......eu am un cuptor electric mic, in care o lucrare de 5 cm se coace in timp de 10 minute. Aici trebuie sa faci ceva teste. Ce ai putea sa faci ca sa eviti anumite probleme (craparea materialului), este sa coci lucrarea progresiv....banuiesc ca la final lucrarea va fi pictata, deci nu ai de ce sa-ti faci probleme in legatura cu o eventuala modificare a culorii (datorita coacerii).
Faptul ca el reactioneaza la apa este un lucru bun, asta inseamna ca il poti folosi vreme indelungata, spre deosebire de materialele bicomponente unde odata procesul de intarire incheiat, ori arunci materialul, ori treci la cutit si te apuci sa tai. Orice clay de modelaj (atat cele cu intarire prin coacere cat si cele cu intarire la aer) raspunde la un solvent (apa, ulei, alcool) fiind un lucru benefic atat pentru prelungirea duratei de "viata" cat si la finisare.
Insa daca totusi ai o problema cu chestia asta (contactul materialului cu apa), clay-urile de modelaj se impart in clay-uri pe baza de apa si clay-uri pe baza de ulei (te poti orienta spre categoria a doua).
La magazinelela magazinele de la noi gasesti sub denumirea de plastilina profesionala Maimeri (poate or fi si alte modele, merita sa cauti....in jur de 60 de lei cred 1kg).Lucrarea din poza pe care am atasat-o este facuta din acest tip de material.
Eu insa limitandu-ma la lucrari la scara mica m-am limitat la materiale care imi folosesc mie, materiale pe care sincer nu le-as recomanda pentru o lucrare la scara 1/1. Problema asta au alegerea materialului are insa si ghidusia ei, pentru ca fiecare individ se simte confortabil cu un anume tip. Spre exemplu eu pot sa-ti recomand ceva (vb. la modul ipotetic) care dupa parerea mea sa se muleze foarte bine la ceea ce ai tu nevoie, tu sa il cumperi iar atunci cand te vei apuca de lucru sa constati ca de fapt nu este ceea ce-ti doresti.
Ca sa nu mai lungesc pelteaua, cred ca un raspuns mai aproape de adevar il poti afla doar de la sculptorii profesionisti, cei care lucreaza la o scara apropiata de cea care te intereseaza pe tine. Sfatul meu este sa gasesti un grup de discutie (incearca pe facebook, la ora actuala multi s-au orientat spre acest loc) dedicat pe tema sculpturii, si sa pui o astfel de intrebare. Pentru ca pe tine banuiesc ca te intereseaza parerea cuiva care a si lucrat cu un anume tip de material, ca sa poti obtine un feedback cat mai bun despre produsul respectiv.