IAR 80 design - no number designing a 3D model of a IAR 80/81 - 1:4 scale
#22
Postat 19 November 2015 - 06:01 PM
Problemele astea sunt interesante de discutat, pentru ca lamuresc anumite chestii. La scara de 1/72 sau 1/48, nici nu se baga de seama. Da, alta e treaba la scari mari, inteleg ca macheta se vrea la scara 1/4, dar si aici vorbim pina la urma de diferente de 4 mm in realitate, adica 1 mm la scara, milimetru pe care poti sa-l pierzi sau sa-l cistigi din procedura de asamblare.
Prom, cum ziceam faci o treba de toata frumusetea, cum zice si Radub, da-i bataie inainte, multe lucruri interesante cred ca se vor vedea in acest topic!!!!
Succes!!
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 19 November 2015 - 06:02 PM
#24
Postat 19 November 2015 - 06:26 PM
O sa revin cu continuarea discutiei despre nituri, pt ca ideea nu e cine are sau cine nu are dreptate(evident ca mi-ar placea ca eu sa gresesc cat mai putin), ci sa se lamureasca anumite aspecte.
E o chestie al naibii de interesanta acolo, in zona cabinei, si pozitia liniei niturilor e de mare ajutor, eu zic ca i-am dat de cap.
Numai bine,
Sorin
#25
Postat 20 November 2015 - 04:04 PM
Nu am inteles la ce faceati referire cu linia de nituri. Credeam ca întrebați de corectitudinea amplasări lor.
Dar dacă întrebați ce cauta o linie de nituri acolo, atunci răspunsul este ca acele nituri ancorează învelișul de tabla al cupolei de cadrul acesteia care e din țeava. Aici ceva detalii.
Altceva nu am, totuși sunt sigur ca pe undeva am văzut o fotografie cu cabina închisa în care se vede țeava aplicata pe interior.
Cu stima.
PS: Sper ca nu am înțeles greșit din nou întrebarea despre nituri. Ce sa-i faci, bătrânețea. :)
#26
Postat 20 November 2015 - 04:15 PM
Asgard, la 20 November 2015 - 04:04 PM, a spus:
Nu am inteles la ce faceati referire cu linia de nituri. Credeam ca întrebați de corectitudinea amplasări lor.
Dar dacă întrebați ce cauta o linie de nituri acolo, atunci răspunsul este ca acele nituri ancorează învelișul de tabla al cupolei de cadrul acesteia care e din țeava. Aici ceva detalii.
cadru cupola.jpg
Altceva nu am, totuși sunt sigur ca pe undeva am văzut o fotografie cu cabina închisa în care se vede țeava aplicata pe interior.
Cu stima.
PS: Sper ca nu am înțeles greșit din nou întrebarea despre nituri. Ce sa-i faci, bătrânețea. :)
In desenele puse de Prom in acest topic, se vede clar ca a pus "teava aplicata pe interior".
Prom te dojenea ca nu esti atent. Sunt de acord. De foarte mult timp.
Radu
Aceasta postare a fost editata de radub: 20 November 2015 - 04:16 PM
#27
Postat 20 November 2015 - 04:53 PM
Întorcându-mă înapoi pe firul topicului vad ca el întreba de linia de jos a niturilor.
Din desenul vag s-ar părea a fi un profil "T" (posibil din tabla ambutisata si nu laminat) doar pe orizontala, restul pe verticala și înclinat pare a fi profil "omega"
Normal trebuie sa fie ceva întărituri și acolo.
Cu stima.
PS: Normal nu ar fii trebuit sa răspund. Comentariile fără dovezi sunt inutile.
Scuze.
#28
Postat 21 November 2015 - 02:09 PM
Avem exact aceleasi desene, altele nu sunt in zona aia. Si totusi ...
"Din desenul vag s-ar părea a fi un profil "T" (posibil din tabla ambutisata si nu laminat) doar pe orizontala,"
Ehh, nu ati nimerit-o. Cum zicea si Radu (el cum de a vazut ca am postat si teava?), va grabiti mai mult ca sa postati, decat ca sa studiati ce aveti.
Desenul C-1300(dupa cum v-am repetat-o de cel putin 3 ori) este foarte clar si sunt acolo doua profile pe orizontala, unul L si unul Z.
Linia niturilor daca o intelegeati complet v-ar fi ajutat sa pozitionati corect pe inaltime cabina, a.i. sa nu va iasa coama atat de jos.
cred ca distanta care mi-a iesit intre cele doua tevi este cea corecta.
Sorin
Aceasta postare a fost editata de Prom: 21 November 2015 - 02:32 PM
#29
Postat 21 November 2015 - 07:22 PM
Eu am doar ceea ce am postat, bucăți și nu complect și la o slaba rezoluție.
Daca aveam desenul va spuneam ca profilul dvs. "Z" este doar o banala brida de fixare a parbrizului.
In ce privește profilul "L" ... ma abțin.
Cu stima.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 23 November 2015 - 10:55 AM
#31
Postat 14 January 2016 - 04:22 PM
La data la care le-am făcut, am dispus doar de o riglă și un calculator. Totuși, am transpus în desene toate cotele pe care le-am găsit în desenele de fabrică.
Dar totul a avut o limită. În primul rând, am lucrat la scara 1/20 (cu detalii la 1/10 și 1/5) din cauza restricțiilor de timp și posibilități de copiere a desenelor la revistă. Iar la scara asta, apar erori. Pentru îmbinarea subansamblelor, am folosit metoda suprapunerii de planșe de calc. Alte posibile mici erori, ochii mei aveau totuși o limită.
Apropo de timp, am avut la dispoziție doar 8 luni pentru realizarea desenelor.
Au apărut și greșeli, una dintre ele, descoperită ulterior, este vederea de sus a fuselajului posterior, la îmbinarea cu direcția. Mea culpa, dar nu rețin din ce cauză a apărut eroarea.
Secțiunile prin fuselaj au fost realizate la scara 1/10 după cotele din desene. Am transpus cotele pe hârtie, apoi le-am unit printr-o linie curbă continuă, cât mai continuă posibil. Cum cotele nu erau prea multe, posibil să mai fi apărut erori. Același lucru se aplică și secțiunilor prin aripă.
Pentru cei ce lucrează după desenele din Modelism, mai e o problemă. Procesul de copiere a desenelor și cel de tipărire induceau deformări ale imaginii, uneori destul de mari.
O problemă similară o am cu copiile făcute după desenele mele, pe hârtie ozalid. S-au deformat în timp (au totuși aproape 30 de ani vechime) și deformarea nu este uniformă de la o planșă la alta. Desenele mele originale, pe calc, posibil să fi suferit și ele de deformări, deși la acea dată am folosit un calc de o calitate bună. Dar timpul are leac pentru toate!
Un exemplu: fuselajul posterior, pe desenele mele, copii ozalid, a pierdut 1mm din lungime, adică 2cm la scară reală. Mult!
Din păcate, nu dispun de copii după planșele originale de fabrică, nu pot ajuta aici. Și din memorie, poate îmi mai amintesc pentru ce subansamble au existat planșe originale sau nu.
Nu cred că vreuna dintre planșe era ”de lucru”, sau provizorie, sau cum vreți să o denumiți. Setul de planșe recuperat provenea de la un A.S.A.M. și în mod sigur se referea la subansamble care au fost produse în serie. Problema cu ele este că probabil au fost destinate ca suport pentru efectuarea de reparații până la un anumit nivel și sunt absolut incomplete pentru o reproducere exactă a avionului.
#33
Postat 15 January 2016 - 12:45 PM
Sheniloiu, la 14 January 2016 - 04:22 PM, a spus:
La data la care le-am făcut, am dispus doar de o riglă și un calculator. Totuși, am transpus în desene toate cotele pe care le-am găsit în desenele de fabrică.
Dar totul a avut o limită. În primul rând, am lucrat la scara 1/20 (cu detalii la 1/10 și 1/5) din cauza restricțiilor de timp și posibilități de copiere a desenelor la revistă. Iar la scara asta, apar erori. Pentru îmbinarea subansamblelor, am folosit metoda suprapunerii de planșe de calc. Alte posibile mici erori, ochii mei aveau totuși o limită.
Apropo de timp, am avut la dispoziție doar 8 luni pentru realizarea desenelor.
Au apărut și greșeli, una dintre ele, descoperită ulterior, este vederea de sus a fuselajului posterior, la îmbinarea cu direcția. Mea culpa, dar nu rețin din ce cauză a apărut eroarea.
Secțiunile prin fuselaj au fost realizate la scara 1/10 după cotele din desene. Am transpus cotele pe hârtie, apoi le-am unit printr-o linie curbă continuă, cât mai continuă posibil. Cum cotele nu erau prea multe, posibil să mai fi apărut erori. Același lucru se aplică și secțiunilor prin aripă.
Pentru cei ce lucrează după desenele din Modelism, mai e o problemă. Procesul de copiere a desenelor și cel de tipărire induceau deformări ale imaginii, uneori destul de mari.
O problemă similară o am cu copiile făcute după desenele mele, pe hârtie ozalid. S-au deformat în timp (au totuși aproape 30 de ani vechime) și deformarea nu este uniformă de la o planșă la alta. Desenele mele originale, pe calc, posibil să fi suferit și ele de deformări, deși la acea dată am folosit un calc de o calitate bună. Dar timpul are leac pentru toate!
Un exemplu: fuselajul posterior, pe desenele mele, copii ozalid, a pierdut 1mm din lungime, adică 2cm la scară reală. Mult!
Din păcate, nu dispun de copii după planșele originale de fabrică, nu pot ajuta aici. Și din memorie, poate îmi mai amintesc pentru ce subansamble au existat planșe originale sau nu.
Nu cred că vreuna dintre planșe era ”de lucru”, sau provizorie, sau cum vreți să o denumiți. Setul de planșe recuperat provenea de la un A.S.A.M. și în mod sigur se referea la subansamble care au fost produse în serie. Problema cu ele este că probabil au fost destinate ca suport pentru efectuarea de reparații până la un anumit nivel și sunt absolut incomplete pentru o reproducere exactă a avionului.
Desenele tale sunt temelia pe care s-a cladit tot ce a urmat legat de I.A.R.80/81. Fara acele desene nu ar exista acum nici un "cunoscator" (adevarat sau inchipuit). Or fi greseli? Probabil. Numai cine nu munceste nu greseste. Dar in acele desene sunt si mii si mii de lucruri bune, care in ansamblu creeaza o lucrare de arta valoroasa.
Indiferent ce maruntesc din buze aia care sunt bogati in critici dar saraci in realizari, tu ti-ai asigurat un loc de vaza in panteonul celor care au facut ceva pentru aviatia romana.
Radu
#34
Postat 15 January 2016 - 07:36 PM
radub, la 15 January 2016 - 12:45 PM, a spus:
Indiferent ce maruntesc din buze aia care sunt bogati in critici dar saraci in realizari, tu ti-ai asigurat un loc de vaza in panteonul celor care au facut ceva pentru aviatia romana.
Radu
Well said!
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 16 January 2016 - 01:03 AM
#36
Postat 18 January 2016 - 11:04 AM
Inca o data, toata stima pentru munca depusa.
Discutiile iscate, daca se mentin in limita bunului simt, nu fac decit sa lamureasca acele aspecte ce par controversate, lamuriri ce depind atit de argumentele celui ce sustine ceva cit si de puterea de intelegere a ...nelamuritului!
#37
Postat 26 February 2016 - 09:54 PM
Nu sunt toate piesele puse, unele poate mi-au scapat, unele nu le-am facut, nu am pus toate niturile, dar cat de cat e corect zic eu ce am facut, asa ca aveti mila :)
Nici o piesa nu e la intamplare! Nu este pictura! Comentariile, ca de obicei, sunt binevenite.
Foarte important, nu incercati sa faceti asta acasa :).
Intai doua poze din lateral, cu geometria trenului...si ca za nu existe iluzia ca bechia e prea mare.
zoom pe ele...