Serbanescu
#183
Postat 22 September 2019 - 01:14 PM
Despre avionul asta nu se stia nimic pana acum ceva vreme, singura mentiune era a regretatului Taralunga, care tot povestea ca ofiterul de legatura german al Grupului 9vt, Stengel (?), zbura un avion care avea atat marcaje germane cat si romanesti. Nimeni nu l-a crezut, pana a aparut asta:
Pozele au fost gasite de Lucian Dobrovicescu, in arhiva Ecpad (Franta).
Toate bune pana acum, la o privire mai atenta, avionul, in afara de marcajele absolut exceptionale, are niste particularitati extrem de rar intalnite.
Coada este inalta dar metalica (nu cea de lemn) dar cabina e cea clasica. Treaba asta e foarte greu de gasit. Mai degraba se gasesc avioane cu cabina Erla si coada normala, decat invers.
Intre timp:
Pe 21 iulie 1944, un Bf-109G6/U2 (wk.nr. 412951) ateriza din greseala in "Anglea", la Manston, dintr-o greseala de navigatie, dupa o misiune "Wilde Sau".
A fost intens analizat de engleJi, fiind zburat inclusiv de legendarul Eric Brown si comparat cu alte avioane Raf, ca Spitfire IX si XIV. Nu a iesit prea bine, si oricum s-a accidentat inainte de a fi testat contra lui Tempest.
Raportul se poate gasi inca, si e foarte interesant :
"...
Manston, Kent. 21st July 1944 at 02.40 hrs DBST, aircraft Messerschmitt Bf 109G-6 W.Nr. 412 951,
the "White 16" was airborne from St. Dizier at 00.45 hrs. on a "Wilde Sau" mission against Allied
night bombers. The Staffelkapitän of 3. / JG 301 is a Hauptmann Sühr. Pilot of W.Nr. 412 951 is
Leutnant Horst Prenzel, Staffelführer of 3. Staffel, Jagdgeschwader Nr. 301.
...
Aft of the national marking, a 2-feet broad brown band in painted on the fuselage. The camouflage is
Grey all over with Khaki and Blue mottle on the sides of the fuselage. The spinner is black with a white spiral.
....
The pilot’s gunsight is a Zeiss Revi 16.B which has not been previously seen."
Ce are asta in comun cu ce vreau eu sa construiesc ? Faptul ca e in aceeasi rara configuratie cu cel romanesc (Pentru care nu exista un Wk.Nr,pentru a afla mai multe despre el) - Coada inalta, cabina patrata.
Posibil atunci ca si cel germano-roman sa fie tot un G6/U2,(astea erau avioane "speciale", adaptate pentru misiuni la mare altitudine, de acolo si coada inalta si cupola clasica - cea erla nu era presurizata). Sufixul U2 reflecta instalatia GM1 (boost). Au si micuta umflatura sub cea a mitralierei de pe partea dreapta, ramasa mostenire de la G5 (acoperea un mic compresor pentru presurizare, care la G6 nu mai exista, se pare).
Camuflajul e absolut textbook cel de Erla, de asemenea la ambele crucea de sub aripa e tipica pentru fabricantul de la Leipzig (celialti doi producatori, MTT si WNF, aveau crucea de intrados simplificata, fara bordura subtire neagra). Interesant e ca asta er insemna ca extradosul ar avea acel camo in zigzag, trademark al Erla. Cum pentru niciunul din ele nu se gasesc poze clare cu extradosul aripii, asta ramane o posibilitate.
In fine, m-am apucat de lucru, am modificat cateva chestii la el:
#184
Postat 22 September 2019 - 01:19 PM
Probabil ca voi relua subiectul, cand va aparea kitul de la Eduard :)
#187
Postat 24 September 2019 - 08:15 PM
Super tare subiectul, si bine lucrat la macheta pana acum, sunt cu ochii larg deschisi pe topic...
O obectie, daca imi permiti, intradosul botului, era sau nu galben?!?... mie imi pare ca nu ...
Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 24 September 2019 - 08:16 PM
#188
Postat 24 September 2019 - 10:46 PM
Mgc151184, la 24 September 2019 - 08:15 PM, a spus:
Super tare subiectul, si bine lucrat la macheta pana acum, sunt cu ochii larg deschisi pe topic...
O obectie, daca imi permiti, intradosul botului, era sau nu galben?!?... mie imi pare ca nu ...
Multumesc man!
Sa ma explic. Am ales sa il fac galben din mai multe motive, unele obiective altele (altul) subiectiv..
Cele obiective. Aviatia romana lupta pe frontul de est, si purta marcajele OBLIGATORII ale frontului de est, care includeau intradosul botului galben, pentru vanatoare.
Nu te lasa pacalit de publicatii care confunda 70 cu 71 :) Regulile erau reguli, si cand se incalcau, oameni mureau :)
Asa era regula, ia de exemplu orice numar din Jagdwaffe (cele cu aviatia germana pe frontul de est) si nu ai sa gasesti vreun 109 sau 190 cu bot altfel decat galben pe intrados.
Deci pentru mine defaultul este galben sub bot, asta daca nu apare vreo poza color cu el in care sa se vada ca nu e. Oricum, e mult mai usor ulterior sa acopar galbenul cu 76, decat sa dau cu galben peste 76 :))
Apoi avem stencilul cu "Radiator montat din fabricatie..." Observi ca are alt fundal.
Ala era un simplu scris, nu cum il dau multi fabricanti de decaluri, pe un fond alb dubios sau cu chenare negre, etc...Din fabrica ieseau cu scrisul simplu fara chenar, peste rlm76 sau 78. Eu nu am vazut altfel.
Apoi cand erau reparate, re-vopsite sau li se aplica culoarea de teatru galben pe intrados motorului, de obicei mascau un dreptunghi, care ramanea 76, cu acel scris.
Ia de exemplu pe celebrul 6 negru, care avea botul galben pe intrados ( in cazul asta fundalul era 78 pentru ca a plecat din fabrica in culori tropicale):
Stiu, o sa zici ca e un avion de muzeu, restaurat. Este, dar a fost impecabil restaurat si exista din fericire poze color de epoca cu altele, similare :
Aici avem aceeasi situatie:
https://www.flickr.c...57637771385695/
Plus poza asta in care pare ca intradosul aripii e mai inchis deci cel al botului (desi e posibi sa fie afumat de la esapament) :
https://www.flickr.c...57637771385695/
Plus ca galbenul e mult mai misto :))
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 24 September 2019 - 10:55 PM
#189
Postat 25 September 2019 - 12:22 AM
Citeaza
Cred ca asa e cel mai important, daca tie, al face galben pe intrados iti da cea mai mare satisfactie in urma ratiuni tale, fa-l galben.
Cat despre celelalte chestii puncte de tine, ele pot fi discutate:
Citeaza
Nu te lasa pacalit de publicatii care confunda 70 cu 71 :) Regulile erau reguli, si cand se incalcau, oameni mureau :)
Chestia cu "OBLIGATORII" mai ales la noi si mai ales prin '44... nu ma convinge de loc ... mai ales in ceea ce priveste boturile galbene, G6-le nr 13alb nu pare sa aiba botul galben, lafel si 43a sau chiar 1 galben a lui Serbanescu ... sunt doar cateva exemple ... or mai fi.
Chiar nu ma iau dupa publicatii, ma uit doar la poze.
Citeaza
Aici chiar nu stiu exact, nu am cercetat asa in amanuntit inmatricularile germane, asa era regula cu boturi galbene in est, insa asta se aplica din fabrica sau dupa ce erau repartizate la unitati? acest G6 pare nou nout, a venit cu insemnele galbene deja aplicate sau au fost aplicate aici la noi odata cu insemnele noastre (Cruce / Tricolor)? ....
Citeaza
Ala era un simplu scris, nu cum il dau multi fabricanti de decaluri, pe un fond alb dubios sau cu chenare negre, etc...Din fabrica ieseau cu scrisul simplu fara chenar, peste rlm76 sau 78. Eu nu am vazut altfel.
Man, nici aici nu am studiat prea mult subiectul, am gasit o singura poza in PC unde pare ca ar fi fost si cu fundal pe chenar alb, poate gresesc, e de cecrcetat subiectul.
Citeaza
Exact aceasta poza ma face sa cred cel mai mult ca nu era galben, nu se observa nici o diferenta de nuante intre panourile de pe bot, ma refer la presupusele panouri galbene si prelungirea aceea de RLM 76 in fata esapamentului catre sus.
Se observa bine insa diferenta de nuante intre chenarul inscrisului si restul panoului, daca panoul e galben si chenarul RLM 76 atunci ar trebui sa se observe o diferenta si in fata esapamentului, daca chenarul inscrisului e alb si panoul RLM 76 atunci in fata esapamentului nu ar trebui sa se observe vreo diferenta, iar eu chiar nu vad vreo diferenta notabila.
Citeaza
https://www.flickr.c...57637771385695/
Sunt de aceeasi parere cu tine, afumatul esapamentului schimba situatia acolo.
Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 25 September 2019 - 12:25 AM
#190
Postat 25 September 2019 - 09:07 AM
"CX/MSS/T165/23 (sent to commands as KV 1979)
Part of communication of 23/4 from GAF Command South-East:
… (Beginning missing) … the following recognition colouring for German and Italian a/c operating in the Mediterranean area:
1) The under parts of the engine cowlings will be painted a bright yellow;
2) Round the fuselage there will be a (word illegible) white ring about 50 cm. wide behind the cross."
Exista si poza color..
..pe care daca o aveam doar alb negru, nu ar fi fost nimic concludent ...
Sau alta, tot de acolo:
Interesant, asta e chiar un Erla, are camo in zig-zag pe aripi.
Eu nu incerc sa te conving ca toate erau galbene, dar repet, pentru mine, daca nu e clar altceva ( si gasim poza color care sa demonstreze asta), defaultul e galben.
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 25 September 2019 - 09:19 AM