Marina Romana in Razboiul Mondial 1916-1919
#1
Postat 18 May 2015 - 07:18 PM
Se apropie centenarul intrarii Romaniei in primul razboi mondial. M-am gandit ca este utila o rememorare a acestui capitol din istoria Marinei Militare Romane, o rememorare sprijinita pe documente de arhiva si fotografii. Poate ca materialele postate vor ajuta un modelist in realizarea unei machete...
Pentru inceput, ordinea de bataie a fortelor romano-ruse de pe Dunare (sursa "Comment on fit la guerre sur le Danube 1916-1919"- Contre-amiral N. Negresco, ancient commandant de la flotte roumano-russe du Danube, publicata de Moniteur officiel et imprimeries de l'etat, Imprimerie nationale Bucarest, 1938 Tome 1)
#2
Postat 18 May 2015 - 09:04 PM
Subiectul este nimerit, atat in contextul istoric actual,cat si din perspectiva apropiatului centenar.
O sa urmaresc topicul cu interes.
UnuSapteSapte ... :te salut
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 18 May 2015 - 09:07 PM
#3
Postat 19 May 2015 - 09:42 PM
In data de 15 iunie 1917, kneaz-admiral Vladimir Vladimirovici Trubetkoi (Владимир Владимирович Трубецкой) efectueaza o inspectie la Flota de Operatii aflata la un km aval de Ismail. Ceremonia se desfasoara la bordul monitorului “Lascar Catargiu” (comandant, cpt. Comandor Ioan Isbasescu). La bordul navei se afla si amiralul Constantin Balescu.
Spre stupoarea generala, amiralul rus apare imbracat in uniforma de cavalerist, cu pinteni de argint (!!!). Vizita a fost scurta si fara rezultat; izbucnise revolutia la Petrograd, iar comandantii rusi aveau alte preocupari.
Un lucru a ramas totusi in urma vizitei lui V.V. Trubetkoi: pozele pot fi datate cu exactitate
Aceasta postare a fost editata de 177: 19 May 2015 - 09:50 PM
#4
Postat 21 May 2015 - 07:39 PM
Remus Lepri s-a nascut la Bucuresti la 16 noiembrie 1886; a absolvit Scoala de Artilerie, Geniu si Marina in 1910 fiind repartizat la bordul crucisatorului “Elisabeta’’, apoi pe monitorul “Lascar Catargiu”. La 1 iulie 1916 este ofiter minier apartinand Grupului port-mine comandat de catre lt.-comandor Constantin Radulescu.
In vederea impiedicarii navelor austro-ungare de a lovi podul de la Flamanda, lt. Remus Lepri a primit misiunea de a completa barajele de mine existente prin instalarea unui baraj de mine tip “Radulescu” langa Ostrovul Mecica. In ziua de 6 septembrie 1916, in timpul pregatirilor de lansare, o mina a explodat provocand explozia prin simpatie a celorlalte mine. Si-au pierdut viata lt. Remus Lepri, un sergent si patru marinari.
Minele tip “Radulescu” erau recunoscute ca fiind nesigure in functionare, atat de catre personalul romanesc, cat si de specialistii misiunii franceze in Romania. Probabil ca explozia a fost cauzata de un scurt-circuit produs de condensul depus pe contactele minei. Un accident similar produs si la Pietrosani soldandu-se cu doi morti a dus la renuntarea folosirii acesteia.
Vedeta austro-ungara “Compo”, avariata in timpul luptelor de la Flamanda, a lovit o mina tip “Radulescu”, dar explozia nu s-a produs.
Lt. Remus Lepri, erou al Marinei Romane, nu are nico fotografie la muzeul marinei romane.
Surse:”Marina Romana in primul razboi mondial” autori Raymond Stanescu si Cristian Cracinoiu, Ed. Modelism 2000; “Dictionarul marinarilor romani” autor Marian Mosneagu Ed. Militara 2008
Vedeta blindata austro-ungara (trei unitati similare: "Wells", "Barsch" si "Compo")
#6
Postat 23 May 2015 - 07:49 PM
Minele Hertz si Sautter-Harlé au principalele tipuri folosite de Marina Romana in perioada razboiului.
#7
Postat 23 May 2015 - 08:02 PM
#8
Postat 24 May 2015 - 09:28 AM
Carte postala cu "Alexandru cel Bun" in prim-plan la Suluina la finalul sec. XIX. Alaturi de puitor se afla amarat un poton de torpile. In planul doi se observa canonierele clasei "Bistrita".
#9
Postat 24 May 2015 - 06:28 PM
Lt. Andonie Calistrat (comandantul vedetei de siguranta No.2 la 26.08.1916)
Muzeul marinei romane nu considera necesara prezenta in spatiul expozitional permanent a fotografiilor marinarilor romani din primul razboi mondial. Ramane sa fie cunoscuti publicului din carti si de pe Cartula.
#10
Postat 25 May 2015 - 06:42 PM
O noua varianta a fost gata in primavara anului 1917.
Mortierul cal. 120mm de la pupa a fost pierdut la Turtucaia si s-a considerat ca suprastructura pe care era asezat nu mai are rost; cosul si catargul au fost scurtate, iar mitralierele coborate la nivelul puntii principale. In fotografie se poate observa dispozitivul paramine si piturarea de camuflaj.
#13
Postat 30 May 2015 - 01:57 PM
...pentru ca tot a venit vorba despre 1913:
Regele Carol I si responsabilii Armatei Romane avea o temere privitoare la reactia rezervistilor in cazul unei mobilizari si la comportamentul acestora in teatrul de operatiuni. Romania avea o armata formata covarsitor din tarani, multi dintre ei participand la rascoalele din 1888 si 1907. Ar fi avut acestia resentimente impotriva celor care dadeau in acel moment ordinul de mobilizare? faptul ca armata a deschis focul impotriva rasculatilor cu numai sase ani inainte ar fi subminat disciplina?
Mobilizarea rapida si entuziasmul cu care a fost trecuta Dunarea in 1913 au raspuns acestor intrebari.
"Avantul tarii" este decoratia pe care o instituie Regele Carol I si care exprima in doar doua cuvinte starea de spirit de atunci.
Aceasta postare a fost editata de 177: 30 May 2015 - 02:18 PM
#14
Postat 31 May 2015 - 06:17 PM
In ”Marina Romana in primul razboi mondial” autori Raymond Stanescu si Cristian Craciunoiu, Ed. Modelism 2000 sunt mentionate remorcherele-dragor "Gherdap", "Brancoveanu" si "Maria". Din gruparea de dragaj mai faceau parte "Calarasi", slepuri, barci de dragaj care culegeau minele de curent.
#15
Postat 01 June 2015 - 04:52 PM
#19
Postat 06 June 2015 - 05:04 PM
In ultimul set de poze se vede clar unul dintre tunurile Maxim-Nordenfelt 6 Ponder QF.
Arma era foarte "la moda" in epoca ( in fapt a fost exploatata de diverse natiuni, pana in anii '50) iar versiunea de pe Elisabeta era cea cu teava mai scurta, 42 de calibre - lungimea tevii.
#20
Postat 06 June 2015 - 08:37 PM
Longinus, la 06 June 2015 - 05:04 PM, a spus:
In ultimul set de poze se vede clar unul dintre tunurile Maxim-Nordenfelt 6 Ponder QF.
Arma era foarte "la moda" in epoca ( in fapt a fost exploatata de diverse natiuni, pana in anii '50) iar versiunea de pe Elisabeta era cea cu teava mai scurta, 42 de calibre - lungimea tevii.
Mai este un lucru interesant in fotografia din dreapta: un soldat intr-o uniforma care nu mi se pare a fi romaneasca. Este cu spatele si pare ca face serviciul de garda. La prova crucisatorului se zareste o cupola care seamana cu cele din dotarea monitoarelor austro-ungare.