M-am trezit ca mai trebuie sa fac unul-doua E-uri, asa ca ma gandeam ca ar fi o idee buna sa fac un mic |work in progress", poate ajuta pe careva in viitor.
Kitul Tamiya (cu clonele sale ICM/Parc) e o placere de construit, un rezultat absolut decent poate iesi construit "din cutie". Cu minim de efort, poate fi insa detaliat, fara a investi in aftermarketuri , din care multe nu sunt de folos.
Pentru inceput, trebuie sa pregatim cateva burghie : 0.3 (sau un pic mai mare, 0.4) , 0.5 (sau max 0.6) si unul mai marisor 0.7 (sau max 0.8 ) pentru esapamente.
Multe gauri:
Cu 0.3 gaurim priza de aer de pe partea dreapta a fuselajului, si locurile de suport pentru inelele de ancorare de sub aripa, ranforsarea radiatoarelor si indicatoarele clapetei radiatoarelor (de pe extrados)
Cu 0.5 gaurim locasul manivelei de start de pe partea dreapta a fuselajului si cele doua gauri de ridicare de la coada)
Cu 0.7 gaurim esapamentele si priza de aer din fatza lor.
![Imagine atasata: IMG_9516.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_05_2020/post-21-0-55703100-1588338048_thumb.jpg)
![Imagine atasata: IMG_9520.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_05_2020/post-21-0-20176500-1588338053_thumb.jpg)
Pe extradosul aripii, optional putem corecta linia de panou, cei de la Tam au redat-o cam prea in interior. Eu nu mi-am batut capul cu asta.
Cu o preducea improvizata dintr-un ac mare de otel (cred ca avea 1.2 mm) putem indeparta luminitele din capu'la plan :
...si optional, mitralierele de pe capota, daca vrem sa folosim aftermarketuri:
![Imagine atasata: IMG_9526.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_05_2020/post-21-0-60046600-1588338534_thumb.jpg)
Le putem lasa fara problema si pe cele din kit, in cazul asta le gaurim cu burghiul de .3 mm.
Daca avem de gand sa facem o varianta cu bomba/rezervor sub burtica, nu uitam sa facem gaurelele pentru lansator :
In cockpit, putem lasa din cutie (e absolut decent) sau mai putem adauga o manetuta doua (exemplu cea pentru largarea de urgenta a cupolei, care e rosie si se cam vede)
Apoi lipim fara grija cele trei piese ce compun aripa.
O mentiune aici. Gaurile pentru tunuri sunt un pic cam maricele, largi, in special daca vom folosi tunuri de alama de la Master.
Din plastic tras la cald vom face doua dopuri, si inca unul cu sectiune semi circulara (il pilim pe o parte), pentru suportul tubului pitot (cel din cutie e grosier rau)
Bine ar fi ca aceste dopuri sa le lipim cu superglue, pentru a putea lucra mai repede .
![Imagine atasata: IMG_9530.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_05_2020/post-21-0-29019200-1588338825_thumb.jpg)
![Imagine atasata: IMG_9531.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_05_2020/post-21-0-40065300-1588338829_thumb.jpg)
Taiem si pilim cioturile si finisam un pic zona, dupa care impungem o mica gaurica in locul unde va fi tunul, si dam o gaura cu burghiul de 0 .5 apoi venim cu 0.7.
Nu e ok sa infigem de la inceput pe cel mare, ca se va "evaza" aripa in jurul gaurii.
Dintr-o perie cu fire mai groase, taiem doua si le lipim cu superglue in gaurile pentru ranforsarea radiatoarelor:
![Imagine atasata: IMG_9539.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_05_2020/post-21-0-55206200-1588338885_thumb.jpg)
Refacem gravajele pierdute la pilirea bordului de atac, cu un mic fierastrau:
Pregatim cockpitul pentru vopsire (aici putem da o gaurica mai mare pentru mansa, ea intra cam la fix-fix , sa nu avem surprize mai incolo)
Pregatim si placa de blindaj (mai trebuie pilit un pic din ea in partea de jos, altfel forteaza cabina sa stea un pic ridicata)
Radiatorul de ulei, in functie de varianta, poate avea sau nu acea aripioara din mijloc (pentru variante mai tarzii gen E4/E7 nu o montam. Putem lipi inauntru o bucatica de plastic, pentru a acoperi gaurica aia care nu duce nicaieri, din spatele radiatorului.
Pregatim de vopsit cu RLM02, jambele si interioarele capacelor trenului, mansa, scaunul, iar cu RLM66, tabloul de bord.
Pentru avioanele romanesti luam in calcul urmatoarele :
Avioanele de la 1 la 50 erau E3, aveau tunuri Oerlikon, cu teava subtire si evazata la capat.
In cartea lui Horia, se mentioneaza ca unele din E3uri au fost rearmate cu Mg FF.
Aveau mansa de export cu maner in forma de inel si colimator Revi 3.
Urmatoarele de la 51 in sus erau E7 (chiar daca unele aveau cupola rotunda), aveau tunuri MG/FF cu manson mai gros peste teava, mansa tip stick, colimator Revi 12 si inca o cutie de contacte pe mijloc, sub tabloul de bord, pentru acrosaje.
![Imagine atasata: oerlikon.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_05_2020/post-21-0-53372400-1588340879_thumb.jpg)
![Imagine atasata: Revi-3d-2.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_05_2020/post-21-0-97149800-1588340883_thumb.jpg)
Din ce am observat, seturile de blindaj primite de noi in '42 erau vopsite in RLM 02, si cel interior (placa din spatele pilotului) si cel exterior (parbrizul blindat).
Ulterior, probabil ca la reparatii, ramele parbrizului blindat au fost revopsite in culoarea extradosului
Cam asta avem, dupa o ora de munca :
![Imagine atasata: IMG_9542.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_05_2020/post-21-0-02355600-1588339802_thumb.jpg)
Not too bad, la ICM/parc e cam aceeasi treaba, dureaza nitel mai mult finisarile/debavurarile.
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 01 May 2020 - 03:55 PM