PKZ-2
Verdun. Baraje de artilerie. Cine a citit despre Razboiul cel Mare, nu se poate sa nu fi dat peste aceste doua expresii. Considerat ca o “batalie pe pozitii”, primul razboi mondial a facut exces de asa zisele baraje de artilerie, ce constau in a bombarda pozitiile inamice cu artileria grea, tun linga tun, salve scuccesive care practic maturau pozitiile combatantilor inamici. Pentru o buna acuratete a bombardametului, era nevoie sa stii unde cade obuzul ca apoi sa poti dirija perdeaua de foc. Pentru acest lucru se foloseau, in principal, doua tehnici: observatorii de la sol si baloanele de observatie. Primii, infiltrati in/sau aproape de liniile inamice, erau destul de vulnerabili, firele de telefon, ca de mobilul se inventase muuult mai titziu, descoperite intimplator sau nu, le tradau adesea pozitia, observatorii fiind apoi luati prizonieri si descusuti …temeinic. Balonele de observatie, desi lucrau pe teritoriul amic, erau destul de greu de manevrat si intretinut, cu mult personal la sol, si, mai ales, tinta sigura pentru aviatia “de vinatoare” a vremii.
Stephan Petrochy, maior, are idea, in anul 1916, de a inlocui aceste baloane cu un aparat, mai sigur, mai usor de manevrat si intretinut: elicopterul. Pentru primul elicopter s-a planuit utilizarea unui motor electric, Austro-Daimler, de 300 cp, dar s-a renuntat la idée din cauza greutatii prea mari.
PKZ-2 a fost, practic, primul elicopter real din lume, construit in Austro-Ungaria. PZK este initiala numelor celor trei care au avut idea construri aparatului: Petrochy-Kaman-Zurovec. Aparatul avea doua elici contrarotative, o conceptie novatoare la acea vreme, actionate de trei motoare rotative de tip Gnome, de 100 cp. PKZ era gindit ca un elicopetr “la punct fix”, find ancorat la sol printr-un sistem de cabui si vinciuri. Primul test a avut loc in aprilie 1918. In urma acestui test, motoarele au fost schimbate cu altele de tip Le Rhones, mult mai performante. In aceasta configuratie, elicopterul a avut peste 30 de zboruri de test. In vara lui 1918 PKZ-2 a fost prezentat unei comisii militare, care, din pacate, nu a fost deloc incintata, considerind aparatul ca un real pericol pentru observator. Pe 21 iunie 1918, proiectul a fost abandonat.
Caracteristici tehbice
- Diametrul palelor: 6 m
- Greutate totala, fara observator: 1200 kg
- Motorizare: trei motoare Le Rhome de 120 cp
- Vitreza ascensionala: 1,5 m/s
- Altitudine: max 50 m
- Autonomie 1 ora
- Echipaj: un observator doat cu parasuta
- Nu avea armament in dotare
Bibliografie: www.google.ro
Kitul
Estre produs de Roden, plastic gri. Piesele, 51 in total, sunt dispuse pe o singura rama.
Din pacate injectia, fara bavuri, este putin descentata astfel ca piesele rotunde vor fi perfect…ovala daca se incarca indepartarea marginilor. Instructiunile de montaj sunt calare, intuitive.
Instructiunile de vopsire sunt pe spatele cutiei, codurile de color facind refereire la vopselele Humbrol.
Constructia
Cum spuneam mai sus, descentrarea ramei a facut ca unele piese sa fie perfect ovale. Ca atare a trebuit sa le refac.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 03 October 2014 - 05:52 PM