De ani buni imi doream macheta unui avion foarte drag mie (si probabil nu numai mie) de care ma leaga amintiri foarte frumoase: Zlin Z-526F.
Chiar cu cel ce apare in vechile poze alb-negru (YR-ZAB) am zburat de cateva ori ca elev pilot la aeroclubul din Sibiu in '80 si '81 impreuna cu cativa instructori carora le port un respect deosebit: Dumitru Oprisiu (in 1980), Gheorghe Maci si Dragos Iacobini (in 1981). Daca imi amintesc bine, Maci si Iacobini erau in primul lor an de activitate ca instructori, fiind detasati in vara anului '81 de la Clinceni. Toti trei au devenit ulterior piloti binecunoscuti ai Tarom-ului si nu numai.
Pozele au fost facute in 1981 de catre buna mea colega Manuela Nicula (Dragomir), viitor inginer de aeronave, intr-o perioada in care nu era permisa fotografierea oricum si de catre oricine pe un aerodrom aflat langa un aeroport civil si baza militara de elicoptere, cum era la Sibiu atunci. Tot respectul ptr. Alexandru Crauciuc, comandantul aeroclubului, care a permis totusi acest lucru. In timpul 'sedintei foto' in cabina din spate a YR-ZAB s-a aflat Dragos Iacobini iar in fata un elev de la Lic. Militar din Alba Iulia (nu-mi mai amintesc numele lui). Nu-mi amintesc deasemenea cine a fost instructor in YR-ZAD, avionul din care Manuela a facut pozele: Crauciuc sau Maci. Localitatea care se vede in una dintre ele e Rasinari, satul natal al lui Goga si Cioran.
Despre avion stiu doar ca a fost importat din Cehoslovacia in 1973 (c/n 1255) fiind folosit mai intai de catre Scoala Militara ptr. Ofiteri de Aviatie de la Bobocu pana in 1976, cand a fost transferat Aeroclubului Central Roman. In 1979 a ajuns la aeroclubul din Sibiu, an in care au inceput zborurile sectiei de zbor cu motor proaspat infiintata. Din ce am gasit pe net, se pare ca in 1991 a fost radiat din evidentele aeroclubului fiind vandut in afara tarii (Cehia sau UK). Pacat, mare pacat .... Despre el imi mai amintesc cum in 1981 Crauciuc l-a pus pe burta pe pista de iarba a aerodromului demonstrandu-ne 'live', fara sa vrea, cum se face o aterizare fortata ca la carte. Avionul a scapat cu avarii minore, revenind dupa o vreme la zbor. Pilotul - fara nicio avarie.
Kit-ul pe care l-am folosit este unul KP de Zlin Z-226M (KPM 002, 1/72) si o cupola a cabinei de Zlin-526F, ambele cumparate de la xaba.ro. Destul de bunicel kit-ul fata de alte KP-uri cu care am mai avut de-a face. Oricum sunt revoltat pe cehi ca de atata vreme nu sunt in stare sa scoata din nou pe piata un kit de Z-526F, un avion atat de cunoscut si raspandit ca sa nu spun reprezentativ ptr. industria lor aviatica. Asa ca m-am chinuit sa scot o macheta care sa semene cat de cat cu un 526F, constient fiind ca nu o sa reusesc intru totul. I-am facut de la zero trenul principal, decupat aripile ptr. baia trenului, modificat unghiul diedru al aripii, forma cozii si alte maruntisuri specifice. Decal-urile (scrisul) le-am facut cu o imprimanta laser pe niste resturi ce-am recuperat de la altele si pe o coala total nepotrivita, filmul fiind prea gros. Au iesit ca naiba, mai ales cele de pe intrados. Am facut si prostia sa dau peste ele cu Micro Sol si cu Agama Hypersol; in cazul asta mai mult au stricat. Am ratat si vopsitul, vopseaua alba folosita (Italeri Acrylic) desprinzandu-se foarte usor de pe plastic, fiind nevoit sa repet o parte din vopsire. M-am incapatanat sa nu folosesc primer ...
Dar cu toate lipsurile pe care le stiu sau altele pe care o sa le remarcati si voi, e o macheta care imi e si-mi va fi foarte draga. O sa ma incumet sa-i fac un fratior doar cand va aparea un kit decent de 526F.
Pana atunci spor si numai bine va doresc!
Vasile
Aceasta postare a fost editata de -Vasile-: 22 September 2014 - 10:57 PM