Hangarul IAR Brașov Pentru entuziaști....
#1
Postat 07 August 2014 - 10:56 PM
Datorită anumitor interese, în acel loc se construiește parcul business Coresi, deși au existat planuri de a transforma locul într-un muzeu aeronautic modern în 2012.
Vă invit, când aveți drum spre Brașov, să vizitați turnul de control și hangarul pentru că nu știu cât le veți mai prinde în picioare.
În 1925, prin decret regal, se construiește fabrica IAR Brașov. Aceasta a funcționat până în 1947, când datorită lipsei de comenzi pentru modelele Bf 109Ga și la recomandarea partidului comunist, se transformă în uzina Tractorul. Toate mașinăriile sunt mutate în URSS.
În 2008, uzina Tractorul se închide definitiv, locația devenind publică datorită deschiderii complexului Coresi. Din păcate, mii de oameni trec în fiecare zi pe acolo dar nu știu câți cunosc istoria și mărturiile încă vizibile.
Din păcate a trebuit să micșorez pozele.
La intrare pe zid lângă emblema Tractorul, se pot citi următoarele:
Fostul turn de control, devenit "turnul direcțiunii" pe vremea Tractorului, acum parte din sediul Raiffeisen dar nefolosit.
Hangarul în 1925:
Și acum. Structura clădirii este practic neschimbată:
Interior hangar:
M-am aventurat puțin și am ajuns pe acoperiș:
Pe google maps:
Și pentru sfârșit, o imagine frumoasă:
#3
Postat 08 August 2014 - 05:59 PM
busila, la 08 August 2014 - 05:28 PM, a spus:
S-ar putea. Deși brașovean, habar n-aveam că în acel loc a fost de fapt IAR-ul. Credeam că a fost ras de pe fața pământului după război.
Am aflat de hangar pentru că un puștan și-a făcut un proiect de facultate bazat pe restaurarea hangarului și transformarea lui în muzeu în 2012. Știu că proiectul era propus pentru aprobare atunci, dar în rest nimic.
Iar acum, totul e sub semnul întrebării. Ce vor face cu utilajele amplasate în zonă?
http://dinbrasov.blo...ripile-sau.html
#4
Postat 08 August 2014 - 08:00 PM
Bf109, la 08 August 2014 - 05:59 PM, a spus:
Am aflat de hangar pentru că un puștan și-a făcut un proiect de facultate bazat pe restaurarea hangarului și transformarea lui în muzeu în 2012. Știu că proiectul era propus pentru aprobare atunci, dar în rest nimic.
Ce normal,frumos si civilizat ar fi fost.....
#5
Postat 08 August 2014 - 08:43 PM
Rusii au dus masinile la ei(adica le-au jmanglit).
De restul, ne ocupam noi insine,ca doar ne pricepem la asta,pare-se ca foarte bine.
Ce IAR domle? Ce hangar ? Care istorie? Si...ce sa faci cu istoria asta ?
:
Un muzeu?! as indrazni sa spun eu.
Adunate cateva avioane,elicoptere si o movila intreaga de fotografii si memoriale.
Greu,nu-i asa domnilor ...decidenti ?
Sau poate ar trebui sa scriu "decidenti" ?
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 08 August 2014 - 08:46 PM
#6
Postat 08 August 2014 - 08:58 PM
#7
Postat 08 August 2014 - 09:29 PM
#8
Postat 09 August 2014 - 09:45 AM
#9
Postat 09 August 2014 - 01:33 PM
Bf109, la 08 August 2014 - 05:59 PM, a spus:
Am aflat de hangar pentru că un puștan și-a făcut un proiect de facultate bazat pe restaurarea hangarului și transformarea lui în muzeu în 2012. Știu că proiectul era propus pentru aprobare atunci, dar în rest nimic.
Iar acum, totul e sub semnul întrebării. Ce vor face cu utilajele amplasate în zonă?
http://dinbrasov.blo...ripile-sau.html
Da........ emotionant filmuletul. Dar in lumea reala (a se citi mocirla) in care traiesc interlopii de la putere, asa ceva nu insamna nimic.
#10
Postat 09 August 2014 - 03:26 PM
Citeaza
Datorită anumitor interese, în acel loc se construiește parcul business Coresi, deși au existat planuri de a transforma locul într-un muzeu aeronautic modern în 2012.
Bf sint doar zvonuri ? Nu cunosti mai multe date/detalii ?
Ma gandesc daca nu s-ar putea face o cerere /petitie ( asoc. pers . fizice , semnaturi , demonstratie ... etc ) pentru includerea hangarului in patrimoniul orasului / judetean /national ?
Aceasta postare a fost editata de dany: 09 August 2014 - 03:40 PM
#11
Postat 09 August 2014 - 11:10 PM
dany, la 09 August 2014 - 03:26 PM, a spus:
Ma gandesc daca nu s-ar putea face o cerere /petitie ( asoc. pers . fizice , semnaturi , demonstratie ... etc ) pentru includerea hangarului in patrimoniul orasului / judetean /national ?
Sunt doar zvonuri, atât. Și dacă reușim să facem ceva, știți foarte bine că nu sunt fonduri. :(
#12
Postat 10 August 2014 - 12:46 PM
Citeaza
Cred ca de v-a fi inclus in patrimoniu , vor fi obligati sa aloce ceva fonduri , ori sa -l oblige pe cel ce foloseste terenul si uneori e mai bine asa , sa conserve imobilul . Orium se v-a diminua pericolul de a o pierde iar daca se v-a intampla vor exista si responsabili .
Ca total habarnist in domeniu ,ma gandesc ca intr-o prima faza sa redactam impreuna ( chiar si aici ) o scrisoare pe care sa o trimitem primariei ,Min.Culturii , Ordinului Arhitectilor ( ?) , prin care sa atragem atentia asupra istoricului , importantei cladirii etc . Nu v-a ramane doar pe forum , dar nu as dori sa fie una dintre tonele de petitii online .Poate n-ar strica niste afise , lipite prin oras , pt. aducerea la cunostinta ,apoi media , etc .
Hai sa ne gandim ( fara patima ) la solutii , poate una sau doua chiar se vor dovedi bune .
Aceasta postare a fost editata de dany: 10 August 2014 - 01:14 PM
#14
Postat 11 August 2014 - 10:15 AM
Cat despre refolosirea cladirilor, daca ceva e reutilizabil probabil va fi reutilizat.
Dar mai e o problema. Inainte de orice, trebuie sa clarific ca si eu as vrea sa fie un muzeu acolo si sa se pastreze cladirile. Subiectul este discutat printre pasionatii de istoria aviatiei romane de cativa ani buni. Dar dorinta si visele nu sunt de ajuns. Un muzeu al aviatiei ar fi existat de mult daca avea cautare din partea publicului. Uite o intrebare simpla: dintre toti membrii acestui forum, dintre cei care ati cerut in acest topic sa se faca acolo muzeu al aviatiei, cati ati fost la Muzeul Aviatiei sau la Muzeul Militar din Bucuresti? De cate ori? Ba chiar mai mult, cand am propus acum cateva saptamani sa se faca un calendar modelistic in care sa se inscrie evenimentele legate de modelism si istorie precum "noptile muzeelor" sau "portile deschise al aerobazelor", sau "mitingurile aeriene" cativa "domni de bine" inclusiv un contribuitor de mai sus a facut mare taraboi (insulte, atacuri, ura de necrezut) ca "ce treaba au muzeele si istoria cu acest forum?". Adevarul crunt si greu de acceptat e ca e o durere in pix sora cu moartea, chiar si aici, cand vine vorba de muzee. Cei carora le pasa cu adevarat (nu galagiosi pareristi) sunt putini. Se face galagie, se infoaie penele, sunt atacati interlocutorii (stai sa vezi ce injurat o sa fiu eu) dar asta e tot. Cu gargara si dat marunt din buze nu se face nimic. Trebuie suporteri, nu critici. Daca era interes, si ma refer strict la public, se faceau muzee de mult.
Eu vizitez muzeele de fiecare data cand sunt in apropiere, cel putin la Muzeul Militar din Bucuresti si la Muzeul Marinei din Constanta ma cunosc vanzatoarele de bilete de parca le sunt neam, atat de des merg acolo. De fiecare data cand ma duc acolo, muzeul e gol, trebuie sa aprinda luminile cand intru in sala respectiva. Datorita unor circumstante sunt la Londra cam din doua in doua luni si am carare batuta la RAF Museum, Imperial War Museum, Science Museum, Maritime Museum, si toate sunt pline de vizitatori, nu le-am vazut niciodata goale. Care e diferenta? Nu stiu. Dar la ei muzeele bazaie ca un stup de albine, la noi te injura forumistii cand propui sa se anunte cand e intrare gratuita la muzeu.
Radu
#15
Postat 11 August 2014 - 11:18 AM
- cu toate acestea o parere tot ramane: as cam pune ramasag ca dezvoltatorul imobiliar(Isuseee mareee, cat urasc sintagma asta) nu a cumparat terenul ca sa faca vreun muzeu ci ca sa "faca bani" -o lege de baza in capitalism.Doar ca acest capitalism,in originile sale romanesti,si-a pierdut baza in lege(legi).Exemplele abunda,intr-atat incat dau complicatii biliare(pentru privitorii de jurnale (sic))si uneori chiar judiciare,pentru subiectele in cauza (mult mai rar decat ar fi cazul).
S-ar putea ca si de aceasta data, teorema sa fie demonstrata.
#16
Postat 11 August 2014 - 11:54 AM
E complet nerealist sa ne asteptam ca intreaga cladire sa fie dedicata unui muzeu al aviatiei. Orice vizitator al muzeelor din Romania poate vedea clar ca muzeele nu au "cautare. Dar este extrem de realist sa se aloce ceva spatiu undeva in acea incinta dedicat unui muzeu. Si asta se poate face chiar cu ajutor al entuziastilor, chiar aici. Uite, de exemplu eu pot oferi machete de avioane construite la I.A.R. Brasov. Exista membri ai forumului care pot pune la dispozitie fotografii, materiale de arhiva, uniforme, resturi de avioane, etc. Si asta e ce vreau eu sa spun aici: trebuie sa se faca un "plan de muzeu", o propunere, care sa fie inaintata celor care detin acel teren. Si in functie de cate materiale se aduna, se poate aloca spatiul necesar. Numai asa va exista muzeu acolo. Un muzeu nu se va face de la sine, nu va "apare ca Atena gata formata purtand armura din fruntea lui Zeus". Cineva, un inimos pasionat trebuie sa investeasca in asta timp, piele de pantofi, si... bani...care poate ca provin din vreun "profit".
Radu
#17
Postat 11 August 2014 - 12:51 PM
Muzeele sint dezolante acum la noi , dar nu ma mira . Prin comparatie la inceputul si mijlocul anilor '90 erau pline (+/-) . Se simtea o nevoie de recuperare/redescoperire a identitatii ( etc.) .
Revenind , la hangar , ma gandesc sa facem in primul rand un " plan" pentru incerca sa-l salvam de la demolare si daca este loc si de alceva , vedem .
Aceasta postare a fost editata de dany: 11 August 2014 - 12:59 PM
#18
Postat 12 August 2014 - 07:47 PM
Nu îmi fac iluzii cÄ ar fi cineva din guvern de acord cu transformarea locului în muzeu deČi mi-ar place (am fost de douÄ ori în BucureČti la muzeul militar doar pentru cÄ prima oarÄ s-au hotÄrât sÄ închidÄ hangarul cu IAR-80 cu o orÄ mai devreme decât trebuia ). Sfatul meu Či motivul pentru care am fÄcut articolul, vizitati-le cât le mai gÄsiČi.
Vali