Forum Machete,Modelism,Hobby: Fokker D VI dintr-o carte interesanta! - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Fokker D VI dintr-o carte interesanta! In aviatia romana!

#1 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 25 July 2014 - 08:14 PM

Am avut placerea de curand sa vad in lucru o noua carte marca Dan Antoniu si ca de atatea alte ori sa aflu detalii noi legate de avioane care au zburat in Romania. Desi credeam ca nu mai sunt multe chestii care sa ma impresioneze , de data aceasta m-am pacalit. Am vazut poze cu aviaone pe care nici nu le banuiam a fii fost in dotarea aviatiei romane, ca de exemplu PZL 5, Caproni Ca 100, Fokker D VI, da DVI, si multe altele, dar si avioane cunoscute dar transformate in monolocuri din bilocuri, cu cabina acoperita acolo unnde nici nu banuiai ca se poate si tot felul de alte lucruri inedite.

M-am oprit la poza cu Fokker D VI de captura/despagubire de razboi, ca nici nu sti cum a fost ca e prea rara poza sa mai aflii si detalii.
In Windsock Datafile nr 84 dedicata acestui avion zice ca Romania a capturat 6 avioane din 7 cate a a vut aviatie maghiara bolsevica (initial comanda fusese de 15 dar in contul diferentei s-au luat 8 D VII).
Nu stim cum a fost sigur dar poza este pe cat de rara pea tat de superba. Vedem un D VII cu lozenge, cu cocarde aplicate ca la alte avioane de captura, adica in patrat alb, fara mitraliere si cu un mic parbriz, asta fiind vizibil si intr-o poza cu un DVI macghiar. A fost probabil ceva specific lor insa nu pot sa affirm sigur asta caci si cu cele maghiare sunt putine poze.

Va las pana una alta sa cititi Cuvantul inainte al acestei carti care se anunta interesanta si revin si eu cu ceva poze si detalii legate de macheta Fokker D VI 1/32.





CUVÂNT ÎNAINTE

Am gândit realizarea acestui album la începutul anilor 80 ai secolului trecut, când au fost publicate lucrări similare dedicate aeronautici militare ale ţărilor cu tradiţie în domeniu. În România nu era practic posibil, interdicţiile impuse de regimul comunist erau drastice. După 1990 s-au deschis pentru public Arhivele Naţionale Militare şi Arhivele Naţionale Istorice Centrale, moment când a devenit posibilă o documentare corectă. Consider o datorie de suflet editarea acestui album care să aducă un omagiu celor care au condus destinele Aeronauticii, personalului navigant şi tehnic ce şi-au servit ţara în această armă, în special celor care și-au dat sacrificiul suprem pentru România. Nu în ultimul rând, datorăm recunoştinţă supravieţuitorilor, au trait pentru a relata ce a fost generaţiilor următoare, au păstrat pentru patrimoniul naţional, nu fără riscuri, documente, fotografii şi artefacte, nu le putem reproşa că au supravieţuit riscurilor meseriei.
Această istorie a fost o abordare deosebit de dificilă, am în vedere volumul mare de dosare de cercetat, informaţiile contradictorii existente în arhivele oficiale, dar şi cele publicate de diferiţi autori fără studierea documentelor oficiale. Unele informaţii care, vrem nu vrem, s-au publicat eronate, ori au fost incomplet extrase din arhive după un studiu superficial. Greşelile au devenit astfel credibile în detrimentul datelor reale, care în momentul când sunt publicate ajung să fie puse sub semnul întrebării. Recunosc că multe din documente oficiale studiate se contrazic, din acest motiv există posibilitatea să se fi sterecurat unele greşeli.
Informaţiile incluse în această lucrare sunt rezultatul unui studiu laborios al documentelor din fondurile birourilor Dotare sau înzestrare din serviciile tehnice aeronautice, comenzile de avioane în ţară şi străinătate, raportările lunare ale serviciilor tehnice ale escadrilelor sau grupurilor aeronautice, dar şi ale Direcţiei Tehnice din Subsecretariatul de Stat al Aerului. Arhivele fabricilor cu care s-au încheiat contracte nu mai există, sau sunt depozitate fără a fi inventariate din anul 1949. Am identificat suficiente neconcordanţe, în foarte multe cazuri numărul de avioane comandate nu corespunde cu numărul de avioane livrate, donate sau capturate. Este vorba de avioanele provenite din donaţiile primite de Rămânia în anul 1919 de la Rusia şi Ucraina, dar şi de capturile din Ungaria Comunistă.
De la înfiinţarea Aeronauticii Militare Române, s-au înregistrat în inventare avioane unicat, câte un exemplar, aduse în România pentru prezentare. Multe dintre ele nu au primit aviz favorabil pentru achiziţionare, fiind în final abandonate în România. Costul repatrierii unor asemenea aparate de zbor era mai mare decât cel de inventar, acestea intrând în dotarea Aeronauticii la un preţ derizoriu, fără piese de schimb, scule şi personal specializat, în multe cazuri nu au fost înregistrate. Sunt raportate doar ca nume, fără a se menționa tipul, unitatea în care a fost repartizat, cu toate că erau în serviciu.
Un alt aspect ar fi acela că, potrivit unei înţelegeri semnate cu Germania, aceasta s-a angajat să livreze României avioane noi de luptă, de toate categoriile, pentru a completa pierderile unităţilor din prima linie. Înţelegerea a fost respectată şi a contribuit la menţinerea capacităţii de luptă. Aceste avioane au fost livrate fără acte, înregistrate în registrele unităţilor, dar rămânând proprietate germană, inclusiv inmatriculaţia. Deoarece toate avioanele cumpărate din Germania sau primite fără acte erau folosite, disponibilitatea era redusă semnificativ. Dacă urmărim, de exemplu, seriile de fabricaţie ale avioanelor Bf-109, rulate prin unităţile românești, vom vedea că au fost foarte multe, cu toate acestea numărul avioanelor din dotare era redus, iar avioanele fără acte, predate în reparaţie, nu se mai întorceau la unitatea care l-a predat. Din acest motiv, armata română a comandat în Germania avioane noi în lăzi pentru a fi asamblate de IAR, si mă refer la Bf-109 G, astfel unităţile de luptă putând beneficia de avioane noi.
Am delimitat această istorie la perioada 1909-1948, perioada următoare ce debutează cu 1949 până în prezent, va face subiectul unui eventual alt volum .




Table of Contents
Cuprins

Foreword.......................................................................................................................................7
Cuvânt înainte

Brief History of the Evolution of Aeronautics in Romania 1909-1948.......................................11
Scurt istoric al evoluţiei Aeronauticii în România 1909-1948

The Endowmwnt of Romanian Aeronautics Between 1909 - 1948............................................19
Dotarea Aeronauticii Române 1909 + 1948

ANEXA 1...................................................................................................................................239
Alphabetical Index
Index alfabetic

ANEXA 2...................................................................................................................................243
Glossary of Romanian Terms Used in the English Text
Glosar de termeni româneşti folosite în textul în limba engleză

ANEXA3....................................................................................................................................249
Manufacturers’ serial numbers and registrations of aircraft in service identified thus far
Seriile de fabricaţie şi imatriculaţiile identificate pentru avioanele în serviciu
Selective Bibliography.................................................................................................................257
Bibliografie Selectivă

Cuprins........................................................................................................................................261


Cartea este format A4, 260 pagini, coperta color cartonata, peste 400 foto.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Coperta b1.jpg

Aceasta postare a fost editata de horia: 25 July 2014 - 08:15 PM


#2 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 25 July 2014 - 10:06 PM

Revin la macheta si la pozele in care apar aceste avioane.

Prima poza si cea mai buna este cea in care se vede bine acel lozenge german peste care s-a aplicat cocarda romaneasca. Est un avion de captura si se vede numarul 105 (cat timp zburasera in armata ungara bolsevica purtasera inmatriculari de felul 04.101-04107). Aici nu se vede sau poate chiar a fost sters acel 04 ramanand doar 105. Se mai distinge un parbriz specific doar celor maghiare, probabil o adaptare facuta la ei, si lipsa mitralierelor, in schimb se vad ca niste coarne sectoarele unde veneau cartusele. Nu stiu daca o data demontate mitralierele acea zone fusese acoperita.

A doua poza este din pacate mai slaba insa vedem ca avionul are alta nuanta, ori a fost revopsit, ori reinpazanzit si vopsit, dar cum, verde sau maro caci nuanta merge spre rosul de pe deriva!?
In aceasta a doua poze vedem mitralierele si rotile cu spitele acoperite fata de prima poza unde roata e cu spite!

Macheta este un RODEN 1/32.

Din discutiile de pe net am inteles ca ar trebui marit cu vreo 2-3 mm fuselajul sa fie in dimensiuni dar nu cred ca avea rost asta. Am lucrat OOB. La interior din decalul ramas am pus pe interior cateva petece sa para ca este lozenge vazut din interior, dupa care am pus si pe podea. Pe laterale am adaugat pentru realism doar niste furnir de lemn pe care l-am vopsit cu uleiuri. Momentan nu e gata interiorul, mai vine pusa mansa si alte chestii pe acolo.
Tot la fuselaj dar pe burta pentru a imita sireturile cu care se “cosea” panza pe intradosul fuselajului am folosit niste peri de la o periuta de dinti pe care i-am taiat la dimensiune si i-am lipit bucata cu bucata. Acest gen de sireturi este pentru mine ultima provocare pentru producatorii de machete la tema WW I. A incercat Eduard cu o banda sa resolve chestia asta dar e greu de chituit in jur. I fine la fuselaj ca si la restul avionului partea cea mai interesanta este decalul. E prima machete pe care o imbrac in decal in proportie de 90% in loc de vopsea.
Am dat in unele locuri grund, in unele locuri nu. In unele locuri am dat cu Hipersol apoi Tensol, in unele locuri nu.

La aripa am taiat din bucatile ramase acele benzi de intarire lipite pe nervuri, poate le-am taiat cam groase, dar arata bine si asa. Urmeaza de vopsit cocardele pe aripa dar pana atunci mai am de lucru cateva chestii marunte.

Tot pe fuselaj in partea din fata pe intrados o sa adaptez niste bucati de tabla de aluminiu pentru imitarea zonei din spatele motorului imediat pe burta avionului unde se scurgea uleiul, si unde era si o trapa de acces spre partea din fata a fuselajului.

La partea de decal am remarcat ca cei de la RODEN s-au cam zgarcit la cel de extrados, care vine si pe fuselaj. Ideea e ca daca ai pecit ceva, adio, nu ai bucati de rezerva pentru completare decat din ceva ramasite. Am patit intr-o zona si am decupat pe contur cateva carouri se le potrivesc unde aveam nevoie.

Deocamdata atat, pe masura ce avnsez revin!

...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Fokker_DVI_1_32_a.jpg
  • Imagine atasata: Fokker_DVI_1_32_b.jpg
  • Imagine atasata: Fokker_DVI_1_32_c.jpg
  • Imagine atasata: Fokker_DVI_1_32_d.jpg
  • Imagine atasata: Fokker_DVI_1_32_e.jpg
  • Imagine atasata: Fokker_DVI_1_32_f.jpg
  • Imagine atasata: Fokker_DVI_1_32_g.jpg
  • Imagine atasata: Fokker_DVI_1_32_h.jpg
  • Imagine atasata: Fokker_DVI_1_32_i.jpg
  • Imagine atasata: Fokker_DVI_1_32_j.jpg
  • Imagine atasata: Fokker_DVI_1_32_k.jpg
  • Imagine atasata: Fokker_DVI_1_32_l.jpg
  • Imagine atasata: a1.jpg
  • Imagine atasata: a2.jpg
  • Imagine atasata: a3.jpg


#3 Useril este offline   dany 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4829
  • Inregistrat: 24-November 06

Postat 28 July 2014 - 02:56 PM

Salut Horia . Arata foarte bine pana acum iar fotografiile sint extraordinare ! :clapping:
... De observat cata jegoseala s-a strans pe el . Aripa inferioara e plina cu noroi pana aproape de capatul planului :blink:
Despre cel inchis la culoare , e foarte greu de spus ... uneori avioane " imbracate" in lozenge pot parea vopsite intr-o singura culoare in fotografiile epocii , poate si din cauza luciului. Totodata nu tin minte ca romanii sau maghiarii sa fi vopsit in vreun fel avioanele in acea perioada .
De remarcat ca acesta nu are parbrizul , dar are mitralierele montate .

Aceasta postare a fost editata de dany: 28 July 2014 - 03:31 PM


#4 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 28 October 2014 - 09:28 PM

Cu venirea sezonului rece m-am retras strategic in barlog si am zis sa mai lucrez cate ceva.

Am inceput cu un wash destul de pronuntat, mai ales pe inrados. Astept sa primesc mastile de cocarda de la Catta si apoi le vopsesc. Pana atunci am o mica nedumerire si cer sfatul celor care au mai lucrat cu lozenge.
Din carti si alte poze de pe net am vazut ca benzile de intarire de pe nervuri sunt ba intr-o singura culoare ba din fasii de panza cu lozenge. Discutile sunt interminabile despre nuanta de albastru, despre modele, ca la unele era asa la altele invers ca depinde de fabrica unde s-au construit si asa mai departe. Exemplarele care s-au pastrat prin muzee atat la F VII cat si la F VI au fost restaurate deci nu prea poti sa vezi originalulul.
In poza dupa care lucrez se vede ca acele fasii ar fii mai inchise la culoare, asta ar putea insemna ca erau intr-o sungura culoare sau acolo si-au schimbat culoare si datorita straturilor de lac cu care au fost lipite, deci sin cauze naturale.
Pe mine nu ma arde chiar asa de tare sa revopsesc fasiile, cel putin pe extrados, ca pe intrados e mai greu dupa ce am facut noroil d epe burta si aripi. Voi ce parere aveti?

In legatura cu acele benzi am impresia ca le-am facut si putin cam groase. Cam asa arata acum.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: D_VI_1_48_Romania_1.jpg
  • Imagine atasata: D_VI_1_48_Romania_2.jpg
  • Imagine atasata: D_VI_1_48_Romania_3.jpg
  • Imagine atasata: D_VI_1_48_Romania_4.jpg
  • Imagine atasata: D_VI_1_48_Romania_55.jpg
  • Imagine atasata: D_VI_1_48_Romania_6.jpg
  • Imagine atasata: D_VI_1_48_Romania_77.jpg


#5 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 09 November 2014 - 10:35 PM

Cu ajutorul lui Catta care mi-a facut niste masti am vopsit cocardele. Vopsirea s-a facut intr-un mod haotic dar ordonat, adica am vopsit intai cu albastru pe care l-am acoperit cu prima rondea, cea mai mica, apoi peste am dat vopsit cu galben, pe care l-am l=am acoperit cu rondeaua mijlocie si asa mai departe. Am asezat mastile la ochi, sus a iesit OK, insa jos rosul a iesit intr-o parte mai subtire. Ma rog, nici aia pe front nu le vopseau la fix. Pe aripa de sus pe extrados am facut si putin weathring de-a lungul lonjeroanelor din aripa. Nu am apucat sa pozez toate etapele vopsirii cocardelor.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: an2.jpg
  • Imagine atasata: n6.jpg
  • Imagine atasata: an1.jpg
  • Imagine atasata: n2.jpg
  • Imagine atasata: n3.jpg
  • Imagine atasata: n4.jpg


#6 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 09 November 2014 - 10:45 PM

Si cam asa se contureaza el vazut din avion.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: DSC03166.JPG
  • Imagine atasata: DSC03167.JPG
  • Imagine atasata: DSC03168.JPG
  • Imagine atasata: DSC03169.JPG


#7 Useril este offline   Mr32 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1478
  • Inregistrat: 24-December 05
  • Interests:Machete de avioane militare 1/32, aviatie.

Postat 09 November 2014 - 10:54 PM

Se contureaza bine!

#8 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 01 December 2014 - 09:03 PM

Am facut si un mic artificiu. Desi nu se vede in poza, dar noi stim ca sub vopseaua alba de pe fuselaj si aripi erau cruci rosii, am zis sa schitez una care transpare prin vopsea. Stiti voi, vopseaua rosie trece prin alb, nu stim daca vopseaua era daia care scoate neamtu din tine, etc etc.. si oricum e de efect. Am facut prima data un sablon din decal pentru masti apoi cu ulei am facut un fel de dry brush, pe care apoi l-am estompat cu un burete. Cam asa a iesit.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Fokker_DVI_roden_132_1.JPG
  • Imagine atasata: Fokker_DVI_roden_132_2.jpg
  • Imagine atasata: Fokker_DVI_roden_132_3.jpg
  • Imagine atasata: Fokker_DVI_roden_132_4.jpg


#9 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 01 December 2014 - 09:22 PM

Vezi postareahoria, la 01 December 2014 - 09:03 PM, a spus:

"...dar noi stim ca sub vopseaua alba de pe fuselaj si aripi erau cruci rosii"

Eu vad stele rosii...bolsevice

#10 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 01 December 2014 - 09:41 PM

Vezi postareaLonginus, la 01 December 2014 - 09:22 PM, a spus:

Eu vad stele rosii...bolsevice


pardon, stele!

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

2 useri citesc topicul
0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi