M-am oprit la poza cu Fokker D VI de captura/despagubire de razboi, ca nici nu sti cum a fost ca e prea rara poza sa mai aflii si detalii.
In Windsock Datafile nr 84 dedicata acestui avion zice ca Romania a capturat 6 avioane din 7 cate a a vut aviatie maghiara bolsevica (initial comanda fusese de 15 dar in contul diferentei s-au luat 8 D VII).
Nu stim cum a fost sigur dar poza este pe cat de rara pea tat de superba. Vedem un D VII cu lozenge, cu cocarde aplicate ca la alte avioane de captura, adica in patrat alb, fara mitraliere si cu un mic parbriz, asta fiind vizibil si intr-o poza cu un DVI macghiar. A fost probabil ceva specific lor insa nu pot sa affirm sigur asta caci si cu cele maghiare sunt putine poze.
Va las pana una alta sa cititi Cuvantul inainte al acestei carti care se anunta interesanta si revin si eu cu ceva poze si detalii legate de macheta Fokker D VI 1/32.
CUVÂNT ÎNAINTE
Am gândit realizarea acestui album la începutul anilor 80 ai secolului trecut, când au fost publicate lucrări similare dedicate aeronautici militare ale ţărilor cu tradiţie în domeniu. În România nu era practic posibil, interdicţiile impuse de regimul comunist erau drastice. După 1990 s-au deschis pentru public Arhivele Naţionale Militare şi Arhivele Naţionale Istorice Centrale, moment când a devenit posibilă o documentare corectă. Consider o datorie de suflet editarea acestui album care să aducă un omagiu celor care au condus destinele Aeronauticii, personalului navigant şi tehnic ce şi-au servit ţara în această armă, în special celor care și-au dat sacrificiul suprem pentru România. Nu în ultimul rând, datorăm recunoştinţă supravieţuitorilor, au trait pentru a relata ce a fost generaţiilor următoare, au păstrat pentru patrimoniul naţional, nu fără riscuri, documente, fotografii şi artefacte, nu le putem reproşa că au supravieţuit riscurilor meseriei.
Această istorie a fost o abordare deosebit de dificilă, am în vedere volumul mare de dosare de cercetat, informaţiile contradictorii existente în arhivele oficiale, dar şi cele publicate de diferiţi autori fără studierea documentelor oficiale. Unele informaţii care, vrem nu vrem, s-au publicat eronate, ori au fost incomplet extrase din arhive după un studiu superficial. Greşelile au devenit astfel credibile în detrimentul datelor reale, care în momentul când sunt publicate ajung să fie puse sub semnul întrebării. Recunosc că multe din documente oficiale studiate se contrazic, din acest motiv există posibilitatea să se fi sterecurat unele greşeli.
Informaţiile incluse în această lucrare sunt rezultatul unui studiu laborios al documentelor din fondurile birourilor Dotare sau înzestrare din serviciile tehnice aeronautice, comenzile de avioane în ţară şi străinătate, raportările lunare ale serviciilor tehnice ale escadrilelor sau grupurilor aeronautice, dar şi ale Direcţiei Tehnice din Subsecretariatul de Stat al Aerului. Arhivele fabricilor cu care s-au încheiat contracte nu mai există, sau sunt depozitate fără a fi inventariate din anul 1949. Am identificat suficiente neconcordanţe, în foarte multe cazuri numărul de avioane comandate nu corespunde cu numărul de avioane livrate, donate sau capturate. Este vorba de avioanele provenite din donaţiile primite de Rămânia în anul 1919 de la Rusia şi Ucraina, dar şi de capturile din Ungaria Comunistă.
De la înfiinţarea Aeronauticii Militare Române, s-au înregistrat în inventare avioane unicat, câte un exemplar, aduse în România pentru prezentare. Multe dintre ele nu au primit aviz favorabil pentru achiziţionare, fiind în final abandonate în România. Costul repatrierii unor asemenea aparate de zbor era mai mare decât cel de inventar, acestea intrând în dotarea Aeronauticii la un preţ derizoriu, fără piese de schimb, scule şi personal specializat, în multe cazuri nu au fost înregistrate. Sunt raportate doar ca nume, fără a se menționa tipul, unitatea în care a fost repartizat, cu toate că erau în serviciu.
Un alt aspect ar fi acela că, potrivit unei înţelegeri semnate cu Germania, aceasta s-a angajat să livreze României avioane noi de luptă, de toate categoriile, pentru a completa pierderile unităţilor din prima linie. Înţelegerea a fost respectată şi a contribuit la menţinerea capacităţii de luptă. Aceste avioane au fost livrate fără acte, înregistrate în registrele unităţilor, dar rămânând proprietate germană, inclusiv inmatriculaţia. Deoarece toate avioanele cumpărate din Germania sau primite fără acte erau folosite, disponibilitatea era redusă semnificativ. Dacă urmărim, de exemplu, seriile de fabricaţie ale avioanelor Bf-109, rulate prin unităţile românești, vom vedea că au fost foarte multe, cu toate acestea numărul avioanelor din dotare era redus, iar avioanele fără acte, predate în reparaţie, nu se mai întorceau la unitatea care l-a predat. Din acest motiv, armata română a comandat în Germania avioane noi în lăzi pentru a fi asamblate de IAR, si mă refer la Bf-109 G, astfel unităţile de luptă putând beneficia de avioane noi.
Am delimitat această istorie la perioada 1909-1948, perioada următoare ce debutează cu 1949 până în prezent, va face subiectul unui eventual alt volum .
Table of Contents
Cuprins
Foreword.......................................................................................................................................7
Cuvânt înainte
Brief History of the Evolution of Aeronautics in Romania 1909-1948.......................................11
Scurt istoric al evoluţiei Aeronauticii în România 1909-1948
The Endowmwnt of Romanian Aeronautics Between 1909 - 1948............................................19
Dotarea Aeronauticii Române 1909 + 1948
ANEXA 1...................................................................................................................................239
Alphabetical Index
Index alfabetic
ANEXA 2...................................................................................................................................243
Glossary of Romanian Terms Used in the English Text
Glosar de termeni româneşti folosite în textul în limba engleză
ANEXA3....................................................................................................................................249
Manufacturers’ serial numbers and registrations of aircraft in service identified thus far
Seriile de fabricaţie şi imatriculaţiile identificate pentru avioanele în serviciu
Selective Bibliography.................................................................................................................257
Bibliografie Selectivă
Cuprins........................................................................................................................................261
Cartea este format A4, 260 pagini, coperta color cartonata, peste 400 foto.
Aceasta postare a fost editata de horia: 25 July 2014 - 08:15 PM