Chituire coca nava si altele
#1
Postat 10 May 2014 - 10:25 AM
Am citit din scoarta in scoarta topicul cu Bismarck, dar tot nu am inteles cateva lucruri. Imi cer scuze daca s-a mai raspuns si nu am observat eu.
1. Eu vreau sa vopsesc coca cu grund si vopsele auto, si poate ceva emailuri Revell, daca gasesc nuanta corecta. Din cate am inteles, asta inseamna ca ar trebui sa folosesc chit auto. Userul raducindrea a folosit chit auto cu fibra de sticla, care din cate am inteles e mai rezistent si nu crapa asa usor. Insa spre sfarsitul topicului un alt user a folosit un astfel de chit si nu i s-a intarit. Altcineva spunea ca ar fi mai bun un chit fara fibra, pt. ca cel cu fibra ar fi prea dur. Voi ce parere aveti?
2. Acest chit se aplica ca si orice alt chit (adica cu o spatula)? Se poate dilua daca este prea gros?
3. Inainte de a da cu filler/ sprit chit, trebuie sa chituiesc toata suprafata cocii sau doar zonele cu probleme?
4. Chitul, fiind pentru masini, nu e facut pentru a fi aplicat peste metal? Nu are probleme cu lemnul si rasina?
5. Exista mai multe tipuri de sprit chit? Dupa cum am zis, eu voi folosi un grund auto (adica pe baza de diluant). Sa nu cumva sa iau din greseala un sprit chit acrilic si sa nu se impace.
6. Vopselele auto sunt "compatibile" cu emailuri, dat fiind faptul ca se dilueaza tot cu diluant? Adica pot sa dau, de exemplu, cu email de la Revell peste o suprafata vopsita cu un spray auto?
Multumesc in avans si imi cer scuze pentru intrebarile mai aiurea.
#2
Postat 10 May 2014 - 04:21 PM
Nu am citit topicele cu Bismark deoarece nu am timp sa citesc tot ce se posteaza pe forum. Presupun ca acel chit auto este unul bicomponent, daca nu este amestecat corect si in dozajul corect apar probleme. Sau poate intaritorul nu mai era bun. Deci pot exista citeva cauze...
- Orice chit se aplica cu spatula ; din cite stiu eu nu se poate dilua dar poate gresesc.
- Dai chit unde vezi ca ai probleme, ce nu vezi apar dupa ce ai aplicat primerul, si dupa aceasta etapa se mai pot corecta imperfectiunile.
- Nu cunosc chitul ca sa iti raspund la intrebarea cu aderenta pe lemn si rasina.
- Nu cunosc tipurile de spritchit dar te sfatuiesc sa mergi la un tinichigiu auto si iti va da niste sfaturi si poate iti arata niste exemple!
- Vopselele in general nu sunt compatibile si pot aparea reactii imedate sau intirziate. Adica unele crapa imediat in fata ochilor si iti fac efectul de "piele de sarpe", altele creapa in timp facind acelasi efect. Daca vopsesti cu vopsea auto, sa tii cont ca aceasta vopsea sa fie intotdeaun baza, peste ele poti vopsi cu orice vopsea vrei enamel sau acrilic. Sa nu faci invers.
Sa ai spor!
#3
Postat 10 May 2014 - 10:23 PM
bubba_000, la 10 May 2014 - 10:25 AM, a spus:
1. Eu vreau sa vopsesc coca cu grund si vopsele auto, si poate ceva emailuri Revell, daca gasesc nuanta corecta. Din cate am inteles, asta inseamna ca ar trebui sa folosesc chit auto. Userul raducindrea a folosit chit auto cu fibra de sticla, care din cate am inteles e mai rezistent si nu crapa asa usor. Insa spre sfarsitul topicului un alt user a folosit un astfel de chit si nu i s-a intarit. Altcineva spunea ca ar fi mai bun un chit fara fibra, pt. ca cel cu fibra ar fi prea dur. Voi ce parere aveti?
Poti sa folosesti orice fel de chit care adera la lemn, acrilic. sau pe baza de orice alta rasina fie ea armata cu fibra sau nu . Nu cunosc toate tipurile de chit auto, dar eu folosesc si chit auto inclusiv la plastic. Are avantajul ca se intareste repede. Acum si chitul asta auto este chit si chit ... poate fi cu fibra sau fara ... sau acrilic cum tocmai am scis.
bubba_000, la 10 May 2014 - 10:25 AM, a spus:
Ti-a raspuns deja Presedintele. Totusi, daca chitul este pe baza de rasi epoxidice sa este un chit acrilic, se poate dilua, surprinzator, cu apa. Chitul epoxi nu suporta chiar atat de multa apa.
bubba_000, la 10 May 2014 - 10:25 AM, a spus:
Cu cat suprafata pe care dai cu sprit chit este mai fina, cu atat este mai bine. Esential este ca inainte de sprit, porii lemnului sa fie inchisi astfel incat acestia sa nu se mai razvrateasca.
bubba_000, la 10 May 2014 - 10:25 AM, a spus:
Ba s-ar putea sa-i stea un pic in gat, dar nu-l lua in seama. Daca vrei sa fi sigur ca ceea ce folosesti este ceea ce-ti doresti fa un test, doua, trei ... pe acelasi material, dar exclus pe macheta. Daca rezultatul te satisface, poti folosi tehnica si materialul pe macheta ta. Asta este regula nr.1 in modelism.
bubba_000, la 10 May 2014 - 10:25 AM, a spus:
Daca folosesti grund dupa chit, la ce-ti mai trebuie sprit chit? Crezi ca daca dai o mie de straturi inainte de vopsire vei avea o vopsire imaculata? Total gresit!
Ori grund, ori sprit chit...
Grund pe baza de diluant? Aici m-ai pierdut. Toate vopselele si grundurile sunt pe baza de diluant. In functeie de felul acestorea difera si diluantul.
Ca sa fi sigur ca nu ai probleme, este bine sa le folosesti pe cele care au acelasi diluant. Asta nu inseamna ca daca am un grund acrilic nu pot vopsi cu enamel si invers. Daca vrei sa fi sigur foloseste regula nr.1 (este scrisa ceva mai sus).
bubba_000, la 10 May 2014 - 10:25 AM, a spus:
Mare parte dintre vopselele auto sunt email (enamel), dar daca ai in intentie sa vopsesti corpul navei cu sprei, ar fi bine sa nu-ti mai bati capul cu grunduri si sprituri. N-ai nici un control asupra vosirii direct din tub. Suprafata chituita si slefuita corespunzator este suficienta. Grosimea stratului de vopsea aplicat la aerograf are cativa micrini spre deosebire de cel aplicat direct din sprei care are cateva miimi.
In scurtul timp de cand fac modelism am constatat ca vopsele de modelism, extrem de rar se musca intre ele cand au apucat sa se usuce. Exista insa vopsele peste care adera foarte prost alte vopsele, dar ... regula nr.1.
Indiferent de cum ti se par cele scrise de mine, nu uita regula nr.1 pentru ca nici unul dintre noi nu stie exact ce vei folosi tu asa cum nu stie nici ce a folosit Cindrea, ce chit, cat intaritor a folosit, el sau oricare alt coleg ca sa-ti poata da o reteta valabila 100% astfel incat tu sa n-o zbarcesti.
Singura regula care te ajuta sa n-o zbarcesti este reula nr.1.
#5
Postat 11 May 2014 - 08:02 PM
Crios, chitul pe care l-am cumparat e exact ca cel din dreapta pozei (Motip), doar ca e fara fibra. Pe cutie scrie doar Chit Poliesteric.
Citeaza
Si cum inchid porii lemnului? Cineva in topicul cu Bismarck sugera sa se dea cu lac mat inainte de grund si chit, tocmai pt. aceasta. Dar oare nu ar afecta aderenta chitului/grundului dupa aceea?
Citeaza
Ori grund, ori sprit chit...
Inseamna ca am inteles eu gresit. Credeam ca e nevoie de sprit chit/filler pentru a acoperi complet textura lemnului.
Citeaza
Oops, m-am exprimat gresit . Vroiam sa spun ca se dilueaza cu acelasi tip de diluant ca vopselele email (diluanti gen d506, d509 etc).
Citeaza
Dar cum altcumva sa vopsesc toata coca (cam 1,2 m lungime) daca nu cu sprayuri? Aerograful meu are duza de 0.2. Stiu ca nu am mare control cu un spray, dar nu e suficient pentru o suprafata mare?
#6
Postat 12 May 2014 - 12:10 PM
Poti da un strat de lac, astepti sa se usuce, slefuiesti, cureti de pref dupa care aplici alt strat de lac, uscare, slefuire ... repeti pana nu se mai ridica asperitati din baghetele de lemn.
Daca ai ceva spatii intre baghete, cat de mici, poti amesteca in lac pudra de talc. Aplicarea se face cu pensula, se lasa sa se usuce, se slefuieste si se repeta operatia daca mai este nevoie.
Chit acolo unde este nevoie, slefuire si pe urma, daca doresti poti da un strat de grund sau spritchit daca vrei sa fi sigur ca vopseaua va adera bine.
Bafta!
#7
Postat 14 May 2014 - 07:42 AM
lucrurile au fost prezentate deja analitic si foarte clar mai sus, vreau sa mai adaug doar o idee, de fapt sa o subliniez: sa folosesti intotdeauna materiale compatibile ca si baza chimica, pentru ca altfel o sa ai surprize neplacute. De asemenea tot din experienta proprie, daca ai inceput cu o metoda, sa termini cu aceeasi metoda, de exemplu daca pleci cu vopsirea la spray, continua cu aceasta sau eventual poti incerca decantarea vopselei in cupa aerografului, daca ai plecat cu vopsele revell, foloseste-le exclusiv pe acestea.
Parerea mea.
#8
Postat 14 May 2014 - 07:57 PM
Cat despre "suflaiul" pe care l-ati folosit, nu cred ca (,) compresorul meu ar face fata la asa ceva.
@stageexp: Multumesc de sfaturi, dar cam banuiam chestia asta. Vopsele tip email doar cu alte vopsele sau lacuri tip email etc.
#12
Postat 20 May 2014 - 08:51 AM
bubba_000, la 14 May 2014 - 07:57 PM, a spus:
Amestecul de lac cu pudra de talc inchide porii lemnului si umple micile gauri. Se poate aplica in mai multe straturi pana astupa toare gaurelele si porii din lemn. Baghetele folosite la bordurile Bismarckului sunt din tei, lemn usor de prelucrat, cu fibra compacta si fara pori proeminenti. D
Dupa o asa chituire textura lemnului este complet acoperita.
bubba_000, la 14 May 2014 - 07:57 PM, a spus:
Nu stiu ce compresor ai dar daca il folosesti la aerograf atunci merge si la suflaiul din imagine. Suflaiul este Revell si este simpla actiune asa ca aerul trece doar atunci cand actionezi parghia.
bubba_000, la 16 May 2014 - 09:20 PM, a spus:
Asta depinde de pretentiile tale. Daca crezi ca sunt culori foarte apropiate si iti place cum arata, atunci este OK.
Primul critic esti tu. Noi doar chibitam.
bubba_000, la 19 May 2014 - 06:37 PM, a spus:
Vanzatoarea a zis ca nu pot sa dau cu grund peste suprafata chituita pentru ca va crapa, si ca trebuie neaparat sa folosesc spritz chit/filler...
Off topic:
In mai toti anii astia de dupa "evenimentele" din '89 primul criteriu la angajare este cu cat de putini bani te pot plati si abia dupa aceea cat de competent esti si cum cei cu adevarat competenti cer si salarii pe masura priceperi lor, primi angajati sunt cei care habar n-au de nimic asa ca nici pretentii n-au.
In felul asta angajatorul isi umple buzunarele (tu tot trebuie sa cumperi, ce mai conteaza cine-ti vinde) motiv pentru care primesti informatii care mai de care mai ...
Revenind la treburile noastre:
Cine sa crape, chitul sau grundul?
Chitul despre care tot vorbeam este o rasina care nu-si schimba proprietatile dupa ce s-a intarit. Crapa la socuri si cam atat.
Grundul? Ce sa crape la el? A! Daca dai cu grund pentru lemn ... pote. Poate adera, dar n-am incercat, posibil, insa, sa nu.
Grundul utilizat la auto sau in modelism nu intra in reactie cu chitul auto rasinos.
Ar putea crapa de ciuda.
Ca sa fi cu inima impacata, ia o bucata de placaj si fa pe el intregul procedeu, de la lacuire pana la grund. Daca esti satisfacut, pune in aplicare.
Oricum, daca la mine a mers, merge si la tine.
Bafta!
#13
Postat 20 May 2014 - 12:21 PM
Si, ca sa fiu sigur ca am inteles, intregul procedeu e cam asa:
1. Dupa ce termin bordajul cu totul si chituiesc defectele evidente dau un strat de lac mat (eventual amestecat cu talc).
2. Slefuiesc pana suprafata e lina, dau inca un strat de lac si tot asa pana se inchid toti porii.
3. Dau un strat de grund/sprit chit spray ca sa pot vedea defectele mai putin evidente.
4. Pun chit pe zonele cu probleme, slefuiesc, dau din nou cu grund/sprit chit etc pana nu mai vad defecte.
5. Slefuiesc tot cu smirghel fin la ud pana suprafata ramane perfect neteda.
6. Vopsesc
gresesc undeva?
#14
Postat 21 May 2014 - 08:38 AM
bubba_000, la 20 May 2014 - 12:21 PM, a spus:
Si, ca sa fiu sigur ca am inteles, intregul procedeu e cam asa:
..........................................................................
gresesc undeva?
Sunt doua situatii
1- ai slefuit canturile baghetelor astfel incat sa se aseze cat mai bine una peste cealalta
2- ai lipit baghetele asa cum sunt pentru ca nu pare sa ramana cine stie ce spatii intre baghete pe zona de curbura a cocii
Ordinea operatiilor este urmatoarea indiferent de situatie:
1 - dupa ce ai terminat bordurile slefuiesti suprafetele astfel incat formele sa fie continue
2 - dai un strat de lac (nu neaparat) mat, amestecat cu talc
3 - slefuiesti pana suprafata e lina, dai inca un strat de lac cu talc si tot asa pana se inchid toti porii. (maxim de 3 ori)
4 - pui chit pe zonele cu probleme si slefuiesti
5 - verifici suprafata si chituiesti acolo unde mai este cazul, daca nu mai este cazul poti da un start de sprit sau grund (dupa cum consideri, dar daca vrei ambele atunci spritul il dai primul)
6 - finisezi suprafata cu smirghel de apa si corectezi suprafata acolo unde este cazul (daca este cazul)
7 - vopsesti
Suprafetele le poti verifica plimband peste ele o bagheta ramasa de la borduri. Unde sta pe varf, acela trebuie slefuit pana este adus la nivel. Unde se vede gaura (trece lumina) acolo trebuie chituit.
Bafta!
#15
Postat 21 May 2014 - 10:09 AM
Citeaza
Chestia asta e valabila si pentru lac? De exemplu daca folosesc ceva emailuri Revell pot folosi lac auto la spray ca sa protejez totul? Am inteles ca e mult mai rezistent decat lacurile de la Revell.
#16
Postat 22 May 2014 - 09:48 AM
bubba_000, la 21 May 2014 - 10:09 AM, a spus:
Cam cat sa devina o pasta pe care s-o poti intinde cu o pensula lata.
Este de preferat sa folosesti lac enamel pentru ca nu se usuca prea repede si ai timp sa lucrezi cu el.
bubba_000, la 21 May 2014 - 10:09 AM, a spus:
Mi s-a intamplat sa am probleme cu vopsele auto aplicate una peste alta asa ca cea mai buna metoda este sa incerci inainte pe altceva.
Oricum, cel mai rau lucru care ti se poate intampla este sa dai vopseaua jos de pe macheta si sa tragi alta.
Bafta!
#17
Postat 23 May 2014 - 10:09 AM
- Cum curat suprastrucutra de grasime si murdarie inainte de vopsire? Peretii cabinelor sunt din alama si au multe piese mici lipite cu super glue, deci nu cred ca ar fi o idee prea buna sa dau cu apa si/sau sapun.
- cum pot dezlipi niste piese din placaj lipite cu aracet? Am asamblat o bucata din suprastructura cand eram mai incepator si am facut-o un pic stramba.
#18
Postat 25 May 2014 - 08:45 PM
bubba_000, la 23 May 2014 - 10:09 AM, a spus:
Cu placere!
bubba_000, la 23 May 2014 - 10:09 AM, a spus:
Poti folosi alcool tehnic si o pensula. Degreseaza si curata fara probleme. Eu folosesc asta si la kiturile din plastic.
bubba_000, la 23 May 2014 - 10:09 AM, a spus:
Nu prea poti sa le dezlipesti.
Nu ma prind ce bucata de suprastructura dar cum mai toate se imbraca cu alama nu cred ca sa va vedea daca pilesti piesa la nivel si eventual adaugi ceva bat de cihibrit daca ai nevoie sa adaugi ceva bucata lipsa.
Bafta!
Aceasta postare a fost editata de crios: 25 May 2014 - 08:45 PM
#19
Postat 25 May 2014 - 09:09 PM
Citeaza
Dar nu ataca super glue? Ma gandesc ca daca CA nu rezista nici la apa, nu ar avea probleme cu alcool?
Am fost la o vopsitorie auto si pot prepara orice nuanta in laborator, dar nu o pot "imbutelia" in spray-uri. Oare pot sa iau vopseaua preparata "la cutie", sa o diluez cu D506/Nitro si sa o dau cu aerograful (BD-180, duza de 0,2)?
#20
Postat 26 May 2014 - 08:23 AM
bubba_000, la 25 May 2014 - 09:09 PM, a spus:
Uau! De unde ai scos asta cu cianoacrilatul si apa? CA se distruge doar la socuri sau daca il incalzesti.
Intreaba ce diluant iti trebuie de la cei care iti fabrica vopseaua.
Merge sa vopsesti cu duza de 0,2. depinde doar de cata rabdare ai.
Bafta!