Nituire - folosirea riveter-ului
#1
Postat 19 March 2014 - 03:51 PM
Am vazut si eu la "unii mai mari" ce minuni fac ei cu scula numita "riveter".
Foarte placut impresionat, mi-am spus ca tre' sa pun si eu neaparat mana pe asa ceva.
Rezolvat, courtesy of RaduB. Misto instrument.
Acum, stim cu totii ca poti avea chiar si un riveter cu propulsie warp...daca nu stii sa-l folosesti cum trebuie, tot degeaba.
Eu am facut niste probe si mi-am facut o idee (cred eu) despre cum merge treaba. Dar as vrea sa aud si parerea celor care au facut mai multe nituri ca mine
Tocmai de aceea am deschis acest topic si i-as ruga pe cei cu experienta in folosirea acestui instrument sa ne ajute, daca este posibil, cu sfaturile si parerile lor in aceasta privinta.
Din cele cateva probe facute, am ajuns la concluzia ca ar trebui sa procedez cam asa:
- consult documentatia avionului, daca aceasta exista. Pe baza ei, decid ce roata/pas folosesc la riveter si evident, unde trebuiesc amplasate niturile;
- delimitez clar liniile de nituri. Folosesc in acest sens (pt ghidare riveter - problema esentiala a "nituirii") banda de mascare tip "dymo" aka 3M. Folosesc drept referinta liniile de panouri de-a lungul carora trebuie aplicate niturile (amplasez banda de ghidare paralel de-a lungul lor). Parerea mea (bazata doar pe cele cateva incercari) este ca daca situatia nu o impune neaparat, este mai bine sa se traseze linii de nituri cat mai scurte, care sa fie tratate individua (adica panou-cu-panou);
- odata corect pozitionata fiind banda de ghidare, amplasez riveter-ul corespunzator...si incercand sa mentin o apasare cat mai constanta posibil, avansez de-a lungul benzii de ghidaj cu o viteza cat mai redusa, care sa-mi permita un control cat mai bun asupra directiei niturilor. Cat de mare e presiunea cu care se apasa pe roata va determina si cat de pregnant se vor vedea niturile si e o chstiune de experienta (pe care eu inca n-o am ). Controlul directiei si mentinerea paralelismului cu banda de mascare/ghidare si implicit cu linia de panou luata drept referinta sunt desigur hotaratoare pt rezultatul obtinut.
Acum, odata obtinuta linia de nituri dorita, am observat ca apar niste mici denivelari. Pt fiecare nit, partea "scobita" in negativ determina o mica "denivelare" in pozitiv...nu stiu daca ma exprim bine, dar linia de nituri "se simte" si in pozitiv, la suprafata plasticului.
Voi cum faceti cu asta? Lasati asa sau tratati cumva problema pt ca sa eliminati partea "in pozitiv"?
Multumesc si numai bine,
#5
Postat 19 March 2014 - 07:47 PM
#6
Postat 20 March 2014 - 10:32 AM
O sa trebuiasca sa faci teste cu fiecare macheta ca sa vezi cata forta trebuie sa aplici. Plasticul difera de la o macheta la alta, unele au plastic mai moale, altele au plastic mai tare. Rasina sau plasticul alb pentru vacuformare se comporta si ele in moduri diferite.
Radu
Aceasta postare a fost editata de radub: 20 March 2014 - 11:05 AM
#8
Postat 20 March 2014 - 12:11 PM
@k4r4kt3r :echivalentul cred ca ar fi ce vezi in poza asta. Este dintr-o constructie mai veche de-a mea, nu am acum altceva mai bun la indemana ca sa iti arat. E vorba de banda aceea lipita la incastrarea aripii.
Este o banda ingusta si putin mai grosuta/mai rigida...cu un aspect foarte usor plastifiat, daca pot sa zic asa.
Eu am gasit/cumparat la Hannants sau Relishmodels, cu mult timp in urma. Cand am mai cautat dupa aia, n-am mai gasit.
Am vazut odata ceva asemanator la magazinul Colorit...
Toate cele bune,
#10
Postat 22 March 2014 - 09:04 PM
#15
Postat 26 March 2014 - 11:44 AM
Super Rivet Maker
Are dimensiuni variate, de la foarte mic(care iasa aproape ca un punct care il faci cu acul), pana la in jur de 1,5mm.
Florin
#16
Postat 30 June 2014 - 07:07 PM
zachs, la 22 March 2014 - 09:04 PM, a spus:
SAM_6470Cartula.jpg
Eh! Am mai citit si experimentat cate ceva si totusi imi da cu virgula, dat fiind ca in nordul tarii magazinele de bricolaj(sau cum s-o spune ) nu prea au Dymo sau 3M. Poate doar cei ce au ocazia sa ne poata spune ce si cum sa ne orientam. Da' hai sa va arat ce-am incercat eu cu posibilitatile din dotare:
Banda Dymo....in Suceava....hm..... nu stiu(bine, nici n-am cautat in librarii dar un ochi avizat ar fi intuit! Nu!?) Asa ca am luat ce am crezut ca e compatibil: O banda transparenta de 1mm de la Dedeman cu care m-am jucat.......si totusi(revenind la idee) undeva.....gresesc! Se vrea a fi o aripa(extrados) de IAR-80A nr. 51-180, daca nu ma-nseala statistica:
Am lipit banda pe fata inactiva:
am simulat niturile si am dezlipit:
Frumooos!
Si totusi cand am lipit-o pe fata vizibila
desi am aplicat aceeasi tehnica, am constatat ca am gresit in sensul ca "niturile" sunt lipite de linia panoului(poate din cauza ca am "impins" spre banda sau ca am lipit banda prea pe linia panourilor)
Nu-mi mai ramane decat sa va arat banda si masuratoarea(mea), asa (miop, cum cred ca sunt)
In concluzie: Unde am gresit?
Aceasta postare a fost editata de zachs: 30 June 2014 - 07:28 PM
#17
Postat 01 July 2014 - 08:44 AM
Grosimea benzii adezive ajuta sa nu o ia razna linia.
Restul depinde de cum o pozitionezi.
Sunt sigur ca o sa raspunda si altii cu mai multa experienta in domeniu.
Spor !
#19
Postat 05 August 2016 - 02:04 PM
flo, la 05 August 2016 - 01:42 PM, a spus:
Gand la gand cu bucurie! Tocmai am vazut filmarea asta https://www.youtube....h?v=HLLAFyclosk asa ca sper sa te lamureasca.
Inca o chestie; se pare ca au reduceri in perioada asta asa ca, de ce nu!? http://www.sancogrup...2-mm-x-3-m.html
#20
Postat 07 August 2016 - 08:28 PM
Am īncercat și bandă izolatoare electrică ( belgiană ) cu rezultate oarecum similare benzii Dymo . Ba chiar se mulează mult mai bine pe suprafețe curbe cu raza mică , dar , similar , lasă reziduuri de lipire īndărătnice.