Colţul cu Wurger-e Dezvoltarea FW190 si rudele mai apropiate sau mai indepartate
#21
Postat 26 February 2014 - 04:24 PM
Am acoperit unele detalii (cum ar fi evacuarile pentru cartusele trase) si anumite defecte de turnare.
Gravura nu ar fi greu de facut (refacut), dar aripa aia modernizata are unele particularitati care la V32 inca nu erau.
Ma refer la umflaturile prezente la Ta152 in fata capacelor care acopereau tunurile de la incastrarea aripii, capacele profilate care apar la variantele de FW190 de la A1 incolo si mai mult, baia trenului de aterizare.
Aceasta din urma, daca ne uitam la forma capacelor de la V32, intelegem ca avea deschiderile normale, spre deosebire de cele mai noi de Ta152 unde micul triunghi mobil pe care era marcat indicatorul de presiune, este de alta forma.
Acestea fiind zise, am inceput sa ma gandesc ce operatiuni chirurgicale ar trebui sa fac ca sa adaug detaliile de care ar fi nevoie. Am ajuns la concluzia ca ar fi atat de multe incat mai bine as fi plecat de la o aripa normala.....
Pai atunci sa inlocuiesc partea mediana cu o aripa normala.....De la varu Revell, mai nou.
Cu ghidul pentru gravaje am rezolvat-o simplu, cu indigo si cu aripile decupate dintr-un desen multiplicat. Am intarit apoi desenul cu un marker permanent. Ma gandeam si la nituri direct prin hartie, dar am zis sa nu exagerez...Inca nu e vremea pierduta.
Recapitulare: Decupat Revel 190 nou; Marcat pe aripa de 152 cat trebuie sa tai; Marcat pe fuselaj cat trebuie sa tai (mai prind niste detalii bune si acolo si scap si de treapta aia suparatoare de la 152-ul vechi.
Apoi mai tai cocoasa prea mica de la fuselaj si pregatesc locul pentru cockpit solidar cu partea din spate pe care culisa cupola.
Cand am facut V15 am avut grija sa fac un master de motor DB. E slabut in lumina noilor posibilitati, dar va fi returnat dupa ce o sa-i corectez esapamentele si o sa-i mai adaug detaliile necesare.
#22
Postat 07 March 2014 - 01:43 PM
#23
Postat 08 April 2014 - 01:08 PM
Nu am fost insa multumit de nuante.
Daca RLM76 e relativ ce trebuie, RLM 75 nu e suficient de mov si RLM 74 nu e suficient de verzui.
Diferenta intre tonalitati in alb/negru e buna, insa nimeni nu-l va vedea in AN.
Vopselele folosite au fost facute din acrilice industriale.
Vor urma poze cu corectie din duco.
Din pacate sa va pierde din wash-ul din canale si se va mai estompa preshadingul.
#25
Postat 09 April 2014 - 09:32 AM
Asa am facut si eu, numai ca nu prea mai am antrenament la lucrul de aproape, cu presiune mica si vopsea foarte diluata.
Intre timp am vopsit jambele si caucioacele si am pregatit elicea care la asta avea coafa mai scurta.
Am fotografiat si borcanul de vopsea argintie de care sunt multumit cum arata pe pistoane. Am gasit-o acum vreo 2 ani pe la un magazin de artistice pe Grivita (spre intersectia cu prelungirea Dacia si Fane ciclon.
#26
Postat 09 April 2014 - 10:49 AM
Crucile sunt de la kitul Sword si au fost tabla. Kitul are cativa ani buni, asa ca ce spun despre decaluri nu stiu daca e valabil si la astea mai noi.
Am incercat sa le bag in setting solution de la Microscale (decalsol nu aveam), am incercat sa le bag in izopropilic....Nimic. Pana la urma am bagat una in alcool butilic. S-a mai inmuita o ţāră dar tot a trebuit sa apas cu pensula pe ea ca sa se mai conformeze pe santuri.
Literele sunt de la Tally-Ho. Alta mancare de peste. Cu setting solution s-au asezat de minune. Trim-film foarte putin, imprimare zeiss.
Problema e ca, tot fluierānd eu fericit si punand decaluri, din greseala am bagat un U in alcool butilic. Big mistake ! N-am mai putut salva nimic. S-a inmuiat asa de....moale ca atunci cand am incercat sa-l translatez pe avion s-a intins si apoi s-a pliat in toate felurile.
Pana la urma am terminat si etapa asta.
Am vopsit si elicea. Am trisat putin si am dat-o cu un Black Green de la japonezi ca era mai la indemana. Oricum, black-green must be black-green.
La incastrarea aripii cu fuselajul si pe aripa am dat cu un amestec de pigmenti. Acum se vede mult, dar dupa lac va disparea din el.
Elicea e pusa provizoriu. Se poate scoate si baga de cate ori e necesar
Ieri seara am pus cabluri de frane la jambe si am prafuit rotile.
Dimineata am montat jambele si bechia.
Poze poate maine.
#28
Postat 12 January 2017 - 03:04 PM
Faza mai hilara e ca am reluat lucrul (tot pe apucate) la V32 si zic sa mai caut niste poze pe net, poate a mai aparut ceva.
Si gasesc pe imagini un dement care a facut aceleasi modificari la aceleasi kituri ca si mine.
Zic - ia sa vad eu, asta cum a rezolvat neshte chestii.
Eram eu, aici. Adica m-am descoperit pe mine........Ce imbecil.
E, macar acum o sa mai pun poze cu ce fac, ca tot zicea cineva ca o sa aiba ce invata.....
#31
Postat 12 January 2017 - 03:59 PM
Daca nu mai stiam eu, ca il am in vitrina, ce pretentii sa am de la altii.
Pun niste poze in care se vede cum placa de blindaj la modelul asta era fixa si avea usor alta forma.
,
,
Deaseminea, capacele de pe aripi care acopereau mitralierele, nu aveau nevoie de cocoasele alea binecunoscute ca fiind de calibru mic, nu depaseau grosimea aripii. In plus nici nu ieseau prin bordul de atac, acolo fiind vizibile doar doua gauri cat pumnul la incastrarea aripii cu fuselajul.
In alta ordine de idei, trebuie sa fac elice cvadripala pentru V32.
Am una de Raiden dar uitandu-ma la poza as zice ca mai degraba erau pale ca la D9. Desenul gasit pe net le arata mult mai inguste. Gresit !
Aceasta postare a fost editata de wurger: 12 January 2017 - 04:17 PM
#32
Postat 13 January 2017 - 12:04 PM
Tunurile din imagine sunt pentru bosele caracteristice capotajului de DB 603.
Bosele taiate si pilite
Bosele lipite si inecate in lipici. A urmat badijonarea cu white base email de la Revell si cand se vor usca, slefuirea pana la disparitia oricarei margini.
Pe desenul de la RV models (resin) facute vad de ing. Radek Vavfers (parca), apar foarte delimitate. Din pozele prototipului se vede ca nu-i asa.
O alta problema/dilema este ca pe desenul celor de la RV apare ca avionul nu are nici o priza laterala pe bot (vedeti desenul o postare mai sus), in timp ce in cartea lui Dieter Hermann - Focke-wulff Hohenjager, in profil apare cu o priza oarecum asemanatoare cu cea de pe Bf109K. Iat-o mai jos pe cea nemteasca.
din cartea ...
RV zic de al lor ca ar fi U1. Nu am vazut plasticul de la kitul lor asa ca nu mi-e clar daca pana la urma l-au scos cu priza aia sau fara. Poza de pe cutie au avut grija sa fie din partea dreapta unde nu e priza oricum.
Inclin sa-l cred pe neamt, care e mai aproape de arhive si in acelasi timp tin seama de faptul ca pe modelul celor de la RV am gasit deja greseli vizibile din avion.
Totusi, mi-ar place fara priza aia.
Totusi, Dietmar scrie ca varianta S-1 era "ohne Abgasturbine" adica fara compresor.
Astia care stiti limba lui Goethe mai bine ca mine, voi ce ziceti ?
Aceasta postare a fost editata de wurger: 13 January 2017 - 12:06 PM
#33
Postat 13 January 2017 - 02:56 PM
Unii scot banu' gros pentru chestia asta - se duc prin Tibet, prin Peru pe la samani, stau singuri prin jungla si mananca gandaci - doar-doar si-or descoperi un nou aspect al sinelui.
Asa tu ai scapat super-elegant.
Pac-pac, google - ia uite ce focke-wulf misto - aoleo stai ca-i al meu! Foarte tare!
Plus ca poti s-o iei ca o calatorie in timp...cum ar veni ti-ai trimis un mesaj din trecut, ca sa faci ceva in viitor. Eh?:)
Una peste alta, foarte bine ca te-ai reapucat.
Acum, referitor la problema cu priza de aer a lui V32.
N-am acum documentatia la mine si nu pot sa ma verific cu ce am eu, dar inclin sa cred ca priza de aer de pe bot exista, din urmatoarele motive:
- eu nu prea stiu de cazuri de motoare in linie, la nivelul anilor 40'-trecute, care sa nu fie dotate cu compresor, fie el si unul simplu cu o singura treapta. Ori daca exista un compresor clasic, el trebuia sa aiba o priza de aer undeva. Nu gasesc nicio logica pentru care ar fi condamnat un design nou-nout sa gafaie la peste 3.000 m, fara macar sa-l doteze cu un compesor simplu, care sa-i restabileasca macar odata puterea. Mai ales ca nici nu ar fi trebuit sa faca vreun efort sa proiecteze un nou compresor...aveau asa ceva in functiune inca de la DB601...
- tot pe logica de mai sus, V32 era un prototip de Hohenjager. Pai cum prototip de hohenjager, cu motor fara compresor?
- singura varianta in care avionul n-ar fi avut o priza de vizibila pt compresor acolo pe bot, era in situatia in care ar fi montat un compresor legat de o turbina antrenata de gazele de esapament. Turbocompresor, adica. De altfel, cred ca la asta se refera mentiunea lui Dietmar "ohne Abgasturbine". Faptul ca se foloseste expresia "gasturbine" ma face sa cred ca se refera ca avionul nu era dotat cu turbina antrenata de gazele de evacuare (P-47 style), ci cu un compresor normal. Ori, daca avea compesor normal, obligatoriu el trebuia sa aiba o prize de aer undeva. Poate a fost un prototip (sau daca n-a fost, a existat ca si intentie) cu compresor normal - deci cu priza de aer pt compresor in stanga botului, ca la 109G, si un alt prototip cu compresor mai smecher cu turbina de gaze - care ar fi putut sa nu mai aiba priza aia pe bot (cu toate ca daca imi aduc bine aminte, la Kanguruh care avea turbina cu gaze, tot avea o dita-mai prize de aer, pe care o mutasera sub burta, gen p-51:));
- tot legat de ideea cu turbina de gaz, in notita tehnica atasata de tine zice ca V32 era dotat cu motorul DB603S-1. Nu stiu exact ce inseamna subtipul S-1, insa stiu ca DB603S era varianta conceputa special pentru compresor cu turbina de gaze (turbocharger)....deci poate S-1 insemna vreun sub-tip al aceste specii de 603, care putea fi totusi adaptata unui compresor normal (supercharger). E doar o speculatie insa, in afara de faptul ca 603S fusese conceput pt turina cu gaze, nu stiu nimic sigur;
- pe de alta parte, la V32 stim sigur ca nu avea turbina de gaze instalata. Asta pt ca, din cate stiu eu, nemtii nu reusisera ca "ingroape" tzevaraia specifica sistemului de turbine cu gaz in fuselaj. Ma refer la tevile prin care gazele de esapament erau preluate din motor si conduse catre turbina pe care trebuiau s-o antreneze, pentru ca aceasta sa intoarca aerul prin alte tzevi si sa-l indese cu japca in motor. Relevante in acest sens sunt cazurile cunoscute de experimente germane cu compresoare antrebate pe baza de turbine cu gaz - atat BV155 cat si FW190 Kanguruh - care pe langa faptul ca aveau tevile alea clar vizibile pe exterior (de la esapamente pana undeva in fuselajul posterior, unde era amplasata turbina), aveau si prize de aer mai mari, sub burta.
V32 sigur nu are asemenea aranjamente - nu se vede nicio teava d-asta montata pe el. Nici tevile nu cred ca le-au ingropat in fuselaj, ca ar fi rezultat ceva gen P47 Thunderbolt, gras cat un bombardier mediu (turbinele pe gaze era mari si nu incapeau decat in fuselaj, marindu-i considerabil sectiunea). Plus ca inpoze vedem clar ca V32 are esapamente normale...deci gazele de esapament nu erau recuperate, ci doar evacuate afara...deci nu avea turbina pe gaz!:)
Deci daca V32 nu avea turbina cu gaze, insemna ca avea compresor normal (supercharger) - deci musai ii trebuia priza de aer in zona botului!
- nu in ultimul rand, desi nu e nici pe departe o regula universal valabila, si eu as inclina sa-i dau crezare neamtului, fata de cei de la RV.
Eu cred insa ca cel mai probabil, GH+KV avea priza aia de aer in stil 109K pe bot, lateral-stanga. Repet insa, rationamentul de mai sus este doar pe baza de memorie, n-am acum acces la documentatia mea, sa vad daca e sustinut si de probe mai directe.
Asa ca nu stiu in ce masura te-am ajutat, dar spor la treaba, urmaresc cu interes.
Toate cele bune,
Aceasta postare a fost editata de RocknRolla: 13 January 2017 - 03:11 PM
#34
Postat 13 January 2017 - 03:38 PM
Am mai gasit un argument pro-priza de aer pe bot!
E vorba de umflaturile alea de pe bot, pe care le-ai confectionat tu din tunurile alea. Si care ti-au iesit foate misto, apropo.
Nu stiu daca se aplica exact si in cazul lui V32, dar umfaturile alea de pe capotajele motoarelor aveau scopul de a face loc pentru batiul motorului, care era putin marit (curbat in sus) datorita dimensiunii mai mari a compresorului care era montat pe motor. Ori daca batiul era curbat (marit) special pentru a face loc unui compresor, inseamna ca acest compresor era montat direct pe motor. Caz in care rezulta clar ca era un compresor classic, antrenat de motor (supercharger), prin urmare avea nevoie de o priza de aer prin care sa traga aerul si sa-l vare in motor. Din ratiuni ingineresti, priza aia de aer trebuia sa fie montata cat mai aproape de compresor...deci foarte posibil direct pe capota motor...
In concluzie, eu cred ca "ohne Abgasturbine" nu inseamna ca n-avea deloc compresor, ci inseamna ca avea compresor normal, antrenat de motor (deci cu priza de aer prezenta pe bot in partea stanga) si nu compressor cu turbine de gaze.
Gata, ma opresc, promit.
Hai pa:)
#35
Postat 14 January 2017 - 07:56 AM
Pe ipmsstockholm.org era un articol, cu ceva ani in urma, referitor la evolutia FW 190, cu ceva profile desenate. Incearca, poate dai de el si e de ajuror.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 14 January 2017 - 08:03 AM
#36
Postat 14 January 2017 - 01:33 PM
Explicatia lui RocknRolla are darul de a convinge si o baba agricultoare. Unde mai pui ca m.a sunat si modelatolu si m.a urecheat.
Cu priza va fi. Daca mai treceau cateva zile oricum as fi ajuns la aceeasi concluzie pt ca toate Vurile care aveau motorul asta sau asemanator aveau si priza inafara de alea cu țevaraie p-afara.
In carte mai sunt niste diagrame care arata diverse aranjamente cu făraş d.ala in spate mult, sub burta.
Probabil neamtu ia ca referinta inceputul discutiei unde se corbea daca sa fie cu turbocompresor sau fara. Germana mea actuala e la nivel de emigrant turc asa ca....
Va tin la curent cu evolutia aparatului.